Předvolební rušení lokálek ve Středočeském kraji?

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Předvolební rušení lokálek ve Středočeském kraji?

Příspěvek od Michael.Polak »

Docela bych rád založil samostatné vlákno k tumhle:

https://zdopravy.cz/do-ruseni-spoju-ve- ... tvi-88037/
https://zdopravy.cz/dokument-stredocesk ... ach-81655/

Sice chápu, že mělo jít o jakousi nátlakovou akci na vládu, aby zatáhla ztrátu, která veřejné dopravě během pandemie vznikla, ale výsledné pí-ár podle mě nakonec vyzní v neprospěch koaliice Pirát-Starostové, nemůžu si pomoct.

Situaci chápu, protože přeci jen, středočeské lokálky příležitostně používám sám hlavně volnočasově o víkendech jako turista. Je jasné, že z hlediska dojíždění za prací do Prahy nedokáží v městečkách podél dálničních tahů jako např. D4 vůbec konkurovat autobusům, protože ten rozdíl v dojezdových časech může dnes být třeba 2h místo 30min, to z namená, že kromě víkendových nadšenců asi z místních dá vláčku přednost málokdo, zvláště když ta nádraží bývají vzhledem k historickému trasování železnice členitým terénem často 1-2 km od centra.

Napadlo mi ale, jestli by ty lokálky nešlo nějak zadotovat třeba z krajských peněz na rozvoj turistiky, protože je jasné, že hlavní význam mají dnes hlavně právě pro tu rekreaci a cestovní ruch. Tak např. se do vlaku dají naložit kola, koloběžky apod., zatímco do autobusu nikoliiv. (Ponechání víkendových spojů na vybraných tratích mojí teorii nahrává, ovšem podle mě k tomu víkendu mělii přidat ještě aspoň nějaké páteční odpolední spoje, aby motivovali k použití vlaku třeba víkendové chataře...)

Další možnou optimalizací, kterou mohly kraje požadovat, by bylo zavedení spěšných vlaků, které by se snažily zkrátit dojezdové časy, případně obecně vyjednávat s dráhami, že vysoké ceny za ujetý kilometr by měly nějak souviset se zlepšením dojezdových čassů. Podle mě by tam šlo ledacos optimalizovat - např. na místě zrušených vlaků zavést spěšné vlaky, které projíždí velký kus trasy a staví až v posledních zastávkách před cílem, jako to často dělají "středně expresní" autobusové linky.

Každopádně jsem myslel, že Piráti nějaké způsoby udržení železniční dopravy hledají, že místo rušení lokálek bychom např. měli mít v programu že ČD nakoupí místo dieslových motoráků hybridní bateriové elektrické vlaky (protože na koleje se přeci jen těžké baterie hodí víc, než do elektrobusů), že pokládáme železniční dopravu za nízkoemisní, apod. Koukám že reálná politika kolem peněz v regionech ale žádný prostor pro jakékoliv idealistické cíle neposkytuje...

Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.Polak za příspěvky (celkem 4):
Robert.Sip, Ondrej.Kalis, Jan.Licka, Vit.Fux

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Předvolební rušení lokálek ve Středočeském kraji?

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Michaeli, děkuji, že jsi otevřel téma na fóru. Na úvod zdůrazním, že níže uvedené je můj osobní názor, a není-li výslovně uvedeno jinak, nemůže být považován za stanovisko KETu.

Téma rušení provozu na lokálkách má více stran, které je třeba uvážit:

1) Některé železniční tratě jsou vlivem trasování, umístění zastávek, traťové rychlosti, případně kombinace těchto faktorů nekonkurenceschopné. Pokud vlak staví několik km od zástavby, pokud trať vede místo do města jen do nějaké malé stanice, kde je zrovna železniční křižovatka, avšak nevede do města, kam člověk potřebuje, pokud ještě k tomu je jízdní rychlost vlaku tak nízká, že i autobus s více zastávkami je rychlejší, pak se může stát, že zrušení provozu na takové trati bude zcela logické a došlo by k němu asi dříve či později.

2) V kontextu s bodem 1 je třeba zohlednit také benefity, které může nabídnout autobusová doprava, tedy zejména spojení blíže k obydlím a cílům (vč. většího počtu zastávek), kratší intervaly za stejnou cenu apod. V podstatě jediné, co autobusy v SčK (až na jednu výjimku) nenabízejí, je přeprava kol, a i to lze případně napravit.

