Změna bodu Přímá demokracie

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni Tym Demokracie

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru meziresortního týmu Demokracie. Další informace najdete na internetové stránce týmu.
Zamčeno
Uživatelský avatar
Ivo.Vlasaty
Místní předsednictvo
Příspěvky: 2233
Registrován: 31 led 2012, 09:15
Bydliště: České Budějovice
Dal poděkování: 8754 poděkování
Dostal poděkování: 3667 poděkování

Změna bodu Přímá demokracie

Příspěvek od Ivo.Vlasaty »

Protože se začalo se schvalováním stranického programu CF, vytvořil jsem návrh změn, které bychom měli u té příležitosti předložit, aby bylo možné ho prodiskutovat a připomínkovat:

Systém rozdělení moci mezi staré struktury důsledně nahradíme demokracií. Demokracie vyžaduje přímou volbu a možnost odvolání vedoucích představitelů, zákonodárnou iniciativu, referenda a zapojení občanů do všech fází přípravy a schvalování legislativy.

Prosazujeme:
  • Přímou volbu vysokých státních úředníků a manažerů na vysokých pozicích (prezidenta republiky, hejtmanů, starostů, ředitele ČT, ČRo, ÚOHS, kontrolory NKÚ, nejvyššího státního zástupce apod.) významných politických i stranicky nezávislých postů legislativy, exekutivy, justice, státních úřadů, správních rad a kontrolních orgánů.
  • Možnost odvolání přímo volených představitelů vysoce postavených státních představitelů na základě petice s podpisy voličů a následného hlasování. U nepřímo volených orgánů mají občané právo na základě petice rozhodnout o předčasných volbách. Zástupci občanů tak nebudou moci ignorovat ztrátu důvěry a dá se očekávat, že vyvodí odpovědnost sami.
  • Zákonodárnou iniciativu, která dává občanům možnost sepsat petici s návrhem zákona. Tak lze například ochránit zájmy občanů, které jsou politickým stranám lhostejné. Na základě petice se musí návrhem zabývat parlament nebo zastupitelstvo, a pokud požadavkům nevyhoví v roční zákonem stanovené lhůtě, rozhodne referendum. Každá změna Ústavy bude možná pouze na základě zákonodárné iniciativy, abychom vyloučili účelové změny ústavy, o které se politici opakovaně pokouší schvalována v referendu.
  • Závazná referenda na úrovni celého státu, krajů a obcí. Občané v nich rozhodnou o návrzích zákonodárné iniciativy nebo o zásadních návrzích parlamentu (mezinárodní smlouvy, členství v mezinárodních organizacích, vojenské základny apod.). Stát nebude předem podporovat žádné stanovisko; pro každé referendum občan obdrží stručný posudek od navrhovatele pro přijetí a posudek od odpůrců proti přijetí návrhu.
  • Lidové veto, které občanům umožní předložit ve stanoveném termínu petici požadující zrušení zákona schváleného parlamentem nebo zastupitelstvem. Hlasování nebude možné vyvolat u zákonů schválených kvalifikovanou většinou.
  • Naplnění ústavní zásady poměrného zastoupení odstraněním překážek znevýhodňujících malé strany. Volební systém má být jednoduchý a srozumitelný pro voliče a zároveň mu umožnit skutečně ovlivnit výsledek voleb. Zejména usilujeme o zrušení volební klauzule, zavedení druhého skrutinia, aby nebyly znevýhodněny menší volební kraje, posílení tzv. kroužkování, volné kandidátní listiny (panašování) a jednokolové většinové volby na základě preferenčního hlasování.
Parametry referenda a zákonodárné iniciativy budou vycházet ze švýcarského modelu. Ústavní zákon stanoví způsob kladení otázek v referendech, omezenou frekvenci rozhodování o stejných otázkách, návrhy vyžadující povinné referendum, požadavky na vzdělání a praxi kandidátů na vysoká úřednická místa (např. nejvyšší státní zástupce, ústavní soudci, guvernér) a konkrétní počty podpisů v peticích tak, aby byla přímá demokracie reálně využitelná. Hlasování o aktuálních otázkách budou probíhat v předem určené dny několikrát za rok.

