Vážené krajské fórum,
Jsem opravdu rád, že jsem obdržel nominaci zrovna od Matěje, protože si ho velmi vážím pro jeho pracovitost a manažerský přehled, takže nominace zrovna od něj pro mě představuje jakousi formu ocenění. Nicméně k věci.
Něco o mně (trochu víc a aktuálnější, než je na profilu - https://lide.pirati.cz/profil/3022/)
Od roku 2018 jsem zastupitelem na městské části Praha 14, kde jsem byl u formování místních Pirátů od samého začátku. První rok jsem působil jako místopředseda zastupitelského klubu a od září 2019 jsem předsedou. Co se týká dalších veřejných funkcí, tak od roku 2018 až do prosince 2021 jsem byl předsedou Komise kultury a aktivit volného času, členem Kontrolního výboru a mezi červnem a prosincem 2021 jsem býval předsedou Výboru pro školství, kulturu, sport a volný čas (prosincový konec ve funkcích byl způsoben rozpadem koalice, jejíž jsme byli součástí a nástupem koalice nové). Zároveň od roku 2020 působím v Komisi RHMP pro sport.
Z výše uvedeného by se mohlo jevit, že mé zaměření je především v oblastech kultury, sportu, volného času a školství, nicméně s ohledem na mou funkci předsedy zastupitelského klubu a nedostatek lidí se ze mě stal tak trochu „gesční chameleon“, kdy jsem se musel naučit pořádně zorientovat i v gescích sociální péče, zdravotnictví, transparentnosti a financí.
Momentálně studuji práva na Právnické fakultě Univerzity Karlovy (a teritoriální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy), takže mám dost blízko k procesní kontrole fungování veřejné správy. Zároveň se v rámci studia mimo jiné specializuji na legislativní činnost, což mi přineslo cenné zkušenosti při tvorbě různých materiálů (Volební řád ZMČ Praha 14, Pravidla pro udělování čestných občanství a cen městské části Praha 14, novela Jednacího řádu Komisí RMČ Praha 14, novela Jednacího řádu Výboru ZMČ Praha 14 a neschválená novela Jednacího řádu ZMČ Praha 14).
U Pirátů se pohybuji téměř čtyři roky, původně jsem začal být aktivní, když jsme se začali formovat na Praze 14. O rok později jsme pak zde vytvořili místní sdružení, jehož je mi ctí být místopředsedou. Zároveň působím v KETu Sport a v Krajské rozhodčí komisi.
Co se týká osobního života, tak tam je asi tou největší náplní florbal, kterému se věnuju už dvanáctým rokem jako hráč, osmým rokem jako rozhodčí a třetím jako delegát. V průběhu těch jedenácti a půl roku jsem si prošel různými úrovněmi – od té téměř nejnižší až po tu nejvyšší, každopádně v současnosti už to má k vrcholovému sportu daleko a spíš se ubírám především cestou rozhodčího.
Co bych chtěl prosadit a čemu bych se chtěl věnovat?
Díky už shora zmíněnému „gesčnímu chameleonství“ se jsem schopen zapojit v relativně široké paletě gescí podle aktuální potřeby zastupitelského klubu, na druhou stranu si moc dobře uvědomuji, že v ZHMP by měli vždy sedět ti nejlepší a nejschopnější z nás a zároveň nemá smysl se rozepisovat o celkové vizi Prahy, a proto se rozepíšu o gescích, ve kterých si dovolím tvrdit, že bych bez dalšího na magistrátní úrovni obstál. Jedná se o sport, volný čas, legislativu a veřejnou správu.