3) Srovnáváme dieselový vlak (většinou řady 810 / 814) s dieselovým autobusem, kapacita je v případě vozu 810 srovnatelná, vzhledem k nízké vytíženosti ve všech těchto případech kapacitně stačí jeden autobus aniž by došlo k tomu, že by cestující někdy nemohl sedět. Není tedy pravda, že by v tomto kontextu byla železnice nějak ekologičtější. Pokud zohledníme spotřebu energie na osobokilometr, tak pokud nezkrátíme interval OFFTOPIC(když ho zkrátíme, vytváří se jiný benefit a zvyšuje se konkurenceschopnost VHD), je spotřeba vlaku na oskm výrazně vyšší než v případě autobusu. O finančních nákladech nemluvě - a i kdyby se tratě přesoutěžily nebo by ČD zlevnily, tak pořád nedosáhnou ceny srovnatelné s autobusem, jednoduše proto, že vlak je v tomto případě objektivně nákladnější (což nic nemění na faktu, že jednat o snížení ceny se mělo).
Můžeme uvažovat (a měli bychom) o bateriových nebo akutrolejových vlacích, ale i zde si řekněme, že elektrobus asi v budoucnu udělá víc muziky za menší náklady. Přestože argument ,,vozit těžkou baterii po železnici než po silnici" je do jisté míry platný; ale do budoucna asi chceme baterii vozit tam i tam.

V tomto kontextu tedy zrušení provozu na některých tratích může dávat smysl. V KETu doprava jsme se o tom bavili již před delší dobou a došli jsme k jednoznačnému závěru, že pokud se dokážeme odpoutat od nostalgie, tak je třeba přiznat, že jestliže hledáme energeticky nejšetrnější formy dopravy, může být do budoucna na místě na některých lokálkách zastavit provoz. Ač se nám to emocionálně nelíbí, realisticky vzato jsou některé lokálky kvalitativně i dopravně na úrovni doby jejich vzniku a v kontextu reality 21. století nejsou konkurenceschopné, a jejich osudem může být např. musejní provoz o víkendech pro výletníky.

Pokud se ale na některých tratích má zastavovat provoz, mělo by to být podloženo důkladnou analýzou, a to včetně základních obrysů, jak bude řešena náhrada. V žádném případě bychom neměli připustit, aby se jednalo o náhradní autobus v trase vlaku (který by trpěl většinou nedostatků, kvůli nimž jsme zastavolali vlakovou dopravu). Náhrada železnice autobusem musí znamenat změnu dopravního řešení dotčených obcí a často i širokého okolí - podobně jako když provádíme integraci nové oblasti.

A nyní nedošlo ke zpracovaní důkladné analýzy - pan radní by asi nesouhlasil, ale jako KET jsme výběr tratí (bez reálné odezvy) připomínkovali, a víme, že taková analýza není, resp. ani nemůže existovat s ohledem na krátkou dobu, která uplynula od reálného pokynu vytipovat tratě k omezení a uvedením návrhu do praxe (s nepřekročitelným cílem redukovat již letos v prosinci). Podkladem pro výběr byl zejména počet cestujících na jednotlivých úsecích, což je ovšem samo o sobě nevypovídající údaj. Kromě počtu cestujících je třeba zohlednit mj. reálnou výši úspory (zde je tragickým příkladem úsek Plaňany zast. - Kouřim, který má sice malou vytíženost, ale zkrácením se neušetří ani jediný vůz a strojvedoucí), způsob náhrady autobusem - kolik spojů a v jaké délce musím nově zavést (zde je pozitivním příkladem např. Lužec nad Vltavou, který potřebuje busy ve stejném rozsahu i když vlak jezdí, a jakákoliv náhrada bude vlastně dopravně bonus), další systémové vazby (zejména u tratí přes hranici kraje).

Nedošlo ani ke zpracování náhradního dopravního řešení. Jelikož jsem kvalifikací primárně specialista na dopravní řešení, tak docela tuším, co obnáší příprava dopravního řešení. Můžeme to nakonec trochu pozorovat u probíhajících integrací - které v poslední době navíc nejsou zvládány zrovna kvalitně. Lze si jen těžko představit, že těch několik projektantů IDSK, mnozí ne zrovna nejzkušenější, během tří měsíců vypracují souběžně s běžící integrací návrh dopravního řešení při zastavení provozu vlaků. Že je záměr s obcemi projednáván až teď, také naznačuje, že velké diskuse s projektanty dosud neprobíhaly (a z interních informací mám pochopitelně ověřeno, že konkrétní dopravní řešení připravené není, rozhodně ne v potřebné kvalitě).

