Věcná diskuse o profesionalizaci administrativy

Místo pro pracovní vlákna projektů, které nezastřešuje žádný stranický orgán. Pokud pro práci na projektu potřebujete založit několik vláken, založte je zde a do vnitrostranické diskuze přidejte jedno informační vlákno s odkazy.

Moderátoři: Administrativní odbor, Předsedající

Pravidla fóra
Toto je sekce pro pracovní vlákna. Obecná diskuze bez konkrétního praktického cíle sem nepatří. Pro pracovní vlákna platí jediná podmínka: Cíl projektu musí být v souladu s Pirátskými ideály. Dodržujte prosím pravidla fóra.

Zásady moderace
  • Nepracovní vlákna budou přesunuta do Vnitrostranické diskuze.
  • Diskuze v pracovních vláknech, která nesouvisí s příslušným úkolem, bude na požádání oddělena do samostatného vlákna ve Vnitrostranické diskuzi.
  • Pokud je z procedurálních důvodů třeba vlákno zamknout, bude na požádání zamčeno. Procedurální podmínky pro zamčení vlákna určuje zakladatel vlákna v úvodním příspěvku.
  • Žádná jiná moderace nebude prováděna.
Uživatelský avatar
Jakub.Michalek
Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
Příspěvky: 12342
Registrován: 22 čer 2009, 14:54
Profese: poslanec
Bydliště: Žižkov - Praha 3
Dal poděkování: 5385 poděkování
Dostal poděkování: 20706 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Věcná diskuse o profesionalizaci administrativy

Příspěvek od Jakub.Michalek »

Ahoj, tak nám zase vyhořel další vedoucí odboru. :( Sluší se začít tím, že Petrovi děkuji za všechnu dobrou práci, kterou odvedl a že to na sebe vzal.

Teď k věci, kterou chci probrat. Není to náhoda ani lidské selhání. Je to systém. A to systém špatně nastavený. Kdo ho špatně nastavil? Já, v roce 2009. Omlouvám se za všechny komplikace, které to způsobilo a rád bych to napravil. Neříkám, že v dané době, kdy jsme neměli peníze a lidi si volbou získávali větší legitimitu, by to byl nutně špatný systém. Ale pro organizaci, která se chce profesionalizovat, voliči to od ní očekávají, dali jí na to desítky milionů a každý kiks ji zbrzdí, brzdí dobrovolníky a členům věci zkomplikuje, je to systém podle mého soudu překonaný a držený převážně z ideologických důvodů a strachu, nevím nakolik odůvodněného.

Podstata věci je následující. Dnes máme volené vedoucí odborů, kteří se musí neustále zavděčovat široké členské základně, každou chvíli je může kdokoliv odvolat, musí se zabývat sebemenším podnětem a kritikou a tak jim nějak nezbývá tolik času pro ty opravdu důležité věci v rámci toho, co mají dělat, nebo inovace. O tom, že po nich chce vedení strany, aby realizovali nějaké věci z jejich programu, ani nemluvě. Minule nám vyhořel vedoucí finančního odboru MB, před tím technického odboru MJ, před tím rezignovali 2 vedoucí personálního odboru JN a JN, před tím mediálního odboru AS, před tím se nám trochu moc "léčil" jiný vedoucí technického odboru LN a jiný vedoucí technického odboru TL nám odkláněl penízky na svůj účet. Úmyslně nepíšu jména, protože mi nejde o to těm lidem něco vyčítat, protože podstata věci je úplně jinde. Taky je samozřejmost, že vedle toho byla řada vedoucích, kteří odvedli velký kus práce. Tento výčet má ilustrovat jediné: Procento vyhoření nebo kiksů je u přímo volených a kdykoliv odvolatelných vedoucích výrazné, zatímco u lidí vybraných v otevřených výběrových takový pattern nevidím.

