Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Diskuse s veřejností a místo pro její podněty a připomínky


Moderátor: Komise předsedajících

Pravidla fóra
Odpovědět
Návštěvník
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Návštěvník »

Richard.Chudoba píše: 11 črc 2019, 14:30Obávám se, že s vámi nemohu souhlasit. Iniciativa jde přímo proti prioritám
Skutečně pozorný čtenář politického programu Pirátů v něm nalezne celou řadu rozporů. Pirátští představitelé to dobře vědí. Tito navíc často jen realizují jen své sny a přání a pirátský program je naopak obtěžuje. I proto se stále víc dokumentů uzavírá. Celá transparentnost jde pomalu ale jistě do kopru.
Uživatelský avatar
lukas.jilek
Příznivec Pirátů – Jihočeský kraj
Příspěvky: 10
Registrován: 15 říj 2017, 03:39
Profese: podnikatel
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 20 poděkování

Zdanění letecké dopravy - ekologicky populismus?

Příspěvek od lukas.jilek »

Mám takový pocit, že se ze zdejšího světa vytrácí racionalita. Prosim nenaskakujme na ekologicky populismus.
Tito uživatelé poděkovali autorovi lukas.jilek za příspěvek:
Richard.Chudoba
Uživatelský avatar
Jan.Trnka
Příspěvky: 62
Registrován: 28 led 2018, 15:59
Profese: Doktor letadel :-)
Bydliště: Příbram
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 7 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Jan.Trnka »

Zajímalo by mě, jak by se v tomto případě upravil ICAO dokument (Doc 8632-C/968), který se týká osvobození daně pro letecké palivo, díly, maziva apod. Chápu, že navenek to vypadá logicky. Autobus by měl být přece zdaněný stejně jako letadlo. Nicméně problém je komplexní než se může zdát, už jenom z toho důvodu, že autobus se nepohybuje většinu cesty v bezcelní zóně. Měl bych i pochopení pro to, že by letadla platila nějakou formu ekologického poplatku, podobně jako se platí poplatek ta přelet státu, ale zasahovat do celosvětově domluvené smlouvy ICAO mi nepřijde šťastné řešení. Stejně tak mi nepřijde šťastné od této smlouvy odstoupit a jet si to tzv. po svém a tím znevýhodnit místní dopravce od těch mimo EU.
Komunikovali jste tento problém s někým, který se pohybuje v prostředí leteckého provozu? Letecký provoz má totiž svá specifika, které je třeba brát v potaz a já zatím neslyšel jediný návrh jak konkrétně by se to navrhované zdanění komplexně řešilo. V petici jsou pouze argumenty o tom, že letadla vypouští spaliny, ale nic o navrhovaném řešení jsem nečetl.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Trnka za příspěvky (celkem 3):
Jiri.Snizek, kucik, Richard.Chudoba
Žádnej nápad není dost blbej...
Uživatelský avatar
Ales.Jakl
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1905
Registrován: 24 kvě 2014, 16:20
Dal poděkování: 773 poděkování
Dostal poděkování: 742 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Ales.Jakl »

V případě letecké dopravy by se měl zejména zaprvé zrušit tento 30 let starý nesmysl:
Wiki:Letecké palivo je osvobozeno od zdanění. K tomuto opatření došlo v roce 1986 na 26. plenárním zasedání Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) v Montrealu, tedy až poté, co bylo známo nebezpečí klimatických změn.[2] Tímto je letecká přeprava zvýhodněna oproti pozemní. V Česku tvoří zdanění ostatních pohonných hmot přibližně polovinu ceny paliva.[3]
Státy tím fakticky dotují leteckou dopravu 50% z ceny paliva...Proč musíme dotovat fosilní leteckou dopravu, když nemáme peníze na stavbu obnovitelných zdrojů, školství, zdravotnictví, důchody, rozvoj venkova atd...

Vůbec nechápu logiku odpůrce zrušení výjimky z daní pro letecké palivo. Je to (zrušení výjimky) naprosto konkrétní krok k ústupu od fosilních paliv. Fosilní dumping arabských dopravců je naprosto jiný, ale řešitelný problém.

Ano, můžeme zrušit všechny daně a všechno bude levnější... :) Každý z 8mld. obyvatel planety by si určitě rád zalítal tryskáčem..

