Myslím, že máme jádro problému. Díky za jeho definici @Jan.Licka .
Problém je v tom, že tento dokument naprosto rezignuje na funkci, kterou má plnit. Je to z nouze ctnost, která je dělaná adHoc a navíc lidmi, kteří nejsou schopni vytvořit skutečný dlouhodobý program, ale max výcuc, kompilaci z minulých materiálů.
Takto v Sovětském svazu a dnešním Rusku modernizují auta a tanky. Základ je z 50.-60. let a ta modernost je jen facelift starých řešení.
Program, zejména dlouhodobý, má být definice cílů v řeči principů. Pokusím se dokázat dle řecké filosofické školy.
Axiom A
Čista mobilita: Prosazujeme robustní distribuční síť a snadný přístup k dobíjecím stanicím pro osobní auta poháněna elektřinou.
Axiom je postulát, tedy tvrzení o kterém se nediskutuje, je jednoduše platné.
V případé dlouhodobého programu je prioritní aby axiom odolal základnímu parametru. Tento parametr je "čas".
Pokládám tedy dotaz.
Bude tento axióm s postupem času stále platný?
Asi všichni tušite kam mířím. V dlouhodobém programu máme přímo vyjmenovanou jednu konkrétní technologii, která se klidně zítra, za rok či 5 může stát tou, která bude zastaralá.
Pokud se za 3 roky zjistí, že budoucnost je ve vodíku nebo klidně v bobkách ptáka Dodo, to je nepodstatné, my budeme muset dlouhodobý program opět přepisovat.
A tedy po této mé otázce a ukázce "kde je jádro pudla", zde příklad jak by měl vypadat axiom dlouhodobého programu Pirátské strany. Čistě příklad, nikoli návrh.
Axiom Č
Čista mobilita: Prosazujeme dopravní technologie dle principu vědecko-technologického poznání. Firmy a obyvatelé mají mít snadný přístup k technologiím, které nejméně zatěžují životní prostředí a to nejen při provozu, ale v celém životním cyklu jak dané dopravní technologie či infratsruktury.
Pokládam tedy dotaz.
Bude tento axióm s postupem času stále platný?
Ano, troufám si tvrdit, že ano. Žádná konkrétní technologie (to že tam máme proud v krátkodobém, to smysl dává, v dlouhodobém totiť můžeme vyvolat dojem, že nás navštívil elektro Henry Ford a zloboval nám dlouhodobý program). Nikoli konkrétní technologie, ale princip který s časem zůstává.
Dnes tento princip splňuje systém elektrických nabíječek, ale zítra tohle může splňovat naprosto jiný systém (vodík, bobky Dodo). Axiom A nás tedy zabetonuje v postulátu, který z nás udělá to samé co je dnes liga na obhajobu fosilních paliv.
Axiom Č naopak umožňuje prúnik nových technologií, které v rámci vědeckotechnického pokroku budou splňovat obecný princip. A to ty technologie dnes ani nemusíme znát a přitom program s nimi již dnes může počítat. A ne jen že počítat, takový axiom Č je naopak doslova oporou a prospektorem nových čistých technologií v dopravě.
Kolegové já to vidím takto. Děkuji všem co na tom pracovali, ale tohle nesplňuje základní parametry dlouhodobého programu. Proto navrhuji:
Dlouhodobý program s dopravou zdarma zrušit.
Tento nový nepřijímat.
U nás se říká, raději nic než aušus.
PS Každy z nás umí nějak matematiku. Na to ale mít výklad o linearní algebře na FJFI a učit o axiómech, to musíte tou věcí žít, být člověk jako asistent Pytlíček. Tento dokument bohuzel doopravdy postrádá jakékoli náznaky pochopení principů dopravy z obecného, principiálního hlediska. Jak napsal Honza, je to jen derivát starého. Starého co bylo psáno s perspektivou krátkodobého. Z toho se "dlouhodobý" bič uplést nedá. Možná si začněme pokládat otázku kdo psal to staré a proč se to dál nerozvíjí.
Díky za pozornost a hezký pátek Vám všem.