Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Místo pro pracovní vlákna projektů, které nezastřešuje žádný stranický orgán. Pokud pro práci na projektu potřebujete založit několik vláken, založte je zde a do vnitrostranické diskuze přidejte jedno informační vlákno s odkazy.

Moderátoři: Administrativní odbor, Předsedající

Pravidla fóra
Toto je sekce pro pracovní vlákna. Obecná diskuze bez konkrétního praktického cíle sem nepatří. Pro pracovní vlákna platí jediná podmínka: Cíl projektu musí být v souladu s Pirátskými ideály. Dodržujte prosím pravidla fóra.

Zásady moderace
  • Nepracovní vlákna budou přesunuta do Vnitrostranické diskuze.
  • Diskuze v pracovních vláknech, která nesouvisí s příslušným úkolem, bude na požádání oddělena do samostatného vlákna ve Vnitrostranické diskuzi.
  • Pokud je z procedurálních důvodů třeba vlákno zamknout, bude na požádání zamčeno. Procedurální podmínky pro zamčení vlákna určuje zakladatel vlákna v úvodním příspěvku.
  • Žádná jiná moderace nebude prováděna.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Lukas.Hejduk
Republikový výbor
Příspěvky: 883
Registrován: 16 říj 2012, 22:37
Profese: bookmaker, IT developer
Dal poděkování: 1300 poděkování
Dostal poděkování: 3555 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Lukas.Hejduk »

Petr.Vileta píše: 13 lis 2023, 15:36
Jakub.Michalek píše: 13 lis 2023, 15:00

Suma sumárum, řešení v této podobě považuji za polovičaté

@Jakub.Michalek to není polovičaté řešení, to je kompromis mezi zachováním současného stavu a obrovským zvýšením moci RP. Piráti vznikli na nějakých zásadách a ty navrhuješ z nich udělat "tradiční" stranu se všemocným předsednictvem, typu ANO, SPD. Je to podobné, jako kdyby Sociální demokracie najednou začala hlásat heslo "Kdo nepracuje ať nejí." :P

Taky to úplně ignoruje fakt, že ti lidé, co to nastavovali na začátku, zase nebyli tak úplně blbí, jak to prezentuje Jakub. Prostě jsme si to velmi nastavili směrem k možnosti věci kontrolovat a dělat je sice pomalu a složitě, ale také udržitelně a správně. Což za mě prostě není chyba. Je nepochybné, že nějakým vývojem projít musíme a musíme aplikovat poznatky z reálné politiky, ale tenhle přístup 'doteď bylo všechno špatně, pojďme to otočit o 180 stupňů', se mi nelíbí.

Mluvili jsme o tom i s Tomášem na nějakém callu, velmi bych apeloval na to, aby se k rozdělení pravomocí nepřistupovalo pouze skrz potenciál dobrovolnictví, ale i skrz to jaké množství a jaký typ kontroly která činnost potřebuje. Věřím, že ať už bude finální návrh jakýkoli, tak věřím, že nějaké kontrolní mechanismy CF bude obsahovat. Pro mě to bude klíčový prvek, podle kterého se rozhodnu zda to podpořit či nikoli.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Hejduk za příspěvek:
Lukas.Novy

Machiavelli z Wishe <3

Republikový výbor

+420 777 2I2 272

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34743
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31649 poděkování
Dostal poděkování: 25740 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Petr.Vileta »

Vývojář => Jakub
Uživatelé => CF
;)

intuitivni.jpg
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvek:
Jaroslav.Toman

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Uživatelský avatar
Martin.Kucera
Kontrolní komise
Příspěvky: 18675
Registrován: 23 dub 2009, 16:41
Profese: nakladatel
Dal poděkování: 2165 poděkování
Dostal poděkování: 33871 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Martin.Kucera »

Jakub.Michalek píše: 13 lis 2023, 15:00

celkově šel cestou větší reformy jednacího řádu CF, která vypustí množství zbytečných hlasování, kterých se v praxi 2/3 strany neúčastní.

