Základním typickým znakem vývoje zdrojů státních financí je tlak na jejich růst vyvolaný zvyšující se potřebou výdajů při plnění stávajících funkcí státu umocněný inflačním růstem. K tomu můžeme přidat vymýšlení nových funkcí státu některými politickými reprezentacemi, z toho vyplývajícího zvyšování úřednického aparátu, což by mělo za následek růst provozních výdajů státu.
I když se efektivita výběru daní (finančních zdrojů státu) zvyšuje, je nedostatečná i vzhledem k tomu, že se v zásadě nedaří snižovat státní dluh v absolutním vyjádření. V oblasti RUD je prioritní postavení státu díky nastavenému výběrovému mechanismu daní, když podfinancování některých funkcí krajů a obcí je do jisté míry řešeno dotacemi nebo mimořádnými finančními transfery ze SR.
Faktory ovlivňující zdroje státních financí
Základními faktory vlivu na zdroje státních financí jsou:
- stav vnějšího prostředí (stav globální ekonomiky vzhledem k hospodářskému cyklu ovlivňující stav české ekonomiky díky její otevřenosti),
- vývoj HDP (stav české ekonomiky vzhledem k hospodářskému cyklu),
- demografický vývoj (vývoj počtu obyvatel a jejich měnící se struktura v předproduktivním, produktivním a poproduktivním věku),
- měnová politika (stav úrokových měr, měnových kurzů, platební a obchodní bilance),
- fiskální politika (struktura zdrojů státních financí, přímé daně, nepřímé daně, důchodové pojištění, zdravotní pojištění, jiné poplatky aneb celkové (daňové) zatížení,
- ceny komodit a z toho plynoucí ceny energií (ropa, plyn, elektrická energie).
Z vnějšího prostředí nás nejvíce zajímá stav ekonomiky členských států EU, kam dodáváme cca 80% vyvážené produkce. Z globálního hlediska nás především zajímá stav rozhodujících ekonomických hráčů světa (G20), z hlediska našeho obchodního vztahu s nimi, kde nejmarkantnější je negativní stav obchodní bilance s Čínou (víc jak 1:10 dosahovaný poměr vývozu ku dovozu v CZK). I z hlediska potencionálních rizik krizového stavu globální ekonomiky nás v současnosti zajímá vývoj situace okolo koronavirusu, americko-čínské obchodní války, vývoj situace na Blízkém Východě, ale i brexit).
Vývoj HDP
Dle stavu vnějšího prostředí, zejména ekonomik členských států EU, lze očekávat mírné zpomalování tempa růstu HDP, které bude doprovázeno pravděpodobným mírným posilováním CZK vůči EUR. Taktéž lze očekávat přibližně neměnný poměr exportu vůči domácí spotřebě.
Demografický vývoj
Jestliže chování předchozích dvou faktorů má cyklický charakter, u demografického vývoje je to jinak. Ač v poslední době je stav demografického vývoje uspokojivý (celkový počet obyvatel mírně roste přirozeným způsobem, zvýšenou měrou díky imigraci) jeho výhledy jsou neradostné po roce 2030 zejména díky strukturálním změnám způsobeným začínajícím odchodem Husákových dětí do důchodu, ale hlavně po roce 2050 způsobených předpokládaným celkovým přirozeným úbytkem obyvatelstva. Předpokládané negativní jevy v demografickém vývoji po roce 2050 však lze ještě do jisté míry zvrátit vhodnou populační (chcete-li rodinnou) politikou v mixu s imigrační politikou. Nestane-li se tak, mohou se veřejné finance, počínaje získáváním finančních zdrojů, dostat do velkých potíží, tedy dalšího velkého zadlužení.
Měnová politika
Nenaplňuje se očekávání posilování CZK vůči EUR. Taktéž v poslední době ČNB má problém v zajištění inflačního cíle (2%, skutečnost nad 3%). Je otázkou, zda skutečnost kulminuje nad inflačním cílem nebo ne (tj. zda opatření ČNB jsou dostatečná/přiměřená nebo ne).
