Kraj by za provoz měl ročně platit maximálně 7,8 milionu eur, kontrakt by byl na čtyři roky. Provoz leteckých linek by tak kraj mohl vyjít na téměř 800 milionů korun. Ročně má jít do leteckého spojení částka, která odpovídá zhruba čtvrtině ročních výdajů kraje na regionální autobusy. Jedna z navržených linek do Vídně přitom už létala a skončila na nezájmu cestujících. Kraj dlouhodobě argumentuje tím, že spojení do některého z velkých evropských letišť je pro region životně důležité a volají po něm investoři.
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy ... 90614.htmlPodpora bude fungovat na jiném principu, protože u linky do Varšavy předpokládá kraj návratnost investice do pěti let.
Komentář Aleše Uhra
Ostravské letiště: jen miliardy nestačí
Letiště Leoše Janáčka Ostrava spolkne v příštích čtyřech letech necelé tři miliardy korun! Snaha kraje oživit Mošnov rozlétáním tří linek do evropských měst (Vídeň, Mnichov, Varšava) vyjde daňové poplatníky na necelou miliardu, zbytek astronomické částky spolkne nutná rekonstrukce stávající letecké dráhy. Současné vedení kraje v čele s hejtmanem Ivo Vondrákem tak dává jasně najevo, že nechce být hrobníkem třetího největšího letiště v zemi.
Nehraje se tady přitom jen o politické body, které může vedení kraje v případě renesance Mošnova získat. Jde o prestiž a image celého regionu, který jako otloukánek v mnoha oblastech přišel v posledních měsících o letecké spojení nejen s Evropou, ale i s Prahou. A to se nikomu ze zdejších obyvatel i z řad vrcholných politiků neposlouchá dobře.
Kdo nic nedělá, nic nezkazí. A proto je dobře, že letiště dostalo ještě jednu šanci se nadechnout. Současné vedení kraje by však rozhodně nemělo do Mošnova pouze napumpovat miliardy korun, jako to dělali jeho předchůdci v minulosti. Musí zahýbat i s personální politikou v samotné akciové společnosti. Konečně by tam měli začít pracovat opravdoví profesionálové z oboru a ne jen političtí trafikanti, kteří si pořád stěžují, jak se jim něco nedaří.
Pouze prostavěné a prolétané stovky miliony korun totiž úspěch nepřinesou. A Moravskoslezský kraj by měl také okamžitě začít s tlakem na to, aby letiště začalo normálně komunikovat s veřejností. Zatím totiž ani tuto zdánlivě jednoduchou disciplínu v Mošnově nezvládají. Jakékoliv informace odtud vypadávají v nadsázce v takovém režimu, jako je dostávali obyvatelé města Pripjať bezprostředně po tragické havárii jaderné elektrárny Černobyl v roce 1986.
A to je pro Moravskoslezský kraj, v tomto případě hlavně pro resortního náměstka hejtmana Jakuba Unucku, hodně smutné vysvědčení. Tohle dlouhodobé ticho navíc nahrává do karet i kritikům, kteří teď vcelku logicky tvrdí, že tři miliardy se daly v regionu utratit lépe než ve skomírajícím Mošnově.