Pro větší zapojení veřejnosti chceme využít elektronické informační technologie a propojení se sítí kontaktních míst veřejné správy. Ačkoliv elektronická diskuse a hlasování jsou skvělým způsobem, jak přímou demokracii uskutečnit bez velkých nákladů, v případech, kde to je možné, prosazujeme i místní shromáždění angažovaných občanů k participativnímu rozpočtování, diskusi aktuálních problémů a společných zájmů.
[Přímou volbu] významných politických i stranicky nezávislých postů legislativy, exekutivy, justice, státních úřadů, správních rad a kontrolních orgánů.
Pokládám za lepší takto obecnou a vyčerpávající formulaci. Na přímé volbě mnohých postů dnes ještě není možné najít konsensus, případně by to mohlo i destabilizovat stát, zároveň není vhodné zatěžovat voliče volbou všech důležitých funkcí, proto se nabízím připravit v nejbližších týdnech s pracovní skupinou Přímé demokracie podrobné stanovisko obsahující
-které funkce konkrétně chceme volit přímo prioritně a které v dlouhodobém výhledu
-stručný návrh podmínek a průběhu volby a odvolávání konkrétnních funkcí
[Možnost odvolání] vysoce postavených státních představitelů ... Zástupci občanů tak nebudou moci ignorovat ztrátu důvěry a dá se očekávat, že vyvodí odpovědnost sami.
Odvolatelný by měl být každý vysoce postavený státní zaměstnanec (ponechávám stranou zastupitele volené na stranických kandidátních listinách, na jichž způsobu odvolání panuje neshoda). Neelzekaždou funkci volit přímo (viz minulý odstavec), ale mělo by být možné z ní odvolat, pokud ztratí důvěru, odmítá rezignovat a nadřízené orgány jej neodvolají. Zároveň považuji za přínosné voliče upozornit, že přímá demokracie je často spíš páka na volené zástupce kterou stačí pohrozit, nebude to znamenat, že se neustále bude volit a odvolávat (analogicky nebude "o všem referendum", jak nás různí lidé obviňují). OFFTOPICNavíc se tím alespoň imho posouvá vnímání odvolatelnosti z negativního, jakéhosi biče na politiky, na neutrální nástroj demokracie, kde je nutná právě ta důvěra.
[pokud požadavkům nevyhoví v] zákonem stanovené [lhůtě, rozhodne referendum].
Proč právě rok? Pokud bude iniciativou schváleno už hotové znění zákona nebo se bude jednat o naléhavější jednoduchý problém, mělo by stačit půl roku, pokud iniciativa pouze zadá zpracovat rozsáhlejší reformu, nechal bych roky klidně dva. V zákoně by podmínky měly být rozlišené.
*Lidové veto, které občanům umožní předložit ve stanoveném termínu petici požadující zrušení zákona schváleného parlamentem nebo zastupitelstvem. Hlasování nebude možné vyvolat u zákonů schválených kvalifikovanou většinou nebo vzešlých ze zákonodárné iniciativy.
Zarazilo mě, že veto v programu nemáme, proto jej doplňuji. Účel je myslím zjevný, zabrání se tak tomu, aby těsná většina poslanců schválila zákon, proti kterému se staví většina veřejnosti. Inspirací může být například stát Colorado, kde také existuje tzv. "bezpečnostní klauzule" - pokud je zákon schválen s ní, nemůže být vetován v referendu. Otázka je, za jakých podmínek by mělo být možné schválit jej s touto klauzulí: ponechat na libovůli zákonodárců, zda znemožní zrušení zákona by v při úrovni naší demokratické kultury mohlo znamenat stejný výsledek jako v Coloradu, kde takto byly zákony od 30. do 90. let schvalovány automaticky. Naše nikoliv vrcholná demokratická kultura je však zároveň důvod, aby srovnatelná pojistka existovala - proto navrhuji, aby, pokud se zákonodárci shodnou, že je natolik závažný, že jej odhlasují s dostatečnou většinou (60%), hlasitá menšina nemohla způsobit odložení jeho platnosti.
*Naplnění ústavní zásady poměrného zastoupení odstraněním překážek znevýhodňujících malé strany. Volební systém má být jednoduchý a srozumitelný pro voliče a zároveň mu umožnit skutečně ovlivnit výsledek voleb. Zejména usilujeme o zrušení volební klauzule, zavedení druhého skrutinia, aby nebyly znevýhodněny menší volební kraje, posílení tzv. kroužkování, volné kandidátní listiny (panašování) a jednokolové většinové volby na základě preferenčního hlasování.
Pro ty, kdo neabsolvovali diskusi, vysvětluji, že II. skrutinium znamená, že v (krajských) volebních obvodech se rozdělí celé mandáty na které subjekt získal dostatek hlasů a zbylé hlasy se potom sečtou na celorepublikové úrovni, kde jsou rozděleny zbylé mandáty, takže ani rozparcelování na více volebních obvodů nemá negativní vliv na menší strany. Panašování funguje na komunální úrovni. Ve většinových volbách by volič seřadil kandidáty, ve chvíli, kdy je jeho první preferovaný kandidát vyřazen, protože má nejméně hlasů, hlas připadne jeho druhé preferenci, poté třetí atd., dokud někdo nezíská nadpoloviční většinu. Volit lze, aniž by volič kroužkoval, panašoval nebo řadil kandidáty, tudíž je to dobrovolné a voliči to volbu nezkomplikuje. Opět zpracujeme a srozumitelně vysvětlíme v podrobném stanovisku.

