Jiri Janecka píše:Jenom pro upřesnění bych rád uvedl, že nikomu nebráním v tom, aby prosazoval jakýkoliv rodinný model. Jenom upozorňuji na to, že adopce HP není samoúčelná a nejde o děti z domovů. Je to další kamínek ve skládačce, na jejímž konci je konec takového modelu rodiny, který známe. To je celé. Pokud se někomu líbí "rodina" s blíže neurčeným počtem členů, jejichž vztahy nejsou dány biologicky, ale pouze na základě rozhodnutí a mohou se libovolně měnit... Je to jeho věc, ale měl by to vědět a měl by to říct.
Současné zákony nemusí rodinu nijak definovat, protože vycházejí z principu, že "každý ví", o čem je řeč. Tak je tomu u spousty dalších pojmů. Např. u vlastnictví také není v zákoně úplně vše, zato existují tuny právní literatury, kde se hledá, když narazíte na nějakou specialitku.
Zákon o rodině, jakkoliv je podrobný, také zachycuje jen některé prvky, ty které jsou pro vztah státu a rodiny důležité. Jinými slovy, stát říká, která porušení rodinněprávních vztahů tzv. sankcionuje. Tedy lze se u státu dovolat jejich ochrany. Ani v nejmenším neříká, že zákon upravuje všechny rodinné vztahy.
Mezi biologickou podstato a právním ukotvením rodiny existuje nezávislost. Tedy rodina vzniká a existuje i bez ohledu na právo. Právě to umožňuje značnou nezávislost rodiny na právu, potažmo státu. Tady nemluvím jen o tom, co je teď. Mluvíme o tisíciletém vývoji a vztazích! Pokud z rodiny učiníte pouze právní vztah o nezávislost přijde a bude jenom hříčkou v rukou "zákonodárců."
Já furt vidím rozpor mezi tím, že říkáš, že rodina je věc na zákonech a státu nezávislá; na druhou stranu opakovaně tvrdíš, že změna zákona by vedla k jejímu zániku. Mě to nejde moc dohromady.
Nevím, jak by se někomu povedlo z rodiny udělat "pouze právní vztah" - to je absurdní. A nezaznamenal jsem, že by to tu někdo prosazoval. Rodina (a ano - s libovolným počtem členů, složená v rámci dobrovolnosti) nemůže být jen právním konceptem - je to především společenská jednotka silně materiálně i sociálně provázaných jedinců (to jestli toto vzniklo s biologickým "popostrčením" nebo ne, je mi lhostejno).
Jsem pro, aby se stát do takovýchto věcí moc nemotal. Společenské struktury prochází neustálým vývojem. Třeba bych byl pro, aby se z právního hlediska zrušilo manželství i registrované partnerství a další tyto záležitosti. Ať si klidně dvojice spřízněných lidí udělá nějaký obřad (třeba náboženský), ale nevím, proč by do toho měl zasahovat stát. Nota bene by to ani nemusela být dvojice, ale jakýkoliv jiný počet lidí. Samozřejmě pak musí existovat právní instrumenty, které právní stránku manželství a obdobných svazků nahradí, ale už nebude na překážku, kolik osob tyto právní instrumenty využije, a už vůbec zákon nebude zajímat jejich pohlaví.
Opatrovnictví dítěte už určitý smysl má. Dítě nepochybně vyžaduje nějakou osobu, která bude do doby, než dokáže účinně uspokojovat své potřeby a hájit své zájmy samo, tak činit za něj resp. v kooperaci s ním. A je taky žádoucí, aby osoba, která toto bude pro dítě vykonávat, byla způsobilá a zodpovědná. Ale tam bych zcela abstrahoval od nějakých manželství nebo partnerství. Ať třeba opatrovnictví sdílí několik osob - klidně 3 a více. Výchozí stav by samozřejmě v drtivé většině případů byl, že opatrovnictví budou sdílet rodiče dítěte.
Prostě vždy upřednostňovat svobodu jedinců i skupin. Nediktovat společenské struktury shora ze zákona (např. manželství) a nějak je zvýhodňovat a upřednostňovat, ale nechat lidi najít si vlastní způsoby soužití a nechat společnost přirozeně se strukturálně vyvíjet.