Teď k věci, kterou chci probrat. Není to náhoda ani lidské selhání. Je to systém. A to systém špatně nastavený. Kdo ho špatně nastavil? Já, v roce 2009. Omlouvám se za všechny komplikace, které to způsobilo a rád bych to napravil. Neříkám, že v dané době, kdy jsme neměli peníze a lidi si volbou získávali větší legitimitu, by to byl nutně špatný systém. Ale pro organizaci, která se chce profesionalizovat, voliči to od ní očekávají, dali jí na to desítky milionů a každý kiks ji zbrzdí, brzdí dobrovolníky a členům věci zkomplikuje, je to systém podle mého soudu překonaný a držený převážně z ideologických důvodů a strachu, nevím nakolik odůvodněného.
Podstata věci je následující. Dnes máme volené vedoucí odborů, kteří se musí neustále zavděčovat široké členské základně, každou chvíli je může kdokoliv odvolat, musí se zabývat sebemenším podnětem a kritikou a tak jim nějak nezbývá tolik času pro ty opravdu důležité věci v rámci toho, co mají dělat, nebo inovace. O tom, že po nich chce vedení strany, aby realizovali nějaké věci z jejich programu, ani nemluvě. Minule nám vyhořel vedoucí finančního odboru MB, před tím technického odboru MJ, před tím rezignovali 2 vedoucí personálního odboru JN a JN, před tím mediálního odboru AS, před tím se nám trochu moc "léčil" jiný vedoucí technického odboru LN a jiný vedoucí technického odboru TL nám odkláněl penízky na svůj účet. Úmyslně nepíšu jména, protože mi nejde o to těm lidem něco vyčítat, protože podstata věci je úplně jinde. Taky je samozřejmost, že vedle toho byla řada vedoucích, kteří odvedli velký kus práce. Tento výčet má ilustrovat jediné: Procento vyhoření nebo kiksů je u přímo volených a kdykoliv odvolatelných vedoucích výrazné, zatímco u lidí vybraných v otevřených výběrových takový pattern nevidím.
Prošel jsem si rolí jak ve vedení strany, tak vedoucího odboru, takže dobře vím, o čem mluvím. Dokonce stejného administrativního odboru, který je teď neobsazen. Vedoucí odboru má zkrátka svoji agendu, kterou je rád, když prosadí a se kterou kandidoval do vnitrostranických voleb a na řešení potřeb definovaných kolektivním vedením strany již často energie nezbývá. Je pravda, že má proti předsednictvu silnou obranu v podobě svého nezávislého mandátu. Na jednu stranu výhoda, že si může dovolit odmítnout návrhy od RP, které považuje za nevhodné, na druhou stranu riziko, že se zbytkem strany nedomluví a důležité věci se neřeší a zabetonujou. Předsednictvo se zřídkakdy bude pouštět do jeho odvolání, i když nedodává, protože výsledný konflikt zřídka kdy stojí za to. Takže to tu funguje tak, že se tu a tam o toho člověka lidi otřou, až si pak začne říkat, proč to vlastně dělá, že to nemá zapotřebí.
Máme tu však i dobrý příklad, že jsme historicky přeměnili finanční odbor a část administrativního odboru na kancelář strany. Samozřejmě že o nás tehdy v RP někteří tvrdili, že chceme ovládnout stranu a zničit demokracii. Ale výsledek je jednoznačný úspěch a tyto obavy byly stoprocentně vyvráceny. Aleš Krupa byl vybrán ve výběrovém řízení, má respekt u různých proudů v naší pluralitní straně a současně se na něho může RP spolehnout, že jim pomůže s nutnou otročinou. Současně to není člověk, který by byl pod dennodenním tlakem toho, že mu hrozí odvolání, a tedy může odborně a nezávisle poskytovat vedení strany potřebný servis a zajišťovat kontinuitu. Tento systém by zajistil i stabilnější vedení lidem pracujícím v administrativě a možná o něco málo jednodušší optimalizaci pracovní zátěže v rámci kanceláře.