Těžko můžeš posuzovat zbytečnost hlasování podle účasti. Např.:
CF 18/2023 CF - Volba rozhodčí komise -- 1171 voličů / 297 odevzdaných hlasů
CF 5/2022 Dovolba kontrolní komise -- 1238 voličů / 363 odevzdaných hlasů
(A spousta dalších důležitých hlasování měla účast okolo 35 %)

Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Kucera za příspěvek:
Lukas.Novy

Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně. :) -- Lucie Spáčilová

Uživatelský avatar
David.Wagner
Republikový výbor
Příspěvky: 2197
Registrován: 06 lis 2017, 23:35
Profese: vykonavatel vůle
Dal poděkování: 944 poděkování
Dostal poděkování: 7376 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od David.Wagner »

Ahoj @Jakub.Michalek

díky za poznámky, zkusíme na ně odpovědět. Pro jednoduchost bez vnořených quotes, ať se už tak dlouhý text moc nenafukuje, myslíme, že i tak je to už dost náročné ke čtení, kopírujeme tvoje první věty jednotlivých bodů z příspěvku:

1. Další nafouknutí počtu volených funkcionářů a další zbytečná a nereprezentativní jednání CF.
Odstraňuje se volba vedoucích mediálního, administrativního a personálního odboru, místo toho se pro klíčovou funkci (předsedání) vypíše jedna volba a místo pravidelného řešení “kdo to má na starosti a jak to je” si za to bude zodpovídat jasně definovaný tým. Asi tak není úplně fér mluvit o tom, že vznikne více nereprezentativních voleb.
Zároveň tím adresujeme jak velmi reálný problém stížností na postup předsedajících a neurčité cesty k tomu předsedat teď, tak tím adresujeme budoucí problém: protože při přesunu AO bez dalšího do kanceláře by najednou RP nejen řídilo stranu, ale i předsedalo všechny jednání.
To, že si CF v jednom hlasování zvolí komisi která už se o věci postará považujeme za nejlepší řešení problému. Stejně tak vláda neřídí zasedání sněmovny.

2. Celkový problém našeho online jednání je totiž ten, že je tam příliš mnoho diskrece předsedajících a ad hoc skupin.
Tady se obáváme, že poněkud slučuješ existující problémy jednacího řádu s jinými věcmi. Ano, jednací řád má problémy a bylo by dobré je řešit (což není ambice kterou tady máme). Ale zároveň je v praxi pro rozsáhlejší politickou diskuzi naprosto nutné mít nezávislé předsedání které naplňuje nějaké procesy, protože v každé debatě bude třeba občas typicky rozhodovat co už bylo za čárou a co ještě přijatelné. A tam pravidla pomáhají, ale na konci musí sedět člověk.
Samozřejmě pokud je cílem redukovat úlohu členů v diskuzi na lidi který na konci nějak zahlasují v referendu, tak to pak dává smysl, ale to není ten směr kterým chceme jít.

3. Nesouhlasím s tím, aby vnitřní předpis CF zaváděl novou rigidní organizační strukturu.
Na okraj bychom řekli, že tři volně definovaná oddělení mezi kterými se můžou přelévat povinnosti nejsou v jakékoliv definici “rigidní organizační struktura”.
Návrh též předpokládá, že RP má v rozdělení práce volnou ruku, jen to musí obhájit..
Smyslem těch tří oddělení je snaha trochu limitovat fakticky velmi vysokou moc, která se jinak pojí v rukou jednoho člověka a mít nějaký startovní bod, ze kterého musí RP vyjít (tj. dbát o potřeby vnitřního rozvoje strany, o její základní provozní povinnosti a o její prezentaci).
Zároveň ale je přiznaně náš hlavní cíl v jejich zavedení možnost přímějšího přidělování vymezených kompetencí konkrétním oddělením a jasná odpovědnost za jednotlivé oblasti. Je to ale určitě věc k diskuzi.