Návrh na omezení provozu jsme ze strany KETu připomínkovali, a to podrobně z pohledu jednotlivých tratí (kdy někde jsme zrušení podpořili, jinde naopak). Na naše připomínky jsme dostali odpověď z IDSK a dále již nebyly řešeny. Není tedy pravda, že by Piráti podporovali popisovaný nekoncepční postup, naopak jsme ho kritizovali a věcně připomínkovali.

Bohužel v SčK taháme za kratší konec provazu a bohužel teď před volbami není nějaký výraznější odpor ala hrození odchody z koalice reálný.

Ono samotné omezení provozu na lokálkách nebo samotné zdražení by se asi lidem dalo vysvětlit. Problém je, že za doby působení Pirátů a STAN ve vedení kraje se ve VHD stalo několik výrazných věcí:
1) Trvalé / dlouhodobé omezení provozu v době koronaviru (dočasné omezení by mělo smysl, problém je, pokud omezení mnohde trvá nadále).
2) Zdražení jízdeného až o 30 %, a to zejména pro delší cesty.
3) Rušení provozu na lokálkách.
4) Omezování dopravní obslužnosti mj. o víkendu.

K bodu 4 - od 1. srpna byl po mnoha letech zastaven víkendový provoz na trase Čáslav - Zbýšov. To by mohlo znít nevinně, problém je, že se jedná o 3 obce, které budou nyní o víkendu zcela nedostupné (např. ze Zbýšova je nejbližší vlak 5 km po silnici). V zimě bylo pro změnu po půlroce zrušeno víkendové spojení na Vrátenskou horu a do dvou odlehlých obcí na trase (přesněji jezdí jen červenec-srpen), jehož jediným problémem bylo, že bylo špatně navržené a v podstatě nulově prezentované, takže o něm nikdo nevěděl (to ke zmínce o turistice a VHD). Pokud máme v programovém prohlášení podporu VHD, ale v reálu jen škrtáme a zdražujeme, tak to prostě není dobré.

Osobně bych pochopil, pokud by takto postupovala ODS, která veřejnou dopravu nikdy nepodporovala a považuje ji za žrouta peněz, jenže ta nejspíš ani neměla podporu VHD v programu. Na rozdíl od STANu, a tak bych očekával, že STAN bude vědět, jaké jsou benefity funkčního systému VHD a proč je potřeba ji podporovat a zkvalitňovat. Jenže se zdá, že pan Borecký smysl VHD nechápe a asi je mu to úplně jedno. Ignoruje, že v SčK máme rozsáhlé oblasti, kde VHD není konkurenceschopná vůči autům, a skutečně to není tak, že ,,jinak to nejde". Jenže aby VHD byla kvalitnější, musí se na ní hodně pracovat. Někdy to stojí peníze, jindy to ani peníze nestojí - mnoho zlepšení se ve VHD dá udělat i zadarmo nebo za málo. Samozřejmě, že pokud chceme zavést kvalitnější VHD do oblastí, kde dosud jezdilo 5 spojů za pracovní den, tak to zadarmo nebude - kde nic není, ani špičkovej projektant nebere. Jenže my místo toho budeme stavět třeba víc silnic a koukat se na obce, kam se veřejnou dopravou skoro nedá dojet, a proto ji používají jen děti a důchodci (ano, to není příčina nekvalitní dopravy, to je její důsledek a indikátor).

Proč Borecký vytáhl zrovna před volbami s rušením lokálek, to nechápu už vůbec. Že nás to poškodí, protože jdeme do voleb v koalici se STANem, je dost pravděpodobné, a nezbývá než doufat, že na vládní úrovni bude případná spolupráce, pokud k ní dostaneme šanci, konstruktivnější.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 3):
Jan.Licka, Michael.Polak, Vit.Fux

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Jan.Licka
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 378
Registrován: 28 dub 2017, 14:15
Profese: Manufacturing Engineer
Bydliště: Benešov
Dal poděkování: 1006 poděkování
Dostal poděkování: 840 poděkování

Re: Předvolební rušení lokálek ve Středočeském kraji?

Příspěvek od Jan.Licka »

Samozřejmě. Doplním pár detailů, které by mohly v převolební kampani zapadnout.
Radní pro dopravu hlavního města Prahy: Adam Scheinherr, Praha Sobě
Radní pro dopravu Středočeského kraje: Petr Borecký, STAN

Tito lidé mají moc a zodpovědnost k otázkám veřejné hromadné dopravy, na rozdíl od toho, co se snaží podsouvat pan premiér. Piráti mohou jejich návrhy a kroky akceptovat, nebo rozporovat. Rozporovat rozhodnutí koaličního partnera je aktem nedůvěry k jeho politickým rozhodnutím a jako takový musí mít solidní argumentační základ.