V oblasti sportu došlo za poslední tři roky k velkému vývoji, a to jak v tom dobrém slova smyslu, tak bohužel i v tom špatném. Došlo k vytvoření transparentního dotačního systému, díky čemuž už se nepřidělují peníze kamarádíčkům na základě přátelských vztahů, ale přidělují se na základě pevně stanovených objektivních kritérií, zároveň došlo ke zrušení používání institutu partnerství, kterým byl dotační systém obcházen, dále vznikl velmi důležitý strategický plán investic do nové sportovní infrastruktury. Na druhou stranu nejen s ohledem na COVID došlo k seškrtání rozpočtu v gesci sportu na téměř třetinu z původního stavu v roce 2018, což má negativní dopady na fungování sportovišť a sportovních oddílů na území Prahy.
Mým cílem v oblasti sportu je jednak zajistit navýšení alokované částky v rámci sportovních dotací tak, aby sport pro Prahu nebyl tou pomyslnou popelkou, protože v poměru k Brnu, nebo Ostravě je v oblasti sportu Praha opravdu hodně podfinancovává. Zároveň bych chtěl dotáhnout vyčlenění dotací (v roce 2021 se je podařilo dostat z řádných dotací, nicméně teď chodí jako žádosti o mimořádné dotace) jdoucí na velké profesionální akce. V současné době, kdy je v pražském sportu nedostatek peněz, nepovažuji za rozumné, aby Praha tyto alokované peníze používala na podporu „diváckých“ akcí, protože ty peníze mají jít primárně do sportovišť a do sportování Pražanů.
Další velká výzva v oblasti sportu, o kterou bych se chtěl zasadit, je realizace plánu investic do sportovní infrastruktury. Z mnoha podkladů jako MHMP, tak i jednotlivých MČ (potažmo se stačí pohybovat ve sportovním prostředí) vyplývá nedostatek sportovišť na území Prahy. To by se díky vzájemné spolupráci NSA, Prahy a MČ mohlo změnit a relativně přijatelnými náklady pro magistrát a jednotlivé městské části realizovat širokou výstavbu sportovní infrastruktury v oblastech, kde je nedostačující, či zcela chybí (zase existují podrobné podklady). Zároveň je však při této výstavbě nutné myslet na maximální možnost využití synergie mezi nově vznikajícími sportovišti a jejich případným využitím ze strany základních a středních škol. Zároveň je též nezbytné přistupovat k celé problematice logicky, tedy stavět taková sportoviště, která budou maximálně využitelná, to znamená nestavět sportovní haly, které nesplňují rozměrové požadavky na většinu sportů, což se bohužel v současnosti děje.
V oblasti volného času bych se chtěl zaměřit primárně na podporu organizovaného trávení volného času dětí a mládeže, a to ať už finanční cestou, tak i cestou sdílení know-how právě skrze hlaví město. Zároveň s ohledem na určitou volnost této gesce bych se se chtěl pak také zaměřit na tvorbu různých opatření v synergii s jinými gescemi, které by dávaly Pražanům větší možnosti v oblasti aktivního trávení volného času.
V oblasti legislativy pak mám dvě hlavní priority. Tou první je začít mnohem aktivněji využívat zákonodárné iniciativy ZHMP. Od faktického zřízení vyšších územních samosprávných celků v roce 2000 došlo ke snížení četnosti využívání této možnosti (v posledních dvou ukončených volebních obdobích 17, respektive 13 návrhů zákonů podaných VÚSC, z čehož Praha předložila 5, respektive 2). V praktickém životě Praha, potažmo městské části, naráží na mnohé nedokonalosti našeho právního řádu a mám za to, že by Praha měla mnohem aktivněji využívat své zákonodárné iniciativy k tomu, aby došlo k nápravě těchto nedokonalostí. Praha často řeší specifické situace a problémy než zbytek republiky, a je potřeba, aby zákony její specifika zohledňovaly. Tím nemyslím pouze zasahování do zákona o hlavním městě Praze, který se mnohdy nelogicky rozchází se zákonem o obcích a v celkové míře vytváří mnohem větší mezery, ale též mám na mysli i další zákony z celé palety různých odvětví, jako jsou odpady či rozpočtové určení peněz z hazardu.
