Cyklostezky a cyklotrasy

Moderátoři: KoKS Jihomoravský kraj, PKS Jihomoravský kraj, PMS Brno

Uživatelský avatar
roman.sevcik
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 17
Registrován: 09 črc 2021, 13:22
Profese: real. zprostředkovatel, vedení kanceláře
Bydliště: Brno-Řečkovice
Dal poděkování: 17 poděkování
Dostal poděkování: 19 poděkování

Cyklostezky a cyklotrasy

Příspěvek od roman.sevcik »

Cyklostezky a cyklotrasy Brno a okolí.

Uživatelský avatar
roman.sevcik
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 17
Registrován: 09 črc 2021, 13:22
Profese: real. zprostředkovatel, vedení kanceláře
Bydliště: Brno-Řečkovice
Dal poděkování: 17 poděkování
Dostal poděkování: 19 poděkování

Re: Cyklostezky a cyklotrasy

Příspěvek od roman.sevcik »

Zdar, v Řečkovicích se řeší cyklostezka směrem na Morou Horu. Aktuálně je v procesu Participativního rozpočtu úsek, který navrhoval jeden běžný občan https://paro.damenavas.cz/projekt/?id=1688#diary už v roce 2021. O nutnosti projetu se dá diskutovat, ale nejspíš v návaznosti na vlakové nádraží, tak projekt dává smysl. Druhé etapy se chopil bratr aktuálního nově zvoleného náměstka pro už zmiňovaný projekt participace. Projekt nevyhrál snad jen o 4 hlasy. I když projekt nevyhrál, tak se politici za KDU-ČSL rozhodli dál v projektu pokračovat a řešit jiný zdroj financování, což začíná být u nás v MČ běžný postup. Všechno se zaštítí hlasy z PaRa. K trase cyklotrasy má spousta občanů výhrady, a to hned z několika důvodů. Hlavní důvody je bezpečnost na ulici Karásek, jenž slouží k zásobování průmyslového areálu bývalé Lachemy. Podle vyjádření navrhovatele to chtějí politici a úředníci řešit cyklo pruhem na už tak úzké zásobovací cestě, kde na to prostě není místo. Tomu se spousta diskutujících v podstatě vysmála. Tahle trasa má další úskalí, a to křížení s ulicí Jandáskova v těsné blízkosti železničního mostu, což je krajně nebezpečný úsek. Většina diskutujících je pro jinou delší variantu podél lesa. Máme tu nějakého odborníka na cyklostezky?

Naposledy upravil(a) roman.sevcik dne 15 úno 2024, 16:48, celkem upraveno 5 x.
Uživatelský avatar
Lukas.Dolezal
Zahraniční odbor
Příspěvky: 2387
Registrován: 28 úno 2019, 14:48
Profese: Politolog, analytik mezinárodních vztahů
Dal poděkování: 4009 poděkování
Dostal poděkování: 3063 poděkování

Cyklostezka okolo bývalé Lachemy v Řečkovicích

Příspěvek od Lukas.Dolezal »

roman.sevcik píše: 15 úno 2024, 15:50

Projekt nevyhrál snad jen o 4 hlasy. I když projekt nevyhrál, tak se rozhodli politici za KDU-ČSL dál v projektu pokračovat a řešit jiný zdroj financování, což začíná být u nás v MČ běžný postup.

Lukas.Dolezal píše: 02 lis 2023, 14:36

Projekt Řečkovická cyklostezka II. podal Tomáš Bořecký, bratr Petra Bořeckého, zastupitele a člena Rady MČ Brno-Řečkovice a Mokrá Hora.

roman.sevcik píše: 15 úno 2024, 15:50

K trase cyklotrasy má spousta občanů výhrady, a to z několika důvodů. Hlavní důvody bezpečnost na ulici Karásek, jenž slouží k zásobování průmyslového areálu bývalé Lachemy. Tahle trasa má další úskalí, a to křížení s ulicí Karásek v těsné blízkosti železničního mostu, což krajně nebezpečný úsek.

