Jízdné zdarma pro důchodce a studenty

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1693
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3154 poděkování
Dostal poděkování: 1925 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jízdné zdarma pro důchodce a studenty

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Inu, osobně si myslím, že sleva 75 % pro někoho (nebo jízdné zdarma pro někoho) je zásadní rozdíl oproti jízdnému zdarma pro všechny. Navíc Piráti to myslím dosud navrhovali v MHD, což je v tomto případě trochu rozdíl (MHD má obvykle jinak nastavený poměr spoluúčasti cestujícího - v Praze snad kolem 20 - 25 % a zpravidla není provozována na komerční riziko, takže zde není nutnost kompenzací pro dopravce na komerčních linkách). Další stránka věci je, že z dopravního hlediska je nejdůležitější nalákat do VHD právě pracující lidi, protože ti mají většinou možnost jezdit do práce i jinam autem; studenti a důchodci převážně VHD využívají už z finančních důvodů, často také proto, že ani nemají jinou možnost. Tedy přínos návrhu pro preferenci VHD je minimální. Jedná se v podstatě jen o sociální opatření, které by snížilo finanční zátěž vybraných skupin a zvýšilo jejich mobilitu. Za tragické bych považoval zavedení jízdného zdarma pro vybrané skupiny bez spoluúčasti - v tu chvíli by tu nebyla žádná samoregulace a skutečně by mohlo dojít k vytlačování těch pracujících z VHD (kam se nevejdou) do aut, ještě většímu přetížení komunikací atd.

Naštěstí nakonec Babiš nazavádí jízdné zdarma a opatření není omezeno pouze na část veřejné dopravy (vlaky). Pokud se jedná o slevu 75 % a opatření je plošné (na vlaky, autobusy, příp. další segmenty VHD), nemělo by v dopravě způsobit nějaké zásadní problémy. Jistě, může dojít k většímu náporu na kapacitu VHD, ale současně si nemyslím, že by počty cest narostly nějak extrémně. Z dopravního hlediska tedy považuji toto opatření za přijatelné, ačkoliv s ním osobně nesouhlasím, avšak otázka mého nesouhlasu je tu spíše politická než odborná.

Předně je problémem každé takovéto slevy fakt, že ji zaplatíme my všichni, kdo slevu nepobíráme, a to buď na vyšším jízdném, nebo v tomto případě na daních. Je třeba si uvědomit, že tu nemáme žádné lidi, kteří by nemohli studovat, protože nemají na dojíždění - od toho již existují slevy 33 % pro studenty vázané na konkrétní trasu, což je podle mě adekvátní. Skupina, kterou by bylo dobré se zabývat, jsou důchodci, protože mají příjmy podstatně nižší než pracující, ale na rozdíl od dětí a studentů nemají slevu žádnou - tak proč jim nedat slevu třeba 50 %? Obdobně mi přijde celkem v pořádku, kdyby sleva 50 % platila i pro mladé lidi až do 19 let, kdy beztak v dnešní době většina z nich studuje, a myslím, že chceme, aby poctivě studovali, a nemuseli si za každou cenu přivydělávat, navíc pokud je sleva motivuje k poznávání okolního světa, je to podle mě jen dobře. U studentů VŠ mi ale přijde jakákoliv další sleva problematická; nejen proto, že stávající slevu považuji za přiměřenou, ale také proto, že prokazování skutečného studia na VŠ je poněkud komplikovanější, přesněji řečeno, není žádný problém být od 19 do 26 let prakticky fiktivním studentem různých VŠ jen proto, abych měl poměrně výraznou slevu na dopravu. ;)

Jinak teď čtu, že to David Witosz vystihl velice dobře, už asi není co dodat.

