Návrh obnovení linky 19 a zavedení tramvaje na Pankrác

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, PKS Praha, Krajske expertni tymy - vedouci, asistenti PKS Praha

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Návrh obnovení linky 19 a zavedení tramvaje na Pankrác

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Městským částem je postupně představován návrh na výraznou změnu dopravního řešení (zejména tramvajové sítě) v souvislosti s údajným požadavkem náměstka Scheinherra na zavedení pravidelné tramvajové dopravy ke stanici metra Pankrác a plánem Ropidu (úseku městské dopravy) na obnovení tramvajové linky 19, která byla zrušena v září 2012 v rámci zřizování koncepce páteřních linek MHD.

Zastupitel Prahy 3 @Martin.Chour poskytl tyto informace KETu doprava k projednání na fóru.

Stručný souhrn:
  • bus linka 193 bude zkrácena na Pankrácké náměstí (již nebude jezdit k nádraží Vršovice)
  • páteřní tramvajový svazek 10+16 již nepojede na Palmovku - linka 16 bude odkloněna na Depo Hostivař a Ústřední dílny DP
  • tramvajový svazek 5+26 již nebude zajišťovat spojení hlavní nádraží - Želivského - Strašnice, linka 5 bude odkloněna na Vozovnu Žižkov
  • tramvajová linka 13 bude zkrácena na Olšanské hřbitovy
  • tramvajová linka 24 bude zkrácena do Nuslí (nám. Bratří Synků)
  • náhradou bude zřízena linka 19 v trase Pankrác - Nádr. Vršovice - Strašnická - Želivského - Palmovka - Kolbenova - Lehovec
Podrobně změny tras linek:
  • 5: SÍDLIŠTĚ BARRANDOV - … - Olšanské náměstí - Nákladové nádraží Žižkov - Ohrada - VOZOVNA ŽIŽKOV
  • 13: ČECHOVO NÁMĚSTÍ - … - Flora - OLŠANSKÉ HŘBITOVY
  • 16: SÍDLIŠTĚ ŘEPY - … - Želivského - Vinice - Černokostelecká - ÚSTŘEDNÍ DÍLNY DP
  • 19: LEHOVEC - Hloubětín - Kolbenova - Nádraží Vysočany - Palmovka - Nákladová nádraží Žižkov - Želivského - Strašnická - Kubánské náměstí - Nádraží Vršovice - Náměstí Bratří Synků - Pražského Povstání - Pankrác
  • 24: BŘEZINĚVESKÁ - … - Otakarova - NÁMĚSTÍ BRATŘÍ SYNKŮ
  • 193: ŠEBERÁK - … - Pražského Povstání - PANKRÁCKÉ NÁMĚSTÍ
Nově vybudované zastávky:
  • ŽELIVSKÉHO (směr Nákl. nádr. Žižkov) - v ulici Jana Želivského na úrovni autobusového zálivu, z důvodu společného nástupu pro linky 10 a 19 ve směru Palmovka OFFTOPICTato investice je potřebná výhradně z důvodu obnovení linky 19, ve stávajícím stavu je zcela nadbytečná.
  • PRAŽSKÉHO POVSTÁNÍ - zastávky budou přemístěny na úroveň vestibulu metra na náměstí Hrdinů, ve směru DC pouze pro tramvaje, ve směru ZC i pro linku 193 z důvodu snadného přestupu 18/19 —> 193, ve směru Pankrácké náměstí bude linka 193 zastavovat v pravidelné zastávce nočních linek
  • KOTORSKÁ - nová zastávka v ulici Na Pankráci těsně před křižovatkou s ulicí Na Veselí, ve směru ZC pouze pro tramvaje (18,19,93), ve směru ZC i pro linku 193 z důvodu snadného přestupu 193 —> 18/19

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh obnovení linky 19 a zavedení tramvaje na Pankrác

Příspěvek od Michal.Stepan »

Obnova TT Pankrác je obsažena v ZÚR a v Metropolitním plánu, řeší se to někdy od roku 2012, od roku 2014 jako provizorium při uzávěře stanice metra Pankrác ( v roce 2014 bylo schváleno vybudování druhé stanice Pankrác, dřive měla být původní stanice společná pro linky C i D). V tomto volebním období se bohužel objevil požadavek nového vední DPP, aby TT Pankrác byla ukončena v Hvězdově ulici a dále nepokračovala. Je to škoda, protože TT Hvězdova-Dvorce je ze všech TT obsažených v metropolitním plánu ta nejpotřebnější.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh obnovení linky 19 a zavedení tramvaje na Pankrác