Logika je přece jasná, výnosy ze zdanění fosilních paliv musí sloužit k vybudování vysokorychlostních železnic a čistých zdrojů energie. Až zmizí fosilní paliva, zmizí i příslušné daně..a miliardy za ropu budou putovat místo do Arábie, Ruska a USA (alias zbrojaři a tiskárny petrodolarů) producentům čisté, obnovitelné nebo jaderné energie....
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ales.Jakl za příspěvky (celkem 9):
Ondrej.Profant, Pavel.Moravec, Zbynek.Janoska, Mikulas.Peksa, Vit.Fux, Marek.Necada, Josef.Kadlecek, Antonino.Milicia, Lukas.Findeis

TOP 09.11.24

Uživatelský avatar
lukas.jilek
Příznivec Pirátů – Jihočeský kraj
Příspěvky: 10
Registrován: 15 říj 2017, 03:39
Profese: podnikatel
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 20 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od lukas.jilek »

David.Wagner píše: 12 črc 2019, 10:45 Já bych nabidl ještě jeden širší pohled.

Přechod na čistší a udržitelnou ekonomiku bude mít své náklady. A čím dříve a racionálněji začneme, tím lépe, samozřejmě v tomhle směru existuje spousta vyloženě špatných a příliš radikálních navrhu.

Momentálně je to ale jednoznačně tak, že největší nároky z dopravy klademe na automobilovou dopravu. A zdá se mi více než smysluplné tu zátěž rozložit a iniciovat kroky k tomu, aby část zátěže nesla i silně znečišťující letecká doprava.
Implementace a studie už jsou na komisi, žádat, abychom si vypracovavali ke každé jedné věci vlastní studie bez příslušného aparátu je neudržitelné.

A teda úplně obecně - klimatická krize před nás klade dost výzev a holt se bude muset naše hospodářství do nějaké míry proměnit. Zrovna třeba 10% nárůst cen letenek (A to v případě poměrně velkého zdanění) považuji za cenu dobře snesitelnou, víc než třeba další zpřísnění emisních limitů aut...
Otázka je, jak si tento racionální začátek představit. Zatím jedeme stylem zvyšování daní, což obecně k lepšímu klimatu nepovede. Maximálně se vybere více peněz (které zaplatí koncový zákazník) a tyto peníze budou rozpuštěny v mandatorních výdajích (známe naší vládu) a klima ostrouhá.

Ve Francii se také o něco podobného pokoušeli s auty, ale protože lidé na venkově nemají jinou možnost dopravy než jezdit autem a napnuté rodinné rozpočty, nelze se divit, že si lidé oblékli žluté vesty a šli protestovat.

A co se týče aut, Evropská komise v tomto směru začíná schvalovat s prosazovat nepromyšlené populistické nesmysly, které jdou často proti fyzikálním zákonům, což prakticky může vést k finanční nedostupnosti automobilové dopravy.

Bohužel v tomto odvětví je znát, že chybí racionální diskuse a prosazují se spíše populistické nápady aktivistů. Což k dobrému začátku neprospívá.
Tito uživatelé poděkovali autorovi lukas.jilek za příspěvky (celkem 3):
kucik, Richard.Chudoba, V__
Uživatelský avatar
Tomas.Martinek
Člen KS Liberecký kraj
Příspěvky: 889
Registrován: 31 kvě 2012, 19:34
Profese: Student doktorského studia, OSVČ
Bydliště: Česká Lípa
Dal poděkování: 174 poděkování
Dostal poděkování: 273 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Tomas.Martinek »

Tito uživatelé poděkovali autorovi Tomas.Martinek za příspěvky (celkem 3):
Ales.Jakl, Ondrej.Profant, Zbynek.Janoska

Ing. Tomáš Martínek, Ph.D., člen poradního týmu k důchodové reformě MPSV, člen resortních týmů Finance a Informatika. Více info zde.