4. Dochází k vyčlenění technického odboru pouze pro úkoly vývoje software.

Ano, po důkladném seznámení se situací jsme došli k tomu, že je jak nemožné TO zrušit rozumně rychle a bez přechodového období. A hlavně: momentální podoba práce TO speciálně v oblasti vývoje spoléhá extrémně moc na práci dobrovolníků/ polodobrovolníků, takže ten postupný přechod i zajišťuje jejich udržení v co největší míře.
Co se tím oddělením také potenciálně výrazně vyčistí je interní účtování za práci.

A ne, předsednictvu se nijak nezapovídá mluvit do technického stavu webu, naopak se do kanceláře výhradně přesouvá správa webů, aby bylo jasné kdo je odpovědný za všechny rozptýlené weby. Z čeho případně prosím čteš, že se to předsednictvu zapovídá? To může být technický problém při draftingu.

Drobnosti:

a) vedoucí/ tajemník je věc, kterou budeme řešit v dalším updatu, není to něco na čem trváme, díky za input
b) ZO se ponechává primárně proto, že debata o tom co má dělat a jak by teď hrozila něčím z rozpočtového a řídícího hlediska spíše marginálním zaplnit prostor a zároveň běží eurovolby, ve kterých ZO nějak vystupuje. Jeho větší reforma poslání a toho co dělá by měla podle nás vyjít z dalšího RP a je tam dost času, aby si to v praxi sedlo.
c) na formulace u vedení kanceláře se koukneme, díky

Díky za připomínky!

David F a Tomáš

Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Wagner za příspěvky (celkem 7):
Tomas.Valek, Petr.Vileta, Marek.Krejpsky, Jaroslav.Toman, Ondra.kl, Milan.Dadourek, Ondrej.Profant

Podporuji myšlenky.

Uživatelský avatar
Lukas.Hejduk
Republikový výbor
Příspěvky: 883
Registrován: 16 říj 2012, 22:37
Profese: bookmaker, IT developer
Dal poděkování: 1300 poděkování
Dostal poděkování: 3555 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Lukas.Hejduk »

Ahoj,

já pořád mluvil o té kontrole. Nevím do jaké míry byl čas, prostor, ochota nebo cokoli něco takového zapracovat. Tak jsem se zamyslel jaké řešení by pro mě bylo řekněme na hraně přijatelnosti.

Obecně - varianta, která impicitně (či přímo) povede k tomu, že si jednou za dva roky navolíme RP a RV a pak se budeme modlit, že to nějak dopadne, je pro mě naprosto nepřijatelná a myslím, že nebudu sám. 'Kontrola' ve smyslu 'CF asi může odvolat RP, tak kde je problém' fakt není odpovídající řešení (protože buď bude obrovský tlak to nedělat nebo z toho budou vznikat další a další mediální fuckupy). Je pro mě absolutně zásadní mít jasné mantinely v rámci jakých RP může a nemůže řídit odborný aparát strany.

Proto jsem se zamyslel nad nějakou (snad) široce přijatelnou možností. Rovnou přeskočím všechny svoje preferovanější varianty, které zahrnují nějakou formu volby CF (OFFTOPICcož by za mě byla rozhodně ta varianta, kterou by CF jako celek kousalo lépe) a přejdu k jedné hraniční, kterou si možná dokážu představit, že bych já osobně třeba dokázal zkousnout.

Představa je taková, že by RP muselo schválit a následně udržovat a průběžně aktualizovat strategie rozvoje/fungování administrativní, personální, mediální a technické oblasti strany (asi bychom mohli najít méně prkenný název :) ) - myšleno pro každou oblast zvlášť. První nástřel bych si představoval tak, že strategie musí být schválené třeba 3 měsíce po schválení reorganizace strany a pak vždy aktualizovaná minimálně jednou za dva roky nebo ve chvíli, kdy takovou strategii CF revokuje. Součástí povinné aktualizace (jinak by si to RP mohlo aktualizovat podle chuti) by pak byla i povinná konzultace s členskou základnou.
Osobně si představuji jednoduché dokumenty sestavené z několika zásadních bodů. Jak moc jednoduché a volné by mohly být by asi bylo na interakci RP s členskou základnou.

