Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov
Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, Krajske expertni tymy - vedouci
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 27
- Registrován: 16 kvě 2018, 21:57
- Profese: Programátor
- Dal poděkování: 10 poděkování
- Dostal poděkování: 27 poděkování
Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov
Dobrý den,
zakládám vlákno ohledně situace kolem Mošnovského letiště a jeho klesajícímu lokálnímu významu.
Nyní Ryanair ukončuje další pravidelnou linku do Itálie a zůstává tak jen linka do Londýna.
Viz:
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy ... eLr1zTKIho
Z mého pohledu je to velká škoda. Mezinárodní letiště nemá každé město a myslím si že by stálo za to jeho význam posílit.
Velkou část zákazníků vysávají Katovice - které i dost cílí na české zákazníky zvýhodněným parkováním a podobně. Ale ne jen to, poloha mezi letišti v Praze, Brně, Vídni, Bratislavě a zmíněných Katovicích tomu taky moc nepřispívá.
Nepochybně má fungující mezinárodní letiště a jeho rozumná integrace do dopravní infrastruktury vliv na prestiž a ekonomický vzestup regionu.
Máme k tomuto něco bližšího?
Je situace skutečně tak triskní?
Co si o tom myslíte?
zakládám vlákno ohledně situace kolem Mošnovského letiště a jeho klesajícímu lokálnímu významu.
Nyní Ryanair ukončuje další pravidelnou linku do Itálie a zůstává tak jen linka do Londýna.
Viz:
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy ... eLr1zTKIho
Z mého pohledu je to velká škoda. Mezinárodní letiště nemá každé město a myslím si že by stálo za to jeho význam posílit.
Velkou část zákazníků vysávají Katovice - které i dost cílí na české zákazníky zvýhodněným parkováním a podobně. Ale ne jen to, poloha mezi letišti v Praze, Brně, Vídni, Bratislavě a zmíněných Katovicích tomu taky moc nepřispívá.
Nepochybně má fungující mezinárodní letiště a jeho rozumná integrace do dopravní infrastruktury vliv na prestiž a ekonomický vzestup regionu.
Máme k tomuto něco bližšího?
Je situace skutečně tak triskní?
Co si o tom myslíte?
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Kucera.Pavel za příspěvky (celkem 2):
- Jakub.Dedek, Vaclav.Parchansky
- Antonino.Milicia
- Komunální zastupitel/ka
- Příspěvky: 2456
- Registrován: 04 pro 2018, 19:58
- Profese: Strategie, projekty, rozvoj
- Dal poděkování: 3179 poděkování
- Dostal poděkování: 3500 poděkování
Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov
Předně trochu subjektivně - letěli jsem z Ostravy v létě a bylo to fajn, takže držím palce.
Nicméně jsem z Brna, takže do toho vnesu opačný pohled. Brněnské letiště se po letech naopak snaží zmáhat a získalo partnera, asi ne náhodou toho, který vám utíká.
Asi nelze objektivně mít letiště v každém městě, je to normální konkurenční boj, je to o poptávce po letech, o ekonomice.
Co se týče prestiže - pokud to nebude fungovat ekonomicky, tak to budete muset dotovat (aktuální cesta Brna). Sám jsi to popsal dobře, kdo je konkurentem...
Nicméně jsem z Brna, takže do toho vnesu opačný pohled. Brněnské letiště se po letech naopak snaží zmáhat a získalo partnera, asi ne náhodou toho, který vám utíká.
Asi nelze objektivně mít letiště v každém městě, je to normální konkurenční boj, je to o poptávce po letech, o ekonomice.
Co se týče prestiže - pokud to nebude fungovat ekonomicky, tak to budete muset dotovat (aktuální cesta Brna). Sám jsi to popsal dobře, kdo je konkurentem...
- Rostislav.Matuska
- Člen KS Moravskoslezský kraj
- Příspěvky: 109
- Registrován: 30 bře 2018, 17:16
- Dal poděkování: 99 poděkování
- Dostal poděkování: 113 poděkování
Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov
Také si dovolím trochu trochu osobní zkušenost. Jsem z Hlučína, do Mošnova to mám tedy na letiště nejblíže.