Při schvalování komponenty před rokem a půl se objevila připomínka
Jakub Michalek píše:Propagujeme dva typy demokracie, přímou a zastupitelskou. Přímé demokracii se věnuje kapitola nadepsaná přímá demokracie, zastupitelské se věnují kapitoly dělba moci a politické strany. Vzhledem k tomu, že uzavírací klauzule patří výlučně k volebním systémům, kde se volí skupiny zástupců, tak je přirozeně zařazena do komponenty politické strany.
Ukázalo se, že takovéto rozdělení je nepraktické a vymezení se posunulo. Neprosazujeme dva oddělené druhy demokracie, nýbrž zastupitelskou demokracii s prvky přímé. Podle původního konceptu by se nestranické většinové volby řadily sem (ačkoliv i v nich volíme zastupitele), poměrné spíše do komponenty Politické strany, Senát napůl, volba starostů a hejtmanů odděleně od voleb do zastupitelstev...což je dost neefektivní. Proto se stalo zvykem, že volební systémy se řeší zde. Pod Politické strany podle mého pochopení patří problematika legislativního vymezení pol. stran, hnutí, koalic, sdružení atd. a jejich fungování, financování, kandidatury v poměrných volbách,... a pochpopitelně jsou obě komponenty úzce provázané. Vojta Pikal jako pověřený garant Politických stran s tím souhlasí.
[chceme využít] informační [technologie]
Elektronické tam nějak nezní...
[...prosazujeme i místní shromáždění angažovaných občanů k] participativnímu rozpočtování, [diskusi aktuálních problémů] a společných zájmů.
Participativní rozpočet zmiňuji jako specifickou a stále rozšířenější možnost (rozhodnout o směřování části rozpočtu) zapojení občanů do rozhodování. "Společnými zájmy" se opět pokouším o pozitivnější přístup, neřešit jen už nastalé problémy, ale měnit svoje životní prostředí k lepšímu.

Abych vás ušetřil hledání, zde je důvodová zpráva k původnímu znění komponenty.

:!: dodatečné komentáře:
Každá [změna Ústavy bude] schvalována v referendu.
Politici by měli mít možnost navrhovat změny ústavy a nenechávat to na voličích, pokud to slíbí nebo se to ukáže jako potřebné. Musí ale být schváleny v referendu, aby se zabránilo té účelovosti a aby, když už půjde před všelidové hlasování, pokud možno nešlo jen o záplatování, ale změny promyšlené. Zároveň jsem se pokusil o zkrácení.
Parametry referenda a zákonodárné iniciativy budou vycházet ze švýcarského modelu.
Další pokus o zkrácení o pasáž, která byla kdysi začleněna jakože protože to zní dobře a důvěryhodně. Inspiraci čerpáme z více zemí a do souvisejících materiálů jsem zařadil odkaz na po KOSS pozůstalý dokument Závazné obecné referendum dle švýcarského modelu. Takže by vypuštění nemělo napáchat škodu.

Pokud se vám budou zdát zbytečné a dlouhé i jiné pasáže, dejte vědět.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vlasaty za příspěvky (celkem 4):
anonym72078, Patrik.Dolezal, Petr.Vileta, Michael.Polak

Ivo Vlasatý
České Budějovice
ivo.vlasaty@pirati.cz
792446700

Uživatelský avatar
Radek.Holodnak
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2640
Registrován: 06 pro 2012, 20:51
Profese: filozofický antropolog
Bydliště: Žatec
Dal poděkování: 1397 poděkování
Dostal poděkování: 2076 poděkování

Re: Změna bodu Přímá demokracie

Příspěvek od Radek.Holodnak »

Emmm, je tohle rozprava?