A pointa samozřejmě je, že RP a kancelář by se těmito dokumenty mělo řídit při řízení strany a vykonávání pravomocí přesunutých pod kancelář. Výběrka by pak musely zohledňovat schopnost vybraného realizovat dané strategie.

Za mě to řeší některé výhrady, které mají největší podporovatelé změn - tj. nastavovalo by si to samo RP, CF by a priori o ničem nehlasovalo. Pokud by RP dostatečně dobře navnímalo přání CF, tak nebude žádný problém. Pokud náhodou ne, tak CF aspoň bude přezkoumávat primárně dokumenty a ne odvolávat RP nebo shazovat personální rozhodnutí (výsledky VŘ). Zároveň to tedy nechává určitou míru kontroly členské základně v tom smyslu, že RP říká 'ok, takto se budeme chovat'.

Budu rád pokud to předkladatelé zváží a případně zapracují (klidně v nějaké formě, která bude učesanější a smysluplnější vůči celé změně). Snažil jsem se fakt heldat nějaké řešení, které je na hraně toho, co jsem já schopen ještě zkousnout a snažil jsem se navnímat, jak to vidí podobně přemýšlející lidé.


Úplně stranou bych se chtěl zeptat, jak to vypadá s tou Mediální radou a zda bude součástí navrhované změny?

Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Hejduk za příspěvky (celkem 3):
Lukas.Novy, Jan.Podhajsky, Josef.Bouse

Machiavelli z Wishe <3

Republikový výbor

+420 777 2I2 272

Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Kontrolní komise
Příspěvky: 2459
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 2011 poděkování
Dostal poděkování: 3231 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Jan.Prokop »

Lukas.Hejduk píše: 15 lis 2023, 17:26

Za mě to řeší některé výhrady, které mají největší podporovatelé změn - tj. nastavovalo by si to samo RP, CF by a priori o ničem nehlasovalo. Pokud by RP dostatečně dobře navnímalo přání CF, tak nebude žádný problém. Pokud náhodou ne, tak CF aspoň bude přezkoumávat primárně dokumenty a ne odvolávat RP nebo shazovat personální rozhodnutí (výsledky VŘ). Zároveň to tedy nechává určitou míru kontroly členské základně v tom smyslu, že RP říká 'ok, takto se budeme chovat'.

Podle mě to odvolávačky neřeší, že imho v drtivý většině není chyba ve strategii, ale v lidech, že se jí neřídí

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Prokop za příspěvek:
Petr.Vileta
Uživatelský avatar
Tomas.Valek
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 2494
Registrován: 08 dub 2018, 16:47
Profese: Navrhovatel
Dal poděkování: 1766 poděkování
Dostal poděkování: 2847 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Tomas.Valek »

Ad @Jakub.Michalek

Abych se neopakoval, tak ač ve střetu zájmů zdůrazním to co nakousnul David:

-2. Na začátek bych rád připomenul, že primární úlohou RP je právě předsedat straně, z čehož plyne předsedat jednání. Už to samo o sobě jasně vysvětluje fakt, že jde o politickou činnost, kterou nelze delegovat na úředníky, proto se také snažíme apelovat na kraje, kde na to rezignují a nechají místo politiků předsedat dodavatele, aby toho zanechali.
Předsedání jednání a moderace je a bude vždy otázkou výkladu, velmi dobrým příkladem jsou sociální sítě, kde plodí neustálé vášně a všech stranách a nikdo pro to nemá řešení. My to řešení známe a sice jím je politická volba. Reálně se jako předsedající často potýkáme s tím, že pro efektivnější fungování nemáme mandát, protože je všechen odvozen jen od vedoucího AO.
Pokud se tedy vrátím zpět, protože RP zjevně nemá čas (a nikdy ho ani mít nebude), proto řeší předsedání AO. Vedoucí AO ale taky předsedá jen málokdy, protože má také více práce v odboru. A tím se obloukem vracíme k předsedajícím. Jednak to, kdo orgánu předsedá, by si měl daný orgán vybírat sám. Děje se to tak ve Sněmovně, Senátu i kdekoli jinde. Za další předsedající nemůže nadržovat ani RP a musí být kdykoli schopen seknout i Ivana, pokud poruší pravidla jednání. A to těžko bude dělat, pokud jej za to RP bude moci odvolat.
A za další smyslem předsedání není nějaké ohýbání procesu a podobně, ale v souladu s jednacím řádem provést úspěšně forum jednáním, tak aby došlo k efektivnímu konci. Pokud ti jednací řád přijde příliš nerigidní, OK, navrhni jeho změnu.

