Dobrý den,
byl jsem dlouholetým "insidederem" v oboru, a to na "vysokém stupni zasvěcení."
Jak je tady správně zmíněno, exekutoři jsou jen poslední, nejvíce viditelnou částí řetězce a celý proces začíná o mnoho a mnoho dříve.
S využitím slabého právního povědomí občanů ČR a jejich nezájmu o obranu vlastních práv, byla zejména pro zahraniční finanční instituce ČR zemí zaslíbenou a postupným laděním několika právních norem zde byl postupně vytvořeno komplexní monstrum, která nemá v civilizovaném světě obdoby. Viz. pro představu - známá "fikce doručení" a pod..
Důvodem, proč třeba normy se vztahem k exekucím poslanci (na úkor závažnějších témat) novelizují a vylepšují "3x do týdne" samozřejmě není jejich dojemná péče o matku samoživitelku, ale zakázková výroba "vhodného podnikatelského prostředí" pro finanční instituce a napojený byznys.
Troufám si tvrdit, že věc má potenciál (...a možná i cílený záměr) stát se možná největším majetkovým transferem polistopadové éry.
Pokud bych měl definovat "největší zlo" konkrétně exekučního systému, tak to překvapivě nebudou žádné věci, které se běžně napadají, ale cosi úplně jiného.
Stát zde zcela neřízeně zprivatizoval jednu svoji kompetenci, a to patrně záměrně způsobem, kdy byla zanedbány "zásady plánování projektů"...
Tedy v našem případě "měření a vyhodnocení splnění cílů projektu". A jak říká manažerská poučka:"Pokud něco neměřím, tak to ani neřídím."
Dnes tedy existuje stav, který všem zúčastněným naprosto vyhovuje, a kdy je možné kolem exekucí pouze donekonečna naprázdno diskutovat a vytvářet různé mýty pro veřejnost...Např. není možné zjistit, jak vypadá struktura pohledávek co do výše a původu a není možné hodnotit "přiměřenost" exekutorských odměn a pod.
Takže můžeme donekonečna z komory poslouchat, že gró exekucí "rozhodně nejsou bagatelní pohledávky"a exekutoři vlastně trpí hlady...a celkem s tím nelze nic dělat...
Pokud tedy s exekucemi někde začít, tak tím, že se vrátíme na začátek projektu. Vlajkou, pod kterou se vše tvořilo, bylo toto:
1) Zlepšit situaci věřitelů
2) