Při koncepci navrhovaných změn jsem vycházel ze zkušeností a informací získaných dle zákona č. 106/1999 Sb.. Jak jsem zjistil, jedná se o první předpis, jehož novela by byla prostřednictvím senátora Libora Michálka stranou iniciována, proto jsem zvolil předpis, k němuž mohu poskytnout know-how.
Věcný záměr:
Jedná se o změny v těchto paragrafech zákona, které sledují uvedené cíle:
§ 10 Odstranění nejistoty (=>profesionalizace)
§ 122 Zrovnoprávnění vyšších a nižších tříd (=>úspory)
§ 123 Znemožnění poskytování „nemravných“ odměn – evidentně zneužíváno. (=>úspory)
§ 133 Informační povinnost jednotlivých bezp. sborů směřující zejména k odborné veřejnosti, orgánům vnitřní kontroly, Veřejnému ochránci práv i Generální inspekci bezpečnostních sborů. (=>transparentnost)
§ 158 Zastropování výsluh a jejich zvýšení příslušníkům v 1-6 tarifní třídě, respektive většině příslušníkům. (=>profesionalizace)
Účelem komplexu navrhovaných změn je
1)snížení korupčního potenciálu v rámci bezpečnostního sboru
2)snížení nákladů rozpočtu na vyplácení výsluhového příspěvku
3)zvýšení soudružnosti příslušníků bezpečnostního sboru
4)zvýšení profesionality příslušníků bezpečnostního sboru
5)vrácení původního účelu výsluhovému příspěvku, jako zásluhové „sociální dávky“
6)snížení nákladů rozpočtu na odměňování
7)zvýšení transparentnosti
8)maximální snížení počtu řídících struktur
9)zvýšení efektivity
Důvodová zpráva:
V úvodu bych rád zmínil, že podle zákona č. 361/2003 Sb. se řídí služební poměry ve vícero bezpečnostních sborech – kromě Policie ČR a HZS ČR (jež budu dále vzájemně srovnávat), i u Celní správy, Vězeňské služby ČR a Bezpečnostní informační služby. Je zřejmé, že mnohé uvedené sbory mají typicky „mocenský“ statut, proto jsem si, pro porovnání s Policií ČR, vzal hasiče, u nichž je korupční tlak řádově nejnižší z uvedených bezpečnostních sborů. Dále je třeba uvést, že v každém bezpečnostním sboru je na výplaty mezd vyčleněn určitý balík peněz. Tento „balík“ je stanoven na základě předpokládaného počtu příslušníků toho daného sboru. Na rok 2013 to například u PČR je 14 326 736 000 Kč na počet 38 996 příslušníků, což dává „průměr“ cca. 30.615 Kč (hrubého). Z uvedeného „balíku“ jsou následně distribuovány finanční prostředky na platy příslušníků ve všech tarifních třídách (1-11). Nejvyšší počet příslušníků se přirozeně nachází v nižších tarifních třídách. V rámci tříd se automaticky, v odstupu několika let, postupuje do vyšších tarifních stupňů. Výši příjmů za rok 2012 ukazuje příloha 1. Zároveň je možný, po splnění určitých kriterií, i kariérní postup v rámci tříd.
V textu bude dále užíváno matematické operace „průměr“. Ačkoliv si běžný člověk pod tímto pojmem představí nějaký „střed“, většinou se jedná o částku, jíž většina subjektů z hodnocené skupiny nedosahuje a příjmy většiny členů skupiny jsou tedy nižší. Nemělo by k tomu ale docházet v případě bezpečnostních sborů, kde je vysoký počet tzv. výkonných (nižších) funkcí a měl by být nízký počet řídících funkcí. V tomto případě by se „průměr“ měl spíše blížit mediánu shora. V Policii ČR je nejnižší řídící funkce zařazena v 7. tarifní třídě a nejvyšší v 11., přičemž s řídící funkcí jsou spojeny vysoké benefity, včetně vysokých odměn. Funkce zařazené do 1.-6. třídy jsou tedy zásadně výkonné, do nichž náleží příslušníci, s nimiž je občan většinou ve styku a kteří proto nesou nejvyšší riziko (např. že dostanou přes hubu) – jedná se o uniformované příslušníky jak pořádkové a dopravní policie, tak zásahových jednotek, tak speciálních pořádkových jednotek. Riziko je dále ohodnoceno tzv. rizikovým příplatkem. V případě hasičů je situace trochu odlišná, jelikož existují i velitelé družstev a čet, kteří jsou zařazeni do 5.-6. tarifních tříd, kteří však „velí“ jenom v rámci akce (určují způsob záchrany, užití prostředků, atd.), nejedná se o klasické „vedoucí pracovníky“, ti také u hasičů začínají až v 7. třídě. Lze si povšimnout, že byť mají hasiči „papírově“ příjmy nižší (tarif + příplatky), než například u PČR, přesto mají nakonec vyšší reálný průměrný příjem, ale nižší výsluhy. Hasičů je okolo 9.000, policistů 39.000.
V příloze 2 pak vidíme komparaci hrubých služebních příjmů příslušníků Policie ČR a HZS ČR za rok 2012, tedy za období již daleko „po Langerovi“. Průměrným příjmem příslušníka PČR zařazeném v 1.-6. třídě je částka 25 310 Kč a průměrným příjmem všech částka 31 324 Kč. U HZS ČR se přitom jedná o částku 30 817 a 31 942 Kč. Na první pohled vidíme, že celkovému průměru se oba dílčí průměry blíží zespodu, u hasičů rozdíl činí 1 125 Kč a u policie „neuvěřitelných“ 6 014 Kč. Je tedy zřejmé, že vyšší „průměr“ není tvořen služebními příjmy v 1-6 třídě, nýbrž 7. a vyšší. Nízké průměry 1.-6. třídy mohou být ovlivněny věkovou strukturou (začátečníci). Dále je třeba uvést, že dle současného stavu je od vypláceného služebního příjmu odvozována i výše výsluhového příspěvku, který je svou povahou příspěvkem „sociálním“ (následně přecházející v doplatek k důchodu), vypláceným pouze do výše později přiznaného starobního důchodu.
Vyvstává tedy otázka, odkud se bere tak vysoký „průměrný“ výsluhový příspěvek u PČR, když celkový průměrný příjem je nízký, ale stejně tak i příjmy v 1.-6. tarifní třídě? Je veřejně známo, že jsou u PČR běžně přiznávány výsluhové příspěvky převyšující 30.000 Kč měsíčně, což dále zatěžuje státní rozpočet a jednoznačně svědčí o nezdravých procesech uvnitř organizace PČR. Z uvedeného je zřejmé, že zatímco u hasičů je příjem každého hasiče postupně tvořen jeho „výkonem“ (zvyšování osobního příplatku, přiměřené odměny, kariérní růst), u Policie ČR jsou udělovány vysoké jednorázové odměny, které mají, domnívám se, i vysoký korupční potenciál. Zajímavé je i porovnání průměrné výsluhy z přílohy 3 ve výši 9.879 Kč v roce 2010, kdy od PČR odcházeli příslušníci s dlouhou praxí (a tedy vyššími průměrnými výsluhami) a rokem 2012 v příloze 2, kde se již jedná o PČR o průměr ve výši 13.960 Kč. Je pravděpodobné, že data v příloze 3 jsou součtem vyplácených výsluh jak PČR, tak HZS.
K jednotlivým §§:
Změna délky zkušebního období v odstavci 1 § 10 ze tří let na 1 rok. Současné 3 roky jsou dlouhá doba, takže v případě, že se prokáže nekompetentnost příslušníka až po 3 letech, jsou vysoké náklady na straně bezp. sboru spojené s výcvikem, ale i osobní náklady na straně uchazeče, který se pak zbytečně takovou dobu snaží (či systém zneužívá). Současný systém navíc umožňuje „skryté“ účelové propouštění celých skupin příslušníků a rozkvět „řiťolezeckých“ praktik. V předchozím služebním zákoně již lhůta jednoho roku byla, takže se jedná o návrat k předchozí dobré praxi.
Odstranění odstavce 3 v § 122 omezuje odlišnou maximální výši osobního příplatku (tedy sjednocuje max. výši) u nejvyšších služebních míst, jejichž vysoká náročnost je ohodnocena již příslušným tarifním stupněm a příplatkem za vedení, případně odměnami.
Přidání odstavce 2 v § 123 stanovuje strop ročních odměn každému jednomu příslušníkovi.
Přidání odstavce 4 v § 133 si klade za cíl umožnit kontrolu veřejnosti ohledně čerpání finančních prostředků vyplácených na nenárokové složky příjmu v detailu Policejní prezidium-Krajské ředitelství-obvodní/městské/okresní ředitelství a obdobně v případě HZS ČR, Justiční stráže a ostatních složek. Dále je možné kontrolovat vnitřní procesy a výkony.
