Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Moderátoři: Republikové předsednictvo - asistenti, Vedoucí centrálních orgánů, PKS Praha, Krajske expertni tymy - vedouci, asistenti PKS Praha

Odpovědět
tramvajak
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od tramvajak »

Ondrej.Kalis píše: 15 srp 2019, 15:13Nějak mi uniká logika toho, abychom městské investice do infrastruktury pomáhali financovat pomocí zisku z provozu např. autobusové dopravy... A děkuji, že jste uvedl na pravou míru Vámi uváděnou tezi, že soukromý dopravce na rozdíl od toho ve veřejném vlastnictví vytváří zisk.
Někde se finanční prostředky vzít musí. Není nic špatného na tom, že městská firma přebytky svého hospodaření investuje zpět do městské infrastruktury. Soukromí dopravci dnes na dopravní infrastrukturu nijak nepřispívají. Pouze využívají to, co dříve vzniklo z cizích zdrojů. V případě silnic zpoplatnění využívání dopravní cesty plošně vyřešeno není. Soukromým dopravcům tak zůstává víc v jejich vlastních kapsách.
Ondrej.Kalis píše: 15 srp 2019, 15:13Dopravce, zejména pak dominantní, jistě nemůže jít do soutěže s cenou, kterou by musel dotovat z jiných zdrojů, nicméně pokud má objektivně nižší požadavky na generovaný zisk, jistě se mu snadno podaří dát levnější nabídku než konkurence, aniž by se dopustil porušení zákona.
Ryze spekulativní. V praxi spíše riziko sporů před antimonopolním úřadem a tedy s tím spojené vícenáklady na administrativu a právní služby. Úředník se ve Vás opravdu nezapře - ti udělají cokoliv, aby větší byrokracii obhájili a sobě zajistili práci.
Ondrej.Kalis píše: 15 srp 2019, 15:13Že z DPP nikam peníze neodcházejí, je tvrzení velmi odvážné, nicméně pokud je výrazně dražší než ostatní, lze předpokládat, že se přeci jen budou někde ,,ztrácet"... Třeba v různých vnitřních nákladech...
Dokažte opak. Zatím zde střílíte jen svými objektivně ničím nepodloženými dojmy. Navzdory tomu, že Piráti mají v dozorčí radě své lidi a tedy mají přístup k daleko většímu rozsahu informací.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

tramvajak píše: 15 srp 2019, 15:41 Někde se finanční prostředky vzít musí. Není nic špatného na tom, že městská firma přebytky svého hospodaření investuje zpět do městské infrastruktury. Soukromí dopravci dnes na dopravní infrastrukturu nijak nepřispívají. Pouze využívají to, co dříve vzniklo z cizích zdrojů. V případě silnic zpoplatnění využívání dopravní cesty plošně vyřešeno není. Soukromým dopravcům tak zůstává víc v jejich vlastních kapsách.
Nic špatného na tom není, ale ani to není moc systémový přístup, dotovat stavby infrastruktury, ještě k tomu zcela jiného typu, ziskem z provozu autobusové dopravy. Každopádně přímé financování dané stavby městem by asi bylo transparentnější a logicky by zajistilo totéž. Že autobusoví dopravci neplatí za dopravní cestu, je strohý fakt, avšak nevnímám to jako problém, zejména ne ve veřejné dopravě, týká se to úplně stejně i DPP. Problém je, že za ni neplatí ani osobní auta, která zejména ve městech vytvářejí výraznou zátěž pro kapacitu komunikací i zásah do prostředí města celkově.
tramvajak píše: 15 srp 2019, 15:41 Ryze spekulativní. V praxi spíše riziko sporů před antimonopolním úřadem a tedy s tím spojené vícenáklady na administrativu a právní služby. Úředník se ve Vás opravdu nezapře - ti udělají cokoliv, aby větší byrokracii obhájili a sobě zajistili práci.
Krásné představy. :) Až budete příště argumentovat ad hominem, doporučuji o dotyčném aspoň něco vědět a neplácat obecné domněnky. Třeba osobně zrovna proti přehnané byrokracii dost bojuju, a naprosto upřímně, rozumný pracovník ve státní správě si uvědomuje, že přehnaná byrokracie ho především zdržuje od smysluplné práce. Ano, třeba plnohodnotná digitalizace a automatizace byrokratických procesů by mohla ve státní správě klidně ušetřit odhadem i třetinu lidí. A o ni se mimochodem Piráti snaží. :twisted:
tramvajak píše: 15 srp 2019, 15:41 Dokažte opak. Zatím zde střílíte jen svými objektivně ničím nepodloženými dojmy. Navzdory tomu, že Piráti mají v dozorčí radě své lidi a tedy mají přístup k daleko většímu rozsahu informací.
Vycházím z prosté logiky, že pokud je stejná služba dražší, musí být někde buď nějaká neefektivita nebo nějaký únik prostředků, u DPP to asi bude kombinace obojího. Každopádně domněnku, že by soukromí dopravci při správném nastavení parametrů a kontroly byli méně kvalitní než DPP, nelze objektivně prokázat. Takže jsme nadále u otázky: Proč nesoutěžit?

