dotaz z mejlu na školství podle Pirátů

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Martin.Smida
Republikový výbor
Příspěvky: 4050
Registrován: 12 črc 2012, 07:45
Profese: Kompostář
Bydliště: Majetín
Dal poděkování: 2919 poděkování
Dostal poděkování: 5340 poděkování
Kontaktovat uživatele:

dotaz z mejlu na školství podle Pirátů

Příspěvek od Martin.Smida »

přišlo nám do pošty:
Milí Piráti,



jakožto Vaše podporovatelka bych Vám ráda poslala pár poznámek k Vašemu vyjádření k českému školství.



Jde o Vaši podporu Chartě Aliance pro otevřené vzdělávání, při kteréžto příležitosti Váš předseda Ivan Bartoš také prohlásil "Školství v Česku bohužel v řadě oblastí zůstává v časech Rakouska-Uherska. Přeplněné třídy, důraz na učení zpaměti a disciplínu, nedostatek spolupráce. Piráti chtějí naše školství posunout do jednadvacátého století a podpora otevřeného vzdělávání je jedním z kroků na této cestě. Vzdělávání je sdílení."



Považuji za nešťastnou propagaci iniciativy Charta Aliance (viz níže) i takováto prohlášení. Tvrzení, která pronesl předseda Bartoš, jsou ve většině nepodložená - ačkoli v oblastech, které jsou jeho doménou, se vyjadřuje naopak velmi fundovaně a je radost ho poslouchat.



Působila jsem několik let na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde jsem se zabývala dalším vzděláváním pedagogů, učím zahraniční studenty a jsem v doktorském studiu na PedF UK, což mi myslím dává alespoň základní orientaci v problému školství, proto bych s dovolením vypsala některé hlavní problémy, které podle mne české školství má:



- Soustavná neodborná kritika českého školství. Vytváří se zde představa, že české školství fatálně nefunguje, přitom české školství je na tom dlouhodobě svou úrovní velmi dobře. Učitelé studují pět let, pak mají mnoho let praxe a je z mého pohledu nešťastné, aby co a jak učit řešili kategoricky a zároveň bez důkladného studia politici či různí "aktivisté".

Zmíněná kritika také usnadňuje vstup do školství mnoha jednotlivcům a organizacím bez jakékoli odbornosti, které se ho snaží "napravovat", podobně jako opakované reformy z ruk rychle se střídajících ministrů školství.


- Nízké platy. Je zároveň zajímavé, že platy učitelů ZŠ a SŠ nejsou až tak špatné, jak se všeobecně soudí; jsou kolem 23 000 hrubého, což je sice málo, ale panují o nich často ještě katastrofálnější představy. Učitelé na VŠ mají pak platy ještě nižší (což se také příliš neví) - tam ale někdy celkový výdělek záleží i na dalších grantech atd.; obecně se nicméně dají platy pedagogů považovat za velký problém.

Velmi špatně jsou na tom nepedagogičtí pracovníci škol (školníci, zaměstnankyně jídelen ad.).



- Systém grantů a vědy v humanitních/sociálních vědách. Mnoho peněz končí v grantech, jejichž shánění je časově náročné, ale jejich výsledek je velmi nejistý. Výstupy v oblasti vědy jsou často články, splňující sice všechny vědecké požadavky, které jsou ale výzkumem pro výzkum a výsledky jsou zcela zbytečné. Systém grantů je zcela nesystémový a nahodilý.



- Vysoký počet žáků ve třídách - o čemž Ivan Bartoš mluvil.



- Neexistující, stále odkládaný tzv. kariérní řád. Jde o systém, který by zajišťoval a zjišťoval profesní růst učitelů, pomocí praxe, sebevzdělávání aj. Jeho neexistence je palčivá, zároveň jeho neuvážlivé zavedení v některých zahraničních zemích je varováním, o jak komplexní problém se jedná.



- Psychiatrizace problémů učení - problém související s celým směřováním naší civilizace, neochota čelit nesnázím jakožto součásti života, jejich odsouvání pomocí nálepkování. Plyne z něj i velký nárůst asistentů ve třídách, jejichž přítomnost může učitelům práci spíše ztěžovat.



- Segregace dětí ve velmi nízkém věku dle jejich prospěchu/vizí rodičů - zásadní problém v rovině jednotlivce i společnosti. Škola je nástrojem socializace a pokud se člověk již od svých 6 (v případě elitních ZŠ), 8 (u jazykovek) či 11 (u víceletých gymnázií) let setkává s neúplným spektrem společnosti, těžko může mít o jejích členech, povaze realistický přehled. Myslím, že současné rozdělování společnosti na "informované" a "idioty", kterého se mnozí tak rádi dopouští, je také plodem takovéhoto (ne)fungování společnosti.