PS: SNT by neměl pracovat s jednotnou kartou, ale s jednou jízdenkou, jejímž nosičem může být i papír. Alespoň mi to tak bylo vysvětleno od odboru veřejné dopravy, v dnešní době už přece stačí jízdenka s nějakým kódem, navíc se rozšiřují různé alternativní nosiče jízdních dokladů. Každopádně jakákoliv povinná karta, byť jednotná pro celou ČR, vytváří bariéru pro plné využití systému novými cestujícími, a ty by mělo být cílem přilákat. ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 2):
Andrej.Ramaseuski, V__

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Jízdné zdarma pro důchodce a studenty

Příspěvek od Karel666 »

Ondrej.kalis:

VS vs SS, kdyz vidim souseda co "studuje" stredni, je mu 21let a do skoly budhvi jak chodi (kdyz jsem mel dovolenou, byl furt doma) a pak ctu tvoje vyjadreni, že když jsi na střední určitě každej poctivě chodí, ale na VŠ je to samej šmejd co podvádí :D Co se více zajímat, jak to dnes chodí na střední a na vysoké místo těch řečí, že SS je to samej dušín a na VŠ samej mažňák ;)

co napsal Witozc je imho z mého pohledu blbost, protože tam předpokládá nějaké výsadní postavení něčeho druhé marginalizuje (podobně jako ty a dušíni vs mažnáci), ale pak se každej diví, že mimo Prahu každej volí jinak a nepřiznási, že je to právě díky podobnému myšlení... Jak podobné vysvětlení Witosze přijme někdo na kdo bydlí na kraju kraje a trpí tím atomizováním dopravy vs někdo v krajském městě, kde je přístup ke všemu, protože něco nelogického...


Souhlas, ale stím, že když řekneš, že sleva má být na dotovanou(třeba i soukromou dotovanou) ne soukromou dopravu(nedodovanou soukromou), tak s tímto souhlas.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1693
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3154 poděkování
Dostal poděkování: 1925 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jízdné zdarma pro důchodce a studenty

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Karel666 píše: 05 dub 2018, 07:17 Ondrej.kalis:

VS vs SS, kdyz vidim souseda co "studuje" stredni, je mu 21let a do skoly budhvi jak chodi (kdyz jsem mel dovolenou, byl furt doma) a pak ctu tvoje vyjadreni, že když jsi na střední určitě každej poctivě chodí, ale na VŠ je to samej šmejd co podvádí :D Co se více zajímat, jak to dnes chodí na střední a na vysoké místo těch řečí, že SS je to samej dušín a na VŠ samej mažňák ;)

co napsal Witozc je imho z mého pohledu blbost, protože tam předpokládá nějaké výsadní postavení něčeho druhé marginalizuje (podobně jako ty a dušíni vs mažnáci), ale pak se každej diví, že mimo Prahu každej volí jinak a nepřiznási, že je to právě díky podobnému myšlení... Jak podobné vysvětlení Witosze přijme někdo na kdo bydlí na kraju kraje a trpí tím atomizováním dopravy vs někdo v krajském městě, kde je přístup ke všemu, protože něco nelogického...


Souhlas, ale stím, že když řekneš, že sleva má být na dotovanou(třeba i soukromou dotovanou) ne soukromou dopravu(nedodovanou soukromou), tak s tímto souhlas.
Karle, neřekl jsem, že na SŠ chodí každý poctivě a na VŠ na to každej kašle. Slevu pro ,,středoškoláky" bych jednoznačně udělal pouze na základě věku do 19 let, podobně jako tomu je už několik let v Praze. Statistiku jsem nehledal, ale předpokládám, že celorepublikově v tomto věku většina lidí studuje, a sleva na jízdné by je mohla trochu podpořit, aby pracovali na svém osobním rozvoji a nemuseli chodit do nějaké práce; přičemž nějaké rovnání krabic ve skladu podle mě člověku, který nakonec bude dělat úplně jiné typy práce moc nepomůže. Že se řada z nich bude flákat? No bude. Ale na druhou stranu, ať se v tomhle věku klidně vyblbnou, za mě budiž jim to přáno, pokud chtěj. :)

Na VŠ bych kdyžtak podpořil dobré studenty zvýšením prospěchových stipendií zejména na školách, které chceme podporovat, protože je nedostatek absolventů, to by jistě pomohlo více než paušální sleva na dojíždění, kterou lze různě ošmelit. Navíc těch studentů, kteří mají VŠ docela na háku, je i v současnosti docela hodně. Co jsem ale hlavně zmiňoval jsou počty zcela fiktivních studentů, které pravděpodobně narostou - ono přihlásit se na VŠ, ani tam nechodit, ale mít slevy, je strašně snadný, a dělat se to určitě bude. :)