Uživatelský avatar
Lukas.Dolezal
Příspěvky: 3135
Registrován: 28 úno 2019, 14:48
Bydliště: Nevědomí
Dal poděkování: 1419 poděkování
Dostal poděkování: 1317 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Lukas.Dolezal »

K tématu krátký rozhovor s Martinem Hyťhou z organizace Nesehnutí.
V Česku se podle Hyťhy už delší dobu hovoří o potřebě většího rozvoje železniční infrastruktury, která má ale oproti dálniční síti mnohem menší prioritu. Cesty vlakem se ale týkají i mezinárodních spojů. Jak problém vyřešit na mezinárodní úrovni a propojit funkčním železničním spojením evropské metropole? Problém by se podle něj měl řešit v rámci evropské integrace, tak jak se řeší celá řada jiných otázek. „Neuvažovat nad železniční dopravou jen z perspektivy jednotlivých států, ale na celoevropské úrovni. Kde budou nějaké páteřní trasy a kde je možné udělat dálkové vlakové spojení,“ dodává Martin Hyťha.

https://wave.rozhlas.cz/jak-omezit-emis ... ra-7981595
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Dolezal za příspěvek:
Ales.Jakl

Pomoz vytlačit okupanty z Ukrajiny. Слава Україні! Героям
і Героїням слава! 🇨🇿 🇪🇺 🇺🇦 🇬🇪✌️. Make ruzzia Small Again. Dosť bolo fica 🇸🇰. Dump trump–⁠⁠⁠⁠⁠⁠krasnov. A za Elišku 🏳️‍🌈✊.

Vedoucí Místního týmu Brno-Řečkovice a okolí, člen MF Brno, KF Jihomoravský kraj, Rezortního týmu pro záležitosti Evropské unie, zahraničních věcí a obrany 🌍 (RT EZO), lukas.dolezal@pirati.cz.

Martin04
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1
Registrován: 13 črc 2019, 11:21
Profese: Seniorní komoditní vedoucí
Dostal poděkování: 3 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Martin04 »

Otázka je, zda-li je vyšší zdanění letectví správnou cestou. Ostatně, vyšší zdanění alkoholu a tabáku, které se aktuálně u nás schvaluje také nesníží počet uživatelů těchto látek. Omezí tedy zvýšení daní leteckou dopravu? Nemyslím si a obzvlášť ne v době ekonomického růstu. Maximálně nepatrně poklesně obsazenost některých spojů.

Jako cestu vidím podporu ekologického létání a to jak na straně výrobců motorů, tak také aeorlinek formou zvýhodněných letišních poplatků v dané zemi při použití moderních leteckých motorů.

Je třeba si uvědomit, že takovýto krok bude mít dopad ne jen na lidi, kteří leteckou dobu napřímo využívají jako pasažéři, ale také na leteckou poštu a vargo obecně, tudíž, zdraží se i další služby pro běžného občana.

Také je potřeba si uvědomit, že rychlovlaky nejsou aktuální řešení pro střední a východní Evropu, kde prostě na to není a ještě dlouhou dobu nebude dostupná železniční síť. Ba co víc, často chybí i páteční dopravní síť, obchvaty velkých měst apod.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin04 za příspěvky (celkem 3):
lukas.jilek, Richard.Chudoba, V__
Uživatelský avatar
Pavel.Moravec
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2768
Registrován: 27 dub 2011, 17:25
Profese: IT
Bydliště: Brno Bystrc
Dal poděkování: 4228 poděkování
Dostal poděkování: 2664 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Pavel.Moravec »