-3. Ta „rigidní“ organizační struktura je ve skutečnosti ten směr reformy. Pokud totiž má být smyslem vzít odbory, odebrat jim volbu a jen je 1:1 převést pod kancelář, tak vlastně ničeho moc nedosáhneme. Skutečným cílem je naopak odstranit duplicity a neefektivity, umožnit řízení projektů a změnit vnímání my odbor na my strana.
Zároveň je ale třeba pohled i z druhé strany, v moment, kdy tajemník/vedoucí kanceláře dostane pod přímou správu 3,5 odboru s celým jejich rozpočtem a nad sebou bude mít jen RP, které na něj bude muset plně spoléhat na jeho úsudek a informace, zbytek kanceláře již může být de facto pod jeho plnou kontrolou, čímž se to může přiblížit fungování některých městských úřadů, kterým nevelí starosta ale tajemník.
Z toho důvodu je tu vytvořena velmi vzdušná a lehká struktura tří oddělení, které stále přímo vybírá RP, čímž dostává právo veta RV (a CF). Ty zároveň nemůže zrušit samo ani RP ani RV, nicméně RP si vydáním interního předpisu samo stanovuje, jak bude vykonávána práce, kdo bude za co zodpovědný a kdo má jaké povinnosti. I v prostředí korporátu musí takto zásadní změny jako zrušení třetiny funkčních oddělení organizace schválit dozorčí rada a nemůže to dělat generální ředitel sám. (A samozřejmě korporát nejsme.)

-4. Opět navážu na Davida, TO a AO jsou jediné odbory, kde se zachovala práce s dobrovolníky, jinde už to není. AO je řešeno výše, u TO ta podstatná část probíhá kolem vývoje. Zrušit to, fakticky bude znamenat zdražit si služby, protože přijdeme o část práce, která je poskytována zdarma či od srdcařů. A jak píše David, skrze interní účtování práce ale lze řešit i tvé výhrady při zachování samostatnosti (alespoň části) odboru.

Drobnosti

  • Já bych byl i za kancléře, asi uděláme anketu, těch názvů už je víc, vedoucí kanceláře mi jinak přišlo jako něco, co se bude plést s vedoucím oddělením.
  • Pojem vedení kanceláře bude dále použitý (například pro neslučitelnost s vnitrostranickými funkcemi)

Ad @Lukas.Hejduk

Vysvětlím mechanismus řízení:

CF – volí RP a volí RV, má mimořádný přezkum (tedy právo veta) nad jmenováním a odvoláváním vedení kanceláře.
RP – jmenuje a odvolává tajemníka a vedoucího oddělení, úkoluje a dozoruje vedení kanceláře (stejně tak vede a organizuje nevyhrazené činnosti strany), vydává interní předpis, kterým organizuje vnitřní organizaci kanceláře.
RV – má právo veta nad jmenováním vedení kanceláře, může úkolovat RP, schvaluje rozpočet a záměry pro kancelář, vydává organizační řád, kde přiměřeně převádí pravomoci mezi orgány strany.

Tedy CF vytváří základní strukturu a volí její politické vedení, plus má ve všem veto.
RV drží prst na rozpočtu, nevyhrazených pravomocích a úzce dohlíží na RP a jeho činnost i nečinnost.
RP vnitřně organizuje a řídí kancelář, má za ni plnou politickou zodpovědnost a naplňuje jejím prostřednictvím i svůj politický program, se kterým je zvoleno.