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Michal.Stepan píše: 14 dub 2021, 10:17 Obnova TT Pankrác je obsažena v ZÚR a v Metropolitním plánu, řeší se to někdy od roku 2012, od roku 2014 jako provizorium při uzávěře stanice metra Pankrác ( v roce 2014 bylo schváleno vybudování druhé stanice Pankrác, dřive měla být původní stanice společná pro linky C i D). V tomto volebním období se bohužel objevil požadavek nového vední DPP, aby TT Pankrác byla ukončena v Hvězdově ulici a dále nepokračovala. Je to škoda, protože TT Hvězdova-Dvorce je ze všech TT obsažených v metropolitním plánu ta nejpotřebnější.
Ale vždyť o tom právě mluvím. Není špatně, že se bude stavět trať na Budějovickou a Dvorce. Špatně je stavět nicotný 200m kousek kolejí a ještě špatnější je zavádět na něj linku a rozbít při tom dopravní systém v půlce města.

V úterý vyjde videokomentář na Metrobusu, kterej jsem spolupsal, tak sem hodím odkaz, ať je tady za mě ucelenej názor. Zatím jsem to pojal spíš jako informaci. ;)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Vaclav.Vislous
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 177
Registrován: 17 dub 2017, 12:59
Profese: manažer
Bydliště: Praha 9 - Libeň
Dal poděkování: 358 poděkování
Dostal poděkování: 472 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh obnovení linky 19 a zavedení tramvaje na Pankrác

Příspěvek od Vaclav.Vislous »

Přikládám historické (a plánovanou) mapu tramvají pro případné zájemce.

Z diskusí z občany a osobní zkušenosti mi nejvíce chybí spojení paralelní k metru, tedy Vysočanská - Palmovka - Invalidovna (atd.), kdy přestupy na Palmovce jsou v tomto smyslu někdy nesmyslně udělané (speciálně čekačky z linky 16 na linku 8 směrem do centra), ale mnohem horší je cesta z centra, kdy je přestup bez nutnosti přechodu na jiné vzdálené nástupiště, což dost lidí štve (důchodci, atp.), možný jen u linky č. 8 se strašným čekacím intervalem na linku 16 na zastávce Balabenka (zásadně tím trpí každý druhý spoj, a proto to nejde využít "bezmyšlenkovitě") a i ty 3 minuty u navazující č. 14 jsou trochu víc, než co bychom rádi viděli.

Zásadní zpětná vazba od důchodců z oblasti Divadla Gong je, že nepovažují metro za alternativu k tramvaji, protože to mají na Českomoravskou daleko a chtějí pohodlné spojení do centra tramvají. Vzhledem k velkému developmentu v oblasti Kolbenova a Poděbradská se za pár let navíc vyčerpá kapacita metra B ve špičkách a paralelní tramvaj by mohla tomuto pomoci.

Kam pojede od Spojovací dál linka č. 19 tu nikdo neřeší, protože tak daleko pojedou spíš autobusem nebo (podle destinace) metrem/vlakem.

Zároveň nechápeme, že je potřeba dvě linky (3 a 24) mezi Florencí a Kobylisy, ale zase nevidíme do celkového konceptu.

Nejsem dopravák, takže tyhle poznatky berte jako vstupy laika, co jsem sesbíral "na ulici".

Jo a ještě mi někdo říkal, že mu vadí, že nejezdí linka 14 teď nějak brzo ráno, ale neznám detaily. Asi myslel, že nejezdí z Vysočanské, protože z Palmovky normálně vidím, že jezdí.
Přílohy
Tram_2021_cerven.pdf
(117.7 KiB) Staženo 30 x
Tram_2020.pdf
(117.16 KiB) Staženo 25 x
Tram_2013_cervenec.pdf
(98.5 KiB) Staženo 23 x
Tram_2010_cervenec.pdf
(71.89 KiB) Staženo 23 x
Tram_2008_unor.pdf
(113.33 KiB) Staženo 25 x

Předseda MS a ZK Pirátů Praha 9, manažer a fanoušek nových technologií. Moderní energetika a udržitelná doprava.
T: 777 954 389
E: vaclav.vislous@pirati.cz

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh obnovení linky 19 a zavedení tramvaje na Pankrác

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Jenom doplním, že souběžná tramvajová linka s metrem nedokáže zajistit znatelnou kapacitní úlevu tomu metru. Tramvaj bude vždycky pomalejší a s delšími intervaly, a proto bude většinou lidí využívána spíš na kratší vzdálenosti. Naopak pokud tramvajová linka vede jiným směrem než metro, je její potenciál, aby metru ulevila, mnohem vyšší, protože nabídne do některých oblastí rychlejší cestu.

Navíc souběžnými linkami do jisté míry plýtváš prostředky, které lze využít jinde, kde žádné spojení neexistuje. V tomhle smyslu mi dává smysl vedení linky 8 Poděbradskou, kde lidi nemají v docházkové vzdálenosti metro B, a tak by žádné přímé spojení do centra v případě odklonu 8ky neměli.

Jasně, že cestující od Divadla Gong, který často jezdí do centra, ti řekne, že by tam chtěl přímou tramvaj. Ale musíš se ptát taky lidí v jiných místech, kteří jezdí jiným směrem. ;)

Ad 3 a 24 - to je otázka páteřního modelu. Z dřívější páteřní 3 s polovičním intervalem, která se ale do Braníka ukázala jako nadbytečná, vznikl svazek 3+24. Jednak stoprocentně platí, co jsem napsal o srovnání s Poděbradskou. Když srovnám účelnost linky z Karlína ve Vysočanech, kde má každá zastávka v docházkové vzdálenosti metro B, a ulidí Zenklovou, kam B nejezdí, tak mi Zenklova vyhraje. Zároveň mi svazek zajišťuje, že tam budou mít pravidelný interval 4 minuty, dovedu si představit i to, že někdo ze Zenklovy pojede na metro C na Florenc. Takže mně tenhle svazek opravdu smysl dává.

Obecně jedna linka má pro běžné použití (počítám zejména pracující lidi) dlouhý interval, proto je dobré jako základní model použít páteřní svazky a linky s polovičním intervalem a ty pak doplňovat single linkami. Efekt páteřního modelu se i v Praze od roku 2012 velmi osvědčil a má prokazatelné výsledky co do nárůstu poptávky na těchto linkách. Takže osobně bych opravdu svazky netrhal.

(a ano, uvědomuji si, že jsem v roce 2012 velmi bojoval proti páteřnímu modelu, ale časem jsem musel změnit názor vlivem argumentů)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh obnovení linky 19 a zavedení tramvaje na Pankrác

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Dosud jsem zde nenapsal podrobně nenapsal svůj názor na řešení linky 19, a to je na čase trochu změnit. Byť méně tradičním způsobem. K tématu linky 19 jsme spolu s kolegy z pořadu Metrobus jsme připravili video, ve kterém jsou názorně představeny věcné argumenty, proč linku 19 v tuto chvíli a v této trase rozhodně nezřizovat:

https://www.youtube.com/watch?v=3ID3MdCVmyY

Jelikož jsem z velké části autorem scénáře, tak lze říci, že toto video plně reflektuje můj odborný názor.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Tibor.Vansa
Garant/ka programového bodu
Příspěvky: 635
Registrován: 25 kvě 2016, 16:05
Profese: analytik kreditního rizika v bance
Dal poděkování: 287 poděkování
Dostal poděkování: 1071 poděkování

Re: Návrh obnovení linky 19 a zavedení tramvaje na Pankrác

Příspěvek od Tibor.Vansa »

Ondrej.Kalis píše: 20 dub 2021, 16:18 Dosud jsem zde nenapsal podrobně nenapsal svůj názor na řešení linky 19, a to je na čase trochu změnit. Byť méně tradičním způsobem. K tématu linky 19 jsme spolu s kolegy z pořadu Metrobus jsme připravili video, ve kterém jsou názorně představeny věcné argumenty, proč linku 19 v tuto chvíli a v této trase rozhodně nezřizovat:

https://www.youtube.com/watch?v=3ID3MdCVmyY

Jelikož jsem z velké části autorem scénáře, tak lze říci, že toto video plně reflektuje můj odborný názor.
Díky moc za pěkné video, zrovna se nám docela hodí.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Tibor.Vansa za příspěvek:
Ondrej.Kalis
Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