Prošel jsem si rolí jak ve vedení strany, tak vedoucího odboru, takže dobře vím, o čem mluvím. Dokonce stejného administrativního odboru, který je teď neobsazen. Vedoucí odboru má zkrátka svoji agendu, kterou je rád, když prosadí a se kterou kandidoval do vnitrostranických voleb a na řešení potřeb definovaných kolektivním vedením strany již často energie nezbývá. Je pravda, že má proti předsednictvu silnou obranu v podobě svého nezávislého mandátu. Na jednu stranu výhoda, že si může dovolit odmítnout návrhy od RP, které považuje za nevhodné, na druhou stranu riziko, že se zbytkem strany nedomluví a důležité věci se neřeší a zabetonujou. Předsednictvo se zřídkakdy bude pouštět do jeho odvolání, i když nedodává, protože výsledný konflikt zřídka kdy stojí za to. Takže to tu funguje tak, že se tu a tam o toho člověka lidi otřou, až si pak začne říkat, proč to vlastně dělá, že to nemá zapotřebí.

Máme tu však i dobrý příklad, že jsme historicky přeměnili finanční odbor a část administrativního odboru na kancelář strany. Samozřejmě že o nás tehdy v RP někteří tvrdili, že chceme ovládnout stranu a zničit demokracii. :P Ale výsledek je jednoznačný úspěch a tyto obavy byly stoprocentně vyvráceny. Aleš Krupa byl vybrán ve výběrovém řízení, má respekt u různých proudů v naší pluralitní straně a současně se na něho může RP spolehnout, že jim pomůže s nutnou otročinou. Současně to není člověk, který by byl pod dennodenním tlakem toho, že mu hrozí odvolání, a tedy může odborně a nezávisle poskytovat vedení strany potřebný servis a zajišťovat kontinuitu. Tento systém by zajistil i stabilnější vedení lidem pracujícím v administrativě a možná o něco málo jednodušší optimalizaci pracovní zátěže v rámci kanceláře.

Proto zde tuto otázku otevírám, abychom se zamysleli zda pokračovat v tomto trendu a převést část agend voleného AO na jiné orgány (u politicky citlivých) či týmy (u odbornějších záležitostí). Konkrétně by to mohl řešit moderátorský tým (složený primárně z dobrovolníků a samostatně se spravující, s dohledem RP pouze v nezbytných případech, případně volený v anketě z uživatelů fóra), kancelář strany - při převedení stávajících lidí, kteří by tím získali stálejší vedení, volební výbor či kontrolní komise - viz podrobný rozpis níže. Chápu, že někteří se budou bát toho, že bude oslaben možný korektiv AO vůči RP, což však lze řešit vhodným rozdělením klíčových kompetencí mezi jiné orgány, které jsou vůči RP v kontrolním vztahu. I po změně by systém umožnil zapojení dobrovolníků a vyšší profesionalitu práce při současné eliminaci kiksů a vyhoření, které způsobuje dnešní politické obsazování odborných pozic. Pokud by někdo nebyl spokojen s prací odboru, mohl by se obrátit na republikové předsednictvo, které by to s nimi řešilo, což mi přijde jako citlivější přístup než zakládat podnět na odvolání. Úmyslně se věnuji převážně AO, kde nastal akutní problém, protože jinak by byl proces příliš komplexní a tato změna může proběhnout relativně hladce.
(2) Administrativní odbor působí v oblasti vedení seznamu členů a moderování webové diskuse včetně předsedání jednání na internetu a vydává prováděcí vyhlášky k jednacímu řádu v prostředí internetu v souladu s možnostmi technických zařízení strany. - Prováděcí vyhlášky může převzít republikový výbor, předsedání na internetu moderátorský tým, viz níže.

§ 12 Administrativní odbor

(1) Administrativní odbor má následující výlučné​ kompetence:

a) vedení veřejného seznamu oblastních sdružení - může převzít kancelář strany,
b) vedení údajů o registrovaných příznivcích a jejich registrace - může převzít kancelář strany,
c) vedení veřejného seznamu členů a důvěrné vnitřní evidence s dalšími osobními údaji o členech - může převzít kancelář strany,
d) vedení seznamu funkcí a týmů - může převzít kancelář strany nebo moderátorský tým fóra,
e) online správa členských přihlášek - může převzít kancelář strany,
f) úkoly v rámci ochrany před podvodným náborem členů - může převzít kontrolní komise v podobě návrhu předběžného opatření.(§ 5 PCP)