K mediální skupině, stejně jako RV vytvořil pracovní skupinu k předpisům, rozpočtu, volbám a programu, tak může být vhodné, aby zřídilo i skupinu mediální. CF to RV asi může nařídit i zvenčí, nicméně vhodnější je, aby si ji vytvořil sám. Diskuse k ní se určitě povede na půdě RV a dal jsem příklad, jak by mohla fungovat a být obsazena, ale respektuji i vnitřní autonomii RV a nechtěl bych jim ji zvenčí nařizovat a zakotvovat ji tímto předpisem.

Závěrem je zásadní si uvědomit, co se tu navrhuje měnit. Nejsou to vyhlášky a podrobná pravidla, ale je to předpis o zřízení odborů a komisí (plus navazující části Jednacího řádu), tedy předpis vysoké úrovně, který řeší zřízení orgánů a dalších struktur, ne jejich provoz.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Tomas.Valek za příspěvky (celkem 3):
Jaroslav.Toman, Lukas.Novy, Ondrej.Profant

Tomáš Válek
tomas.valek@pirati.cz
+420 774 652 082
Semper ita agere vis ut alii te faciant. Benevolentia adsume.
Někdo musel najít tu odvahu.

Uživatelský avatar
Ondrej.Profant
Technický odbor
Příspěvky: 7962
Registrován: 22 dub 2009, 23:55
Profese: Náměstek člena vlády
Bydliště: Praha 8
Dal poděkování: 15008 poděkování
Dostal poděkování: 8366 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Ondrej.Profant »

Děkuji za návrh. Líbí se mi. Dlouhodobě si myslím, že největší problém zrušení volených odborů je, že je potřeba tam dát jinou protiváhu. Nicméně by asi stačil právě nějaký ombudsman. Jak už jsem několikrát rozepisoval.

K aktuální diskusi:

Dovolím si doplnit @Tomas.Valek. Spousta velkých tradičních stran se dostala do problémů, když politické vedení (obvykle naprosto napojené na úspěch ve volbách) tlačilo na aparát a utratilo várazně víc peněz, než si strana mohla dovolit. Prošla si tím ODS i ČSSD. Je to běžný jev v politice. Namísto reálné změny (například boje s korupcí) se tlačí na marketing, který může absenci výsledků zakrýt jen částečně.

Vím, že my jsme jiní. Avšak je to i díky našim principům a tím, že dlouholetého předsedu známe a má rozum. Nicméně až nebudou předsedou Ivan a zvolíme si někoho, koho tak dobře neznáme, tak se můžeme divit. A opravdu to nemusí být zlý úmysl, jen prosté: “all in” na jedny volby.

Konkrétní příklad je když jsme v roce 2014 poprvé uspěli ve volbách do zastupitelstva hl. M. Prahy, tak dynamika kampaně byla taková, že Jakub Michálek byl lídr, který využíval svou energii na úspěch té jedné kampaně. A v lehké opozici jsem stál já jako tehdejší předseda kraje - řešil jsem, aby kampan byla v souladu s rozpočtem, aby neostrouhala MSka apod. Myslím, že ve výsledku byli všichni spokojeni. Ale bez toho vyvažování to nejde.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Profant za příspěvky (celkem 4):
Lukas.Novy, Tomas.Valek, Jan.Hora, Milan.Dadourek

profant.eu
náměstek vicepremiéra pro digitalizaci
vedoucí resortních týmů Informatika

Uživatelský avatar
Jan.Hora
Kontrolní komise
Příspěvky: 3077
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 4852 poděkování
Dostal poděkování: 6427 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Jan.Hora »

V podstatě tu nenacházím ani v návrhu, ani v připomínkách věci, které by byly problematické. Že bychom měli nastavovat, aktualizovat a plnit strategii ostatně sám říkám už cca 3 roky (například strategie KS Praha je z roku 2016, zastarala už v roce 2017 po úspěchu ve volbách do PSP a dost pochybuju, že o ní ví víc než 10 lidí)

(Že bude TO rozděleno způsobem, který mi moc nedává smysl, dokážu kousnout v zájmu konsensuálnosti návrhu. I když to považuju za nelogické z hlediska organizační struktury i rozpočtování.)

