v loňském roce jsme se přestěhovali do nového bytu a po nějakou dobu jsme na poštovní schránce neměli zákaz vhazování reklamy. Byl jsem naprosto šokovaný objemem papíru, který se v takovém případě každý týden ve schránce objeví.
To totiž umožňuje § 2 odst. 1 písm. c) a § 7 písm. i) zákona č. 40/1995 Sb.
V případě elektronické komunikace ale platí opačné pravidlo(1) Zakazuje se
c) šíření nevyžádané reklamy v listinné podobě, pokud adresáta obtěžuje; za reklamu, která obtěžuje, se považuje reklama směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal předem jasně a srozumitelně najevo, že si nepřeje, aby vůči němu byla nevyžádaná reklama šířena,
pro fyzické osoby dle § 10a zákona č. 480/2004 Sb.:
a pro právnické osoby dle § 11 zákona č. 480/2004 Sb.:(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že bez souhlasu adresáta hromadně nebo opakovaně šíří elektronickými prostředky obchodní sdělení.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 100000 Kč.
Nevidím žádný důvod, proč by měl být spam v listinné podobě oproti spamu v podobě elektronické takovýmto způsobem zvýhodněný, obzvláště vzhledem k tomu jaké množství papíru musí být kvůli tomu vyprodukováno.(1) Právnická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) hromadně nebo opakovaně šíří elektronickými prostředky obchodní sdělení
1. bez souhlasu adresáta,
2. neoznačené jasně a zřetelně jako obchodní sdělení,
3. skrývající nebo utajující totožnost odesílatele, jehož jménem se komunikace uskutečnila,
4. neobsahující platnou adresu, na niž by adresát mohl odeslat žádost o ukončení takové komunikace, nebo
5. bez toho, že by zákazníkovi poskytla možnost jasně, zřetelně, jednoduchým způsobem, zdarma nebo na svůj účet udělit či odmítnout souhlas s využitím jeho elektronického kontaktu při zaslání každé jednotlivé zprávy,
b) vykonává regulovanou činnost a její obchodní sdělení neobsahuje název profesní samosprávné komory zřízené zákonem, u níž je zapsána,
c) vykonává regulovanou činnost a její obchodní sdělení neobsahuje odkaz na profesní pravidla uplatňovaná v členském státu Evropské unie, v němž je usazena, nebo
d) vykonává regulovanou činnost a její obchodní sdělení neobsahuje způsob trvalého veřejného přístupu k informacím o příslušné profesní samosprávné komoře zřízené zákonem, jejímž je členem.
(2) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 1000000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. b) až d),
b) 10000000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a).
Jak to vidíte? Bylo by vhodné pro listinnou formu stanovit stejná pravidla jako pro formu elektronickou?