(2) Administrativní odbor má následující kompetence v oblasti informačních systémů strany:

a) správa internetového fóra - v technické oblasti může převzít technický odbor, moderace by měla být decentralizovaná, eskalované věci by převzal moderátorský tým,
b) předsedání jednání celostátního fóra na internetovém fóru - moderátorský tým (formálně může též RP),
c) organizace zasedání celostátního fóra – spolu s jeho organizátorem - realizuje pořádající sdružení s podílem kanceláře strany,
d) dohled nad důvěrností informací (§ 27) včetně ochrany osobních údajů ve straně a jejich poskytování oprávněným osobám - může převzít kancelář strany a kontrolní komise,
e) správa sbírky předpisů - může převzít správce wiki (ve spolupráci s publikujícími orgány).

(3) Administrativní odbor má následující další kompetence:

a) dohled na administrativní přípravu voleb na celostátní úrovni - může převzít volební výbor,
b) obsazování okrskových volebních komisí - může převzít volební výbor při zachování lidí, kteří to dnes reálně dělají,
c) tiskopis členské přihlášky a formulář registrovaného příznivce - může převzít republikový výbor doplněním do pravidel pro příspěvek.
Jsem přesvědčen, že jsme všichni dospělí lidé, kteří se dokážou navzájem respektovat i s odlišnými názory a zvažovat různé pohledy. Možná tímto tématem nesklidím zrovna body popularity u všech uživatelů, ale takový už holt jsem a jsem hluboce přesvědčen, že je správný okamžik, aby tento názor zazněl a abychom v sobě našli vedle strachu i trochu odvahy udělat nějakou změnu pro naše lepší vnitřní fungování. Možná tu jako minule přijde nějaké nálepkování, že odstraňuji demokracii, protože zvažuji již u nás částečně vyzkoušený, ale jiný organizační model; to podle mě není fér argument, ale vzhledem k vysoké vyspělosti naší strany by určitě nikdo k něčemu takovému neklesl. Těším se na věcnou diskusi. :)
Naposledy upravil(a) Jakub.Michalek dne 16 črc 2020, 20:35, celkem upraveno 1 x.

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem. :)

Uživatelský avatar
Ondrej.Profant
Technický odbor
Příspěvky: 7962
Registrován: 22 dub 2009, 23:55
Profese: Náměstek člena vlády
Bydliště: Praha 8
Dal poděkování: 15008 poděkování
Dostal poděkování: 8366 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Věcná diskuse o profesionalizaci administrativy

Příspěvek od Ondrej.Profant »

Dovolím si odcitovat sám sebe z jiného vlákna:
Ondrej.Profant píše: 30 říj 2019, 11:29 Osobně se domnívám, že je třeba rozlišovat úřednicko-exekutivní věci a samostatnou působnost odborů. Souhlasím s tím, že potřebujeme efektivnější strukturu. Například lidi více sdílet a méně velmi malých úvazků. Nicméně většina vedoucích má i silnou politicko-důvěrnou roli:
  • Vedoucí TO: má přístupy, rozhoduje o technologiich apod. Má přístup do DB, kde jsou nešifrované soukromé zprávy, či ankety z fora.
  • Vedoucí AO: řídí přístupová opravnění, vede moderaci na forum
  • Vedoucí MO: do jisté míry řídí přístup politiků do medii, rozhoduje o tom, co půjde za stranu ven
U těchto kompetencí je snad jasné, že je nemá mít v rukou nějaký zaměstnanec. Zvláště, když RP jsou aktivní politici, kteří se zbylými politiky z naší strany také soupeří o mediální prostor.

Řešením může OFFTOPIC(ale nemusí!) být převést velkou část rolí odborů pro kancelář, ale mít volené ombudsmany (tribuny?), kteří budou držet tyto důvěrné pravomoce. V TO by to trochu nahradilo manažera kybernetické bezpečnosti. V AO by to byl typický ombudsman bojující s úřednickým šimlem. V MO by to imho stále musel být vedoucí. Tam nejde o kontrolu, ale je třeba mít přímo možnost rozhodnout "tento je v mediich pořád, půjde tam někdo jiný" či "tohle se musí komunikovat takto". Zpětně už to nikdo nezachraní.

profant.eu
náměstek vicepremiéra pro digitalizaci
vedoucí resortních týmů Informatika