Mimochodem, v dopravních kruzích se šíří různé spekulace. Jedna z těch, která může mít nějaký pravdivý základ, mluví o tom, že v Praze existují lidé napojení na DPP, ne nespojení s jistým panem Šurovským, kteří by rádi zajistili, aby všechny linky MHD jezdil pouze DPP. Na základě toho by bylo možné zrušit ROPID a jeho zaměstnance rozprášit mezi DPP (město) a IDSK (příměsto), pojí se k tomu i určité fantazie, že by se možná do vedení DPP rádi dostali lidé z bývalého vedení ROPIDu, ale to už souvisí možná spíš s avizovaným (a nakonec neuskutečněným) jmenováním pana Procházky ředitelem DPP. Není pak až tak nepochopitelné, že v poslední době obecně sílí snahy některých lidí z DPP házet co nejvíce špíny na ROPID, aby ospravedlnili jeho zrušení. Třeba je to celé jenom pomluva a třeba na tom něco je. Každopádně tahle diskuse působí, jako bych úspěšně kopnul do vosího hnízda. A to většinou leccos naznačuje...

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Návštěvník
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Návštěvník »

Ondrej.Kalis píše: 15 srp 2019, 22:16Vycházím z prosté logiky, že pokud je stejná služba dražší, musí být někde buď nějaká neefektivita nebo nějaký únik prostředků, u DPP to asi bude kombinace obojího. Každopádně domněnku, že by soukromí dopravci při správném nastavení parametrů a kontroly byli méně kvalitní než DPP, nelze objektivně prokázat. Takže jsme nadále u otázky: Proč nesoutěžit?
Protože to je další složitá administrativa navíc, jejíž náklady systematicky zanedbáváte. Ať už zadávání soutěží, výběr mezi uchazeči a nakonec i ta následná kontrola plnění smluv. Piráti přece proti nadbytečné byrokracii bojují. Takže asi nejste Pirát, když sám křečovitě obhajujete přebytečnou administrativu. To rovnou můžete privatizovat všechny městské firmy, když chcete tvrdit, že služby města zajistí cizí subjekty lépe. Někteří se z chyb v minulosti poučili, ale to váš případ nebude. Provoz MHD napřímo skrze městem plně vlastněný a ovládaný podnik je u velkých měst běžný i na západě a nejkvalitnější MHD je právě tam, kde provoz zajišťuje městská firma, tedy nikoliv nesourodý konglomerát mnoha různých firem. Problémy s tím spojené ve svých naivních představách nedomýšlíte.

Svá tvrzení o systémové neefektivnosti DPP ničím nedokládáte a to přesto, že Piráti mají dosazené své lidi v orgánech podniku. Z toho jde logicky odvodit, že zde soustavně lžete. A na svých nepodložených lžích stavíte další konstrukce. A nebo Piráti do těch orgánů dosadili obyčejné trafikanty, co jen berou peníze za funkce a svou práci neodvádí pořádně - když údajné úniky prostředků nedokáží podchytit. Předložte jasné důkazy. Osobní ničím nepodložené výmysly si nechte k pivu. Stokrát opakovaná lež se pravdou nestane. Je pořád jen lží.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Návštěvník píše: 16 srp 2019, 07:23 Protože to je další složitá administrativa navíc, jejíž náklady systematicky zanedbáváte. Ať už zadávání soutěží, výběr mezi uchazeči a nakonec i ta následná kontrola plnění smluv. Piráti přece proti nadbytečné byrokracii bojují.
Proti zbytečné administrativě Piráti samozřejmě brojí, nicméně veřejné instituce existují z nějakého důvodu, jako občané po nich chceme plnění nějakých úkolů, z principu tedy jejich existence má smysl. A ano, chceme-li mít transparentní, spravedlivý a demokratický systém, všechno to vede k určité administrativní zátěži. Klíčem není kritizovat vznik každého mechanismu na kontrolu nebo výběr dodavatele a podobně, cestou k řešení je zefektivnění administrativních procesů a zrušení zbytečných úředních povinností, což následně umožňuje snížit počty úředníků nebo jim dát jinou práci.

