Ahoj brněnští Piráti,
TLDR: Současnému magistrátnímu týmu se, aspoň podle mého názoru, daří dobře plnit náš program a máme úspěchy. Rád bych vás proto požádal o podporu a možnost obhájit svůj mandát a věnovat se dále městské informatice (rozuměj - toto je moje kandidátská řeč na čelní pozice).
Níže jsem se hodně rozpovídal, ale rozhodně jsem nepopsal veškeré úspěchy. Mnoho toho je popsáno ve strategickém dokumentu Strategie ICT (https://www.brno.cz/fileadmin/user_uplo ... 24_web.pdf), kterou jsem spolu s odborníky dal dohromady a momentálně připravujeme její další aktualizaci, jinak jsem samozřejmě otevřen dotazům.
Delší verze:
Při svém nástupu do funkce v roce 2018 jsem zjistil, v jak neutěšeném stavu se nachází digitalizace úřadu, a to nejen vnější (kterou vidíme jako občané), ale i ta vnitřní. Osobně jsem to přirovnával k úřadům v Rakousku-Uhersku – nebylo výjimkou, že se dokumenty několikrát tisknuly, scanovaly, skartovaly a archivovaly (což byl ještě ten lepší případ).
Postupnými kroky jsme například vytlačili vypalování CD a tisk materiálů na papír výměnou za cloudové úložiště a tabletem pro každého zastupitele. Zveřejňované dokumenty městem (například probírané body v zastupitelstvu, strategické dokumenty, atd.) se nyní poskytují v PDF souborech, které vznikly z původního dokumentu exportem, nikoliv vytisknutím (takže v nich jde vyhledávat nebo označovat text).
Větší míře otevřenosti k digitalizaci se však magistrát dostal až se zvolením nového tajemníka, který je v tomto tématu velmi progresivní. Díky této změně jsme mohli prosadit vytvoření technického zázemí pro tzv. home-office, což se několik měsíců poté (při vypuknutí pandemie) ukázalo jako velmi prozíravé. Úředníci jsou postupně vybavováni notebooky namísto stolních počítačů a naše infrastruktura umožňuje úředníkům odbavit většinu agendy online.
Postoupit ve vnitřní digitalizaci úřadu byl nutný předpoklad k zahájení prací na digitalizaci vnější. K té se pojí například největší zakázka, kterou v tomto volebním období realizuji – nový web města Brna. Díky svým znalostem právě tohoto trhu jsme byli schopni vypsat soutěž na dodavatele nové webové platformy splňující jak zákonné požadavky na přístupnost webových služeb samospráv, ale také požadavků moderních zařízení, kterými se přistupuje na web i aktuálních trendů ve vývoji takových aplikací. Webová platforma, tak jak jsme ji definovali, je stavebnicový soubor objektů, funkcí a předpřipravených logik, ze kterých bude nejen magistrát, ale i městské části a firmy z městského koncernu, stavět své webové služby.
Teprve existence takové platformy umožňuje propojit služby jednotlivých brněnských úřadů (magistrátu a městských částí), odbavit požadavek občana online z jednoho místa bez zbytečných překážek a složitostí. Bohužel ne ve všem je město svým pánem a tudíž digitalizace agend, které máme v přenesené působnosti, čeká na řešení z konkrétních ministerstev. I v tomto by se měla situace brzy zlepšit (s přijetím zákona DEPO) a právě naše webová platforma již bude připravena na budoucí napojení služeb poskytovaných právě například ministerstvy.
Součástí webové platformy, kterou bychom společně s webem brno.cz měli spustit nejpozději v létě 2022, získá od dodavatele město Brno i portál občana, přes který budeme chtít zpřístupnit většinu online agendy a doplnit tak náš úspěšný projekt BrnoID, za který jsme získali i několik ocenění. Pro rozvoj portálu občana jsem vyjednal a následně jsme uzavřeli partnerství s ministerstvem vnitra a OperátoremICT (pražskou městskou společností věnující se digitalizaci).
Hodně jsme pokročili v řešení kybernetické bezpečnosti (KB) města, vytvořili jsme kancelář koordinátora KB, který má za úkol být prostředníkem mezi jednotlivými lidmi a společnostmi řešícími KB, výborem pro KB a vedením města. V současné době ukončujeme soutěž na dodavatele log managementu, což je jedna ze operativních součástí aktivního dohledu nad infrastrukturou a podobnými postupnými kroky naplňujeme dohodnuté cíle (viz Strategie ICT) vedoucí k vlastnictví vlastního SOC (Security operation center) a zvýšení bezpečnosti všech napojených subjektů.
Dále bych rád vyzdvihl naše úspěchy na poli GIS a open dat – například v tomto roce jsme získali cenu na konferenci ARCGIS za nasazení a využívání moderních technologií GIS. Já jakožto nadšenec do mapových aplikací a služeb se zvýšenou mírou pozornosti věnuji právě oddělení GIS, které je součástí městské informatiky a společným nastavením cílů s vedoucí oddělení doktorkou Glosovou jsme zajistili moderní zázemí s hardwarovým i programovým vybavením na špičkové úrovni, což usnadnilo práci dalším pracovníkům (ať už například úředníkům z majetkového odboru, odboru územního plánování, dopravy, architekta města atp.).
GIS infrastrukturu nepoužívá město Brno pouze k interním účelům, ale díky existence moderního řešení vzniká celá řada zajímavých aplikací pro občany (https://gis.brno.cz), mohli jsme nasadit moderní katalog otevřených dat (https://data.brno.cz/) atd.
Vyjednal jsem spolupráci města nad projektem Encyklopedie města Brna (https://encyklopedie.brna.cz/) – již nyní je za naši finanční podporu tento web respozivní (zobrazuje se správně i na mobilech a tabletech), chystají se QR kódy do ulic a další vychytávky.
Současně s tím se k politice pojí i nepopulární kroky a těžká rozhodnutí, která je nucen člověk učinit. Na posledním zastupitelstvu města Brna to bylo například vystoupení ze spolku Otevřená města, kde bylo Brno zakládajícím členem. Nebyla však naplněna očekávání z tohoto členství a nebyla tak jiná cesta.
Jak jsem psal v TLDR, rozhodně zde nejsou popsány všechny úspěchy, takže se ptejte