Je to dost dobrý a líbí se mi to. Ale tedy podrobím to trošku kritice.

"Každá změna Ústavy bude schvalována v referendu."

Hypotetický příklad: Extremistická a populistická strana se rozhodne sloučit tři pilíře moci v jeden - Vůdce. Pro to je třeba změna ústavy. Vzhledem ke špatné socio-ekonomické situaci je tato strana podporována zmanipulovanými masami. Pro změnu ústavy tedy strana vyvolá referendum, ve kterém změna ústavy těsně projde.
A je tu totalita.



Můžeš mi oponovat?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Radek.Holodnak za příspěvky (celkem 2):
Ivo.Vlasaty, Homo.Pyratus
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34754
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31656 poděkování
Dostal poděkování: 25744 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Změna bodu Přímá demokracie

Příspěvek od Petr.Vileta »

Radek Holodnak píše:Hypotetický příklad: Extremistická a populistická strana se rozhodne sloučit tři pilíře moci v jeden - Vůdce. Pro to je třeba změna ústavy. Vzhledem ke špatné socio-ekonomické situaci je tato strana podporována zmanipulovanými masami. Pro změnu ústavy tedy strana vyvolá referendum, ve kterém změna ústavy těsně projde.
A je tu totalita.
Tohle nebezpečí hrozí vždycky, ale je mnohem menší, než když se domluví ústavní většina všech senátorů a poslanců.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvek:
anonym72078

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Uživatelský avatar
Ivo.Vlasaty
Místní předsednictvo
Příspěvky: 2233
Registrován: 31 led 2012, 09:15
Bydliště: České Budějovice
Dal poděkování: 8754 poděkování
Dostal poděkování: 3667 poděkování

Re: Změna bodu Přímá demokracie

Příspěvek od Ivo.Vlasaty »

Radek Holodnak píše:Emmm, je tohle rozprava?

Hypotetický příklad: Extremistická a populistická strana se rozhodne sloučit tři pilíře moci v jeden - Vůdce. Pro to je třeba změna ústavy. Vzhledem ke špatné socio-ekonomické situaci je tato strana podporována zmanipulovanými masami. Pro změnu ústavy tedy strana vyvolá referendum, ve kterém změna ústavy těsně projde.
A je tu totalita.

Můžeš mi oponovat?
Tohle není oficiální jednání, nicméně rozprávět o návrhu je cílem :)

Oponovat ti nebudu, protože souhlasím. Jak už jsem psal na různých místech mnohokrát, v takovém případě je demokracie mrtvá tak jako tak, protože z definice nemůže fungovat proti vůli většiny.
Stačí se podívat do Maďarska, které tím směrem (naštěstí pomalu a snad ne nezvratně) směřuje a s tím, zda tam je nebo není přímá demokracie to nesouvisí. Zabránit tolmu lze jen prevencí - vzdělanou společností, dobrou socioekonomickou situací, vysokou politickou kulturou a silnou demokratickou tradicí. Btw, když už mluvíme o takových populistech, zítra je v Budějovicích Okamura a bude propagovat ten jeho "Úsvit přímé demokracie", tak si ho jdu poslechnout.

Ale přece přímá demokracie v takových případech výhody má - lidé se jí nebudou chtít vzdát, což by takové totalitě ztěžovalo vznik nebo bránilo upevnění moci. A jak píše Petr, nestačí jen aby se domluvili volení zástupci, už ta nutnost schválení v referendu je vlastně pojistka, kterou dnes nemáme.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vlasaty za příspěvky (celkem 4):
Homo.Pyratus, Petr.Vileta, Radek.Holodnak, anonym72078

Ivo Vlasatý
České Budějovice
ivo.vlasaty@pirati.cz
792446700

Pavel Prchal
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 146
Registrován: 11 čer 2009, 21:34
Profese: -
Dal poděkování: 58 poděkování
Dostal poděkování: 68 poděkování

Re: Změna bodu Přímá demokracie

Příspěvek od Pavel Prchal »

