Tomas.Martinek píše: ↑10 úno 2019, 13:58
Sice vůbec nereagujete na to, že novostavby platí daň 21 %, zatímco starší pouze 4 %. Ale k dalším připomínkám.
Ano, to je fakt. Nicméně nutno upozornit, že běžný kupec tzv. "sociálního" bydlení zaplatí 15% (ne 21%) daň.
Ale co je důležitější, dodavatel stavby jako plátce DPH nezaplatí daň na vstupu - za materiál, subdodávky apod. ve výši 21% a tedy ji už nepromítne do ceny nemovitosti! Oproti tomu každý, kdo třeba rekonstruuje nemovitost a pak ji prodává, zaplatí DPH (15%/21%) a tu musí promítnout do ceny. Tedy to znevýhodnění je spíše v některých případech naopak zvýhodněním ve výši až 6%; případně 10% (6%+4%) z celkové ceny. Jsou to takové ne úplně viditelné daňové zálivy, ze kterých čerpají ti, co se jim podaří něco zajistit (vylobovat), nejlépe s nějakou bohulibou záminkou.
Tomas.Martinek píše: ↑10 úno 2019, 13:58
Antonino píše: ↑10 úno 2019, 13:17
1) Každé snížení daně logicky povede ke snížení cen a naopak (neřešme hypotetické netržní schlamstnutí rozdílu prodejcem). To samo o sobě není argument. Stejně tak můžeme zrušit i jinou daň a úspora může být zdroj pro financování bydlení (toto samozřejmě nenavrhuji). A předesílám, že snížení cen nemovitostí nemůže být cílem samo osobě; je třeba dbát na udržitelnost - viz poznámky na konci.
U daní jako DPH či spotřební daň to tak není, že se úměrně cena snížila. U daně z nabytí nemovitosti to tak nebude určitě, protože by se zvýšila poptávka po nemovitostech, která z makroekonomického hlediska cenu nemovitostí paradoxně zvýší, i kdyby se neplatila daň žádná.
Na základě čeho to je tvrzeno? To jsou základní ekonomické principy v tržním prostředí. Uvědomujete si, že jste asi neúmyslně napsal, že váš
návrh povede ke snížení daňových výnosů, ale nepovede ke snížení cen, protože ji vysaje trh (tedy marže prodávajících), dokonce jste napsal, že se cena zvýší. To jste předpokládám říci nechtěl. Ale mohu Vás uklidnit, není tomu tak. Vždycky budou ceny maximální, co unese trh (kupující). Dovoluji si ještě poznamenat, že růst cen nemovitostí v posledních letech je vyšší než zmíněné 2 či 4 procenta, takže přeceňujete dopad změny. Bude mít poměrně malý vliv na trh.
Tomas.Martinek píše: ↑10 úno 2019, 13:58
Antonino píše: ↑10 úno 2019, 13:17
6) Rozhodně odmítám (a už vůbec takovou verbalizaci) kritizování ČNB za zpřísnění podmínek pro hypotéky a požadavek na stimulování realitního trhu, aby byl "dostatek bydlení pro
všechny" nad reálné možnosti ekonomiky a občanů. Opravdu bych tu nechtěl mít pravou realitní krizi jaká byla ve 2008 v USA. Hlavním cílem musí být
udržitelná ekonomika.
Dle zátěžových testů jsou české banky ve výborné kondici (
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/za ... 1549803098). Rozhodně nesouhlasím se zaváděním příjmových kritérií. Ještě pochopím požadavek na změnu LTV z 90% na 80%, protože sami banky tvrdí, že nemovitosti jsou o cca 16 % předraženy. Ovšem závádění příjmových kritérií, kdy mnoho osob nemá uznatelné příjmy (např. práce na dobu určitou, daňová optimalizace apod.) považuji za absolutní zbytečnost. Obzvlášť pokud mají při 80 % LTV krytu celou případnou ztrátu jen z prodeje nemovitosti... Jinak krize v USA měla úplně jiné příčiny, např. se vůbec neřešila bonita (kterou český banky řeší velmi dobře), smlouvy byly vázány na nemovitost a ne na osobu apod.
Já ale nepsal o bankách, ale zadlužených domácnostech hypnotizovaných domněním, že musí bydlet za každou cenu ve vlastním. Předražení je třeba vždy vztáhnout k nějaké bázi. Před krizí nebo v krizi...?
Tohle věta mně šokovala: "Rozhodně nesouhlasím se zaváděním příjmových kritérií.". To je zcela nezodpovědný přístup. Mimochodem je to přesně o těch příčinách v USA (následné spekulace finančních trhů byly až dalším kamínkem). Co vůbec nechápu, že v jednom odstavci odmítáte příjmová kriteria a zároveň se zaštiťujete řešením bonity v našich bankách. Dovolím si ještě upozornit, že zabavením nemovitosti dluh nezmizí a v případě propadu/splasknutí bubliny to nemusí stačit na zaplacení všech závazků a dotyčný stejně skončí v exekuci. Navíc přijde o těch 20% + co má splaceno.
Tomas.Martinek píše: ↑10 úno 2019, 13:58
Antonino píše: ↑10 úno 2019, 13:17
PS: (nezávisle na předchozím): Možná to bylo někde ve zdůvodnění, ale nepostřehl jsem jeden malý benefit toho návrhu, že podmínka max. jedné nemovitosti by mohla nepatrně rozhýbat trh z nemovitosti (tlak na prodej původní nemovitosti, kterému by mohl někdo podlehnout).
To nikde nepíšeme. Návrh má mírně na trhu zvýhodnit osoby, které si kupují nemovitost pro vlastní bydlení, před investičními spekulanty, kteří si je pořizují za účelem podnikatelské činnosti - nájemného bydlení...
Jste mi neporozuměl, to nebyla výhrada. Byl to bod pro vás. I když s mnoha věcmi nesouhlasím, tak jsem si dovolil (objektivně) upozornit, že vedlejším efektem dobře aplikované podmínky jedné nemovitosti, dojde k jistému rozpohybování realitního trhu (někoho to může přimět k prodeji té původní nemovitosti, aby splnil podmínku). Nicméně vliv by byl spíše marginální.
Jste si dali za cíl podpořit vlastní bydlení, protože po tom občané touží. Ale to je IMHO chybní cíl. Cílem by měl být rozvoj bydlení s ohledem na udržitelnost (ekonomickou, ekologickou, sociální). Pak jsou samozřejmě úvahy mnohem složitější, než se se sníží nějaká sazba. Také prosím vezměte v úvahu, že bydlení v nájemním bydlení pro mnoho rodin je mnohem bezpečnější a udržitelnější cestou jak prožít kvalitní životy bez strastí pro celou rodinu než vlastní bydlení někde na hraně.
Všechny své podněty píšu s respektem k tvůrcům návrhu a s vírou, že je vedou dobré úmysly. Mohu se ve svých závěrech samozřejmě mýlit, ale zatím při mém nejlepším vědomí a svědomí považuji své poznámky a obavy za nerozptýlené.