S Tvým názorem na příspěvek D. Witosze nesouhlasím. Narážíš, pokud správně chápu, na jím zmíněný rozdíl mezi dopravou v centrech měst a dál od města, ale v podstatě totéž jinými slovy jsem řekl i já. Hlavní důvody jsou v tom, že jízdné přispívá na dopravu v ZVS v případě MHD poměrně malým podílem - jedná se třeba o 20 - 30 %, zatímco v regionální dopravě se pohybujeme třeba kolem 50 %, navíc v MHD jsou poměrně velké náklady na tisk, distribuci a kontrolu jízdních dokladů, které jsou mimo MHD minimální, protože v buse prodává jízdenky řidič a ve vlaku personál dopravce, který má i jinou práci. Nemyslím si, že David by chtěl říct něco ve smyslu, že ve venkovských oblastech není veřejná doprava důležitá, aspoň to tedy z jeho příspěvku nečtu. Mimochodem, David je, pokud vím, z Ostravska, takže to rozdělení na Pražáky a nepražáky nelze použít. Mimoto i Středočeský kraj je poměrně rozlehlý, má okrajové oblasti, které trpí právě i problematickou dopravou, v současnosti je cílem Kraje a IDSK to nějak postupně řešit, včetně napojení na sousední kraje, což je ve většině regionů největší průšvih. Jinými slovy, v SčK se na tuto problematiku nezapomíná, ale musíme se k ní dopracovat a musí se podařit jednání se 7 sousedními kraji, což je obrovský počet - zatím úspěšně funguje vzájemný přesah IDS jen s Ústeckým krajem.

Jinak to, že by sleva měla být jen na dotovanou dopravu, rozhodně neřeknu. To by bylo ohromně nesystémové, nespravedlivé, narušilo by to tržní prostředí, ve výsledku by na to cestující zase jen doplatili. Navíc by se určitě naši soukromí dopravci ozvali a případně by vyhráli nějaké soudy. Hypoteticky si dovedu představit, že by se sleva týkala třeba jen regionální dopravy, ale v dálkové dopravě, kde kromě části dálkových vlaků žádná plně dotovaná doprava ze strany státu neexistuje, by to bylo zcela nesmyslné opatření. A ani nevím, jak by se řešilo v případě autobusových linek, které jsou třeba částečně dotovány obcemi nebo krajem třeba v nějakém rozsahu - jak bychom toto vůbec rozlišovali pro běžné cestující a že by sleva platila třeba jen v části trasy? Samozřejmě kontrola soukromých provozovatelů, aby si nevykazovali ,,černé duše" bude taky něco...

Co je to soukromá dotovaná doprava netuším, resp. co by měla být soukromá nedotovaná. Veškerá doprava v ZVS plní funkci veřejné služby a je z nemalé části hrazená z veřejných rozpočtů. Otázka provozovatele je v tomto případě bezpředmětná. Navíc zanedlouho bude povinné provozovatele dopravy řádně vysoutěžit.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Jízdné zdarma pro důchodce a studenty

Příspěvek od Karel666 »

Ad SŠ, otec dělal na odborném výcviku cca 2 rok zpět, polovina byla starších než by měl být... Statistiky neznám, ale, když mu do třídy chodil i 23letej synáček doktorky co ještě nechodil do práce, tak bych netvrdil, že tento problém se týká jenom VŠ.
Když už, tak je to stejné "jednoduché", kdy tě vychodí z VŠ? na konci semestru, když nesplníš kredity, kdy tě vyhodí ze střední? na konci pololetí, správně měsíc po něm, když nevyřešít "neklasifikaci a docházku". Nevidím rozdíl, jenom lehce u SŠ delší interval, kdy jsem student a narozdíl od VŠ, která má omezené roky neplacené, u SŠ nevím jestli je toto omezení...