I kdyby žádná byrokratická agenda nebyla zrušena, tak pouze technickým zefektivněním procesů lze ušetřit poměrně hodně času, a tudíž nezanedbatelné procento úřednictva, které díky tomu může zajistit třeba výběrové řízení na dopravce v Praze a jejich následnou kontrolu.

Mimochodem není tajemstvím, že právě i veřejně vlastněné společnosti trpí přebujelou vnitřní administrativou i přezaměstnaností různého druhu, což samozřejmě může být jeden z důvodů jejich vysoké ceny. ;)

OFFTOPICTo, že nebyla prokázána existence něčeho, ještě neznamená, že to neexistuje. Za lež lze označit tvrzení, které je vědomě nepravdivé, v tomto případě se jedná o neprokázanou domněnku. Že jsem ji neprokázal, tím se netajím, a ani jsem se o to nepokoušel. Pokud by dva zástupci v DR dokázali objevit všechny šmeliny během pár měsíců, musely by asi být velmi špatně ukryté, což asi nejsou. Na druhou stranu existence dozorčí rady v žádném případě nedokazuje řádné fungování společnosti - i pokud v ní určitou menšinu tvoří velmi kompetentní a zodpovědní lidé.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Návštěvník
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Návštěvník »

Ondrej.Kalis píše: 16 srp 2019, 08:34 Klíčem není kritizovat vznik každého mechanismu na kontrolu nebo výběr dodavatele a podobně, cestou k řešení je zefektivnění administrativních procesů a zrušení zbytečných úředních povinností, což následně umožňuje snížit počty úředníků nebo jim dát jinou práci. I kdyby žádná byrokratická agenda nebyla zrušena, tak pouze technickým zefektivněním procesů lze ušetřit poměrně hodně času, a tudíž nezanedbatelné procento úřednictva, které díky tomu může zajistit třeba výběrové řízení na dopravce v Praze a jejich následnou kontrolu.
Ale pirátské vedení dosud procesy na magistrátu nikterak nezefektivnilo. To znamená, že je třeba zaměstnat další úředníky k realizaci experimentu s nejistým výsledkem.
Ondrej.Kalis píše: 16 srp 2019, 08:34Mimochodem není tajemstvím, že právě i veřejně vlastněné společnosti trpí přebujelou vnitřní administrativou i přezaměstnaností různého druhu, což samozřejmě může být jeden z důvodů jejich vysoké ceny. ;)
O jaké přezaměstnanosti to zase mluvíte? Všimnul jste si vůbec, kolik činností DPP a další městské firmy vykonávají? Nespletl jste si takhle náhodou politickou stranu? Měl jste jít spíš ke Klausovi, ten chtěl outsourcovat všecko a taky dokola tvrdil, že soukromník všecko vyřeší líp.
Ondrej.Kalis píše: 16 srp 2019, 08:34To, že nebyla prokázána existence něčeho, ještě neznamená, že to neexistuje. Za lež lze označit tvrzení, které je vědomě nepravdivé, v tomto případě se jedná o neprokázanou domněnku. Že jsem ji neprokázal, tím se netajím, a ani jsem se o to nepokoušel.
Svá tvrzení jste se prokázat nepokusil, nic jste nezkoumal a přesto stále dokola ty svoje nesmysly stále dokola plácáte. Běžte se vycpat. Přesněji řečeno doplňte si vědomosti. Vaše dojmologie nikoho nezajímá.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Bohudík, anonyme, vy nerozhodujete o tom, jestli bude rozšířen rozsah soutežených linek, proto ani nebylo mým cílem vás přesvědčit, jen jsem považoval za vhodné vyjádřit se k tvrzením, která jste zde vy a další anonymové uváděli. Kolik nových úředníků na ROPIDu nebo jinde může být potřeba, když se bude soutěžit víc linek než dnes, to lze jistě vyčíslit, kolik mnohem lépe placených úředníků a manažerů DPP, případně různých kšeftařů, díky tomu nebudeme financovat, to by byla také zajímavá otázka. Každopádně anonymové zde podle mě neprokázali nic jiného, než že se soutěží na dopravce bojí jako čert kříže, takže o důvod víc nad soutěžemi uvažovat.