Pokud letím na běžnou dovču, letí to zpravidla i z toho Mošnova. Pokud chci na dovču někam „za exotikou", letím z Prahy. Pokud se chci někam jen tak proletět (a ten výběr je opravdu velký), letím z Katowic nebo z Krakowa. Obě zmíněná letiště v Polsku jsou kousek (vychází to pro mě lépe, než Brno či Vídeň nebo vlakem Praha) a cenově se tomu jen tak něco nevyrovná ...
Joo, kdyby mi to létalo z Ovy za hubičku do Norska, Itálie, Španělska, Portugalska atd. atd. ... byl bych jen rád. Bohužel
Čistá data:
Hlučín - Mošnov letiště - 40 min cesty autem.
Hlučín - Katowice letiště - 65 min cesty autem po krásné dálnici.
Parkování u Mošnova raději nekomentuji .... v Katowicích ale dáte za 7 dní stání na přímo vedle letiště směšných 200 Kč (bývalo to ještě nedávno výrazněji méně)
Pokud letím na běžnou dovču, letí to zpravidla i z toho Mošnova. Pokud chci na dovču někam „za exotikou", letím z Prahy. Pokud se chci někam jen tak proletět (a ten výběr je opravdu velký), letím z Katowic nebo z Krakowa. Obě zmíněná letiště v Polsku jsou kousek (vychází to pro mě lépe, než Brno či Vídeň nebo vlakem Praha) a cenově se tomu jen tak něco nevyrovná ...
Joo, kdyby mi to létalo z Ovy za hubičku do Norska, Itálie, Španělska, Portugalska atd. atd. ... byl bych jen rád. Bohužel
Čistá data:
Hlučín - Mošnov letiště - 40 min cesty autem.
Hlučín - Katowice letiště - 65 min cesty autem po krásné dálnici.
Parkování u Mošnova raději nekomentuji .... v Katowicích ale dáte za 7 dní stání na přímo vedle letiště směšných 200 Kč (bývalo to ještě nedávno výrazněji méně)
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 110
- Registrován: 29 led 2019, 09:39
- Profese: Bloger, komentátor, jednomužné komando
- Bydliště: Červená skála 331, Husinec-Řež
- Dal poděkování: 34 poděkování
- Dostal poděkování: 105 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov
To parkování, které zmínil pan Matuška, je docela podstatné. Letíte-li někam, většina lidí jede na letiště autem, a potřebuje si jej tam nechat.
Na Mošnov se sice dá jet vlakem, ale ten nejezdí tak často, abyste měli jistotu, že se po návratu na něj "trefíte", a ani tak často jezdit nemůže, protože poptávka cestujících zatím není. Navíc velká ostravská nádraží (Svinov, Vítkovice i hlavní) jsou trochu za trest, co se vláčení zavazadel týče.
Mít k letence voucher na 10 dní parkování by bylo docela přitažlivé.
Na Mošnov se sice dá jet vlakem, ale ten nejezdí tak často, abyste měli jistotu, že se po návratu na něj "trefíte", a ani tak často jezdit nemůže, protože poptávka cestujících zatím není. Navíc velká ostravská nádraží (Svinov, Vítkovice i hlavní) jsou trochu za trest, co se vláčení zavazadel týče.
Mít k letence voucher na 10 dní parkování by bylo docela přitažlivé.
- Antonino.Milicia
- Komunální zastupitel/ka
- Příspěvky: 2456
- Registrován: 04 pro 2018, 19:58
- Profese: Strategie, projekty, rozvoj
- Dal poděkování: 3179 poděkování
- Dostal poděkování: 3500 poděkování
Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov
Já bych nejdřív počítal, jestli to letiště má smysl a kolik jsem ochoten do něj lít, abych si ten luxus mohl dovolit. Součástí toho lití může být i propad příjmů (třeba to parkování zdarma), či cokoliv jiného. Ono je to v podstatě jednoduché ekonomické počítání a i to, co není udáváno v penězích, by mělo být takto vyčísleno (prestiž, obslužnost atd.). Jen tak si vzdychat je marnost. A pro ty, co si myslí, že peněz je neomezeně, dodám, že dotace do letiště znamená snížení rozpočtu na jiné aktivity (silnice, doprava, kultura, sport atd.); měšec berme za konstantní. Je to jen o prioritách.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino.Milicia za příspěvek:
- Zdenek.Zak
- Vaclav.Parchansky
- Komunální zastupitel/ka
- Příspěvky: 282
- Registrován: 13 led 2019, 21:41
- Profese: IT
- Bydliště: Moravská Ostrava
- Dal poděkování: 93 poděkování
- Dostal poděkování: 209 poděkování
Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov
Asi takto - v roce 2003 měly KTW 258 tis. cestujících, OSR něco pod 200 tis.