Na mapě zde.

roman.sevcik píše: 15 úno 2024, 15:50

Většina diskutujících je pro jinou delší variantu podél lesa.

Na mapě zde.

roman.sevcik píše: 15 úno 2024, 15:50

Máme tu nějakého odborníka na cyklostezky?

@Marek.Lahoda.

Ještě dodávám, že diskuze, o které píše @roman.sevcik, je zde.

Díky.

Podporuji ██████████████████████████████████████████████████████████████.

Pomoz vytlačit okupanty z Ukrajiny. Слава Україні! Героям і Героїням слава! 🇺🇦 ✌️.

Člen MF Brno, KF Jihomoravský kraj, Zahraničního odboru a Rezortního týmu pro záležitosti Evropské unie, zahraničních věcí a obrany (RT EZO), lukas.dolezal@pirati.cz

Uživatelský avatar
Marek.Lahoda
Garant/ka programového bodu
Příspěvky: 258
Registrován: 21 dub 2018, 09:35
Profese: Geograf, datový analytik, zastupitel
Dal poděkování: 784 poděkování
Dostal poděkování: 341 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklostezka okolo bývalé Lachemy v Řečkovicích

Příspěvek od Marek.Lahoda »

Ahoj,

Lukas.Dolezal píše: 15 úno 2024, 16:04
roman.sevcik píše: 15 úno 2024, 15:50

Máme tu nějakého odborníka na cyklostezky?

@Marek.Lahoda.

Obrázek

No, ale už to tak asi bude 😅 Pardon za prodlení s odpovědí, zjišťoval jsem ještě info na odboru dopravy a zapomněl pak odepsat. Na úvod bych ještě rád zmínil, že sice nejsem z Řečkovic, ale bydlel jsem v KrPoli a jel jsem tudy na kole mnohokrát, takže situaci zde znám, troufnu si říct, dobře.

Info z OD MMB je, že na ulici Karásek by rádi realizovali holandské ochranné cyklopruhy ve stylu viz obrázek níže, tj. s jedním jízdním pruhem pro auta - pro zklidnění motorové dopravy. Ideálně včetně snížení rychlosti na 30 kmh a zpomalovacích polštářů na vjezdech. Tj. prostě úplné Holandsko (nebo třeba taky Budějice :-) ).

Nizozemsko - ochranné cyklopruhy.jpg

Takovéto řešení je vhodné na vedlejších ulicích s nízkou dopravní zátěží, ve kterých chceme preferovat provoz kol, což ulice Karásek splňuje, byť vnímám vyšší podíl nákladních vozidel. Každopádně ale se bude ještě dělat dopravní průzkum a následný návrh řešení formou výkresu bude projednán na technické cykloskupině. Tzn. nečekejte, že by se to realizovalo do léta. Dá-li Bůh (čti: PČR a jednotky SS), tak to bude na konci roku.

Ke konkrétním výhradám:

  • šířka komunikace: je zde 6 m a více, což v souladu s TP 179 umožňuje řešení minimálně 1,5 + 3,0 + 1,5 m, případně 1,25 + 3,5 + 1,25 m.
  • křížení s ulicí Jandáskova: souhlas, že tento úsek je nejvíce problémový. Zároveň jej není možné řešit pouze dopravním značením. Bude třeba stavebních úprav (tj. samostatná cyklostezka nebo rozšíření vozovky či chodníku).
  • Varianta podél lesa: nedává smysl hned z několika důvodů
    • závlek 500 m, tj. zbytečná zajížďka cca pár minut, přičemž v rámci cyklo-dopravy se počítá každá zbytečná minuta a každých zbytečných 100 m navíc
    • nevhodný terén, který by bylo třeba vyasfaltovat v délce cca 1,5 km = mnohonásobně vyšší náklady
    • potřeba majetkového vypořádání - kus cesty patří Mendelově univerzitě (další náklady)
    • problém s křížením ulice Jandáskova tato varianta nijak neřeší, výjezd je jen o něco blíže k lávce na ulici Pod Zahradami
    • Navíc hlavní trasa přímo podél Ponávky je naprosto logická, neboť vede kolem nádraží Řečkovice, což je důležitý přestupní uzel pro napojení na páteřní síť cyklotras.

