Podle zákona se na dálnicích jezdí vpravo. Setkáváme se ale se situací, kdy je krajní ze tří pruhů značen normálně (značka IP 18a = zvýšení jízdních pruhů) a nebo jako pruh pro pomalá vozidla "stoupací pruh" (značka IP 18c = Jízdní pruh pro pomalá vozidla). Normálně značený pruh se přitom může nacházet i ve stoupání. Zejména v případě pruhu pro pomalá vozidla se řidič osobního vozidla zdráhá pruhu použít, i když je pruh zcela volný, a raději volí jízdu v prostředním pruhu.Zákon č. 361/2000 Sb.
(1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
"Pruh pro pomalá vozidla" je primárně určen pro nákladní vozidla, neschopná ve stoupání udržet rychlost 80 km/h (zavedeno v roce 1967!). Jiné vozidlo by mělo pruh použít, pokud je jeho rychlost výrazně nižší (dost nejasná definice). Z hlediska ostatních řidičů už ale není rozdíl v pomalu jedoucím nákladním nebo osobním autě. Vozidla sice dosahují potřebnou minimální rychlost 80 km/h na rovině pro použití dálnice, ale ve stoupání jedou pomaleji. Případně i z jiných důvodů jedou pomaleji (než ostatní vozidla) a to i mimo stoupání. Ve všech případech přitom platí povinnost jízdy v pravém jízdním pruhu, bez ohledu na existenci jakéhokoli speciálního pruhu.
Zrušením značky IP 18c - Jízdní pruh pro pomalá vozidla by se praxe ve značení jízdních pruhů sjednotila, odstranily by se i návaznou osvětou nejasnosti v použití jízdních pruhů a zrušení by reflektovalo i neexistenci pojmu "pomalé vozidlo" (a jak ho poznat) v zákoně č. 361/2000 Sb.
IP 18c:
Edit: "krajní ze tří pruhů"