Zrušení značky IP 18c - pruh pro pomalá vozidla

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Zrušení značky IP 18c - pruh pro pomalá vozidla

Příspěvek od Petr.Kubik »

Martin Opata píše: 04 lis 2018, 16:34 Ve způsobu značení takovýchto pruhů problém nevidim. Změna značení by asi bylo zbytečně drahé řešení. Možná by stačila úprava a ujasnění pravidel ve smyslu explicitního vyjádření podmínek, za kterých se vozidlo do takovéhoto pruhu musí povinně zařadit. Např. všechny kamiony, vozidla s přívěsem, vozidla jedoucí rychlostí nižší než 100km/h... Anebo situaci řešit radikálněji. Pravdou totiž je, že zpětné zařazování vozidel do "rychlých" pruhů je sama o sobě dost hazardní situace. Možná by bylo vhodné úplné přehodnocení organizace jízdních pruhů na dálnicích po vzoru např. Německa. Pravý pruh by při zpětném zúžení dálnice na dva pruhy byl ten průběžný... Ale to je na jinou diskuzi.
Ještě jinak. Proč tedy stavět 3 pruhy, když většina osobáků jede bez ohledu na rychlost uprostřed? Je to ekonomické? OFFTOPICDálnice o jednom pruhu vyřeší všechny problémy, kamiony se nebudou předjíždět, ubude nehod, protože všichni pojedou rychlostí nejpomalejšího vozidla. Záchranná ulička bude pruhem uprostřed, odděleným na obou stranách svodidly.
Nevím kolik let bude trvat, nebo zda-li vůbec se čeští řidiči naučí rozlišovat mezi stoupacím pruhem a normálním třetím pruhem a než budou vědět kdy je jejich rychlost výrazně nižší než rychlost jízdy ostatních vozidel aby pruh pro pomalá vozidla povinně použili...

Co jde by se mělo zjednodušovat. Nejsme tak horská země, abychom nemohli mít pouze obyčejné pruhy všude. Stejně se musí jet povinně vpravo.
§ 12
Jízda v jízdních pruzích
(1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvek:
Petr.Vileta
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zrušení značky IP 18c - pruh pro pomalá vozidla

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Ona ta změna značení není na úplně jinou diskusi, naopak. :) Pokud bychom rušili pruhy pro pomalá vozidla, což by mělo rozhodně logiku, tak by bylo žádoucí všechny pruhy značit tak, aby pravý/stoupací pruh byl vždy průběžný a levý pruh se do něj připojoval. Obecně je dnes trend vodorovné značení takto upravovat, protože zejména kratší pruhy (často na silnicích I. třídy) řidiči neměli tendenci využívat právě i proto, že na jejich konci se museli zařadit zpět do levého pruhu. Pokud se pravý pruh vyznačí jako průběžný, tak tento problém odpadá a řidič je motivován jet v pravém pruhu, jak by měl. Nejedná se o žádnou nákladnou změnu, jde hlavně o úpravu vodorovného dopravního značení. ;)

Pokud jde o ,,zamykací" pruhy pro pomalá vozidla, jejich smysl jsem nikdy pořádně nepochopil a ani jsem ho nikde neviděl prezentovat. Přijde mi to jako že měl kdysi dávno někdo nápad, že to vypadá logicky. Nejlepší z provozního hlediska budou nepochybně rovnocenné jízdní pruhy a jízda v tom nejvíce vpravo, jak mi aktuální situace dovoluje. No anebo můžeme pruh pro pomalá vozidla změnit na odstavný a místo odstavného udělat železnici (vtip) :D
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 2):
Petr.Kubik, Petr.Vileta

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34711
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31639 poděkování
Dostal poděkování: 25736 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zrušení značky IP 18c - pruh pro pomalá vozidla

Příspěvek od Petr.Vileta »

ondrej.kalis píše: 06 lis 2018, 08:59 Pokud jde o ,,zamykací" pruhy pro pomalá vozidla, jejich smysl jsem nikdy pořádně nepochopil a ani jsem ho nikde neviděl prezentovat.
Ony ty pruhy vznikly ještě za dob, kdy dálnice nebyly a dělaly se opravdu jen ve stoupání. No a protože tam byl jeden pruh dolů z kopce a dva pruhy nahoru, tak mělo celkem logiku, že kdo jel pomalu (typicky Praga V3S nebo Avia), tak tam musel zajet a ven už nesměl, protože by tím omezoval či ohrožoval vozidla v "rychlém" pruhu. Tam, kde jsou v jednom směru nejméně dva pruhy + stoupací, tam fakt to zamykání nemá smysl, ale někde to tak občas ještě bývá namalované, většinou na silnicích 1. třídy nebo "rychlostních komunikacích", značka IZ 2a.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvky (celkem 2):
Petr.Kubik, Ondrej.Kalis