Uživatelský avatar
Jiri.Kaderavek
Republikový výbor
Příspěvky: 8032
Registrován: 21 dub 2009, 12:58
Profese: programátor, hoteliér, manažer, trenér
Dal poděkování: 2793 poděkování
Dostal poděkování: 8202 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Věcná diskuse o profesionalizaci administrativy

Příspěvek od Jiri.Kaderavek »

Jednoznačně podporuji Jakubovu ideu. Nemám čas teď ze zřejmých důvodů rozvádět jeho myšlenky, ale je to věc o které přemýšlím dlouho. I já jsem byl na podzim 2009 v Albrechticích spolupachatelem tohoto systému. A ten systém se překonal. Překonali jsme ho my sami tím, že jsme dokázali přesvědčit statisíce lidí o tom, že jsme strana, která má co říci. A naše organizace si nadále nemůže dovolit lapsy, které z neprofesionalizace (neplést z neprofesionalitou) postu plynou. Budu vždy dohlížet na to, aby profesionalizace odborů nepřinášela deficit demokracie. Ale jak uvedl Jakub a já mohu dosvědčit ze zkušeností s vedením své kampaně, Aleš Krupa jako substitut vedoucího finančního odboru je profesionální, nezaujatý, apolitický manažer. Takové bych chtěl ve vedení odborů nebo struktur, které je nahradí. Díky, že podpoříte tyto myšlenky, jako první jsem zároveň i poslední, kdo by chtěl stranu v tomto ohledu jakkoliv sabotovat.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jiri.Kaderavek za příspěvky (celkem 8):
Robert.Magni, Jiri.Rezek, Lukas.Dolezal, Daniela.Weissova, Jan.Brizdala, Jan.Hora, Jiri.Hoskovec, Lucie.Seguin
Zakladatel České pirátské strany
Svobodu nekoupíte, tu si volíte
https://lide.pirati.cz/personProfile/96/
Uživatelský avatar
Martin.Kucera
Kontrolní komise
Příspěvky: 18677
Registrován: 23 dub 2009, 16:41
Profese: nakladatel
Dal poděkování: 2165 poděkování
Dostal poděkování: 33871 poděkování

Re: Věcná diskuse o profesionalizaci administrativy

Příspěvek od Martin.Kucera »

Jakube, prosím, když už chceš otevřít konstruktivní diskusi, opravdu ji musíš začínat tímto X-krát omílaným (některými lidmy) nepodloženým nesmyslem?
Jakub.Michalek píše: 16 črc 2020, 19:49 Dnes máme volené vedoucí odborů, kteří se musí neustále zavděčovat široké členské základně, každou chvíli je může kdokoliv odvolat, musí se zabývat sebemenším podnětem a kritikou a tak jim nějak nezbývá tolik času pro ty opravdu důležité věci v rámci toho, co mají dělat, nebo inovace. O tom, že po nich chce vedení strany, aby realizovali nějaké věci z jejich programu, ani nemluvě.
Pak to totiž celý jistě dobře míněný úmysl dost shazuje.

A teď tedy konstruktivně. Jak už jsem psal v Petrově rezignačním vláknu, dokážu si představit výraznější transformaci AO dejme tomu za rok. Jejím nutným předpokladem je technický nástroj (v dalším textu ho budu označovat jako Struktura), který umožní procesy, jež jsou nyní ve výlučné kompetenci AO, a tedy (jak bylo řečeno, z dobrých důvodů) mimo vliv RP, převést pod veřejnou kontrolu. (tj. bude plně sledovatelný jejich průběh, veškeré zásahy do něj, i informace o tom, jaké kroky ještě zbývají a kdo je má provést, a co nejvíce kroků by bylo buď decentralizovaných nebo automatizovaných.)
Vezmu to nyní postupně podle OŘ:

(1) Administrativní odbor má následující výlučné​ kompetence:
a) vedení veřejného seznamu oblastních sdružení, -> Struktura
b) vedení údajů o registrovaných příznivcích a jejich registrace, -> Struktura
c) vedení veřejného seznamu členů -> Struktura
a důvěrné vnitřní evidence s dalšími osobními údaji o členech, - evidence ve Struktuře, dohled může přejít pod PO, který s nimi stejně hodně pracuje, více než AO
d) vedení seznamu funkcí a týmů, -> Struktura
e) online správa členských přihlášek, -> Struktura
f) úkoly v rámci ochrany před podvodným náborem členů.(§ 5 PCP) - mohlo by přejít pod KK, nutno ji personálně posílit

(2) Administrativní odbor má následující kompetence v oblasti informačních systémů strany:
a) správa internetového fóra,
- moderace, je potřeba hlavní moderátor s důvěrou členské základny
- práce se správou subfór, mohlo by přejít pod TO, nutno personálně posílit
b) předsedání jednání celostátního fóra na internetovém fóru, - je potřeba zachovat nezávislého předsedajícího
c) organizace zasedání celostátního fóra – spolu s jeho organizátorem, - může přejít pod kancelář
d) dohled nad důvěrností informací (§ 27) včetně ochrany osobních údajů ve straně a jejich poskytování oprávněným osobám, - dohled by mohla vykonávat personálně posílená KK, poskytování by měla vyřešit Struktura
e) správa sbírky předpisů. - především potřebujeme funkční sbírku předpisů, pak může její správa fungovat dostatečně decentralizovaně, s občasným dohledem

(3) Administrativní odbor má následující další kompetence:
a) dohled na administrativní přípravu voleb na celostátní úrovni, - může přejít pod kancelář
b) obsazování okrskových volebních komisí, - může přejít pod kancelář
c) tiskopis členské přihlášky a formulář registrovaného příznivce. -> Struktura

Čili když to shrnu, volenému vedoucímu AO by pak zbyly tyto činnosti:
- hlavní moderátor fóra (vyšší instance, první fáze moderace má být decentralizovaná)
- hlavní předsedající internetových jednání CF (což neznamená, že jim má všem předsedat osobně; ale má mandát a důvěru k sestavení týmu předsedajících)
- dohled nad sbírkou předpisů
- správa přístupových oprávnění v těch okrajových případech, kdy to nevyřeší automat

Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně. :) -- Lucie Spáčilová

Uživatelský avatar
Antonino.Milicia
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2456
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: Strategie, projekty, rozvoj
Dal poděkování: 3179 poděkování
Dostal poděkování: 3500 poděkování

Re: Věcná diskuse o profesionalizaci administrativy

Příspěvek od Antonino.Milicia »

Jakub.Michalek píše: 16 črc 2020, 19:49
JakubeOFFTOPIC, když se naposledy tato vlna zvedla kolem TO, tak jsem hájil potřebu změn, hájil RP a hájil i tebe, čímž jsem získal řadu nepřátel a "těžím" z toho dodnes. Protože jsme dospělí lidé, tak teď snad mohu být nyní kritický opačným směrem.

Problém a rizika tu skutečně jsou: reálná nevymahatelnost konzistentní celostranické strategie, monokratické rozhodování, možná neodbornost vedoucích, odborná nekvalifikovanost CF (ale i RP, RV) posuzovat jak kandidáty, tak i strategie a koncepce atd. Ale je potřeba to tak nějak "hrát" na obě strany. Ty preferuješ top-down způsob řízení. A mnoho lidí preferuje opačný. Mluvíš o politickém obsazování. Ale to jsou pozice v politické straně, tak to lze očekávat, že to obsazování bude politické. Kde by pak byly hranice outsourcingu lidských zdrojů? To, jak jsi to napsal, to je olej na oheň. A pak jsou tam velmi odvážné argumenty a spekulace, které jsou neprokazatelné a hodně lidí tím naštveš. Nevím, jestli to něčemu pomůže. Třeba to tak nemyslíš, ale to jen opakuješ to mnohokrát prohrané (a třeba testuješ sílu kmenů :) ). Pokus se na to podívat i očima z druhé strany, respektovat jejich obavy a potřeby a najít řešení, které nebude tak nevstřícné.

Abych jen nekritizoval. Nebudu psát dlouho a zopakuji, což jsem již tehdy navrhl pro TO (našel jsem to a dal do OT). Politicky volené komise, kde by mohli být lidé nominovaní z různých orgánů strany (CF, RP, RV apod.). Členové těchto komisí by byli odborně způsobilí pro vymezení strategie, rozpočtu a projektů; jejich rozhodování by bylo kolektivní, nikoliv monokratické (což je dost extrémní situace v současnosti). Exekutivu by pak dělal konkrétní vedoucí, který by mohl projít klidně i otevřeným VŘ, protože politické cíle by strážila odborně kompetentní (politická) komise. Tímto návrhem by se odstranily nebo zmírnily problémy, které existují, a zároveň by vedení těch odborů zůstalo dostatečně nezávislé. V neposlední řadě by tvorba strategie, řízení portfolia projektů a rozpočtu (atd.) bylo v rukách odborně kompetentních týmů.

Níže moje staré poznámky k TO.

EDIT: doplněno oslovení, protože mezitím přibyly další texty, doplněn odkaz a odstraněno formátování

OFFTOPICNávrh organizační změny TO

NEW "Technická komise" ("Odborná komise TO" apod.)
- schvaluje ICT strategii a aktivně se podílí na její tvorbě
- schvaluje rozpočet TO
- přímo neřeší personálie (!)
- složení (2RP, 2RV, 1CF) (?)
- účastní se vedoucí TO bez hlasovacích práv
předpokládaná frekvence 2-4× rok

Zdůvodnění:
RP, RV ani CF nejsou jako skupiny osob odborně kvalifikované pro hodnocení ICT strategie. Pro kvalifikované rozhodování o ICT strategii a rozpočtu TO je třeba dobrá informovanost, kterou nelze od pléna požadovat. Hlasování pak může reflektovat jiná kritéria než ta kompetenční.

Preferované kompetence člena Technické komise:
- Výborná znalost procesů a potřeb strany
- Dobrá znalost stávajících ICT systémů
- Dobrá znalost odborné problematiky ICT
- Dostateční znalost principů strategického, projektového, procesního a finančního řízení
Kompetence jednotlivých členů se mohou s ohledem na požadavek na práci v týmu vzájemně doplňovat.

Vedoucí TO je zodpovědný za:
- návrh ICT strategie a její pravidelnou aktualizaci
- naplňování ICT strategie
- za operativní činnost TO
- za portfolio rozvojových projektů
- naplňování rozpočtu
- ... (atd. to asi je někde dostatečně popsáno)

NEW Výběr vedoucího TO:
- Doporučuje: Technické komise
- Navrhuje a odvolává: RP (nese konečnou odpovědnost za realizaci ICT strategie
- Návrh schvaluje RV (neodvolává a neschvaluje odvolání, kvůli patovosti)... nebo i jinak, na tomto to nevisí.

Důvod:
Tato pozice je zejména odborná (výkonné řízení a IT). CF není schopno kvalifikovaně hodnotit jednotlivé kandidáty viz i výše.
Naposledy upravil(a) Antonino.Milicia dne 17 črc 2020, 09:02, celkem upraveno 3 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino.Milicia za příspěvek:
Vit.Fux

"Tatínek je pirát, ale ten hodný pirát." (Mikeš, 4yo)

Vaclav.Fortik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2094
Registrován: 02 črc 2009, 22:39
Profese: manager
Dal poděkování: 4026 poděkování
Dostal poděkování: 3796 poděkování

Re: Věcná diskuse o profesionalizaci administrativy

Příspěvek od Vaclav.Fortik »

Vše jsem k tomu již napsal v posledních 10 letech, výhledově to řeší jak návrh Martina Kučery, tak transformace RP např. rozšířením minimálně o jednoho místopředsedu/kyni, který/á bude mít na starost veškeré podpůrné administrativně technické záležitosti strany, tato pozice bude polopolitická a tento místopředseda by neměl mít politické ambice, měl by pracovat jen dovnitř strany OFFTOPIC- bude mít obrovskou moc. Bude tím zachována politická kontrola a zároveň se odšpuntuje současná admin/tech. paralýza.
Lze to udělat do roka a do dne, zvolen/a může být už v lednu na CF.
Naposledy upravil(a) Vaclav.Fortik dne 16 črc 2020, 21:04, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Fortik za příspěvky (celkem 3):
Dalibor.Zahora, Vojtech.Pikal, Arnost.Stepanek
Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Krajský zastupitel
Příspěvky: 2674
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 3687 poděkování
Dostal poděkování: 3788 poděkování

Re: Věcná diskuse o profesionalizaci administrativy

Příspěvek od Dan.Lestina »

OFFTOPICDáme si tu diskusi celou znova...? :)
já už kdysi píše: No, to by potom vyžadovalo zásadnější reformu RP. Zajímavý, i když ne úplně domyšlený mi přišel návrh tento: viewtopic.php?f=822&t=49818&p=657740#p657740 , s tím by se dalo pracovat a pilovat, ale to už jsme fakt daleko off topic.
Reformu formou "demokratického převratu", nebo jak to nazvat, pls ne, máme civilizovanější cesty
Podporuji tedy nikoli letošní, ale loňský názor Jirky Kadeřávka, byť po určitých úpravách. Nevylučuje se to úplně s řešením Václava Fořtíka.
Prostě z vedoucích odborů udělat členy RP s danou gescí, volit je zvlášť a rozšířit o ně RP, jak je teď

Nerad se hlásím k nějakým proudům, ale i proto rozhodně podporuji myšlenky Renesance Pirátů. web | forum | zulip

Uživatelský avatar
Vit.Fux
Příspěvky: 1319
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 9888 poděkování
Dostal poděkování: 2538 poděkování

Re: Věcná diskuse o profesionalizaci administrativy

Příspěvek od Vit.Fux »

Když už tady zazněla profesionalizace, tak se pojďme domluvit o kolik jsme schopní a ochotní navýšit personální rozpočty odborům. Ono je dost možné, že když nalijeme odborům peníze, aby si vedoucí mohli držet víc zastupitelných asistentů a TO bude mít třeba nějakého webaře pro potřeby kampaní, tak to začne fungovat i bez přeorávání struktury.

Takhle to zní, že dobrovolnicky s volenými vedoucími to nepůjde tak dobře jako s placenými zaměstnanci, ale to je samozřejmé - pokud je problémem to, že to ti lidi dělají na čtvrt plynu, protože se vedle toho potřebují prioritně živit, tak změna struktury nebude mít žádný efekt.

Nicméně z konstruktivnější strany: refaktoring by to chtělo. Například to, že nejsou spojené povinnosti s odměnami/rozpočtem je dost tristní - vznikají z toho pak situace jako když stát uloží obcím s rozšířenou působností novou povinnost, ale nezvedne jim rozpočet. Začneme tím, že uděláme seznam povinností s tím jaký budget je třeba na to, aby se to dalo dělat. A pak přesouvejme zodpovědnosti zároveň s tou částí budgetu. Například hlídání podvodného náboru by se hodilo víc do KK, ale když už to tam přehodíme, přehoďme jim i budget, ze kterého to budou dělat.

A druhý krok - TO by mohlo k těm balíkům zodpovědnosti přihodit nákladnost nahrazení nebo zrušení té povinnosti úplně. A věřím, že se najdou povinnosti, u kterých zjistíme, že se vyplatí hodit 200k do TO aby to automatizovali než platit roky 10k asistentce, aby trpěla nad papírovou verzí. Tohle je pravá Pirátská investice. (nemluvě, že výslednou automatizaci můžeme nabídnout i zahraničním pirátům)

TL;DR: nehrabme do toho zbrkle, ale napřed pořádně naboostujme TO ať zruší potřebu 1/3 objemu odborů a uvidíme co zbude (a co kam komu přesuneme) Nebo ať to nedělá TO a ať nám to napíše někdo z venku (ale prosím pořádné připomínkování z více stran ať nekupujeme něco co nepotřebujeme za nechutné peníze a ještě bez zdrojáků)

PS: co by rozvázalo ruce TO? Helpdesk? Webař, který odstíní nekonečný proud drobných požadavků na volební weby? Programátor?
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34743
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31649 poděkování
Dostal poděkování: 25740 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Věcná diskuse o profesionalizaci administrativy

Příspěvek od Petr.Vileta »

Jakub.Michalek píše: 16 črc 2020, 19:49 Ahoj, tak nám zase vyhořel další vedoucí odboru. :( Sluší se začít tím, že Petrovi děkuji za všechnu dobrou práci, kterou odvedl a že to na sebe vzal.
Děkuji ti za poděkování i za objasnění. Já si pořád říkal odkud vítr vane, to ten Miki nemůže mít ze své hlavy :? ;)
odkudvitrvane.jpg
odkudvitrvane.jpg (5.77 KiB) Zobrazeno 4694 x
I já ti musím poděkovat, protože za změny, které navrhuješ, tedy "pěkně děkuji, ale raději ne" :P

I mě se víc líbí návrhy Martina Kučery (o pár odstavců výš) a loňský návrh Jiřího Kadeřávka.