Přidávám, co zaznělo ve veřejném prostoru: Lokální železnice ze strany státu se prozatím rušit nebudou. Minulý měsíc Hospodářský výbor i díky iniciativě a odporu Ondřeje Polanského (kandidát Pirátů do MD) smetl nepromyšlený návrh poslance Kolovratníka z ANO pod stůl a Sněmovně ho nedoporučil.


Za výbor dopravy Středočeského kraje Vás mohu ujistit, že jako Piráti děláme pro zachování smysluplných tratí maximum - připomínkovali jsme předložená data s tím, že jsme nechali urychleně vypracovat oponenturu návrhu, který byl předložen 22.6. výboru na vědomí. K proměnám tratí na cyklostezky máme dlouhodobě rezervovaný postoj; klíčová úloha bezmotorové dopravy leží v intravilánu, kde má potenciál výrazně omezit IAD na krátké vzdálenosti. Část takzvaně rušených tratí přechází na víkendový provoz, nadále tedy bude moci odbavit turisty, vodáky ad.

K vysvětlení, proč se krajská, obecní a celostátní politika někdy rozchází: téma rozhraní odpovědnosti a peněz (povinností a práv). Kraje spravují silnice II. a III. třídy, ale už ne železnice "II. a III. třídy" (lokálky) - odpovědnost udržovat železniční síť má (až na některé výjimky jako jsou vlečky) stát, resp. Správa železnic. Kraj zajišťuje dopravní obslužnost: tak, aby se každý obyvatel dostal, kam potřebuje bez nutnosti použití individuálních prostředků. Nemá ale předepsáno, že je musí obsloužit vlakem; a stejně tak lidem nelze přikázat, aby vlak použili, nabízí-li rychlejší a pohodlnější možnost.

Pan radní Borecký tedy nemůže žádnou trať zrušit, vytrhat. Nemůže ani poslednímu posunovači cokoliv nařizovat. Středočeský kraj je objednavatelem, zákazníkem (byť majoritním) dopravní služby - může "jen" přestat přepravovat cestující na trati za krajské peníze a místo toho je třeba vozit lodí - nebo taxíkem. Vzhledem k tomu, že od státu kraj dostává určitý pevně daný balík a nemá pravomoc vybírat vlastní daně, je to z osobního pohledu řádného hospodáře s omezeným rozpočtem logický krok: busem vás tady a teď odveze levněji. I proto, že Správě železnic za užití trati platí dopravce přímo, místní silnice jsou "zdarma" (rozuměj, zaplatí je z našich daní jiný politik z jiného hrníčku).

Tím se dostáváme k meritu věci: v některých případech nemá smysl držet "v pohotovosti" trať včetně personálu, kterou aktuálně nikdo nevyužívá, protože zde například vlak jede pomaleji a méně často než zastávkový autobus. Což ale neimplikuje, že je musí pokaždé hned vytrhat, zaorat a zastavět! Je třeba vždy se zabývat individuálními podmínkami (jak píše výše Ondra), tzn. jak toto spojení optimalizovat, aby bylo atraktivnější (narovnat oblouky, snížit počet přejezdů v poli, automatizovat obsluhu a zabezpečení apod.) - což je pochopitelně běh na dlouhou trať. Železnici či provoz na ní může (dočasně) převzít některý spolek / svazek obcí, tak jak se stalo u Železnice Desná. Možnosti tedy jsou, neleží ale pokaždé v pravomoci krajů.

Otázka "Proč právě my, proč právě teď": nejsme zdaleka jediný kraj, který zdražuje a/nebo omezuje veřejnou dopravu:
https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3 ... seni-spoju

Letos nastal souběh nepříznivých jevů: předně je to výpadek z přerozdělovaných daní zrušením superhrubé mzdy, který se týká i obcí. Kvůli pandemii využívá "mastnou tyč" letos daleko méně cestujících a i o víkendech je výrazně méně turistů (dvojitý výpadek na straně příjmů, který nezachrání ani zdražení jízdného - není koho zdražovat). Na straně výdajů pak čelí železnice, ale i silniční doprava závazkům dekarbonizace: zavádět elektrobusy, trolejbusy nebo troleje na tratě bude stát hodně peněz. Ty sice neplatí kraj, ale dopravci je promítnou v ceně nabízených služeb, pokud jim nepřispěje stát/EU. A konečně, u železnice se přidává potřeba aktualizace zabezpečení tratí ETCS (byť v minimální úrovni) od monopolního AŽD.

Takže ano, LZE to dlouhodobě dělat líp (zejména pokud budou kraje-obce-stát postupovat v součinnosti a ne ve při), ale tady a teď kraj "vyškrabuje" drobné kde se dá, aby nemusel omezovat jiné služby - školy, nemocnice, sociální služby. Připomeňme, že pokud za dobrých let kraje volně hospodaří cca s desetinou celkově disponibilních zdrojů, letos mandatorní výdaje drtivě převažují a kraje svobodně rozdělují prakticky stejnou částku, jako stojí jejich provoz ... za těchto okolností je na místě ptát se, jestli kraje nehrají velké divadlo s příliš malým kašpárkem, ale tahle debata se vede ve veřejném prostoru už 20 let.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Licka za příspěvek:
Ondrej.Kalis

Dávat druhým vyrůst
:idea: infrastruktura / automatizace / logistika

Uživatelský avatar
Jan.Licka
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 378
Registrován: 28 dub 2017, 14:15
Profese: Manufacturing Engineer
Bydliště: Benešov
Dal poděkování: 1006 poděkování
Dostal poděkování: 840 poděkování

Re: Předvolební rušení lokálek ve Středočeském kraji?

Příspěvek od Jan.Licka »

Přidávám pro úplnost reakci Petra Boreckého na rozhořčené občany/trolly v jeho veřejném příspěvku (z FB, snad mi to nebude vyčítat):

"Víte, že budeme rušit objednávku spojů, o kterých dnes sami cestující v podstatě svým nezájmem rozhodli, že je nechtějí? Nebo Vám snad přijde v pořádku, že vlak s kapacitou 135 lidí vozí v průměru 5 - 10 cestujících? Víte o tom, že třeba na trati Rožmitál - Březnice vyjde roční náklad na jednoho uživatele na skoro 80 tisíc Kč?

Víte o tom, že všem těmto lidem nabídneme ve stejném rozsahu spoje moderními autobusy?

Víte o tom, že opravy lokálních tratí, které stát v minulých letech prováděl, tak v podstatě jen řešily to, aby se ty tratě úplně nerozpadly, přičemž nedošlo k tomu nejdůležitějšímu - přiblížení zastávek centru obcí a zvýšení traťových rychlostí?

Víte o tom, že ten samý pan ministr, kterému voláte BRAVO! ještě v únoru letošního roku podporoval daleko rozsáhlejší uzavírání lokálních tratí?

A že se jedná o toho samého ministra, který krajům odmítl jakkoli sanovat ztráty ve veřejné dopravě, i když na to měla vláda rezervy a i když ho kraje varovaly, že to povede k omezování veřejné dopravy?

A víte, že tento ministr nechal z nového evropského operačního programu doprava vyškrtnout veškeré dotace na nákupy nových vlaků?

A co se týká hospodaření vlády: ano, covid si nevybírá. Nevybíral si nikde v Evropě. Přesto všechno má právě Česko hned po Kypru druhý nejrychlejší nárůst vládního dluhu v Evropě.

A víte proč, mimo jiné? Protože v letech konjuktury tato vláda všechny peníze rozházela za nesmysly.

My ve Středočeském kraji nehodláme být jako tato vláda. Takže potřebné reformy a opatření děláme už teď, byť nás za to nechválíte.

A já osobně doufám, že po volbách se vláda vymění a budou vládnout demokratické a rozumnější strany. Mezi ně rozhodně nepočítám ANO, KSČM, ČSSD, Přísahu, SPD a jim podobné."

Dávat druhým vyrůst
:idea: infrastruktura / automatizace / logistika

Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Předvolební rušení lokálek ve Středočeském kraji?

Příspěvek od Michael.Polak »

K tomu trasování jsem si udělal rozbor tady:
viewtopic.php?p=766438#p766438

Jinak to, že ty vlaky jezdí prázdné, samozřejmě vím, ale vnímám to jako marketingovou neschopnost ČD. Mají navrhnout konkurenceschopný ceník a jízdní řád. Vždyť jsou to především jejich navazující spoje na páteřní trati...

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Předvolební rušení lokálek ve Středočeském kraji?

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Michael.Polak píše: 02 srp 2021, 22:26

Jinak to, že ty vlaky jezdí prázdné, samozřejmě vím, ale vnímám to jako marketingovou neschopnost ČD. Mají navrhnout konkurenceschopný ceník a jízdní řád. Vždyť jsou to především jejich navazující spoje na páteřní trati...