Je pravda, že na ulici Karásek chybí i chodník. Otázka zní, kolik lidí zde vůbec chodí pěšky (ukáže průzkum). A dá se říct, že i jim aspoň částečně cyklopruhy pomohou. Upřímně já bych tudy teda pěšky nešel, když hned na druhé straně trati mám mnohem příjemnější ulici Cupákova.

Samozřejmě vítám diskuzi, ale za mě to zde v tuto chvíli vypadá poměrně jednoznačně pro variantu cyklopruhy, což je levné a poměrně rychlé řešení, které zde IMHO plně dostačuje :-)

Statutární město Brno: zastupitel města Brna, předseda Komise BESIP, člen Finančního výboru a Komise dopravní
Piráti: předseda KS JMK, garant RT Doprava pro oblast městské mobility, poradce ministra dopravy pro oblast městské a aktivní mobility a BESIP

tel: +420 732 732 490
mail: marek.lahoda@pirati.cz

"Where there is a will, there is a cycleway."

Uživatelský avatar
roman.sevcik
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 17
Registrován: 09 črc 2021, 13:22
Profese: real. zprostředkovatel, vedení kanceláře
Bydliště: Brno-Řečkovice
Dal poděkování: 17 poděkování
Dostal poděkování: 19 poděkování

Re: Cyklostezky a cyklotrasy

Příspěvek od roman.sevcik »

@Marek.Lahoda Zdravím tě, cyklopruhy na Karásku je podle mě nebezpečné a dočasné řešení. Diskuze bude asi potřeba a chtělo by to prověřit všechny varianty. Prověřoval například někdo variantu cyklostezky na druhé straně Ponávky u tratě? Jsem rodák z Řeckovic a situaci znám taky velmi dobře, ale časy se mění a frekvence aut se bude na Karásku a na Jandáskové jen zvyšovat! Na cyklostezce nebudou jezdit jen kola, ale i bruslaři, děti na kolobrndach a kdo ví co ještě? Průmyslový areál po bývalé Lachemě není zatím ani zdaleka zaplněn a je jen otázka času, kdy tam bude jezdit víc osobních i nákladních aut. Jak se dá stavebně řešit křížení s Jandáskovou?

Uživatelský avatar
Marek.Lahoda
Garant/ka programového bodu
Příspěvky: 258
Registrován: 21 dub 2018, 09:35
Profese: Geograf, datový analytik, zastupitel
Dal poděkování: 784 poděkování
Dostal poděkování: 341 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklostezky a cyklotrasy

Příspěvek od Marek.Lahoda »

Romane a můžeš prosím uvést i nějaké důvody / argumenty, proč si myslíš, že to bude nebezpečné? Jakože nebezpečnější než nyní? Proč / Jak? :-)

Dočasné řešení to samozřejmě být může, než zde město postaví nějakou cyklostezku. Ale víme, jak to u nás chodí s tou dočasností .... cyklostezku zde nikdo zatím ani neprověřil, natož, že by se začala projektovat.

Statutární město Brno: zastupitel města Brna, předseda Komise BESIP, člen Finančního výboru a Komise dopravní
Piráti: předseda KS JMK, garant RT Doprava pro oblast městské mobility, poradce ministra dopravy pro oblast městské a aktivní mobility a BESIP

tel: +420 732 732 490
mail: marek.lahoda@pirati.cz

"Where there is a will, there is a cycleway."