Nepochopil na co narážím u Witosze, já hrubě nesouhlasím, že se počítají odděleně náklady na IDS vs jiné náklady. Jednoduchej příklad, když budu platit jednu velkou nemocnici v krajském městě, místo několika okresních, ALE bude existovat dalniční, okresní síť dobrých cest co srovnají dojezdové časy + IDS, já říkám, že se musí započítat ušetřené peníze vůči vydaným na IDS, když připočtu, že toto můžu udělati pro jiné než zdravotní služby, tak se šetří vybudováním infrastruktury na více místech.
Proto s toho co obecně na více než tomto místě napsal Witozs s n ím nesouhlasím, už jenom to že jinde prohlašuje, že 1km infrastruktury na vesnici je levnější ukazuje proč sním nemůžui souhlasit. Na druhou stranu reflektuju, že když se najde někdo koho poslechne a uzná jeho argumenty (že nemá vůčiu němu averzu jako vůči mě, protože jsem někdy sprostej), tak narozdíl od některých pirátů dokáže uznat chybu a změnit názor (u jiných to nehrozí a divím se proč jsou u pirátůl, tedy pokud nejsou kvůky korytu)... Takže ač s jeho názorem hrubě nesouhlasím, beru, že u něho, když se najde někdo koho uznává a bere jeho argumenty, lze dosáhnout změny.
A ty přesahy, je nechápu co je logického na tom, že si to peče každej kraj sám, apk se sejdou a něco "skoordinují", spíše by si měli sami definovat to co je nutné a pak společně sednou a udělat koordinaci, proto to kriizuju, že co se dělá teď je totální zhůvěřilost a nedivím se že lidi jezdí autama a naopak se diví, že někdo poslouchá ekology za současného stavu...


Obce a jejich příspěvek, beru u mé rodné dědiny, tam se přispívá když jsou peníze a když už,m aby se dostali důchodci k doktorovi a na nákup a u jiných se předpokládá "musíte mít auto".

Hele, kdyžř to stát kompenzuje peněžně nedodovaným dopravcům, ať to pak klidně musí dělat i oni, ale nějak neskousnu, že by to měli dělat na úkor svého zisku... Viz třeba poslanci a zadarmo jízda u Jančury, ač ho nemám rád a myslím, že parazituje a dělá podrazy, fakt nevidím důvod, proč by on měl paltit jízdné ze svého poslancům apod.
Takže buď jsme se nepochopili "dotovaná vs nedodovaná" nebo nesouhlasím s tím co jsi napsal.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1693
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3154 poděkování
Dostal poděkování: 1925 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jízdné zdarma pro důchodce a studenty

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Na tvé porovnání SŠ a VŠ odpovídám právě tím, že bych nenavrhoval žádnou slevu na základě potvrzení o studiu. Prostě prodloužení 50% slevy do 19 let. Ať studuješ nebo pracuješ. Když studuješ potom, jakoukoliv školu, můžeš uplatnit slevu na dojíždění, která stále existuje.

Určitě nesouhlasím s tím, že by se mohla nechat horší podoba dopravy (infrastruktura, IDS atd.) v případě, že bych zafinancoval hustší síť nemocnic, škol apod. Za prvé je to zcela hypotetická úvaha, protože náklady na vytvoření fungující sítě VHD, kterou beztak potřebuješ z řady jiných důvodů, v porovnání s přínosy takové sítě VHD budou vždy vycházet relativně mnohem výhodněji. Zásadní ale je, že fungující dopravu potřebuješ právě z dalších důvodů - prospěšnost vyšší mobility obyvatel je prokazatelná z řady hledisek, nejde zdaleka jen o možnost dojet do nemocnice nebo do nejbližší školy. Podpora VHD je pak důležitá právě i pro pracující, protože prostorově, energeticky, dopadem na ovzduší, hluk atd. je individuální doprava (IAD) vzhledem k přepravené jednotce výrazně nejnáročnější ze všech druhů dopravy. Takže VHD je třeba podporovat tak jako tak a nelze říct, že stavbou nemocnice klesnou náklady na dopravu. Navíc větší decentralizací čehokoliv naopak mají tendenci spíše narůst, protože místo abys dopravoval lidi do jednoho místa, koncentroval tím přepravní proudy, tak budeš muset zajistit spojení do více nemocnic více autobusy apod. Obdobně se školou, úřadem, hřbitovem, čímkoliv. Tím neříkám nic proti decentralizaci, která je v mnoha ohledech zejména pro odlehlejší oblasti krajů významná. Jen nelze očekávat, že by díky ní znatelně klesly náklady na dopravní obslužnost.