Fiskální politika
Lze očekávat změny ve struktuře vybírání daní s důrazem na výběr daní na straně spotřeby, popř. majetkových daní, na úkor mírného snižování či spíše stagnace daní z příjmů. Lze taktéž očekávat snahu o další zvýšení efektivity vybírání daní, včetně zavádění nových daní (viz. digitální daň, návrhy na zavedení sektorové či bankovní daně, apod.).
Ceny komodit a energií
Co se týče vývoje ceny ropy, zdá se, že bude v krátkodobém horizontu stagnovat okolo cca 60 USD/barel. U energií pozorujeme nárůst údajně z důvodů „zdražení“ emisních povolenek.
Typické znaky dosavadního přemýšlení nad tvorbou a využíváním zdrojů státních financí
Snad pro všechny politické reprezentace řídící tento stát po roce 1989 platí, že státní rozpočet připravovaly bilančním způsobem (porovnáváním potřeb s možnostmi především daňového výběru), přičemž vyrovnanost rozpočtu nedokázaly zrealizovat, a tak stát zadlužovaly. V dlouhodobém horizontu nedokázaly udržet státní rozpočet ve vyrovnaném, ne-li přebytkovém stavu. I když v posledních letech (2014 – 2018) politické reprezentace zadlužení zastavily, zdá se, že vývoj v brzké budoucnosti opět bude mít tendenci nabírat obrátky ve směru zadlužení. Takovéto jednání není férové vůči příštím generacím obyvatel a jejich politickým reprezentacím, kterým bude dluh předán – ne vždy byly zvýšené státní výdaje směrovány do investic a byly-li, ne vždy byla věnována dostatečná pozornost návratnosti investic. Navíc státní dluh nebyl a více méně není umořován v době hospodářské konjunktury. Výsledkem je zadlužení státu pohybující se kolem 30% HDP se zhoršujícím se výhledem. Stát tedy prohrává svůj finanční souboj ve smyslu udržení dlouhodobě vyrovnaných rozpočtů a zadělává tak na problém ve veřejných financích i příštím generacím. Připočteme-li k tomu predikovaný demografický vývoj, je na starosti se stavem veřejných financí zaděláno.
Závěr
Piráti by měli představit rozpracování svých návrhů (ve směru jejich reálného dosažení), viz. (dlouhodobá) vyrovnanost veřejných rozpočtů, nepodmíněný základní příjem, čímž sice řekli CO chtějí, ale už neřekli (dostatečně) JAK toho dosáhnout.
Kvituji snahu Pirátů vycházet z analýz současného stavu.
Piráti by měli na všech úrovních veřejných rozpočtů navrhovat minimálně taková zisková řešení, aby pokryla provozní náklady dotčených subjektů (obce, kraje, stát) s určitým finančním polštářem i pro investice. Zároveň by měli klást důraz na zvyšování efektivity státních provozních výdajů a návratnosti státních investic.
Za slabé místo Pirátů považuji nedostatečnou provázanost cílů resortních týmů s finančními cíli a jejich zajištěním (tj. spolupráci s týmem financí), což se, předpokládám, změní spoluprací finančního týmu s ostatními resortními týmy při přípravě volebního programu do PS 2021, resp. návazné úpravě dlouhodobého programu, resp. připravovaném (dlouhodobém) finančním plánu týmem finance ve spolupráci s ostatními resortními týmy. Přeji jim v tomto úsilí zdar v podobě kvalitních výstupů, které budou mít vliv na rozšíření voličské základny.
Zdroje textu:
Wikipedia - státní rozpočet ČR
MF ČR - dluhová statistika
MPO ČR – statistiky zahraničního obchodu
ČSÚ - vývoj HDP
ČSÚ - obyvatelstvo
ČSÚ - projekce obyvatelstva do roku 2100
MF ČR fiskální výhled
NRR - zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí