Hanka.Kasparikova píše: ↑01 říj 2023, 13:32
Ahoj Jane,
zkusím vznést taky pár dotazů. Nejprve ale shrnu to, co považuju u tebe za hodnotné.
Máš za sebou 4 roky intenzivní práce, kterou zároveň prezentuješ na mne dostupném FB, takže to i vidím. Líbí se mi, že jsi navázal spolupráci s EDUinem (jestli jsem pochopila správně, je pro tebe inspirátorem). Baví mne být s tebou v tandemu při jednáních, myslím, že se v ledasčems doplňujeme, protože umíš položit otázku z jiného úhlu než já a proto ti mnozí lépe rozumí, třeba i lépe, než mně.
- Co máš nachystáno na další období 4 let ve školství?
- Kdyby voliči rozhodli tak, že bys byl zvolen a dosáhnul na místo náměstka, radního, ale nemohl bys mít oblast školství, čemu by jsi se věnoval?
- Prezentuješ svoji práci i na jiných kanálech, než na FB?
- Umíš mne odkázat na článek/report, co jste si odvezli z toho Estonska, co je aplikovatelné u nás? Klidně do jednotlivých oborů, které zmiňuješ?
- Dokázal by sis představit, že bychom spolupracovali na nějaké analýze dostupnosti dětí do škol s ohledem na VDV nebo další udržitelné formy dopravy? (Plány mobility středních škol, do kterých bychom zapojili právě i studenty a umožnili jim participaci?)
Díky moc a těším se na odpovědi.
Ahoj Hanko,
na úvod doplním k tomu EDUinu, že je beru jako relevantní partnery k diskuzi a i jako zdroj inspiraci. Ta spolupráce je hodně i na osobní bázi, kdy jsem řešil třeba záležitosti konkurzů s Mirkem Hřebeckým či nyní komunikuji roadshow vzdělávání pro ORP s bývalými zaměstnanci EDUinu Karlem Gargulákem a Honzou Zemanem, kteří nyní pracují pro PAQ Research a stojí i za projektem mapavzdelavani.cz. Stejně tak vyhledávám i akce, které organizuje Řízení školy či další instituce. Nyní, ke konkrétním otázkám:
Co máš nachystáno na další období 4 let ve školství?
To stávající volební období ukázalo, že pro školství je důležitá adaptabilita. Když jsem nastupoval, probíhala na školách ještě distanční (a později hybridní) výuka v reakci na COVID-19. Od loňského jara se školy vypořádávají ve větší míře se začleňováním cizinců. Aktuálně velkou výzvou je také umělá inteligence. Poslední roky ve školství vnímám jako silný ukazatel toho, že školy se musí naučit daleko pružněji reagovat na nové výzvy a potřeby společnosti. Snažím se vést ředitele k tomu, aby byli skutečnými lídry pedagogického procesu a nebyli zavaleni zbytnou administrativou. Jelikož ředitelé dokáží ovlivnit učitele, ukázat směr školy, a právě učitelé ve školách dokáží na individuální úrovni pracovat s žáky. Proto vybíráme maximálně seriózně nové ředitele škol, za ty 3 roky se změnilo vedení desítky krajských příspěvkovek v oblasti školství. V rámci měkkých aktivit chceme se zaměřit na metodickou podporu vedoucích pracovníků ve školách, začínajících a třídních učitelů. Současně podporujeme rozšíření podpůrných pozic ve školách, a priori školních psychologů a speciálních pedagogů. Změny ve vzdělávací soustavě realizuji na základě evidence-based přístupu, proto při rozhodování vycházím z dostupných analýz i vlastních statistik, které jsem nechal na kraji zpracovat a zveřejnit - https://www.kr-vysocina.cz/data-a-analy ... /p1=129033. Pro mě zůstává důležité spojení "dostupné a kvalitní vzdělávání". Otázka to je hodně široká, pokud budeš chtít vypíchnout nějaké užší téma, určitě se doptej.