To v současnosti už není v SčK platný argument. Na všech těch tratích už platí tarif PID a propagace je zajištěna v rámci PID už mnoho let poměrně na slušné úrovni. Na jízdenku ČD jsem po území SčK nejel hodně dlouho - což se tedy asi se zdražením PID změní. Marketingová neschopnost ČD a nesmyslná cenotvorba způsobují problémy na mnoha místech, ale není to případ Středočeského kraje, kde to nestojí jen na ČD. ;)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Předvolební rušení lokálek ve Středočeském kraji?

Příspěvek od Michael.Polak »

Ondrej.Kalis píše: 03 srp 2021, 09:06
Michael.Polak píše: 02 srp 2021, 22:26

Jinak to, že ty vlaky jezdí prázdné, samozřejmě vím, ale vnímám to jako marketingovou neschopnost ČD. Mají navrhnout konkurenceschopný ceník a jízdní řád. Vždyť jsou to především jejich navazující spoje na páteřní trati...

To v současnosti už není v SčK platný argument. Na všech těch tratích už platí tarif PID a propagace je zajištěna v rámci PID už mnoho let poměrně na slušné úrovni. Na jízdenku ČD jsem po území SčK nejel hodně dlouho - což se tedy asi se zdražením PID změní. Marketingová neschopnost ČD a nesmyslná cenotvorba způsobují problémy na mnoha místech, ale není to případ Středočeského kraje, kde to nestojí jen na ČD. ;)

Nejsem si ale jistý, jestlli si je jízdenku PID možné koupit ve vlaku u průvodčího... (vím, že si ji lze koupit u pokladny, ale je třeba si o to říct, protože pro dráhy to není výhodné, tak to nenabízí automaticky)

Jinak přijít kvůli pár korunám rozdílům v jízdném o dotaci několik mega, která je pro trať hlavním zdrojem příjmu - to dokáže jen úředník. Podnikatel by nějak reagoval, protože pokud příjem z cestujícího je 80 000 od státu a co já vím, 20 Kč přímo na místě... jako nechápu. Rozdat ty lístky do Rožmitálu zadarmo k lístkům na rychlík z Březnice do Prahy (aha, ale o ten ČD už taky přišly, že?) Zavést spěšný vlak, který z lokálky přejde na hlavní trať... i toto je technicky možné, KŽC tohle provozovala na trati z Blatné a byla to docela expresní jízda (ovšem současně retro, což je takové jejich ehm, specifikum, snažit se o retro na běžných tratích :-)

Minimálně ale SČK kraj zvoral, že poptává jen sobotu a neděli... když už, smysl by měly v pátek odpoledne vlaky z Prahy, a možná i brzo v pondělí ráno vlaky do Prahy. Prostě ze všech možných řešení se zvolil truc.

Navíc třeba Mšeno se proti zrušení vlaků dost brání: je to zrovna jedna z těch obcí, které mají nádraží celkem příhodně dostupné uprostřed obce. A Mladá Boleslav i Mělník by se měly bránit taky, protože když už lidi z Mšena sednou do auta, klidně se vykašlou na tradiční regionální střediska nabízející služby a klidně si zajedou kamkoliv... nemluvě o to, že provázání obou obcí veřejnou dopravou prostě zvětšuje trh pro drobné podnikatele v obou těch městech, zvyšuje spádovou oblast z hlediska turistického ruchu.. no zkrátka žádné příčetné město by si tohle nenechalo líbit (leda snad Mladá Boleslav má větší zájem, aby se prodávalo více aut, či co :-)

Spíš bych se vydal pátrat po tom, proč ten provoz na těch tratích musí být tak šíleně drahý. Sice ten Starosta za SčK sám poukázal na to, že ministerstvo dopravy/ČD nevyužili dotaci EU na nákup nových vozů, což je jistě docela dobré, ale je prostě otázka, jestli se to podaří vysvětlit voličům - i kdyby to byl nutný krok, tak takto jako předvolební krok je to střelení se do nohy. Spíš se měla ta doprava riskantně objednat se sázkou na to, že náš PártySTAN bude sedět ve vládě a že se nám podaří zatlačit na ČD aby za evropské peníze (které ušetříme přiškrcením dotací Agrofertu a spol.) nakoupili nový vozový park, který v kombinaci s dalšími optimalizacemi dokáže přilákat lidi zpět na železnici.