Uživatelský avatar
Marek.Lahoda
Garant/ka programového bodu
Příspěvky: 258
Registrován: 21 dub 2018, 09:35
Profese: Geograf, datový analytik, zastupitel
Dal poděkování: 784 poděkování
Dostal poděkování: 341 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklostezky a cyklotrasy

Příspěvek od Marek.Lahoda »

Přidávám ještě komentář projektanta Ing. Dana Bárty z Brno na kole:

I. Co s Karáskem?
Krásek je součást rekreační trasy a měl by být odpovídající pro lidi 0-99 - ti se tam mají cítit zcela bezpečně, nejen že jim řeknem, že do Lachemy nikdo moc nejezdí.
Proto:
1) mě by se tam líbila jednopruhová obousměrná komunikace s výhybnami, která jeden pruh využije pro cyklo+pěší oddělená betonovým svodidlem
2) nebo minimalistické řešení (třeba k cyklopruhům), které by alespoň zklidnilo Karásek jako v Kodani Hyltebjerg Allé:
https://www.google.com/maps/@55.6827252 ... ?entry=ttu
3) postavit cyklostezku z levé nebo pravé strany Ponávky podél Karásku (bude to za 15 milionů a za 10 let).
3) Samotný režim ulice (např. sdílená zóna) je druhotný, primární je fyzické uspořádání.

II. Kruciální otázka ale je kudy k rybníkům Na Ponávce, kam většina míří?
1) Varianta vedení pod lesem okolo Lachemy mi smysl nedává, kdo chce ten tudy jezdí, jenže ono tu moc nikdo nejezdí, páč to nevede tam, kam míří většína lidí - podél Ponávky.
2) Ivanovický potok, pozemky by tam byly:
https://en.mapy.cz/s/rahovocava
3) nejjednodušší řešení podél potok Rakovec a Brigádnickou (vyhnout se jízdě po Jandáskově)
https://en.mapy.cz/s/dosesopure
4) Cupákova a podél trati(ale je tu málo veřejných pozemků)
https://en.mapy.cz/s/puseluvunu

Statutární město Brno: zastupitel města Brna, předseda Komise BESIP, člen Finančního výboru a Komise dopravní
Piráti: předseda KS JMK, garant RT Doprava pro oblast městské mobility, poradce ministra dopravy pro oblast městské a aktivní mobility a BESIP

tel: +420 732 732 490
mail: marek.lahoda@pirati.cz

"Where there is a will, there is a cycleway."

Uživatelský avatar
Lukas.Dolezal
Zahraniční odbor
Příspěvky: 2387
Registrován: 28 úno 2019, 14:48
Profese: Politolog, analytik mezinárodních vztahů
Dal poděkování: 4009 poděkování
Dostal poděkování: 3063 poděkování

Re: Cyklostezky a cyklotrasy

Příspěvek od Lukas.Dolezal »

MĚSTSKÉ ANKETY

Cykloanketa.jpg

📢 Byla spuštěna 1. městská anketa Dáme na vás❗
Zapojte se do velké brněnské cykloankety 🚲 a podělte se o vaše zkušenosti s jízdou (nejen) na kole v Brně. Anketa je určena i pro ty z vás, kteří využíváte kolu podobné dopravní prostředky jako koloběžky 🛴, longboardy 🛹 apod. A odpovídat můžete i pokud tyto prostředky k přepravě po Brně vůbec nevyužíváte.
➡️ https://ankety.damenavas.cz/w/cykloanketa
⏳ Anketa trvá do 5. května 2024.
Zjištěné informace budou sloužit jako odrazový můstek 📊 pro tvorbu nově připravované Cyklostrategie města. Za váš čas a cenné názory vám předem děkujeme! ❤️

Podporuji ██████████████████████████████████████████████████████████████.

Pomoz vytlačit okupanty z Ukrajiny. Слава Україні! Героям і Героїням слава! 🇺🇦 ✌️.

Člen MF Brno, KF Jihomoravský kraj, Zahraničního odboru a Rezortního týmu pro záležitosti Evropské unie, zahraničních věcí a obrany (RT EZO), lukas.dolezal@pirati.cz

Odpovědět

Zpět na „Brno“