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Zrušení značky IP 18c - pruh pro pomalá vozidla

Příspěvek od Karel666 »

Petr.Kubik píše: 04 lis 2018, 23:35 Ve způsobu značení takovýchto pruhů problém nevidim. Změna značení by asi bylo zbytečně drahé řešení. Možná by stačila úprava a ujasnění pravidel ve smyslu explicitního vyjádření podmínek, za kterých se vozidlo do takovéhoto pruhu musí povinně zařadit. Např. všechny kamiony, vozidla s přívěsem, vozidla jedoucí rychlostí nižší než 100km/h... Anebo situaci řešit radikálněji. Pravdou totiž je, že zpětné zařazování vozidel do "rychlých" pruhů je sama o sobě dost hazardní situace. Možná by bylo vhodné úplné přehodnocení organizace jízdních pruhů na dálnicích po vzoru např. Německa. Pravý pruh by při zpětném zúžení dálnice na dva pruhy byl ten průběžný... Ale to je na jinou diskuzi.
No odpovím ti, že dokud se neopraví dílnice mezi prahou a brhem, na které se naučili jezdit pruhem kde co nejmín jezdí kamiony, protože vytvářejí koleje a prahy co jsou něco co je fakt hodně nesnesitelné, pak se to nenaučí...
Řidič to nedělá jak vyvoizuješ ty, protože neumí vyhlášku, ale že jezdí po D1... Zde z neznalosti vyvozujes dalekosáhlé vývody na nesprávných informacích, léépe řečeno na teoretizování... A pak chceš nápravu, fakt myslíš, že ji dostaneš?


Edit:
Dodám ti k zamyšlení jak reálně funguje provoz, potažmo ŘSD, policie, dopravci a řidiči. Na silnici Svitavi-Brno jsou mosty s povolením maximálně 45 tun, dnesk ajezdí kamiony se 70tunami, myslíš, že silnice jsou taky dimenzovány na 70 tun?
Policie to ví=doslova prdí na hlídání, ŘSD to ví..., Dopravci ví, že tam nesmí..., řidiči sjou pak nasraní, že msot místo aby vydržel 100let se musí dělat novej po 40 letech, že silnice se opravuje co 20 let, že jsou koleje, díry...
Pak když řidič mění chování podle stavu silnice přijdeš ty a rozumuješ, proč českej řidič nejezdi v krajním pruhu, kde jsou koleje, ale ty tvrdíš, že protože neumí vyhlášku...
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Zrušení značky IP 18c - pruh pro pomalá vozidla

Příspěvek od Petr.Kubik »

Karel666 píše: 09 lis 2018, 11:56 ...
Reagujete je na citaci od Martin Opata. Vyskočilo mi upozornění, ale to jsem nenapsal ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvek:
V__
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Zrušení značky IP 18c - pruh pro pomalá vozidla

Příspěvek od Karel666 »

Petr.Kubik píše: 09 lis 2018, 12:25
Karel666 píše: 09 lis 2018, 11:56 ...
Reagujete je na citaci od Martin Opata. Vyskočilo mi upozornění, ale to jsem nenapsal ;)
Omlouvám se, sypu si popel na hlavu :(
David.Novak
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 654
Registrován: 12 kvě 2010, 20:03
Profese: Analytik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 448 poděkování
Dostal poděkování: 1027 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zrušení značky IP 18c - pruh pro pomalá vozidla

Příspěvek od David.Novak »

Pruh pro pomalá vozidla má tu vlastnost, že je na dálnici místo odstavného pruhu. Nejedná se tedy o "plnohodnotný" jízdní pruh a je na místě jej nějak odlišit pomocí DZ. Není na místě, aby do pruhu pro pomalá vozidla vjelo vozidlo nepomalu jedoucí, protože to vzhledem k absenci odstavného pruhu může být nebezpečné.