Abych na J. Kadeřávka sen. nereagoval hromadnou SZ, píšu to sem, kam to snad patří:
Když budu o stavu věcí přemýslet objektivně a budu porovnávat různé politické strany na naší scéně, bude otázkou, kterou ideologii které z politických stran nakonec shledám tou nejjedovatější.
De fakto je mi jedno, jestli řízenou likvidaci provádí ČS(A)D, Okrádáme Dokonale Společnost, TUP09 (alias nový bordel se starýma kurvama) nebo jestli k tomu někdy dostane mandát KSČ(M), mně vadí ta řízená likvidace samotná na bázi věcné. Takže si můžu hrát na politika a v TV se do krve hádat a škatulkovat podle politické příslušnosti, čímž dospěju do stavu, že odepíšu naprosto všechny politiky naprosto všech politických stran na základě prohřešků některých členů jejich politických stran během zhruba několika let, protože každá partaj má máslo na hlavě.
Nebo se můžu bavit s těmi konkrétními lidmi, od kterých bude můžu snad něco dobrého čekat. Věcně, na věcné bázi a pokud dotyčný na mě vyrukuje s ideologiií, tak ho poslat do XXXXXX. Příklad:
Pane starosto, zrušili nám vlak.
a) OK, udělám na kraji dusno a budu ho chtít zpět (správná odpověď, dotyčný snad za něco stojí)
b) Pokud vyhraje pravice, je šance, že se vlaky vrátí (špatná odpověď, dotyčný je na odpis, což se po volbách do kraje potvrdilo věrolomností dotyčné partaje)
Nebo můžu dospět k poznání, že druh homo sapiens si není schopen vládnout z důvodů jeho biologické podstaty, kterou by snad mohl, ale (systematicky celé tisíce let) nechce překonat.
Ale opravdu nebudu hledat viníka v těch, kteří před 20ti lety šli od válu a teď jsou v důchodu nebo mrtví.
Vikíkem současého marasmu jsou lidi, kteří dnes žijí, kteří dnes tento marasmus dělají ať už aktivně nebo pasivní podporou toho marasmu, a nemají právo se už vymlouvat na bývalý špatný systém. To už je skončené. Teď už je to jejich (naše) vina, ten zbytek je už historie, kterou si patří pamatovat a poučit se z ní, ale na kterou už nemůžeme házet naši vinu za náš dnešní bordel.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel Prchal za příspěvek:
Radek.Holodnak
Uživatelský avatar
Roman.Kucera
Člen KS Praha
Příspěvky: 15254
Registrován: 14 zář 2010, 10:04
Profese: IT
Bydliště: Praha, Letná
Dal poděkování: 9815 poděkování
Dostal poděkování: 18113 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Změna bodu Přímá demokracie

Příspěvek od Roman.Kucera »

Taky přispěju názorem.
Mě celý ten první bod připadá jako populistický a ve svém důsledku šílený. Nikdy pro takovéto znění nebudu hlasovat.

Ostatní body jsou v pořádku.
Jsem pro zkrácení lhůty na půl roku. Za rok nikdo neví, co se schválilo a proč.
Bod s tím druhým skrutiniem obsahuje rozpor. Teprve když pod ním vyjde najevo, že se jedná o různé volby, dává to trochu smysl. Ale je to imho trochu zavádějící formulace. Nejde podporovat druhé skrutinium a jednomandátové obvody zároveň.
Jinak OK
Tito uživatelé poděkovali autorovi Roman.Kucera za příspěvek:
anonym72078
Pirátem se člověk nestává, pirátem se rodí!
Uživatelský avatar
Jiri.Kaderavek.sen
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 2340
Registrován: 14 črc 2009, 08:00
Profese: bývalý obchodník, dnes důchodce
Dal poděkování: 2649 poděkování
Dostal poděkování: 3147 poděkování

Re: Změna bodu Přímá demokracie

Příspěvek od Jiri.Kaderavek.sen »