V r. 2018 měl Mošnov 377 tis. cestujících, zatímco KTW 4,8 mil.
V r. 2018 měl Mošnov 377 tis. cestujících, zatímco KTW 4,8 mil.
- Jakub.Dedek
- Koordinátor/ka krajského sdružení
- Příspěvky: 1651
- Registrován: 05 led 2017, 10:46
- Profese: Student matematiky
- Dal poděkování: 2669 poděkování
- Dostal poděkování: 2319 poděkování
Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov
Pohádka pokračuje:
První zásadou je, že nesmíte klamat sami sebe, a že vy jste ten nejsnazší člověk, kterého lze oklamat.
Richard P. Feynman
- Jakub.Dedek
- Koordinátor/ka krajského sdružení
- Příspěvky: 1651
- Registrován: 05 led 2017, 10:46
- Profese: Student matematiky
- Dal poděkování: 2669 poděkování
- Dostal poděkování: 2319 poděkování
Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov
První zásadou je, že nesmíte klamat sami sebe, a že vy jste ten nejsnazší člověk, kterého lze oklamat.
Richard P. Feynman
- Vaclav.Parchansky
- Komunální zastupitel/ka
- Příspěvky: 282
- Registrován: 13 led 2019, 21:41
- Profese: IT
- Bydliště: Moravská Ostrava
- Dal poděkování: 93 poděkování
- Dostal poděkování: 209 poděkování
Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov
To je teda vyjádření ředitele. Pravidelné linky tu nelítaj, ani ředitel si nemyslí, že lítat budou...Po celý rok je velká poptávka hlavně po dovolenkových destinacích. Co se týče pravidelných linek, tak těch tu mnoho není. A do budoucna myslím, že ani mnoho nebude.
Chápu ale pozici kraje - to letiště se nejspíš komerčně neuživí a nalilo se do něho strašných peněz, tak nezbývá než tam ty peníze lít dál...
- Jakub.Dedek
- Koordinátor/ka krajského sdružení
- Příspěvky: 1651
- Registrován: 05 led 2017, 10:46
- Profese: Student matematiky
- Dal poděkování: 2669 poděkování
- Dostal poděkování: 2319 poděkování
Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov
Z Mošnova začnou létat pravidelné linky do Vídně a Mnichova. Propojí Ostravu se světem
Lítat do Vídně a Mnichova by měli linky 2x denně. Zdroj (3:30): https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/ ... onech-plus
Lítat do Vídně a Mnichova by měli linky 2x denně. Zdroj (3:30): https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/ ... onech-plus
Už v prosinci by se mohlo začít létat do Vídně a Mnichova, odkud se dá následně létat do celého světa.
V Moravskoslezském kraji působí 250 firem, které mají zahraniční majitele nebo spolumajitele, region hostí každoročně významné kulturní a sportovní akce a v neposlední řadě tady čím dál více lidí cestuje za krásami a zajímavostmi. Doposud však Ostravě chybí lepší letecké spojení se světem, což se v brzké době změní.
„Jsem rád, že se nám podařilo posunout v problému, který máme s mošnovským letištěm, které nyní nelétá. Velice nás překvapilo, když se České aerolinie prakticky ze dne na den rozhodly zrušit nejstarší linku mezi Prahou a Ostravou. Musíme tak hledat cesty, jak z toho ven,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák s tím, že vedení kraje chce propojit region se světem.
„Letiště vnímáme jako vstupní bránu pro to, co se tady děje. V Moravskoslezském kraji působí 250 firem, jejichž majitelé jsou lidé ze zahraničí. Na to musíme reagovat, takže dneska se bavíme o linkách Vídeň, Mnichov tak, aby létaly minimálně dvakrát denně,“ nastínil Vondrák.