Změny v § 158 jsou koncepčně zcela nové, stanovují odlišný princip jejich výpočtu a mají vliv na výsluhový příspěvek, jak je definován v § 157 a násl. zák. 361/2003 Sb.. V tomto pojetí se výsluhový příspěvek zcela míjí svého účelu a de facto se, v některých případech, jedná o „milionářskou rentu“, nikoliv o zásluhovou sociální dávku, jejímž účelem je vyrovnat životní úroveň bývalého příslušníka bezpečnostního sboru, který se po letech nebezpečné práce vrací do civilní sféry, přičemž často ztratil (po 15 a více letech služby) odbornost ke svému původnímu povolání a je tedy nucen přijmout méně kvalifikovaná zaměstnání. Paradoxně nejvyšší výsluhové příspěvky jsou tak vypláceny služebním funkcionářům a vedení, kteří nesou nejnižší reálné riziko. Je třeba uvést, že „normální“ výsluhový příspěvek začíná zhruba od 8.000 Kč výše (před zdaněním) a není to tedy žádné vyložené terno. Zde je však s vykřičníkem nutno uvést, že pokud by někdo v budoucnu uvažoval o úplném zrušení výsluhového příspěvku, musel by se zároveň vypořádat s nutným skokovým nárůstem služebních příjmů příslušníků v činné službě, což ale není vůbec předmětem tohoto návrhu.
Korupční potenciál výsluhového příspěvku v současné podobě, spočívá u sborů s „mocenským“ statutem především v umělém navyšování složek služebního příjmu u konkrétních „vybraných jedinců“, za účelem jejich zvýhodnění při vyměřování výsluhového příspěvku. Toho lze využít například tak, že „vybraný jedinec“ je nadřízenými (rozhodujícími o složkách platu) manipulován k rozhodnutím, nebo činnostem, které by sám dobrovolně nedělal (to v případě, že je mu vyhrožováno snižováním složek příjmu), nebo je naopak odměněn zvýšením složek příjmu a onou „milionářskou rentou“ za činnost, kterou provedl. Fixací výše výsluhového příspěvku na všechny příslušníky zařazené v 1.-6. třídě toho konkrétního bezp. sboru (Hasiči, Policie ČR, Vězeňská služba, Celní správa,...) dojde k přirozené „medianizaci“ výše výsluhového příspěvku a globální snaze příslušných funkcionářů o zvyšování služebních příjmů příslušníků především v 1.-6. tarifních třídách, jak je tomu například nyní u hasičů. V těchto třídách není možné dosáhnout klasické vedoucí funkce (příplatky + vysoké odměny) a proto je vhodné je užít jako referenčních. Je však potřeba mít na paměti, že pro zachování určité výše výsluhového příspěvku je nutné v návrhu současně upravit i její procentní výměru (30%), jelikož se jedná o výpočet z průměrné částky z nejnižších služebních příjmů a došlo by pak ke snížení „normálního“ vyměřovaného výsluhového příspěvku po 15ti letech pod 8.000 Kč, což nelze připustit. Je třeba si uvědomit, že i při matematicky vysokém procentuálním zvýšení (z nynějších 20% na 30%) provedeném v návrhu na změnu § 158 a předpokládanému nárůstu „průměru“ nejnižších služebních příjmů, budou nejvyšší „průměrné“ výsluhy stále dosahovat částky okolo 12 000 Kč, čili lehce pod nynější „průměrnou“ úrovní. Tato výše, domnívám se, nakonec odpovídá i výši současného důchodu vyměřovaného v ČR a zcela tak odpovídá smyslu onoho ustanovení.
Synergickým efektem navrhovaného opatření je snížení fluktuace příslušníků na nižších funkcích, snížení počtu řídících úrovní a tím zvýšení celkové profesionality bezpečnostních sborů. Příslušníci by totiž nebyli nuceni, za účelem „maximalizace budoucího zisku“ neustále měnit služební zařazení a zůstávali by na nižších výkonných pozicích delší dobu. Dále by neměli pocit, že setrváním na nižší výkonné pozici o něco přicházejí. Odvozováním výsluhového příspěvku od nejnižších služebních míst dojde rovněž k ozřejmení, jaké činnosti jsou považovány za klíčové a ony nebezpečné. Na většině vyšších služebních míst sice rovněž existují určitá rizika, spojená s možným přímým výkonem služby, avšak k těmto rizikům jsou dále „nabalovány“ další, již méně policejní činnosti (administrativa), které převažují. Dále se liší „distribuce“ i „míra“ rizika. Tedy riziko je nižší, méně reálné a nižší intenzity. Rovněž je potřeba uvést, že pro vyšší funkční místa je a nadále bude nutné získat vyšší/vysokoškolské vzdělání různých stupňů a proto se na tyto pozice budou hlásit pouze lidé, kteří mají zájem získat vyšší aktuální příjem, jsou zároveň schopni odpovědnost z vyššího funkčního zařazení unést a mají příslušné schopnosti. Je zřejmé, že jejich aktuální příjem se bude odvíjet pouze a výhradně od jimi aktuálně poskytovaného pracovního výkonu. V případě příslušníků zařazených v 1-6 tarifní třídě budou funkcionáři nuceni buď zvyšovat služební příjmy o nenárokové složky začínajícím příslušníkům a příslušníkům s krátkou praxí (v případě vysoké fluktuace), nebo vytvářet takové podmínky, aby se profese příslušníka bezp. sboru stala profesí celoživotní a příslušníci odcházeli od bezpečnostních sborů po delší době (tedy ve vyšším tarifním stupni).