Co se týče koordinace mezi kraji, v tom s Tebou v zásadě souhlasím, ale dopraváci z jednoho kraje těžko změní to, že spolu jednotlivé kraje nemluví. Mohou to změnit v konkrétních věcech, a to vyžaduje jednání s každým sousedním krajem, protože každý má jiné názory, jiné zkušenosti a zcela jiný přístup k dopravě. Osobně jsem přesvědčen, že v oblasti veřejné dopravy by toho mělo mnohem víc dělat MD, bohužel nedělá a dělat nechce, přitom už od několika krajů jsem v minulosti slyšel kritiku, že postrádají nějakou metodiku ze strany MD, jak řešit dopravní obslužnost, proto to pytlíkují, jak se jim zrovna podaří. MD mělo od začátku krajského uspořádání říct: ,,toto jsou parametry dopravního systému, jaký je třeba nastavit, toho se držte, a navrhněte si tam linky jak chcete." - aby by to bylo pěkně kompatibilní, na to je už pozdě. MD, byť neobjednává a nemá objednávat regionální dopravu, by mělo fungovat právě i jako koordinátor a pomocník, dovedu si představit, že by zprostředkovávalo nějaká společná jednání krajů, pomáhalo s přípravou věcí, které by měly být společné, jako třeba tarifní záležitosti, informace pro cestující atd. Dovedu si představit i to, že by stát mohl v nezbytné míře financovat i dopravu přes krajskou hranici - ale tam je velký problém, aby to nechtěli všichni a neřekli: ,,Spoj přes krajskou hranici, státe, zaplať!" Každopádně doprava přes hranice krajů samozřejmě potřebná je, ale většinou na lokální úrovni a politici z krajského města často na to pomezí pořádně nedohlédnou. Pomíjím skutečnost, že mnozí ani nevědí, jak kde jezdí nebo nejezdí autobus.

Na druhou stranu, abych MD jen nekritizoval, byl schválen SNT (systém národního tarifu) a v projektu je uvedeno, že bude ve 3. etapě rozšířen na všechny druhy dopravy, pokud bude zájem příslušných krajů a provozovatelů. To bude velmi pozitivní krok a krom zjednodušení a potenciálního zlevnění cestování také usnadní propojení linek mezi kraji. Tak doufám, že se to povede dotáhnout.

Pokud je to ve Tvé vesnici, jak popisuješ, tak je to samozřejmě špatné. Předpokládám, že tu minimální ZDO hradí kraj a obec nepřispívá nic, aspoň by to tak mělo být (bohužel ne ve všech krajích tohle platí). Každopádně s takovýmto přístupem samozřejmě nelze vytvořit systém, který bude atraktivní pro běžné pracující lidi, a budou tím jezdit jen ty děti a důchodci.

Se slevami je to tak, že státem nařízenou slevu dostane dopravce kompenzovanou do výše základního jízdného. A to jak Jančura, tak ČD, tak ČSAD Tišnov atd. Takže soukromí dopravci ani objednatelé regionální dopravy nebudou slevu platit ze svého. V tomto ohledu funguje - kdo si slevu vymyslel, zaplatí ji.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
David.Witosz
Republikový výbor
Příspěvky: 348
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 366 poděkování
Dostal poděkování: 863 poděkování

Re: Jízdné zdarma pro důchodce a studenty

Příspěvek od David.Witosz »

Karel666 píše: 06 dub 2018, 11:14
Proto s toho co obecně na více než tomto místě napsal Witozs s n ím nesouhlasím, už jenom to že jinde prohlašuje, že 1km infrastruktury na vesnici je levnější ukazuje proč sním nemůžui souhlasit.
...
Hele, kdyžř to stát kompenzuje peněžně nedodovaným dopravcům, ať to pak klidně musí dělat i oni, ale nějak neskousnu, že by to měli dělat na úkor svého zisku... Viz třeba poslanci a zadarmo jízda u Jančury, ač ho nemám rád a myslím, že parazituje a dělá podrazy, fakt nevidím důvod, proč by on měl paltit jízdné ze svého poslancům apod.
Za prvé Vy ne že jste zde jen vulgární, nedokážete po sobě ani přečíst a opravit svůj text a ještě k tomu máte problém s chápáním psaného textu. Zas tedy píšete naprosté nesmysly které znovu, opakovaně, vkládáte do mých úst. Což už pro mne není žádné překvapení, ale připomínat Vám to budu.