Názory pražských Pirátů pak ukáže zejména anketa, kterou můžete vidět zde: viewtopic.php?f=349&t=47196

Sice zatím nehlasovalo moc členů, ale trend je docela zřejmý a dost bych se divil, kdyby vyhrála možnost zachovat nebo rozšířit rozsah přímého zadání.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

xxl
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od xxl »

Ondrej.Kalis píše: 16 srp 2019, 18:36 Bohudík, anonyme, vy nerozhodujete o tom, jestli bude rozšířen rozsah soutežených linek
To naštěstí nebudou rozhodovat ani piráti. Doprava není v jejich gesci, žeáno :lol:
Ondrej.Kalis píše: 16 srp 2019, 18:36Názory pražských Pirátů pak ukáže zejména anketa, kterou můžete vidět zde: viewtopic.php?f=349&t=47196
Za víc jak 3 měsíce 13 hlasujících. To má fakt ohromnou vypovídající hodnotu :mrgreen:
Návštěvník
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Návštěvník »

Ondrej.Kalis píše: 16 srp 2019, 18:36Názory pražských Pirátů pak ukáže zejména anketa, kterou můžete vidět zde: viewtopic.php?f=349&t=47196
Sice zatím nehlasovalo moc členů, ale trend je docela zřejmý
Trend? Po třech měsících? :fet: Ano, trend je zřejmý, nikoho to nezajímá :lol:
A máš to nějak divně zadaný :mrgreen: Celkem hlasujících: 11 - Celkem hlasů: 13 Takže někdo může současně hlasovat pro soutěže a zdržet se u toho? :lol: No tak to dopadá, když profesionální šotouš vypíše hlasování :P
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Návštěvník píše: 17 srp 2019, 09:12
Ondrej.Kalis píše: 16 srp 2019, 18:36Názory pražských Pirátů pak ukáže zejména anketa, kterou můžete vidět zde: viewtopic.php?f=349&t=47196
Sice zatím nehlasovalo moc členů, ale trend je docela zřejmý
Trend? Po třech měsících? :fet: Ano, trend je zřejmý, nikoho to nezajímá :lol:
A máš to nějak divně zadaný :mrgreen: Celkem hlasujících: 11 - Celkem hlasů: 13 Takže někdo může současně hlasovat pro soutěže a zdržet se u toho? :lol: No tak to dopadá, když profesionální šotouš vypíše hlasování :P
Ano, prokazuje to mimo jiné i obecně známý fakt, že doprava většinu lidí nezajímá (dokud nějak funguje), jo chtělo by to stejně později na anketu ještě trochu upozornit, abychom se dostali aspoň na 10 - 15 % členů (tj. 23 - 35 hlasujících). Abych to uvedl do konkrétních souvislostí, v celostátních anketách, které navíc mají samostatné vlákno s odkazem z úvodní stránky fóra, je docela úspěch, pokud počet hlasujících dosáhne ke 100, přitom počet členů je nyní 961, takže získat anketu s 10 % hlasujících je celkem úspěch. Na druhou stranu každý člen by aspoň párkrát do měsíce měl tyto sekce fóra sledovat a pokud tak nečiní nebo ho to téma nezajímá, je to vlastně také určité vyjádření názoru (že to nechá na ostatních).

Zadané je to správně, otázka zní, která řešení jsou pro dotyčné přijatelná, jinými slovy, všichni dosud hlasující se jasně vyjádřili, že přímo zadat vše je nepřijatelné. :fet:

OFFTOPICJinak ano, získat aspoň potřebných 30 hlasujících (zejména těch 15 nutných pro rozeslání mailem) v podnětu proti přejmenování PID bylo srovnatelně obtížné, jenže to bylo mnohem důležitější, s tímhle nechci členy moc spamovat. :D

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

madmax
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od madmax »

Ondrej.Kalis píše: 17 srp 2019, 11:29Ano, prokazuje to mimo jiné i obecně známý fakt, že doprava většinu lidí nezajímá (dokud nějak funguje)
Ano, nyní doprava v Praze funguje a je dávána celosvětově jako příklad.

Zatímco pirátské vize ideální dopravy jsou asi jiné... :lol:
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“