Hlavně kraj by měl objednávat konkrétní výkony, takže prostě by měl objednat k těm spojům konkrétní požadované dojezdové časy a ceny konkurenční k autobusové dopravě... bylo by logické chtít ČD někam dotlačit, ale tohle je spíš o tom, že se s nima vůbec nebudou bavit...

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Předvolební rušení lokálek ve Středočeském kraji?

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Michael.Polak píše: 03 srp 2021, 13:37
Ondrej.Kalis píše: 03 srp 2021, 09:06
Michael.Polak píše: 02 srp 2021, 22:26

Jinak to, že ty vlaky jezdí prázdné, samozřejmě vím, ale vnímám to jako marketingovou neschopnost ČD. Mají navrhnout konkurenceschopný ceník a jízdní řád. Vždyť jsou to především jejich navazující spoje na páteřní trati...

To v současnosti už není v SčK platný argument. Na všech těch tratích už platí tarif PID a propagace je zajištěna v rámci PID už mnoho let poměrně na slušné úrovni. Na jízdenku ČD jsem po území SčK nejel hodně dlouho - což se tedy asi se zdražením PID změní. Marketingová neschopnost ČD a nesmyslná cenotvorba způsobují problémy na mnoha místech, ale není to případ Středočeského kraje, kde to nestojí jen na ČD. ;)

Nejsem si ale jistý, jestlli si je jízdenku PID možné koupit ve vlaku u průvodčího... (vím, že si ji lze koupit u pokladny, ale je třeba si o to říct, protože pro dráhy to není výhodné, tak to nenabízí automaticky)

Právě, že od srpna by to konečně mělo být možné, a po letech je možné také náhradní označení jednotlivých jízdenek ve všech stanicích. Ale přiznám se, že jsem to ještě podrobně nezkoumal, v takových případech jsem používal aplikaci PID lítačka, ale ta není pro každého (musíš mít mobilní data, jízdenky se dají platit jen kartou online apod.). Sám nechápu, proč SčK nebyl vůči ČD ráznější a nepožadoval prodej jízdenek PID ve všech zastávkách (tzn. i ve vlaku) a přednostní prodej jízdenek PID. V tomhle SčK ujel vlak - v době, kdy některé kraje zakázaly používat tarif dopravce (JMK) nebo ho umožňují prodávat jen na výslovnou žádost cestujícího (ÚsK).

Bohužel radní v SčK byli vždy velmi nakloněni k podporování ČD, a pan Borecký není výjimkou. Pak to končí tak, že z kraje, který měl první IDS v ČR a jako první umožňoval na vybraných žel. tratích používat integrovaný tarif, jsme se dostali do pozice jednoho z posledních krajů, kde je tarif dopravce upřednostňován před tarifem krajského IDS. Nemusím snad zdůrazňovat, že využívání tarifu IDS je pozitivní pro krajskou pokladnu a pro příjmovou stránku VHD, naopak část tarifu dopravce jde na přilepšenou tomu dopravci. OFFTOPICA proto jsme zdražili tak, že v mnoha případech bude nově tarif dopravce levnější, a že by si někdo dělil jízdenku ala ,,jedu do Budějic => koupím PID do Votic a dál ČD" je dost nepravděpodobné. Čímž kraj samozřejmě přijde o část tržeb.

Michael.Polak píše: 03 srp 2021, 13:37

Hlavně kraj by měl objednávat konkrétní výkony, takže prostě by měl objednat k těm spojům konkrétní požadované dojezdové časy a ceny konkurenční k autobusové dopravě... bylo by logické chtít ČD někam dotlačit, ale tohle je spíš o tom, že se s nima vůbec nebudou bavit...

Ale to už se děje. Kraj si objednává konkrétní spoje a dopravní řešení navrhuje organizátor - IDSK, případně ROPID. Tak špatně, aby si dopravce tvořil dopravní řešení, na tom SčK naštěstí není. ;) Otázkou je kvalita toho dopravního řešení, ale to už je jiná věc - viz níže. :) Jízdné by mělo být bezpodmínečně shodné s autobusovou dopravou. Opravdu nejsme v situaci, kdy by si měly jakkoliv konkurovat různé formy veřejné dopravy, protože z takové konkurence vyjde téměř vždy vítězně osobní auto = když se dva perou...

Ad Rožmitál - no ony v PIDu lístky na Rožmitál zdarma k rychlíku jsou, protože je to stejné pásmo. :) Problém je fakt to trasování - trať do Březnice je v naprosto blbém směru, a když přičteš, že rychlík přes Beroun je z Příbrami časově nekonkurenceschopný a expresní linka 393 je z Příbrami na Smíchově za hodinu a přejíždí od Rožmitálu bez přestupu, tak ti fakt málokdo pojede vlakem - to už by fakt musel být nadšenec.