„Mnichov je důležitý z toho pohledu, že hodně firem v kraji je německých, navíc mnichovské letiště představuje návaznou konektivitu do celého světa, což považujeme za velice důležité,“ pokračoval s tím, že Vídeň pak představuje typický hub s napojením do celého světa.
Letiště klade velký důraz také na nákladní dopravuKromě linek do Mnichova a Vídně kraj chystá také pravidelnou linku do Varšavy, která by časem měla létat pětkrát v týdnu. Nabízí totiž následné napojení na severské země či lety do Asie nebo USA.
„Tuto linku budeme ze začátku dotovat částkou čtyři sta tisíc eur ročně s tím, že bude fungovat na principu soukromého investora. Máme spočítáno, že po čtyřech či pěti letech by se měly kraji investované peníze vrátit,“ ubezpečil Jakub Unucka, náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region.
„Linka z Mnichova a do Vídně nás ročně vyjde na 7,8 milionu eur. V tomto případě jde o stejný režim jako je tomu u autobusové a vlakové dopravy. Vzhledem k tomu, že do vlaků a autobusů dáváme ročně 1,8 miliardy korun, tak je to asi deset procent z této částky,“ vypočítal Unucka a dodal, že kraj se poučil ze situace, kdy v roce 2016 marně hledal dopravce, který by zajistil pravidelné spojení Ostravy s Amsterdamem a Helsinkami.
„Veškerá komunikace bude v angličtině, na webech leteckých společností, které dopravci pravidelně sledují. Nebudeme definovat model letadla, ale půjde nám hlavně o jeho kapacitu. Chceme, aby přepravila čtyřicet až devadesát lidí. Jestli půjde o vrtulová nebo proudová letadla, to už bude na zvážení jednotlivých dopravců,“ popsal Unucka s tím, že všechno je nastaveno tak, aby nově zamýšlené linky byly zajímavé pro dopravce. „Víme, že už teď je ve hře čtyři nebo pět zájemců. Kdybychom tuto jistotu neměli, tak bychom do toho nešli,“ ujistil.
Krajští zastupitelé budou o uložení dvou závazků veřejné služby na trase Letiště Leoše Janáčka Ostrava – Letiště Vídeň a Letiště Mnichov rozhodovat na červnovém jednání. Pokud zastupitelé všechno schválí, Evropská komise, Ministerstvo dopravy nebudou proti, tendr by mohl být vyhlášen koncem července a první lety spuštěny ještě letos.
ZdrojV budoucnu kraj počítá také s pravidelnými lety do Varšavy, kam však nyní nemá kdo létat. „Tady musíme čekat, až se vyřeší situace kolem Boeingů 737 MAX. Velké společnosti mají totiž tisíce letů a pro tuto linku nyní nemají letadla. V budoucnu se však na této trase bude létat pětkrát týdně,“ řekl Unucka.
Ten zdůraznil, že mošnovské letiště se pak soustředí především na nákladní dopravu. „20. června se v Mošnově slavnostně otevírá nová nákladní hala o rozloze 60 tisíc metrů čtverečních, příští rok se bude stavět hala o rozloze 100 tisíc metrů čtverečních. Začnou se stavět také nové haly v krajské průmyslové zóně. Z Mošnova se tak stává největší dopravní uzel široko daleko,“ podotkl Unucka.
„Snažíme se domluvit se SŽDC, aby přímo do Mošnova mohly odbočovat nákladní vlaky z hlavního koridoru mezi Prahou a Ostravou. Strategie letiště je tedy cílena hlavně na nákladní dopravu,“ popsal.
„Myslíme ale také na cestující, kteří létají na dovolenou. Ročně je to asi 300 tisíc lidí a chceme, aby nemuseli jezdit do Prahy nebo na jiná letiště, ale aby létali přímo z Ostravy. Proto je důležité, abychom měli denní, pravidelné spojení se světem,“ uzavřel.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Dedek za příspěvek:
- Vaclav.Parchansky
První zásadou je, že nesmíte klamat sami sebe, a že vy jste ten nejsnazší člověk, kterého lze oklamat.
Richard P. Feynman