Druhou prioritou je „čistota“ obecně závazných vyhlášek ZHMP a nařízení RHMP, k jejichž novelizacím dochází relativně často, takže by se jednalo o soustavnou činnost, která má za cíl všeobecnou srozumitelnost těchto právních předpisů s tím, aby nevznikaly zcela zbytečné diskuze o výkladu některých ustanovení, což se momentálně někdy děje. Jako taková bonusová priorita, která však popravdě spíše leží v říši snů, je zpřehlednění Statutu hlavního města Prahy a otevření debaty o rozdělení kompetencí mezi Prahou a městskými částmi v kontextu pravomocí svěřených městským částem nad rámec zákona.
V oblasti veřejné správy je to především kontrolní funkce směrem k fungování magistrátu, jejíž důležitost by byla o to vyšší v případě, kdybychom skončili v opozici. S ohledem na zkušenosti z více jak tříletého fungování v Kontrolním výboru, ze kterého jsem byl odejit se soukromým odůvodněním ze strany zastupitelů nové koalice, „že mi chtějí ztížit možnost šťourat ve fungování radnice pod novým vedením“, což vyústilo v to, že nakonec u nás na Praze 14 nesedí v Kontrolním výboru nikdo z opozice a nová koalice, která ho ovládá, ho přestala svolávat, si dovolím tvrdit, že můžu být velmi platným právě v této oblasti i na magistrátní úrovni, zároveň bych zde zužitkoval synergii se studiem práv.
Co můžu nabídnout?
Pokud mám začít od relativně povrchních věcí, tak je to tvář mladého člověka (v tomto volebním období jsem nejmladší zastupitel v Praze), který začal se svým politickým působením na městské části. Zároveň pocházím z relativně periferní středně velké městské části, což s sebou přináší i jiný úhel pohledu na některé problematiky, které Praha řeší.
V té důležitější rovině jsou to pak zkušenosti a určitá vyspělost z městské části, kde jsem se za poslední tři a čtvrt roku pořádně „otrkal“ a naučil se v tom prakticky chodit, takže bych v zastupitelském klubu určitě nebyl žádným benjamínkem. Zároveň mám velmi široký všeobecný přehled, takže jsem schopen poměrně dost věcně podporovat kolegy i gescích, kterým se primárně nevěnuji.
Nakonec můžu nabídnout i rysy a schopnosti, kterými disponuji, jako je strategické plánování, analytické myšlení a poměrně dobrý mluvený projev.
Kde vidím hlavní možnost své realizace?
S ohledem na výše uvedené vidím svůj prostor na co možná nejlépe odváděnou práci v následujících výborech (vycházím z aktuálního výčtu výborů):
Výbor pro sport a volný čas ZHMP
Výbor kontrolní ZHMP
Výbor pro legislativu, veřejnou správu a transparentnost ZHMP
Jaké jsou některé příklady výsledků mé práce?
Vytvoření objektivních pravidel pro hodnocení žádostí o dotace v oblasti kultury, sportu, volného času a MA21 na Praze 14
Úprava pravidel pro dotace v oblasti sport na MHMP tak, aby v rámci sportovních akcí Praha podporovala především akce s aktivní účastí Pražanů, respektive mládeže
Navýšení alokované částky na dotace v oblasti kultury na Praze 14 o 25%
Tvorba nespočtu procesních materiálů (Volební řád ZMČ Praha 14, Pravidla pro udělování čestných občanství a cen městské části Praha 14 atd., viz výše)
Úspěšné přetvoření a rozšíření konceptu Sportovce roku Prahy 14
Vyjednání důstojné koaliční smlouvy z června 2021
Vyjednání volební koalice do voleb v roce 2022 (místní sdružení bude formálně schvalovat v nejbližších dnech
Závěrem bych Vás chtěl požádat o položení dotazů, co Vás ještě zajímá, protože tak nějak cítím, že už jsem byl hodně dlouhý, a to jsem se snažil všechno zkrátit na minimum možného.