Ahoj, předkládám do připomínkového řízení návrh zákona, který bych rád předložil, který by zrušil kumulace odměn poslanců, radních a členů dozorčích rad. Případné připomínky prosím vkládejte jako komentáře přímo do google dokumentu
. Těším se na spolupráci.
Návrh
ZÁKON
ze dne ... 2018,
kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o střetu zájmů
Čl. I
Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění zákona č. 216/2008 Sb., zákona č. 158/2009 Sb., zákona č. 350/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 167/2012 Sb., zákona č. 503/2012 Sb., zákona č. 131/2015 Sb., zákona č. 190/2016 Sb., zákona č. 298/2016 Sb., zákona č. 302/2016 Sb., zákona č. 14/2017 Sb., zákona č. 183/2017 Sb., zákona č. 190/2016 Sb., zákona č. 14/2017 Sb. a zákona č. 183/2017 Sb., se mění takto:
§ 5 odstavec 1 se nahrazuje novým odstavcem 1, který zní:
„(1) Poslanci, senátorovi nebo veřejnému funkcionáři uvedenému v § 2 odst. 1 písm. o) a p), který zastupuje stát, kraj, hlavní město Prahu, obec, městskou část nebo městský obvod územně členěného statutárního města nebo městskou část hlavního města Prahy v řídících, dozorčích nebo kontrolních orgánech právnické osoby, pokud v ní má stát, kraj, hlavní město Praha, obec, městská část nebo městský obvod územně členěného statutárního města nebo městská část hlavního města Prahy nebo jimi ovládaná právnická osoba, Česká národní banka, nebo všechny tyto osoby společně, podíl nebo hlasovací práva, nenáleží za tuto činnost odměna, podíl na zisku nebo jiné plnění, s výjimkou plnění, které veřejný funkcionář obdrží v podobě úhrady pojistného na pojištění odpovědnosti za výkon funkce nebo které obdrží v souvislosti se svou účastí na jednání těchto orgánů v souladu s běžnými zvyklostmi do výše 10000 Kč ročně.”
2. § 5 odstavec 2 se nahrazuje novým odstavcem 2, který zní:
„(2) V případě souběhu výkonu funkce poslance nebo senátora s funkcí uvolněného člena zastupitelstva obce nebo kraje nebo člena rady obce nebo kraje náleží poslanci či senátorovi odměna pouze za funkci poslance nebo senátora.”
ČÁST DRUHÁ
ÚČINNOST
Čl. II
Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem třetího měsíce následujícího po jeho vyhlášení. Důvodová zpráva
Obecná část
Zhodnocení platného právního stavu
Současný zákon o střetu zájmů je děravý, pokud jde o kumulaci odměn za různé funkce a umožňuje politikům jednoduché obcházení, díky kterému mohou odměny nabývat astronomických částek.
Platný zákon omezuje poskytování plnění poslancům a senátorům vyslaných do orgánů státem kontrolovaných právnických osob, či právnických osob, ve kterých má stát hlasovací práva, resp. veřejným funkcionářům dle § 2 odst. 1 písm. o) a p) do orgánů právnických osob, kde má hlasovací práva kraj, obec, městská část nebo městský obvod územně členěného statutárního města nebo městská část hlavního města Prahy.
Umožňuje následující kumulace odměňovaných funkcí:
poslanec a zároveň uvolněný zastupitel obce,
uvolněný zastupitel obce a člen dozorčí rady obchodní společnosti, která je vlastněna prostřednictvím jiné právnické osoby obcí,
uvolněný zastupitel obce a člen dozorčí rady obchodní společnosti vlastněné státem,
poslanec a zároveň člen dozorčí rady obchodní společnosti vlastněné obcí.
Příkladem ad 1. uvolněný náměstek primátora hl. m. Prahy s hrubou odměnou 105 993 Kč měsíčně, který je zároveň poslancem s odměnou 102 554 Kč měsíčně (souhrn základní mzdy, osobního příplatku a víceúčelové paušální náhrady na dopravu a reprezentaci), celkově mu tedy náleží odměna 208 547 Kč měsíčně hrubého. V tomto konkrétním případě mu tedy náleží vyšší odměna než předsedovi vlády ČR.
Vysvětlení nezbytnosti nové úpravy v jejím celku
Nová úprava má v první změně zabránit tzv. křížovému vysílání zástupců, tj. situaci, kdy poslanec či senátor je vyslán, aby zastupoval kraj, obec, městskou část nebo městský obvod územně členěného statutárního města nebo městskou část hlavního města Prahy v orgánech právnické osoby, ve které výše uvedené veřejnoprávní korporace disponují hlasovacími právy nebo veřejný funkcionář dle § 2 odst. 1 písm. o) a p) je vyslán do orgánu právnické osoby, kde stát disponuje hlasovacími právy. V takovém případě pak vyslaný zástupce měl nárok na plnění ze strany příslušné právnické osoby a tento zákon na něho nedopadal.
Vedle toho nová úprava zamezí nežádoucímu finančnímu dopadu kumulování funkcí na parlamentní a komunální či krajské úrovni, zejména ovšem sníží motivaci ke kumulování funkcí, a tedy motivuje poslance a uvolené zastupitele, aby se na plný úvazek věnovali jedné veřejné funkci. Argument, že do uvolněné funkce v obci (dozorčí rady) je poslanec zvolen voliči neobstojí, protože o uvolnění rozhoduje zastupitelstvo obce (Rada obce) na základě politického jednání.
Předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované úpravy, zejména nároky na státní rozpočet, rozpočty krajů a obcí
Návrh bude mít pozitivní vliv na rozpočet státu, krajů ani obcí, neboť nebudou muset platit odměnu těm uvolněným funkcionářům, kteří jsou zároveň poslanci nebo senátoři.
Positivní finanční dopad se dá očekávat u právnických osob, do jejichž orgánů jsou veřejní funkcionáři vysíláni, jelikož ty nebudou muset poskytovat žádné plnění, vyjma toho stanoveného návrhem zákona.
Zhodnocení souladu návrhu zákona s mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy a s ústavním pořádkem České republiky
Návrh je v souladu s mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy a s ústavním pořádkem České republiky.
Zvláštní část
K části první
K čl. I bodu 1
Návrh odstraňuje mezeru v zákoně, kvůli které bylo možno zneužívat tzv. křížového vysílání zástupců a tedy obcházet původní záměr zákona, kterým bylo zakázat poskytování plnění veřejným funkcionářům za jejich účast v dozorčích, kontrolních nebo řídících orgánech právnických osob, ve kterých stát, kraj, obec, městská část nebo městský obvod územně členěného statutárního města nebo městská část hlavního města Prahy disponovala hlasovacími právy. Návrh také řeší situaci, kdy nejde přímo o dceřinné společnosti, ale o ovládané vnukovské společnosti (viz např. Pražská plynárenská, a.s., která je 100 % vlastněna Pražskou plynárenskou holding, a.s., která je 100 % vlastněna hl. m. Prahou).
K čl. I bodu 2
Návrh stanoví, že v případě souběhu výkonu funkce poslance nebo senátora s funkcí uvolněného zastupitele obce či kraje nebo uvolněného člena rady obce nebo kraje bude poslanec či senátor pobírat odměnu pouze za funkci poslance nebo senátora.
K části druhé
K čl. II
Během 3měsíční legisvakanční doby by měly územní samosprávné celky a obchodní společnosti provést potřebné změny.