Pavel Prchal píše:Abych na J. Kadeřávka sen. nereagoval hromadnou SZ, píšu to sem, kam to snad patří:
Když budu o stavu věcí přemýslet objektivně a budu porovnávat různé politické strany na naší scéně, bude otázkou, kterou ideologii které z politických stran nakonec shledám tou nejjedovatější.
De fakto je mi jedno, jestli řízenou likvidaci provádí ČS(A)D, Okrádáme Dokonale Společnost, TUP09 (alias nový bordel se starýma kurvama) nebo jestli k tomu někdy dostane mandát KSČ(M), mně vadí ta řízená likvidace samotná na bázi věcné. Takže si můžu hrát na politika a v TV se do krve hádat a škatulkovat podle politické příslušnosti, čímž dospěju do stavu, že odepíšu naprosto všechny politiky naprosto všech politických stran na základě prohřešků některých členů jejich politických stran během zhruba několika let, protože každá partaj má máslo na hlavě.
Nebo se můžu bavit s těmi konkrétními lidmi, od kterých bude můžu snad něco dobrého čekat. Věcně, na věcné bázi a pokud dotyčný na mě vyrukuje s ideologiií, tak ho poslat do XXXXXX. Příklad:
Pane starosto, zrušili nám vlak.
a) OK, udělám na kraji dusno a budu ho chtít zpět (správná odpověď, dotyčný snad za něco stojí)
b) Pokud vyhraje pravice, je šance, že se vlaky vrátí (špatná odpověď, dotyčný je na odpis, což se po volbách do kraje potvrdilo věrolomností dotyčné partaje)
Nebo můžu dospět k poznání, že druh homo sapiens si není schopen vládnout z důvodů jeho biologické podstaty, kterou by snad mohl, ale (systematicky celé tisíce let) nechce překonat.
A teď si odporuješ. Na jedné straně je KSČ a na druhé straně je spousta bývalých StB a komunistů v různých stranách. Když si vezmeš oblíbené slovo kmotr, bankéř, politik ve vysoké funkci, dostaneš se k tomu samému. Proč máme v dotazníku při vstupu do strany dotaz na bývalou politickou příslušnost. A pokud se nepletu a pořád to platí, tak lhaní v tomto bodě mohlo být důvodem k vyloučení ze strany.
Ale opravdu nebudu hledat viníka v těch, kteří před 20ti lety šli od válu a teď jsou v důchodu nebo mrtví.
Ten kdo měl třicet, má dnes padesát, kdo 40 má šedesát. Trochu ti matematika nejde.
Vikíkem současého marasmu jsou lidi, kteří dnes žijí, kteří dnes tento marasmus dělají ať už aktivně nebo pasivní podporou toho marasmu, a nemají právo se už vymlouvat na bývalý špatný systém. To už je skončené. Teď už je to jejich (naše) vina, ten zbytek je už historie, kterou si patří pamatovat a poučit se z ní, a právě teď děláš toto naopak. ale na kterou už nemůžeme házet naši vinu za náš dnešní bordel.
Když mi skoro 90-ti letý děda vykládal o válce a smál se mému nadšení nad sametovou revolucí, tak jsem se vzhledem k věku trochu usmíval. Vše se jen opakuje a dnes se usmíváte vy.
člen České pirátské strany
tel: +420775335227
Pavel Prchal
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 146
Registrován: 11 čer 2009, 21:34
Profese: -
Dal poděkování: 58 poděkování
Dostal poděkování: 68 poděkování

Re: Změna bodu Přímá demokracie

Příspěvek od Pavel Prchal »