Nějak nám v těch návrzích ale chybí způsob, jak zajistit, že každý dělá to, co dělat má a co se chronicky nedaří. Nestačí jen uložit povinnost, je potřeba i dohlížet na její plnění. RV a RP jsou odpovědné přímo CF, takže by teoreticky mělo CF dohlížet, ale ruku na srdce - kolik z nás se nějak úrůběžně zajímá aspoň o to, jak vznikaly minulé strategie, které nebyly schváleny?

Pokud by se tedy autoři návrhu ujali té myšlenky "zadrátovat" do něj i výslovnou povinnost tvořit a následovat nějaké strategické dokumenty (což by se mi líbilo), tak bych považoval za vhodné taky někomu uložit výslovně průběžný dohled nad plněním tohoto úkolu (protože kontrolovat to jednou za rok a zjistit, že se to třeba vůbec neděje, to je pozdě). Asi mi dává smysl v takovém případě kontrolní komise, protože to není nic jiného než kontrola povinností nějakého orgánu. A reportování CF by mělo být kvartální.

Toť má úvaha na téma "aby uložené povinnosti nezůstaly na papíře". Jinak se mi ten návrh celkem líbí.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Hora za příspěvky (celkem 2):
Milan.Dadourek, Lukas.Novy

Jan Hora
KS Praha
PMS Praha 4
zastupitel MČ Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido

Uživatelský avatar
Milan.Dadourek
Rozhodčí komise
Příspěvky: 1740
Registrován: 11 pro 2017, 18:11
Profese: Ochrana přírody, trochuprávník, bača
Bydliště: Počítky 3, 591 01
Dal poděkování: 4579 poděkování
Dostal poděkování: 4386 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Milan.Dadourek »

Jan.Hora píše: 16 lis 2023, 11:32

...
Pokud by se tedy autoři návrhu ujali té myšlenky "zadrátovat" do něj i výslovnou povinnost tvořit a následovat nějaké strategické dokumenty (což by se mi líbilo), tak bych považoval za vhodné taky někomu uložit výslovně průběžný dohled nad plněním tohoto úkolu (protože kontrolovat to jednou za rok a zjistit, že se to třeba vůbec neděje, to je pozdě). Asi mi dává smysl v takovém případě kontrolní komise, protože to není nic jiného než kontrola povinností nějakého orgánu. A reportování CF by mělo být kvartální.
...

Na KK bych to neházel - už teď má dělat zároveň kontrolu dodržování hospodaření a předpisů (resp. "stíhání" porušení) a zároveň smírčí činnost (ta snad postupně přejde na ombudsmana). Přidat k tomu strategický dohled je typově něco jiného. Už jsem se snažil jinde upozornit, že různé úkoly vyžadují různé přístupy a vlastnosti lidí. Dobrý žalobce nebude většinou zároveň dobrý usmiřovač a asi ani dobrý strategický dozor (nejde tam o nějaká tvrdá porušení, nýbrž odhad, zda jdeme správně a schopnost případně politicky řešit korekci).

Pokud na to nestačí RV (a já jsem asi zastánce toho, že RV už toho má hodně, a třeba legislativa je, bohužel, bolest), pak bych uvažoval o nějaké nové komisi pro strategii. Možná by mohla dělat i ten mediální dozor - to mi zase tolik odlišné nepřipadá (jakési zvažování, zda nastavená linie PR odpovídá našemu étosu a strategii).
Předpokládal bych, že v praxi by komise spíše sledovala dění, s nějakou periodou vydala krátké hodnocení, a v případě potřeby dala nějaký návrh na RP či RV, v krajním případě KK či CF.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Milan.Dadourek za příspěvky (celkem 2):
Lukas.Novy, Tomas.Valek

Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo. Vlasta Burian -- Profil -- Neužívám FB

Odpovědět

Zpět na „Pracovní prostor pro členské iniciativy“