Následuje skutečnost, že dětí, které zůstávají v "normálních" školách, jsou ochuzeni o ty, kteří výuku táhnou, a učitelé mají následně mnohem obtížnější práci.

V osobní rovině je fakt, že nemá zmíněnou celkovou zkušenost se společenskou variabilitou, rovněž problémem pro jednotlivce. Kromě toho je i problém, že talentovaný jedinec nezažije úspěch ve výuce, který by mu náležel, kdyby byl v přirozeném prostředí.





Co se týče Charty Aliance, vnímám ji jako nahodilou akci, která upozorňuje na nepříliš důležité problémy školství a dělá z nich problémy zásadní. Především ji ale vnímám jako projekt, kterým se chce, pomocí přitažlivých vět a obecně nenapadnutelných tvrzení, zviditelnit soukromá firma Eduin. Ta je spjata s firmou Scio, což je opět soukromý subjekt, vybudovaný Ondřejem Štefflem, která se díky jeho podnikatelskému umění stala stěžejním dodavatelem přijímačkových testů, zakladatelem soukromých škol a výrazným hlasem o stavu českého školství. Nicméně odborné zázemí těchto společností je sporné, sám pan Šteffl vystudoval matfyz a je kandidátem věd ze sociologie. Doporučuji také podívat se na stránky organizace Eduin do sekce "Partneři a dárci" - http://www.eduin.cz/partneri/



Děkuji Vám za reflexi těchto mých připomínek. Jak jsem psala, jsem Vaší podporovatelkou a vítám Vaši aktivitu na politické scéně, proto bych ráda podpořila i Vaši snahu o zlepšování českého školství.



S přátelským pozdravem
prosím zodpovědné o zodpovězení. díky.
Uživatelský avatar
Jakub.Michalek
Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
Příspěvky: 12359
Registrován: 22 čer 2009, 14:54
Profese: poslanec
Bydliště: Žižkov - Praha 3
Dal poděkování: 5389 poděkování
Dostal poděkování: 20712 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: dotaz z mejlu na školství podle Pirátů

Příspěvek od Jakub.Michalek »

Omg. Pan Šteffl vystudoval matfyz, takže jeho zázemí je sporné, takže jeho firma je pochybná a organizace EDUin s ní spojená taky. To už je skoro z toho soudku "Štěpán vystudoval Cambridge, tak bychom ho měli vyloučit." :lol:

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem. :)

Uživatelský avatar
Adam.Zabransky
Krajský zastupitel
Příspěvky: 2135
Registrován: 06 led 2012, 22:10
Profese: politik, vystudovaný právník
Bydliště: Praha 10 - Vršovice
Dal poděkování: 2067 poděkování
Dostal poděkování: 3794 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: dotaz z mejlu na školství podle Pirátů

Příspěvek od Adam.Zabransky »

Odpověď na tenhle e-mail už Ivan řešil, myslím že nemá cenu řešit znova. Akorát teda nevím, jestli nakonec nějakou odpověď poslal. :D

Pražský radní pro majetek, transparentnost a legislativu, člen republikového výboru, vystudovaný právník, bojovník za ochranu zvířat a efektivní altruista.
FB: https://www.facebook.com/piratzabransky Twitter: https://twitter.com/adamzabransky

Uživatelský avatar
Lenka.Wagnerova
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2452
Registrován: 09 pro 2011, 15:12
Profese: ucitelka,psycholozka
Bydliště: Praha - Vinoř
Dal poděkování: 4813 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování

Re: dotaz z mejlu na školství podle Pirátů

Příspěvek od Lenka.Wagnerova »

Adam.Zabransky píše:Odpověď na tenhle e-mail už Ivan řešil, myslím že nemá cenu řešit znova. Akorát teda nevím, jestli nakonec nějakou odpověď poslal. :D
Kde je zveřejněna odpověď? Předem děkuji (děkujeme - myslím, že mohu mluvit za celý tým, který pracoval na programu) za odkaz.
Jakub.Michalek píše:Omg. Pan Šteffl vystudoval matfyz, takže jeho zázemí je sporné, takže jeho firma je pochybná a organizace EDUin s ní spojená taky. To už je skoro z toho soudku "Štěpán vystudoval Cambridge, tak bychom ho měli vyloučit." :lol:
Přesně takovéto reakce lidí, kteří o vzdělávacím systému vědí houby, naprosto shazují vše, co jsme celá léta v tomto oboru dělali. Bylo by lepší, kdyby pan místopředseda nechal odborné věci na odbornících. Stejně by měl reagovat i předseda, který svými zevšeobecňujícími vyjádření tuto zamýšlenou prioritu také shazuje. Opakovaně jsem ho varovala, že odborník pozná, že o tom moc neví, nejpozději po páté větě. Nevěřil, odborné zázemí nepotřebuje, případně ho má v takové kvalitě jako paní ministryně.
Uživatelský avatar
Adam.Zabransky
Krajský zastupitel
Příspěvky: 2135
Registrován: 06 led 2012, 22:10
Profese: politik, vystudovaný právník
Bydliště: Praha 10 - Vršovice
Dal poděkování: 2067 poděkování
Dostal poděkování: 3794 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: dotaz z mejlu na školství podle Pirátů