Složkami služebního příjmu jsou: a) základní tarif b) příplatek za vedení c) příplatek za službu v zahraničí d) zvláštní příplatek e) osobní příplatek f) odměna, přičemž nárokovou složkou jsou položky a),d). Příplatek za vedení je nárokový výhradně u řídících funkcí, jejichž počet je v bezpečnostním sboru vysoký. Ostatní položky jsou nenárokovou složkou. Často uváděný průměrný služební příjem převyšující 30.000 Kč je navýšen právě nadprůměrnými služebními příjmy vyšších tarifních tříd.
Současné znění:
§ 10
Služební poměr na dobu určitou
(1) Do služebního poměru na dobu určitou v trvání 3 let se zařadí
příslušník při prvním přijetí do služebního poměru.
§ 122
Osobní příplatek
(1) Osobní příplatek je nenárokovou složkou služebního příjmu, kterou
lze ocenit výkon služby v mimořádné kvalitě nebo rozsahu. Rozhodnutí o
přiznání, změně nebo odejmutí osobního příplatku musí být písemně
odůvodněno.
(2) Osobní příplatek lze určit až do výše 60 % základního tarifu
příslušníka.
(3) Příslušníka, který je uveden v § 117 odst. 5, a příslušníka ve
služební hodnosti vrchní komisař až vrchní státní rada lze za výkon
služby v mimořádné kvalitě nebo v rozsahu nad základní dobu služby,
pokud tento zvýšený rozsah není zohledněn v základním tarifu, ocenit
přiznáním osobního příplatku až do výše 100 % jeho základního tarifu.
§ 123
Odměna
Příslušníkovi lze poskytnout odměnu, kterou je možno jednorázově ocenit
a) splnění mimořádného nebo zvlášť významného služebního úkolu,
b) splnění naléhavých služebních úkolů za nepřítomného příslušníka,
nebo
c) dosavadní výkon služby při dovršení 50 let věku.
§ 133
Informační systém o služebním příjmu
(1) Ministerstvo financí vede o služebním příjmu
informační systém
, jehož účelem je shromažďovat, zpracovávat a uchovávat údaje o
prostředcích na služební příjmy a na odměny za služební pohotovost, o
průměrných služebních příjmech příslušníků a jejich osobních
údajích,^26) které ovlivňují výši služebního příjmu.
(2) Bezpečnostní sbor je povinen poskytovat do informačního systému o
služebním příjmu údaje uvedené v odstavci 1 v rozsahu a způsobem, které
stanoví vláda nařízením.
(3) Ministerstvo financí předává údaje z informačního systému
Ministerstvu práce a sociálních věcí a Českému statistickému úřadu.
§ 158
Výměra výsluhového příspěvku
Základní výměra výsluhového příspěvku činí za 15 let služby 20 %
měsíčního služebního příjmu. Výměra výsluhového příspěvku se zvyšuje za
šestnáctý a každý další ukončený rok služby o 3 % měsíčního služebního
příjmu, za dvacátý první a každý další ukončený rok služby o 2 %
měsíčního služebního příjmu a za dvacátý šestý a každý další ukončený
rok služby o 1 % měsíčního služebního příjmu. Výměra výsluhového
příspěvku může činit nejvýše 50 % měsíčního služebního příjmu.
Novelizované znění:
§ 10
Služební poměr na dobu určitou
(1) Do služebního poměru na dobu určitou v trvání 1 roku se zařadí
příslušník při prvním přijetí do služebního poměru.
§ 122
Osobní příplatek
(1) Osobní příplatek je nenárokovou složkou služebního příjmu, kterou
lze ocenit výkon služby v mimořádné kvalitě nebo rozsahu. Rozhodnutí o
přiznání, změně nebo odejmutí osobního příplatku musí být písemně
odůvodněno.
(2) Osobní příplatek lze určit až do výše 60 % základního tarifu
příslušníka.
