Asi budu znovu a znovu vysvětlovat, co to fudraising vlastně jé, vy .
HLAVNÍ ZÁSADY FUNDRAISINGU
PS. Vlastně jsem překvapen, že Petr vůbec dostal tech 700 Kč, asi omylemCo je vůbec potřeba pro to, abychom se mohli fundraisingem začít zabývat? Zde je
několik hlavních zásad, bez kterých se neobejdeme:
· musíme požádat - podle průzkumů většina lidí nepřispívá neziskovým organizacím
proto, že je nikdy nikdo nepožádal. První zásadou fundraisingu je tedy umění požádat.
Nestačí umět dobře popsat činnost organizace, znát kvality projektu. Velmi důležitá je
výzva k činu. Musíte potenciálního dárce požádat, aby přispěl;
· osobní přístup - čím osobnější přístup použijete, tím více zapůsobíte. Obecně platí že
osobní schůzka je lepší než telefonát, který je lepší než osobní dopis, který je lepší než
neadresná zásilka oslovující velkou skupinu lidí;
· porozumění pohledu dárce - rozhodnutí darovat může v dárci vyvolat celou řadu
pocitů a myšlenek - tomu je důležité porozumět. Za dárcovstvím se může ukrývat
důvěra (dám peníze skutečně na dobrou věc), naděje (i malý dar může pomoci),
dobročinnost, ale i osobní důvody;
· fundraising je o lidech - lidé nedávají organizacím. Dávají, aby pomohli lidem nebo
aby přispěli k tomu, že se na světě něco změní k lepšímu;
· fundraising znamená prodávat - důležité je přesvědčit lidi, že existuje důležitá
potřeba, společenský problém, který vaše organizace dokáže změnit. Vlastně jde o to
prodat dárci myšlenku, že je užitečný - že vám dokáže pomoci v řešení;
· důvěryhodnost a PR - lidé přispívají na projekty, o kterých už slyšeli. Pro fundraising
je tedy nesmírně důležitá důvěryhodnost a dobré vztahy s veřejností;
· dárci nevědí, kolik dát - požádejte o konkrétní částku, uveďte konkrétní příklady darů,
které jste již obdrželi, nabídněte nákupní seznam různých položek… Dárce totiž
většinou netuší, kolik se od něj očekává. Nechce dát příliš mnoho, ale ani ne málo, aby
nevypadal jako lakomec;
· poděkování – poděkování dárci je nesmírně důležité, protože znamená uznat a ocenit
dárcovu velkorysost. Na poděkování využijte každou vhodnou příležitost. Zvyšujete
tím pravděpodobnost opakovaného daru;
· dlouhodobé zapojení – cílem je získat dárce, kteří budou přispívat hodně a pravidelně.
Veškeré úsilí se vyplatí, pokud bude podpora velká a pravidelná. Nejlepší řešením (a
zároveň nejobtížnějším) je dosáhnout to, že se dárce zapojí do činnosti organizace a tím
se cítí osobně zodpovědný za její úspěch;
· odpovědnost a informace – když od někoho přijmete peníze, odpovídáte za to, že
budou vynaloženy za účelem, na který byly získány, a že budou vynaloženy efektivně a
skutečně budou mít nějaký dopad. Neváhejte o tom dárce informovat – každého potěší,
že jeho peníze byly použity efektivně.
a když přečtete ten text nahoře, tak mě okamžité vybavila přednáška Amandy Palmer na TED "Umění poprosit"
http://www.youtube.com/watch?v=sqwz53sMqps&html5=1
a že to není žádný "slušňjak", asi nikomu nevadí
http://www.youtube.com/watch?v=3UYEZnhnVCg&html5=1