DPP chystá speciální jízdy historickými tramvajemi u příležitosti zahájení provozu linky č. 19 a na zrekonstruované trat

Příspěvek od Michal.Stepan »

Rekonstrukce tramvajové trati mezi Pankrácí a Nuslemi pokračuje dle harmonogramu a v pátek 4. června 2021 plánuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obnovit tramvajový provoz v úseku Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác. Současně s tím se do pražských ulic od soboty 5. června 2021 po 9 letech opět vrátí tramvajová linka č. 19, která bude jezdit až ke stanici metra Pankrác po nedávno postavené nové trati. Při této příležitosti DPP pro všechny fanoušky MHD připravil na páteční odpoledne 4. června 2021 speciální jízdy historickými a muzejními vozy právě po nově zrekonstruované i postavené trati na trase mezi Pankrácí a Vozovnou Strašnice. Jízdenky si zájemci mohou zakoupit od dnešního dne na Fanshopu DPP za jednotnou cenu 50 Kč za jednu jízdu.

První etapu rekonstrukce tramvajové tratě v oblasti Pankráce a Nuslí, konkrétně od vozovny Pankrác po křižovatku ulic Na Veselí a Na Pankráci DPP zrealizoval loni na podzim. Od sobotního rána 27. března 2021 DPP navázal na druhou etapu prací, během které zrekonstruoval tramvajovou trať v úseku od křižovatky ulic Na Veselí a Na Pankráci po křižovatku Vladimírovy a Nuselské ulice. DPP dokončí rekonstrukci tramvajové tratě v Táborské, Vladimírově a v ulici Na Pankráci během příštího pátku 4. června 2021. V okolí Pražského povstání díky rekonstrukci vzniknou úplně nové tramvajové zastávky společné pro tramvaj a autobus.

Speciální jízdy v pátek 4. června 2021 odpoledne Kdo si bude chtít projet novou i zrekonstruovanou tramvajovou trať již v předstihu, bude mít možnost si zakoupit speciální jízdy pro veřejnost, které DPP připravil na pátek 4. června 2021 na odpoledne. DPP vypraví pro fanoušky MHD sérii celkem 23 jízd historickými motorovými vozy evidenčních čísel 2110 a 2172 s historickým vlečným vozem 1530 a muzejní KT8D5 ev. č. 9048 na trase mezi Pankráci a Vozovnou Strašnice. Jako první vyjede historický vůz ev. č. 2110 s vlečným vozem 1530 ze zastávky Vozovna Strašnice směr Pankrác. V opačném směru, z Pankráce k Vozovně Strašnice jako první vyjede muzejní vůz KT8D5 ev. č. 9048. Fanoušci MHD budou mít možnost si vybrat z 12 jízd ve směru z Pankráce a 11 jízd ve směru od Vozovny Strašnice. Na poslední jízdy historické a muzejní vozy vyjedou v 16:58 z Pankráce a v 17:34 od Vozovny Strašnice. Doba jedné jízdy je zhruba 20 minut. Cena jízdenky činí jednotně 50 Kč a je možné je zakoupit na Fanshopu DPP: https://fanshop.dpp.cz/kategorie/jizdenky-a-vstupenky
Od soboty 5. června 2021 bude zahájen provoz tramvajové linky č. 19
„Linka č. 19 bude jezdit ve všední dny i o víkendech od rána až do pozdního večera. Budeme na ni nasazovat obousměrné kloubové tramvaje s nízkopodlažní částí, protože na Pankráci trať nekončí klasickou smyčkou, kde se tramvaj může otočit, ale dočasnou úvratí. Počítáme s dalším prodloužením trati, a to až ke křižovatce Budějovické a Bystřické ulice. V současnosti k tomuto úseku projektanti připravují dokumentaci pro územní a stavební řízení. Letos ji chceme mít kompletní a příští rok získat stavební povolení,“ doplňuje Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Trasa linky č. 19 Lehovec – Nádraží Vysočany – Palmovka – Biskupcova – Želivského – Strašnická – Kubánské náměstí – Slavia – Koh-i-noor – Nádraží Vršovice – Náměstí Bratří Synků – Pražského povstání – Pankrác.

Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“