A jen tak mimochodem něco na přemýšlení. Stavím silnici, dejme tomu 4 pruhy, pro osobní automobilovou dopravu. I když materiál bude stát stejně, tak na vesnici stojí metr čtvereční půdy kolik? 15000 za metr asi ne, že? To znamená že ve městě a na vesnici budu uvažovat stejně? No asi ne, že?

A za druhé, poslanci nemají jízdné zdarma již pěkně dlouho. To je další důkaz Vaší naprosté neinformovanosti. Což Vám ale pochopitelně nebrání zde komentovat kde co ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Witosz za příspěvek:
Tomas.Pastircak
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.
Uživatelský avatar
Dominik.Becka
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 621
Registrován: 19 bře 2018, 17:04
Dal poděkování: 532 poděkování
Dostal poděkování: 656 poděkování

Re: Jízdné zdarma pro důchodce a studenty

Příspěvek od Dominik.Becka »

Jen na úvod, vláda v demisi úspěšně schválila usnesení a především naprosto kouzelnou a právem virální přílohu, odkud na to vezme letos prachy. Bohužel, jak se v daných rezortech (všechny kapitoly snad kromě MZ, MPO a KPR :-)) šetřit, teprve začnou ministři vymýšlet, takže konkrétní dopady neznáme.

Nepadla tady ani samotná analýza Ministerstva dopravy: Těch šest miliard ročně se třeba počítá ze současných kompenzací za mladé a historických za důchodce (celkem 136 milionů) a pronásobí se podílem komerčních spojů v dané kategorii (současné kompenzace jsou jen za spoje mimo závazek veřejné služby) a nějakým nastřeleným navýšením cest o 20–70 procent. To i sám autor považuje za „čistě hypotetické posouzení“ a „pouze o odhad“, kdy „disponuje značně omezenými daty pro přesný propočet“. Ty tři linkované věci o souhrnném rozsahu asi 12 stran jsou prosím veškeré (dostupné) materiály k navýšení výdajů na dopravu o šest miliard ročně.

Za mě jsou důležité následující kontexty:
  • Šest miliard je fakt mega hodně. Stát za veškerou vlakovou dopravu celkem platí asi 13 miliard. Navíc je ta částka strašně náchylná na podvody (základní jsou asi fiktivní cestující, celý systém má kontrolovat šest nových úředníků) i vrtochy cestujících.
  • Současné kompenzace za mladé byly 240 milionů, přičemž polovina z toho šla jedné firmě, Regiojetu. Zdá se mi, že stát bude hlavně dotovat soukromé dopravce.
  • Nepřináší to nic nového ani v kvantitě, ani v kvalitě, ani v návaznosti spojů. Plnější vlaky můžou znamenat sníženou možnost rezervací pro běžné cestující, horší „posilové“ vozy a busy a snížený komfort. Že by díky slevám ubývalo aut, je přinejmenším diskutabilní.
  • To samozřejmě může chybět třeba na investicích. Zrovna teď, kdy ještě můžeme čerpat eurodotace.
  • Je pravděpodobný, že se už dnes vytížené spoje ve větší míře zaplní studenty (současné slevy jsou pouze na spoje na trati mezi trvalým bydlištěm a školou, dřívejší seniorské slevy tuším jen na Os a Sp vlaky!). Ti budou cestovat (aspoň ze svého), za zlomek ceny, dopravce ale dostane celou částku. Nebude tak třeba tolik bojovat o „běžné“ cestující (18–65) a jízdné může jít nahoru. Stačí, když potichu vymizí všechny možné akční, superakční a včasné nabídky, případně integrace.
  • Zatím vypadá, že se žádné spoje dopravci vyjímat nechystají. Ani dopravu kolem Prahy. Ani přetížené busy. Ani mezinárodní vlaky nejvyšších tříd.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Dominik.Becka za příspěvky (celkem 2):
klivan, Pavel.Moravec

zastupitel Pardubic a Pardubic I. předseda Pirátů Pardubicko. pardubecka.cz.

Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Jízdné zdarma pro důchodce a studenty

Příspěvek od Karel666 »

David.Witosz píše: 06 dub 2018, 13:04 Za prvé Vy ne že jste zde jen vulgární, nedokážete po sobě ani přečíst a opravit svůj text a ještě k tomu máte problém s chápáním psaného textu. Zas tedy píšete naprosté nesmysly které znovu, opakovaně, vkládáte do mých úst. Což už pro mne není žádné překvapení, ale připomínat Vám to budu.
Ano jsem vulgární, myslíš, že opakováním místo debaty nad tím co vlastně říkám debatuješ nebo jenom mlátíš prázdnou slámu něco řešíš, nebo jenom hraješ zagorku?
Co, odpovíš si kolik času si ztratil, že místo aby jsi jednou reagoval na obsah, jsi x krát reagoval na formu... A dotám, myslíš že mě změníš...?
David.Witosz píše: 06 dub 2018, 13:04 A jen tak mimochodem něco na přemýšlení. Stavím silnici, dejme tomu 4 pruhy, pro osobní automobilovou dopravu. I když materiál bude stát stejně, tak na vesnici stojí metr čtvereční půdy kolik? 15000 za metr asi ne, že? To znamená že ve městě a na vesnici budu uvažovat stejně? No asi ne, že?
Takže se bavíme o ceně za kilometr :
Za kilometr bude cena ve městě dražší než v polích. Schválně jsem se díval na projekty města Brna (nebydlím v praze či budejiccí nebo ostravě), kolik stojí ceny za kilometr a jaksi musím znovu opakovat, že prostě kilometr v polu stojí míň...
Jasně pokud nepočítáš situacu, jako na některýách místehc co udělal Hollan a brněnští piráti, že oficiálně paostavili cyklostesku, ale reálně zůžili pruh pro auto a nakreslili pouze čáru na zemi NEBO zmenšili park, posunuli chodník a rozšířili silnicu... Ale to se vlastně děje i na 1třídě, takže vlastně stále tvrdím 1km v poli stojí míň jak 1km v brně...


Ale pokud se bavíme za cena za 1km vs obslužnost 1 člověka:
Pak ano máš pravdu, obsloužit jednoho člověk ana vesnici v inženýrských stavbách stojí víc... Ale upozorňuju, to není cena jednoho kilimetru...

A za druhé, poslanci nemají jízdné zdarma již pěkně dlouho. To je další důkaz Vaší naprosté neinformovanosti. Což Vám ale pochopitelně nebrání zde komentovat kde co ;)
Hele dával jsem to jako příklad, který svého času byl a který měl demostrovat, situaci, kterou nejsem ochoten přijmout. Jestli budeš bazírovat na příkladu co ještě existuje, ok budu ho hledat, ale jeslti nechápeš obsah samotného příkladu co jsem uvedl, vím na stro pro, že nepochopíš ani příklad co reálně je v praxi...
a proč si to myslím? Protože ty opět nedebatuješ o obsahu příkladu, ale o formě, kdy si pak řekneš, že to mám napsat kurzívou protože jinak to bude špatně...

Ale stejnak i když budu hnusnej a ty budeš nasrtanej, jakej jsem nevychovanej dobytek, protože ti nepíšu jak seš skvělej, a jak se ti všechno daří, protože ty to myslíš přeci dobře, i tak mámpocit, že na rozdíl Michálka máš poteciál nebýt v 40 politickej geront jako Kalousek, narozdíl od těch dvou, ty hledáš jak něco změnit nehledáš něco co tě politicky má dudělat, aby jsi byl hlášen v ČT jako nadějnej politik pod 30... Ale jeslti chceš pochlebování, pak jsi na špatné adrese...


Edit: Jeslti myslíš navyšování jako ne nejmenovaném rozšiřování stoupání na tři pruhdy co se v 2000-2010 zrušilo, ale zázrakem tam informovaní brnáci nakoupili pozemky a ted se opet zazrakem nasli penize na stavbu a bude se rozsireni realizovat a vykoupi se za 4x tolik nez prodavali mistni... Pak se nevysuje, stejne tak u dalnic, kdy u pani hsopodarsky co ji byla plna televize nechteli dokud mel fond pozemky je dat, pak tvrdili ze uz nemaji (rozdali jinym) a jenom diky tomu ze syn amela pravnika, ji nezlomili a oficiálně museli za draho vykoupit (ale i tak to nebylo draý za km jak ve meste....), ale to prosím není navyšování, že lidi by byli svině co chcou peníze, to je navyšování co se děje i ve městě, že politici jdou na ruku "taky podnikatelům", kdy piráti v brně chtějí halu tak, kde musí stavět silnic přes pozemky podnikatele a není tam šalina, parkování, prostě je tam prd, namísto aby postavili jinde levněji...
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Jízdné zdarma pro důchodce a studenty