(vypuštěn odstavec 3)
§ 123
Odměna
(1) Příslušníkovi lze poskytnout odměnu, kterou je možno jednorázově ocenit
a) splnění mimořádného nebo zvlášť významného služebního úkolu,
b) splnění naléhavých služebních úkolů za nepřítomného příslušníka,
nebo
c) dosavadní výkon služby při dovršení 50 let věku.
(2) Odměny jednomu příslušníkovi lze poskytnout až do celkové výše 50.000 Kč v jednom kalendářním roce.
§ 133
Informační systém o služebním příjmu
(1) Ministerstvo financí vede o služebním příjmu
informační systém
, jehož účelem je shromažďovat, zpracovávat a uchovávat údaje o
prostředcích na služební příjmy a na odměny za služební pohotovost, o
průměrných služebních příjmech příslušníků a jejich osobních
údajích,^26) které ovlivňují výši služebního příjmu.
(2) Bezpečnostní sbor je povinen poskytovat do informačního systému o
služebním příjmu údaje uvedené v odstavci 1 v rozsahu a způsobem, které
stanoví vláda nařízením.
(3) Ministerstvo financí předává údaje z informačního systému
Ministerstvu práce a sociálních věcí a Českému statistickému úřadu.
(4) Bezpečnostní sbor je povinen nejpozději k 1.4. následujícího roku prostředky umožňujícími dálkový přístup zveřejnit údaje o počtu a celkové výši poskytnutých odměn, počtu a celkové výši osobních příplatků, počtu a celkové výši příplatků za vedení, počtu a závěru služebních hodnocení, počtu soudních sporů, za uplynulý kalendářní rok, vždy detailně za úseky řízené jednotlivými služebními funkcionáři uvedenými v § 2 odst. 6 zákona.
§ 158
Výměra výsluhového příspěvku
Základní výměra výsluhového příspěvku činí za 15 let služby 30 % průměrného měsíčního služebního příjmu
dosaženého příslušníky bezpečnostního sboru v první až šesté tarifní třídě za předchozí kalendářní rok.
Výměra výsluhového příspěvku se zvyšuje za šestnáctý a každý další ukončený rok služby o 2 % průměrného
měsíčního služebního příjmu dosaženého příslušníky bezpečnostního sboru v první až šesté tarifní třídě za předchozí
kalendářní rok, za dvacátý první a každý další ukončený rok služby o 1 % průměrného měsíčního služebního
příjmu dosaženého příslušníky bezpečnostního sboru v první až šesté tarifní třídě za předchozí kalendářní rok
Výměra výsluhového příspěvku může činit nejvýše 50 % průměrného měsíčního služebního příjmu dosaženého
příslušníky bezpečnostního sboru v první až šesté tarifní třídě za předchozí kalendářní rok.
Účinnost – 31.12.2014
Předpokládanými oponenty úprav budou především členové Nezávislého odborového svazu Policie (ti se zpravidla probouzejí, až když jde o peníze) a vedoucí příslušníci nyní pobírající nadprůměrný příjem, jimž pochopitelně dojde, oproti současnému stavu, ke snížení aktuálních příjmů i následného výsluhového příspěvku. Toto bude dále nutné řešit s Ministerstvem financí 100% zdaněním nemravných výsluh z minulosti od určité výše (18.805 Kč<). Zákon č. 361/2003 Sb. již platí určitou dobu a je tedy přirozené zrevidovat a vylepšit uvedená ustanovení, jež se v praxi neosvědčila. Byť je zákon mnohými označován za špatný a jeho zavedení provázely emoce, v praxi se nakonec docela osvědčuje, existuje judikatura a problémy jsou pouze v jeho aplikaci služebními funkcionáři. Zavedením opatření koncem roku 2014, v době po ustupující hospodářské krizi a již proběhlému odlivu zkušených příslušníku v letech 2009-2010, se předejde personální nestabilitě, jelikož nově nastupující příslušníci si nakonec polepší a ti o něco „starší“ ještě nemají na výsluhy nárok, který jim vznikne až nějakou dobu po účinnosti této novely. První 2-3 roky bude zároveň velmi nevýhodné odcházet z bezpečnostního sboru, což opět přispěje k větší stabilizaci a profesionalizaci. Další výhodou bude možnost predikce vyplácení výsluh, jelikož nejvyšší možná výsluha bude 18.805 Kč. Zároveň předpokládám, že v Senátu se strhne nějaká širší debata i k jiným §§ zákona, takže se toho může měnit nakonec i více. Nebráním se do novely zapracovat i případné návrhy Pirátů, pokud se nebude jednat například o zrušení celého zákona

Případné chyby, po upozornění, obratem opravím.