Zdravim,
po dlouhe dobe jsem se prihlasil na zdejsi forum a procetl toto vlakno. S nekterymi vyroky tu nemohu absolutne souhlasit. Jsou plne demagogie. Bohuzel ve prospech cyklistiky a neprospech automobilu. Cilem veskerych diskuzi by melo hledat zpusoby, jak podporovat vsechny systemy dopravy. Idealne proporcne a spravedlive. Proto se tu take vyjadrim. Zejmena k nekterym vyrokum.
Pavel.Moravec píše: ↑07 říj 2020, 22:26
Fair point. Prosím tedy o proporční zajištění těchto "práv" ve městě. Kolik kilometrů čtverečních zabírají parkoviště a kolik malinkatých kousků zabírají cyklostezky? Můžeme to zkusit poměřit i přes počty kol a aut (i když to je nefér, auta jsou větší, a je snad právo parkovat auto pětkrát větší než právo jet na pětkrát menším kole?), nebo přes něco podobného "férového". Ale v Brně s téměř nulovou cykloinfrastrukturou to snad vždy vyjde, že cyklista je bit.
Prosim o informaci, jaky zdroj financi na dalsi budovani infrastruktury prinasi statu automobilova doprava a jaky cyklistika. Cyklista si koupi jizdni kolo, zaplati DPH a tim to konci. Financni prinos nula. Majitel automobilu si koupi automobil, zaplati DPH, plati povinne ruceni. (Nebudu pocitat naklady spojene s provozem auta jako servis, oleje apod. to bych mohl pak pocitat prani propoceneho dresu nebo energetickou tycinku cyklisty). Dalsim prijmem do pokladny statu (a tedy i mesta) je DPH a spotrebni dan za pohonne hmoty. Zde uz se pohybujeme v obrovskych castkach, ktere jsou dani za vyuzivani automobilu. Tato dan je jakasi pokuta za vyuzivani verejneho prostoru (nikoli zabor), ekologickou zatez a opotrebovani komunikaci. Pravnicka osoba navic plati silnicni dan.
Tady je videt, ze z provozu automobilu jdou do statni pokladny desitky miliard korun, ktere financuji mimo jine podporu ostatnich druhu dopravy. Z provozu jizdnich kol ma stat zcela zanedbatelny financni prinos a je tu pouze otazka ekologie (ktera je sporna, protoze kolo na prepravu po delsich vzalenostech nebo nakladu neni vhodne).
Presto jsem si nevsiml, ze by provozovatele automobilu (coz jsou velmi casto take cykliste) volali po zpoplatneni provozu kol nebo masivne protestovali, ze za penize odvedene provozem OA se stavi cyklostezky.
Pokud bychom to vzali do extremu, tak z financniho hlediska by se mela cyklistika zdanit nebo zcela prestat podporovat. A to nikdo nechce a je to tak spravne.
Bylo by ale fajn, aby si cykliste uvedomili, ze ta "smradlava auta" financuji vystavbu a provoz infrastruktury nejen sama pro sebe, ale pro vsechny ostatni druhy dopravy.
Pavel.Moravec píše: ↑07 říj 2020, 22:26Takže auto odstavené po 95% času na daném místě, to není zábor? Mno..
Dle § 4 zakona 565/1990 Sb. to neni zabor (presneji je to uzivani verejneho prostranstvi a dle tohoto paragrafu neni zpoplatneno). Zaparkovane auto stojici za parkovacim stani je to same jako zamcene kolo ve stojanu na kola nebo kocarek stojici vedle detskeho hriste. Zakon nijak neresi delku zaboru. I to kolo ve stojanu muzete mit teoreticky neomezene dlouho. Logika je jednoducha - parkoviste bylo postaveno na verejnem prostranstvi z verejnych penez za ucelem parkovani automobilu. Za sezeni na lavicce v parku take nic neplatite, prestoze vas zadek si tuto lavicku po dobu sezeni zabral.
Porovnani se zahradkou je spatne, protoze zahradka slouzi restauraci ke komercnim ucelum. Tedy je to same jako dlouhodobe zaparkovany food truck - a ten uz poplatek platit musi - viz odstavec 1) § 4 vyse uvedeneho zakona).
Pavel.Moravec píše: ↑07 říj 2020, 22:26
Ale hlavně, celé to vaše srovnání vychází z mylného užití dané plochy. Dohadujeme se, jak využít vzácný statek veřejného prostranství, nějaké plochy ve městě. Jedno parkovací místo uspokojí za den pár lidí (někdy jen 1 pokud tam auto stojí celý den). Cyklostezka o stejné ploše uspokojí za den pár desítek až stovek cestujících.
Verejne prostranstvi je vzacny statek, ale je urceno k vyuzivani vsemi. Ve meste to bude vzdy boj o priority k cemu ten prostor vyuzit a je treba hledat kompromisy. Napriklad ta zminena Merhautova ulice - verim, ze naprosta vetsina obyvatel tohoto mista by uvitala, kdyby tam byla jen pekna siroka silnice a treba i ten cyklopruh a zelen. Ale zaroven vetsina obyvatel vlastni nebo vyuziva automobil. Takze pokud jim nedate alternativu, kam mohou ten automobil zaparkovat, nemuzete jim brat existujici a uz dlouhe roky nedostatecna parkovaci mista. Naprosta vetsina obyvatel by za zacala bourit.
Problem s parkovacimi misty je uz od dob socialismu, kdy komuniste, stejne jako neteri soucasni lide, chteli diktovat ostatnim, co potrebuji a co ne. Proto se budovala rozsahla kapacitni sidliste, ale uz zadna dopravni infrastruktura. Tim, ze zakazate nekde autum parkovat ale existence aut a potreba obcanu je vyuzivat nezmizi. Naopak umele zpusobite problemy nekde jinde.
Proto prosim prestante s temi nesmysly jako zabory verejneho prostranstvi a podobne a navrhnete neco, co bude fungovat - treba kam schovat vsechna ta auta z Merhautky, at se tam udela pekna mestska ulice bez stojicich aut.