To J. Kadeřávek, senior:
"...Na jedné straně je KSČ(M?) a na druhé straně je spousta bývalých StB a komunistů v různých stranách..."
Ano, je, to ale není nové zjištění ani jsem toto ve svém textu nepopíral. Čili bych uvítal věcné, přesné a neideologické vysvětlení, v čem přesně a jak přesně si odporuju.
"Proč máme v dotazníku při vstupu do strany dotaz na bývalou politickou příslušnost. A pokud se nepletu a pořád to platí, tak lhaní v tomto bodě mohlo být důvodem k vyloučení ze strany."
Já to nepopírám ani tomu nebráním, na druhou stranu bylo spoustu lidí, kteří byli v KSČ a byli to lidi vcelku slušní i lidi hodně slušní. Chtít mít všechny čisté jak slovo boží je sice hezké, ale není to reálné, často jsou lidé čistí navíc jen formálně. Byli i takoví v KSČ, co to mysleli dobře a upřímně a byli asi poněkud naivní. Byly případy, kdy se v zaměstnání po !stranické! linii napravila nespravedlnost vůči konkrétnímu člověku učiněná po linii pracovní. Tady neplatí booleovská logika, "lidé jsou různé", stejně jako barevný rostor má mnoho odstínů barev a mnoho stupňů šedi.
Čili bych si netroufl odepsat člověka po morální stránce jen proto, že byl kdysi v KSČ. Máme dost jiných sran, jejichž bývalé členy bychom mohli předem na principu kolektivní viny odmítat. Pokud bych měl přijmout nebo nepřijmout bývalého člena KSČ do organizace libovolného typu, tak bych nejdřív chtěl toho člověka vidět, mluvit s ním a slyšet, proč tam byl, jaký je a o co mu jde. Sice je tu riziko, že nebude odhalen škůdce nebo manipulátor, ale na druhou stranu tak snížím riziko, že bude poškozen a odmítnut člověk dobrý. Co z toho je větší zlo? Můžeme dělat statistiku, jaká je šance, že expříslušník té či oné partaje je křivák, ale skutečně bych si netroufl sebejistě uvádět nějaká čísla a dělat z nich závěry. Myslím, že přijetí rozumně se jevícího bývalého člena KSČ pro nás nezvyšuje statisticky významným způsobem možnost "zazmrdění" ČPS, to hrozí i od uchazečů s minulostí nekomunistickou a každý systém se s tím musí být schopný expartaj-neexpartaj vypořádat.
"Ten kdo měl třicet, má dnes padesát, kdo 40 má šedesát. Trochu ti matematika nejde."
Děkuji za posměšný tón, jistě by to bez něj nešlo. Jasně, ten, kdo měl třicet, byl přes své mládí plně zkušený a věděl, co to ten vstup do partaje vlastně je, byl již imunní vůči křivákům, manipulátorům a nátlaku. Ten kdo měl 30, tak byl už ve vysoké funkci a byl za špatnost systému přímo odpovědný. Ten, kdo měl 30, už prohlédl, že je ten systém špatný a měl všechno vědět a měl systém odmítnout a svrhnout. Po bitvě je každý generálem.
"Když mi skoro 90-ti letý děda vykládal o válce a smál se mému nadšení nad sametovou revolucí, tak jsem se vzhledem k věku trochu usmíval. Vše se jen opakuje a dnes se usmíváte vy."
Omyl, neusmívám se. Situace není k smíchu.
Uživatelský avatar
Jiri.Kaderavek.sen
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 2340
Registrován: 14 črc 2009, 08:00
Profese: bývalý obchodník, dnes důchodce
Dal poděkování: 2649 poděkování
Dostal poděkování: 3147 poděkování

Re: Změna bodu Přímá demokracie

Příspěvek od Jiri.Kaderavek.sen »

Ty vůbec nevíš, proč se vstupovalo do KSČ. Zásadně z prospěchu. Ať už dosažením politického či ekonomického cíle. Nikdy jsem netvrdil, že všichni komunisti byli špatní. Ale ten co měl nějakou funkci prostě nemohl být čistý. Jinak by se na tu funkci nedostal. Co myslíš na celý Prognostický ústav. To znamená, nechtějme odsuzovat lidi, kteří vstoupili do KSČ z důvodu, že chtěli aby se jejich děti dostali na vysokou školu. Nesmíme ale souhlasit s bývalými funkcionáři, kteří se opět do funkcí cpou. A hlavně jim to nesmíme dovolit. Je to na dlouhou diskuzi ale pokud nechceme být pro spoustu lidí nedůvěryhodnými, nesmíme je v tomto podporovat. To raději mlčte, protože rozhodně nemluvíte za celou Českou pirátskou stranu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jiri.Kaderavek.sen za příspěvky (celkem 2):
Vaclav.Malek, anonym2064
člen České pirátské strany
tel: +420775335227
anonym72078
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2945
Registrován: 10 říj 2011, 22:43
Dal poděkování: 5496 poděkování
Dostal poděkování: 3646 poděkování

Re: Změna bodu Přímá demokracie

Příspěvek od anonym72078 »

ad bod jedna - mne se libi spis veci vyjmenovat, alespon je to hned jasnejsi. Napr. prezidenta muzeme vypustit, hejtmani a starostove maji urcite smysl... ale co pak ten zbytek? Nevim uplne, jestli je dobry napad delat primou volbu reditelu uradu a TV - nemelo by to byt proste na politickou zodpovednost prislusnych ministru? Nerikam, ze jsem uplne proti, jen mi to prijde ponekud neprakticke.
Zamčeno

Zpět na „Demokracie“