Co se vodorovného DZ týče, nyní se používá značka V2b, tedy "hustější" přerušované pruhy, nikoliv s plnou čarou. Viz vzor ŘSD:
https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/6dce ... 5839617748

Pruh pro pomalá vozidla je spíše dědictvím minulosti a myslím si, že u novostaveb se už nepoužívá. Jejich plošné zrušení není jen o zrušení DZ, aby byly pruhy zcela nahrazeny bylo by nutné silnice a dálnice stavebně upravit.
Tam kde je to možné, tam na tom ŘSD pracuje.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Novak za příspěvek:
Petr.Vileta

Pirát od září 2018, MS Olomouc, komise dopravní Olomoucký kraj, zastupitel města Olomouce.
"Yes, we are all individuals!" (Life of Brian)
“Every lie we tell incurs a debt to the truth. Sooner or later that debt is paid.” (Chernobyl)


Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zrušení značky IP 18c - pruh pro pomalá vozidla

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

David.Novak píše: 21 lis 2018, 16:01 Pruh pro pomalá vozidla má tu vlastnost, že je na dálnici místo odstavného pruhu. Nejedná se tedy o "plnohodnotný" jízdní pruh a je na místě jej nějak odlišit pomocí DZ. Není na místě, aby do pruhu pro pomalá vozidla vjelo vozidlo nepomalu jedoucí, protože to vzhledem k absenci odstavného pruhu může být nebezpečné.

Co se vodorovného DZ týče, nyní se používá značka V2b, tedy "hustější" přerušované pruhy, nikoliv s plnou čarou. Viz vzor ŘSD:
https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/6dce ... 5839617748

Pruh pro pomalá vozidla je spíše dědictvím minulosti a myslím si, že u novostaveb se už nepoužívá. Jejich plošné zrušení není jen o zrušení DZ, aby byly pruhy zcela nahrazeny bylo by nutné silnice a dálnice stavebně upravit.
Tam kde je to možné, tam na tom ŘSD pracuje.
Jenže dálnice bez odstavného pruhu je sama o sobě velmi nebezpečná věc. Vem si, že v tom pruhu jede kamion rychlostí 80 km/h a ty budeš mít najednou kritický defekt na autě a budeš muset zastavit. Proto podle mě bychom měli směřovat k tomu, aby na dálnici odstavné pruhy byly a nebyly ničím nahrazovány (pruhem pro pomalá vozidla, nebo i občasným zálivem).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Petr.Vileta

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

David.Novak
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 654
Registrován: 12 kvě 2010, 20:03
Profese: Analytik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 448 poděkování
Dostal poděkování: 1027 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zrušení značky IP 18c - pruh pro pomalá vozidla

Příspěvek od David.Novak »

Souhlasím, že bez odstavného pruhu je D nebezpečná. Bohužel takových dálnic (ex-rychlostek) bez odstavného pruhu je v Česku něurekom.
U "stoupacích" pruhů pro pomalá vozidla je otázka bezpečnosti asi taková - Je nebezpečnější, pokud je dálnice bez odstavného pruhu a náhodou je nutnost odstavit vozidlo ve stoupacím pruhu, nebo je nebezpečnější dálnice, kde stoupací pruh není a v pravém průběžném pruhu je neustále velmi pomalý proud náklaďáků? Zjevně si kdysi inženýři odpověděli, že raději nahradí odstavný pruh za stoupák a pomalá vozidla uklidí na bok i za cenu toho risku, že není kde na krátkém úseku odstavit porouchané vozidlo, než aby riskovali pomalá vozidla v pravém pruhu bez stoupáku.

Pirát od září 2018, MS Olomouc, komise dopravní Olomoucký kraj, zastupitel města Olomouce.
"Yes, we are all individuals!" (Life of Brian)
“Every lie we tell incurs a debt to the truth. Sooner or later that debt is paid.” (Chernobyl)


Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zrušení značky IP 18c - pruh pro pomalá vozidla

Příspěvek od Michael.Polak »

Je teda fakt, že kdysi dávno jediná moje trochu vážnější nehoda v osobním autě se odehrála potmě právě v místě, kde na čtyřproudé komunikaci chyběl odstavný pruh (takže jsem chybně vyhodnotil stojící vozidlo jako jako vozdilo v odstavném pruhu).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.Polak za příspěvek:
V__

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“