V první řadě drobná prosba/apel na @Vojtech.Pikal:
Pro mě jsi velký pirátský vzor a člověk, který se výrazně podílel na vzestupu Pirátů svojí neúnavnou vnitrostranickou prací. Zároveň plně chápu, že stres posledních měsíců si určitě vybírá svojí daň a musí to být strašně náročné. Přesto bych tě moc poprosil, abys místo pozastavování členství a bouchání dveřmi, spíš zvážil 14 dní/měsíc bez Pirátů a vyčistit si hlavu.
Ten Danův příspěvek byl možná trochu kousavý, ale nevnímám tam nic extra útočného. Že tam jsou nějaké podstatné změny, že ne na všechny se podařilo úplně jasně upozornit ve zdůvodnění (byť věřím, že to není záměr) a že to může vypadat jako ušité pro Ivana - to mi všechno přijdou jako relativně pravdivé informace.
Teď k těm změnám:
ad kumulace - jestli si pamatujete tu debatu o vládě, tak kumulace byla zdaleka nejvýznamnějším problémem. Ivan kvůli tomu hodně brzdil - stáhl nominaci Jakuba a sám se zavázal řešit svojí situaci do nějakého počtu měsíců (tuším rok a půl? kdyžtak dohledáme) - pokud se nepovede schválit klouzavý mandát. Teď přichází změna, která tohle vůbec nebere v potaz a snaží se protlačit kompletní rozvolnění pravidel v oblasti kumulace poslanec - ministr a otevírá tuhle možnost v jakékoli podobě bez ohledu na schválení klouzavého mandátu a bez ohledu na jakékoli okolnosti.
Vnímám to jako (zas a znovu) výsměch nejen lidem, co hlasovali proti vládě, ale hlavně vůči lidem, co tu vládu nakonec podpořili, i když měli třeba ke kumulaci zásadní výhrady.
Bez ohledu na to, co vám někde na schůzi nebo u piva (zdravíme @Petr.Vileta) tvrdil Jakub Michalek - toho casu v brutálním střetu zájmů, tak prostě ta kumulace má jasná rizika, jednoznačně připravuje kraje o plnohodnotné poslance a jednoznačně to není tak, že vládní poslanec je nějaká brigádka, která se dá stíhat za pár hodin měsíčně. Jsem velmi otevřený nějaké debatě o tomhle typu kumulace, pokud o ní někdo stojí. Ale přestaňme se prosím tvářit, že to není problém.
Jsem výrazně pro, aby teď CF schválilo ad hoc výjimku pro Ivana s jasným časovým omezením. A jinak aby se do kumulace nešahalo. MInimálně do doby než k tomu proběhne extenzivní debata. Dávám to předkladatelům na zvážení, věřím, že pak by taková změna prošla hladce a bez dalších plamenných sporů a poškozujících debat.
ad možnosti kontrol a subsidiarita - já jsem velmi pro subsidiaritu, ale zároveň jsem velmi pro kontrolu. Řešíme touhle změnou nějaký velký problém? Děje se běžně, že někdo zasahuje do subsidiarity a řeší problémy na komunální úrovni dříve, než si je chce/je schopen vyřešit klub případně jiné nadřazené orgány? Tak jak to vnímám já, tak na vyšší úroveň a zvláště ke kontrolním orgánům se tyhle věci přenáší až ve chvíli, kdy to místní komunální orgány (ZK, MF) nechtějí/neumí vyřešit.
Zároveň vnímám jako problematické, že si klub (což je často orgán o pár jednotlivcích) může schvalovat výjimku. Opět apeluji na předkladatele - pokud chcete, aby toto prošlo hladce a nebyl z toho další shitstorm, tak zvažte tohle vyškrtnout. Pokud tam takové ustanovení potřebujeme, tak prosím aspoň zaměřit na MF/KF a ne na samotný ZK.