Záchranu pro trať na Rožmitál vidím jedinou: Existuje linka S60 Beroun - Příbram - Březnice - Blatná (mimochodem skvěle vymyšlená), kvůli ní končí vlaky od Písku (S66) v Březnici. Pokud by se linka S66 prodloužila do Rožmitálu, vzniklo by perfektní přímé spojení na Písek, s vazbou v Protivíně na České Budějovice. Klidně bych úplně zrušil návaznosti z Rožmitálu na Prahu, kde nelze konkurovat busu. Tomu se říká integrace. Tomu, když si konkuruje pomalý vlak s rychlým busem, obojí placené od kraje, tomu říkám chaos. Prostě pokud chceme zachraňovat lokálky, tak na ně taky musíme koukat jiným pohledem než před 100 lety a v kontextu celý sítě VHD, nejenom vlaků. Spojení Rožmitál - Písek - Budějice neexistuje. Pro spojení na Prahu je trať 204 na první pohled nepraktická => využiju přednosti, slabé stránky vykryju jinak. ;)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Předvolební rušení lokálek ve Středočeském kraji?

Příspěvek od Michael.Polak »

Ondrej.Kalis píše: 03 srp 2021, 14:14

Ad Rožmitál - no ony v PIDu lístky na Rožmitál zdarma k rychlíku jsou, protože je to stejné pásmo. :) Problém je fakt to trasování - trať do Březnice je v naprosto blbém směru, a když přičteš, že rychlík přes Beroun je z Příbrami časově nekonkurenceschopný a expresní linka 393 je z Příbrami na Smíchově za hodinu a přejíždí od Rožmitálu bez přestupu, tak ti fakt málokdo pojede vlakem - to už by fakt musel být nadšenec.

Tohle je samozřejmě pravda... u lokálek, které samy o sobě navazují na nekonkurenceschopnou trať, je to dvojnásob blbé.

Ale zrovna Rožmitál má nějaký turistický potenciál a lidi, co by díky trati nechali doma auto, můžou existovat. Jen ta doba jízdy je fakt dnes nepoužitelná. Prostě není to úplně případ, jako jiné lokálky, co vedou do dvou vesnic o deseti barácích, paralelně s jinou tratí o 5 km vedle... tohle bývají případy, že jsou to jediné železnicní koleje v poměrně hodně velkém regionu.

Jenže jestli se zainvestuje ten budoucí tunel z Prahy do Berouna, který by dojezdové časy rychlíku uřízl snad o půl hodiny, tak by to najednou tak hrozně vycházet nemuselo... samozřejmě, záviselo by to na rychlostech dosahovaných následně na příbramské trati. Jenže pokud ta trať bude bez provozu těch 20 let, než se tohle podaří, tak pak už bude těžké ji obnovit.

Myslím, že by stálo za to, tu síť plánovat třeba z hlediska počtu zastávek na kilometr čtvereční v nějakém větším spádovém regionu (ale kraj je moc velký). Protože souhlaím, že občas ty zastávky na poli jsou absurdní a dávno ztratily význam, ale zase od určité velikosti obce/města je fakt, že tam koleje vůbec vedou a jsou provozuschopné, sám o sobě zajímavý. Případ Dobříše a Rožmitálu je v tomhle zajímavý v tom, že to nejsou úplné vesničky, jsou to místní centra. Jsou mody nárazové dopravy, např. evakuace v případě nějakých katastrof, kdy silniční doprava nemusí být ideální (viz přistavený obytný vlak po tornádu na Moravě, apod.). No a pak je tu možný budoucí vývoj, kdy se třeba nějací dopravci vzpamatují a nabídnou konkurenceschopnou službu.

K tomu objednávání - asi je ten problém, že jsem pořád jen poučený laik a nemám tu úřednickou zkušenost. Ale vlastně nevím, co kraj objednává. Samozřejmě, ty motoráky byly obsolet a 2-3 roky bez motoráků je spíš pozitivní snížení emisí. Ale po víc letech bez provozu trať zaroste, zchátrá, místní si zvyknou, že tam nic nejezdí... nemohl by kraj objednat nízkoemisní dopravu a nemohlo by se třeba zjistit, že vlak uveze víc baterek, než elektrobus? Nemyslím hned, když jsme v postcovid krizi, ale třeba za ty 2-3 roky by se vhodná vozidla na trhu objevit mohla.

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“