Příspěvek od Karel666 »

Dominik.Becka píše: 08 dub 2018, 16:34
Souhlas toto je základní rozbor, který měl zaznít na začátku debaty.


* Jenom se zeptám, když dneska platí stát základní obslužnost, proč musí být placeny kompenzace Jančurovy? Proč mladí nemůžou jet vlakem od ČD co už platí v dotacích stát nebo autobusem co paltí stát na dotacích?

* prosím, posilové vozy, myslíš ty když je situace, že jsou svátky a najednou jede 2x víc cestunjících, tak každej skousne, že jede 3 cenovou a ne první, nebo to myslíš u pravidelných spojů co jsou naflákané celej rok, ale jaksi nikdo nekoupil nové autobusy ani vagony?

* investice co mám já zkušenost padají zdrtivé většiny z papírových důvodů i kdy se vlastně nic nemění PD, pokud se nemyslí, že se změní slovo, aby se dalo za dosttu kterému sdružení, úřadu apod. doplní za x tisíc papíry od toho či onoho vlastníka razítka apod. Když odmyslím co chtějí stavět za dotace viz čapíhnízdo, pak nějvětěší problém je celý proces stavebního povolení od zadání a tvorby PD až po kolaudaci...

* A včem vidíš problém, jsou dotované spoje, co nebudou mít první třídu, ale víc vagúonů či busů drhé třídy a ti co chcou konfort a nic neřešit mají trh nedotovanej nebo se smíří, že holt před obličejem nebudou mít obrazovku a obsluha jim nepřinese čaj zdarma...

* osobně vidím problém v koodrinaci, kdy každej postupně tvrdí "toto není nutné", ale když se zorganizuje nejnižší jednotka tak najednou se musí vyšší, pak kraj a pak najednou se začne organizovat společně celej stát... Ale když se to tvrdí teď, tak se řekne dnes stačí kraj, domluví se to pozdeji... Stejně tak se domlouvali okresy a pak se muselo koordinova tna kraji, ale teĎ ten samej problem mezi kraji a znovu se tvrdi "oni se domluvi"...
Uživatelský avatar
Tomas.Pastircak
Administrativní odbor
Příspěvky: 1545
Registrován: 02 lis 2017, 07:09
Profese: Informatik, student práv
Dal poděkování: 484 poděkování
Dostal poděkování: 3167 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jízdné zdarma pro důchodce a studenty

Příspěvek od Tomas.Pastircak »

FB událost:Odmítáme levnou jízdu za horším vzděláním
Karel666 píše: 09 dub 2018, 09:24 * Jenom se zeptám, když dneska platí stát základní obslužnost, proč musí být placeny kompenzace Jančurovy? Proč mladí nemůžou jet vlakem od ČD co už platí v dotacích stát nebo autobusem co paltí stát na dotacích?
Protože volný trh. Je tu více dopravců, nejen ČD a Jančura (např. trasa Plzeň - Most je ještě další dopravce a ČD jezdí jednou denně, takže není úplně varianta). Ono je spíš potřeba zavést nějakou efektivní kontrolu toho, že kompenzace studentské slevy je požadována skutečně za cestujícího studenta, ne že hypoteticky Jančura (nebo kterýkoliv jiný soukromý dopravce) v prázdném vlaku vykáže studentské jízdenky, které mu pak stát doplatí (a to je zatím studentská sleva jen 55 % alespoň 25 % a jen na trasu do školy a ze školy, to se furt o dost hůř podvádí, než 75 % na libovolné trasy).

OFFTOPICOpravena chyba - sleva 55 % je specifická u ČD jako kombinace IN karty a studentského průkazu
Tito uživatelé poděkovali autorovi Tomas.Pastircak za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, David.Witosz
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“