Příspěvek od Adam.Zabransky »

Lenka.Wagnerova píše:
Adam.Zabransky píše:Odpověď na tenhle e-mail už Ivan řešil, myslím že nemá cenu řešit znova. Akorát teda nevím, jestli nakonec nějakou odpověď poslal. :D
Kde je zveřejněna odpověď? Předem děkuji (děkujeme - myslím, že mohu mluvit za celý tým, který pracoval na programu) za odkaz.
Pokud vím, tak odpověď zveřejněna není, stejně jako jiné odpovědi na e-maily, které dostáváme. Jinak odpověď připravoval pokud vím tak Janek, možná i Vašek, přičemž oběma Ivan e-mail přeposlal. (Můžu přeposlat. Ale jak jsem říkal, ani nevím, jestli Ivan na e-mail nakonec odpověděl.)

Pražský radní pro majetek, transparentnost a legislativu, člen republikového výboru, vystudovaný právník, bojovník za ochranu zvířat a efektivní altruista.
FB: https://www.facebook.com/piratzabransky Twitter: https://twitter.com/adamzabransky

barahol
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 5
Registrován: 13 bře 2017, 18:34
Profese: pedagožka
Dostal poděkování: 4 poděkování

Re: dotaz z mejlu na školství podle Pirátů

Příspěvek od barahol »

Dobrý den,
jakožto autorka dopisu bych se k tomu ještě vyjádřila.
Na jednu stranu panu Šmídovi děkuji, že se mým dopisem zabýval a reagoval na mé urgování odpovědi, resp. reakce, že někdo můj e-mail četl. Na druhou stranu z mé strany šlo o dopis vedení Pirátů, nikoli příspěvek do fóra; u soukromé korespondence lze předpokládát větší míru porozumění a naopak sociální sítě vedou k větší míře konfrontace, proto mne tato diskuse trocha nemile překvapila...
Nechtěla jsem útočit na pana Šteffla. Několik let byl ředitelem školy, věnuje se školství dlouho, nemyslím si tedy, že by mu vůbec nerozuměl. Na druhou stranu opravdu pedagogiku nikdy nestudoval a VŠ jednoho směru jistė nedává člověku automaticky přehled v jiném oboru. U školství se toto bohužel obecně opomíná snad více než kde jinde, přestože pedagogika je věda a učitelství profese (odtud známé srovnání třeba s doktorskou profesí). V ČR je cca 150 tisíc učitelů, což je mimochodem také velká voličská síla.
Chtěla jsem především upozornit na některá hlavní témata, která by podle mne české školství mělo řešit. Neříkám zároveň, že se jimi nutně Piráti musejí zabývat, mají jiná silná témata, ale pokud by se jedním z nich mělo stát i školství, je určitě na čem pracovat.
Mějte se pěkně
Barbora Holubová
Tito uživatelé poděkovali autorovi barahol za příspěvek:
Lenka.Wagnerova
Uživatelský avatar
Pavel.Nazarsky
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 251
Registrován: 23 črc 2014, 12:24
Profese: učitel
Bydliště: Hybernská 1012/30, Praha 1 - Nové Město
Dal poděkování: 440 poděkování
Dostal poděkování: 461 poděkování

Re: dotaz z mejlu na školství podle Pirátů

Příspěvek od Pavel.Nazarsky »

Tak - hezký příspěvek. Ale optimismus, že české školství funguje, nemohu jako praktikující učitel 1. stupně ZŠ sdílet. Momentálně se v praxi potýkáme s mnohonásobným nárůstem poruch učení, což narušuje samotný vzdělávací proces, a obsah učiva je i tak úplně mimo možnosti a schopnosti (odhadem) 70% žáků. Nechci se víc rozepisovat, je to příliš smutné téma.
Odpovědět

Zpět na „Školství“