Proto zde tuto otázku otevírám, abychom se zamysleli zda pokračovat v tomto trendu a převést část agend voleného AO na jiné orgány (u politicky citlivých) či týmy (u odbornějších záležitostí). Konkrétně by to mohl řešit moderátorský tým (složený primárně z dobrovolníků a samostatně se spravující, s dohledem RP pouze v nezbytných případech, případně volený v anketě z uživatelů fóra), kancelář strany - při převedení stávajících lidí, kteří by tím získali stálejší vedení, volební výbor či kontrolní komise - viz podrobný rozpis níže. Chápu, že někteří se budou bát toho, že bude oslaben možný korektiv AO vůči RP, což však lze řešit vhodným rozdělením klíčových kompetencí mezi jiné orgány, které jsou vůči RP v kontrolním vztahu. I po změně by systém umožnil zapojení dobrovolníků a vyšší profesionalitu práce při současné eliminaci kiksů a vyhoření, které způsobuje dnešní politické obsazování odborných pozic. Pokud by někdo nebyl spokojen s prací odboru, mohl by se obrátit na republikové předsednictvo, které by to s nimi řešilo, což mi přijde jako citlivější přístup než zakládat podnět na odvolání. Úmyslně se věnuji převážně AO, kde nastal akutní problém, protože jinak by byl proces příliš komplexní a tato změna může proběhnout relativně hladce.
Jsem přesvědčen, že jsme všichni dospělí lidé, kteří se dokážou navzájem respektovat i s odlišnými názory a zvažovat různé pohledy. Možná tímto tématem nesklidím zrovna body popularity u všech uživatelů, ale takový už holt jsem a jsem hluboce přesvědčen, že je správný okamžik, aby tento názor zazněl a abychom v sobě našli vedle strachu i trochu odvahy udělat nějakou změnu pro naše lepší vnitřní fungování. Možná tu jako minule přijde nějaké nálepkování, že odstraňuji demokracii, protože zvažuji již u nás částečně vyzkoušený, ale jiný organizační model; to podle mě není fér argument, ale vzhledem k vysoké vyspělosti naší strany by určitě nikdo k něčemu takovému neklesl. Těším se na věcnou diskusi.(2) Administrativní odbor působí v oblasti vedení seznamu členů a moderování webové diskuse včetně předsedání jednání na internetu a vydává prováděcí vyhlášky k jednacímu řádu v prostředí internetu v souladu s možnostmi technických zařízení strany. - Prováděcí vyhlášky může převzít republikový výbor, předsedání na internetu moderátorský tým, viz níže.
§ 12 Administrativní odbor
(1) Administrativní odbor má následující výlučné kompetence:
a) vedení veřejného seznamu oblastních sdružení - může převzít kancelář strany,
b) vedení údajů o registrovaných příznivcích a jejich registrace - může převzít kancelář strany,
c) vedení veřejného seznamu členů a důvěrné vnitřní evidence s dalšími osobními údaji o členech - může převzít kancelář strany,
d) vedení seznamu funkcí a týmů - může převzít kancelář strany nebo moderátorský tým fóra,
e) online správa členských přihlášek - může převzít kancelář strany,
f) úkoly v rámci ochrany před podvodným náborem členů - může převzít kontrolní komise v podobě návrhu předběžného opatření.(§ 5 PCP)
(2) Administrativní odbor má následující kompetence v oblasti informačních systémů strany:
a) správa internetového fóra - v technické oblasti může převzít technický odbor, moderace by měla být decentralizovaná, eskalované věci by převzal moderátorský tým,
b) předsedání jednání celostátního fóra na internetovém fóru - moderátorský tým (formálně může též RP),
c) organizace zasedání celostátního fóra – spolu s jeho organizátorem - realizuje pořádající sdružení s podílem kanceláře strany,
d) dohled nad důvěrností informací (§ 27) včetně ochrany osobních údajů ve straně a jejich poskytování oprávněným osobám - může převzít kancelář strany a kontrolní komise,
e) správa sbírky předpisů - může převzít správce wiki (ve spolupráci s publikujícími orgány).
(3) Administrativní odbor má následující další kompetence:
a) dohled na administrativní přípravu voleb na celostátní úrovni - může převzít volební výbor,
b) obsazování okrskových volebních komisí - může převzít volební výbor při zachování lidí, kteří to dnes reálně dělají,
c) tiskopis členské přihlášky a formulář registrovaného příznivce - může převzít republikový výbor doplněním do pravidel pro příspěvek.