Kdyby voliči rozhodli tak, že bys byl zvolen a dosáhnul na místo náměstka, radního, ale nemohl bys mít oblast školství, čemu by jsi se věnoval?
Samozřejmě ten systém je takový, že voliči volí zastupitele a kdo usedne v radě a bude mít konkrétní agendu, je výsledkem koaličních jednání. Určitě bych se necpal na agendu, na kterou bychom měli lepší odborníky - třeba @libor.dusek na finance, @Barbora.Pipasova na sociální věci apod. Tím, že rada jedná kolektivně a za dobu svého působení jsem musel proniknout do víc agend, samozřejmě bych se nebránil vzít i nějakou jinou. Nejbližšími resorty (po školství a IT) mi jsou finance a zdravotnictví.
Prezentuješ svoji práci i na jiných kanálech, než na FB?
Každý kanál má svá specifika. Jinak komunikuji na facebooku, instagramu, twitteru (X) a linkedinu. Snažím se však i více zaměřovat na offline kampaň a častěji pronikat se svými vyjádřeními i do médií, aby se konkrétní činnosti dostaly i lidem, kteří tak často nepracují s internetem.
Umíš mne odkázat na článek/report, co jste si odvezli z toho Estonska, co je aplikovatelné u nás? Klidně do jednotlivých oborů, které zmiňuješ?
V Estonsku jsem byl již třikrát. Poprvé na podzim 2021, kdy bylo cílem provést první síťování s organizacemi v EE a nabrat kontakty, které bychom využili při pořádání digikonference na podzim 2022 v Telči, která byla jedinou oficiální akcí Kraje Vysočina v rámci českého předsednictví EU. To se povedlo, odkaz na proběhlou konferenci je zde - https://extranet.kr-vysocina.cz/ebezpecnost/konference. Druhá návštěva proběhla v červnu 2023, kdy bylo cílem provést síťování 4 škol z kraje s estonskými protějšky, potažmo i městskými samosprávami (Estonsko totiž nemá samosprávné kraje). Již došlo ke vzájemným návštěvám mezi zástupci moravskobudějovického gymnázia a SOŠ a gymnáziem ve Viljandi. Čerstvě navštívili zástupci města Johvi a škol z tohoto města Bystřici nad Pernštejnem. V obou případech se řeší bilaterální spolupráce i měst. Na střední odborné školy v Tallinnu byla navázána také stavební průmyslovka z Havlíčkova Brodu a průmyslovka z Třebíče - obě školy plánují realizovat ve spolupráci s těmito školami Erasmus projekty. Třetí výjezd byl v září 2023, kdy jsem se účastnil Tallinn Digital Summit a jednání na českém velvyslanectví v Estonsku. Požádali jsme velvyslanectví, ať vytipuje sportovní organizace, které by mohly realizovat mezinárodní soustředění s těmi našimi v odvětvích atletika, házená či biatlon. Stejně tak došlo k vytvoření zadání pro Vysočina Tourism k přípravě "balíčků" nabídek pro Estonce, kteří jsou hodně třeba fascinováni osobou Švejka (a Hašek je úzce spojen s vysočinskou Lipnicí nad Sázavou). Z každé cesty existuje podrobná zpráva, klidně ti je mohu poskytnout.
Dokázal by sis představit, že bychom spolupracovali na nějaké analýze dostupnosti dětí do škol s ohledem na VDV nebo další udržitelné formy dopravy? (Plány mobility středních škol, do kterých bychom zapojili právě i studenty a umožnili jim participaci?)
Ano, dokázal a toto téma jsme již spolu řešili. Dřívější způsob sběru dat mi ze strady ODSH přišel ne zcela šťastný, stejně tak návrh nového způsobu řešení. Tím, že mám rád data (viz výše uvedený link na statistiky), přijde mi tohle řešení jako celkem stěžejní. Bude to muset jít ruku v ruce i s diskuzemi s obecními samosprávami, které musí definovat spádovost jednotlivých škol.
Pokud bys chtěla něco doplnit či upřesnit, jsem k dispozici