lukas.jilek píše: 13 črc 2019, 10:35 Otázka je, jak si tento racionální začátek představit. Zatím jedeme stylem zvyšování daní, což obecně k lepšímu klimatu nepovede. Maximálně se vybere více peněz (které zaplatí koncový zákazník) a tyto peníze budou rozpuštěny v mandatorních výdajích (známe naší vládu) a klima ostrouhá.
Zvyšováním daní zdražíš výsledný produkt s nejhorší ekologickou stopou, a učiníš jej tak pro spotřebitele méně atraktivním (poptávka klesá s rostoucí cenou). Správně by tyto extra vybrané peníze měly jít na zaplacení vlivu externalit z výroby či spotřeby daného zboží (např. spotřební daň z benzinu by měla jít na projekty pro čistší vzduch nebo do zdravotnictví). Takové chování státu mi přijde více než správné - výroba či spotřeba nějakého statku má jako vedlejší produkt negativní externalitu, kterou trh sám o sobě ignoruje - tak stát zákonem zdaní výrobek či službu právě o hodnotu té externality, a z vybraných peněz tu externalitu sanuje).
Ve Francii se také o něco podobného pokoušeli s auty, ale protože lidé na venkově nemají jinou možnost dopravy než jezdit autem a napnuté rodinné rozpočty, nelze se divit, že si lidé oblékli žluté vesty a šli protestovat.
A v Rakousku nebo Švýcarsku zase zakazují kamiony OFFTOPICneberte mne doslova, jen je omezují a funguje to dobře. Prosím, nemůžete vzít jeden konkrétní příklad a generalizovat z něj, že celý přístup je špatně. Ve Francii není špatně zdražení benzinu na zaplacení externalit, tam jou špatně jiné věci (např. nedostatečná MHD - proč musí lidi dojíždět autem?).
A co se týče aut, Evropská komise v tomto směru začíná schvalovat s prosazovat nepromyšlené populistické nesmysly, které jdou často proti fyzikálním zákonům, což prakticky může vést k finanční nedostupnosti automobilové dopravy.
Opět slaměnný panák. Zde diskutujeme zdanění paliv pro leteckou dopravu. Vy zde "argumentujete" že to nesmíme, protože někdo někdy blbě reguloval automobilovou dopravu - dost irelevantní, ne?
Bohužel v tomto odvětví je znát, že chybí racionální diskuse a prosazují se spíše populistické nápady aktivistů. Což k dobrému začátku neprospívá.
Racio pro zdanění letecké dopravy zde zaznělo několikrát, budu moc rád pokud se vyjádříte k němu (namísto "je zde iracionální diskuze"):

1) jiné druhy dopravy mají paliva zdaněna. Proč letecká doprava má mít výjimku? V čem je tak společensky přínosnější než třeba vlak?

2) letecká doprava je dosti neekologická (emise, hluk, atd.). Jak již jsem psal, bylo by správné aby cestující (a nikdo jiný) hradil náklady na tyto negativní externality.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Moravec za příspěvky (celkem 4):
David.Wagner, Jiri.Ulip, Zbynek.Janoska, Antonino.Milicia

Bývalý správce @PiratiJMK i @PiratePartyCZ, bývalý člen KK, bývalý člen.

Uživatelský avatar
Jan.Trnka
Příspěvky: 62
Registrován: 28 led 2018, 15:59
Profese: Doktor letadel :-)
Bydliště: Příbram
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 7 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Jan.Trnka »

Pavel.Moravec píše: 13 črc 2019, 15:37
Racio pro zdanění letecké dopravy zde zaznělo několikrát, budu moc rád pokud se vyjádříte k němu (namísto "je zde iracionální diskuze"):

1) jiné druhy dopravy mají paliva zdaněna. Proč letecká doprava má mít výjimku? V čem je tak společensky přínosnější než třeba vlak?

2) letecká doprava je dosti neekologická (emise, hluk, atd.). Jak již jsem psal, bylo by správné aby cestující (a nikdo jiný) hradil náklady na tyto negativní externality.
1) Není to o společenském přínosu, ale o tom, že se letadla provozují z velké části v ,,duty free,, zóně. Stejně tak se nedaní ani letecké díly, maziva, materiál apod.
BTW, cigarety na terminálu také nejsou daněné ;-)

2) V současnosti se podílí letecká doprava 2% na světových emisích CO2. Neříkám, že bychom se neměli bavit o nějaké variantě ekologického poplatku (za přelet území, za pasažéra apod.), ale jít formou zdanění paliva je podle mě nesmysl, leč se to zdá na první pohled logické a férové. Problematika danění v letecké dopravě je o dost složitější a komplexnější, než se na první pohled zdá.

Neříkám, že jsem nějaký extra odborník, ale vadí mi, že se vyzývá k podepsání petice, která problematiku řeší jenom po povrchu a nenabízí řešení problémů, které to způsobí.

Vyzýváme k A, ale nemáme promyšlené B.

BTW, ano jsem ve střetu zájmů :-)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Trnka za příspěvky (celkem 4):
Jiri.Snizek, Vojtech.Pikal, Richard.Chudoba, Milan.Dadourek
Žádnej nápad není dost blbej...
Odpovědět

Zpět na „Veřejná diskuse“