Ale snad má rezignace alespoň přispěje k tomu, že se konečně posílí TO a dostojíme naší pověsti "strany ajťáků". Hele, je to ostuda, když už i KSČM má elektronickou přihlášku a my furt papír. :roll: OFFTOPICNevím, jak moc blbě to mají udělané, ale na efekt to působí lépe než to naše.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvky (celkem 4):
Dalibor.Zahora, Vit.Fux, Robert.Magni, Rostislav.Reha

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Uživatelský avatar
Lukas.Hejduk
Republikový výbor
Příspěvky: 883
Registrován: 16 říj 2012, 22:37
Profese: bookmaker, IT developer
Dal poděkování: 1300 poděkování
Dostal poděkování: 3555 poděkování

Re: Věcná diskuse o profesionalizaci administrativy

Příspěvek od Lukas.Hejduk »

Já se asi úplně zuřivě nebudu pouštět do debaty o tom, komu svěřit jaký kompetence. Nemám na to kapacitu a jiní to odargumentují lépe.
Ale fakt si PROSÍM pojďme odpustit ten absolutně falešný a fakticky nesprávný argument, že odbory nefungují a lidi končí, protože jsou pod tlakem CF a hrozí jim odvolání. Je to cílená demagogie a odvádění pozornosti jinam.
1) Nemůžu to samozřejmě dokázat, ale jsem přesvědčený, že tady fakt nemáme zásadní problém s tím, že by masově docházelo ke tlaku na vedoucí ve stylu "jestli neuděláš tohle, tak nahodím odvolávačku' (netvrdím, že se to nikdy nestalo).
2) Pokud vykonávám jakoukoli volenou i nevolenou funkci, na jejímž výkonu závisí i další lidé, tak jsem pod nějakou mírou tlaku, že pokud to budu dělat fakt blbě, tak můžu skončit (a je to tak v pořádku). Jestli ten tlak vyvolává CF, RP nebo kdokoli jiný je úplně jedno. Situace kdy se vedoucí odboru musí někomu zavděčit, aby neskončil, teoreticky může nastat směrem k CF stejně jako k RP. S tím rozdílem že v rámci CF o jeho případném odolání nerozhoduje 5 lidí.
3) Ale i když bychom řekli, že problém je CF utržený ze řetězu, tak přeci organizační přesun nic neřeší. Dokud budeme mít bottom-to-top organizaci strany a CF bude všemocný suverén kdykoli a (téměř) kdekoli, tak je úplně jedno, jestli je ten post odvolatelný skrz CF nebo skrz rozhodnutí RP. Strašně moc zapomínáme, že CF kromě přímých pravomocí může i ukládat/vyzývat téměř k čemukoli. Pokud se mi jó hodně nebude líbit práce vedoucího AO zařazeného pod kancelář strany, tak prostě budu iniciovat snahu, aby CF vyzvalo RP k odvolání nebo dotyčnýho k rezignaci.
4) Lidi nám primárně končí (v jakýkoli fci) proto, že je práce pro Piráty náročná, extrémně demanding, často nevděčná, bez adekvátního uznání, tím pádem často na úkor osobního života a v neposlední řadě často i mizerně placená. Některý z těch věcí asi úplně neodstraníme, některý bychom ale mohli a měli bychom na tom pracovat. Místo toho, abychom si malovali, jak nám ty lidi končej hlavně proto, že je buzeruje CF.

edit:pravopis
Naposledy upravil(a) Lukas.Hejduk dne 16 črc 2020, 22:46, celkem upraveno 1 x.

Machiavelli z Wishe <3

Republikový výbor

+420 777 2I2 272

Odpovědět

Zpět na „Pracovní prostor pro členské iniciativy“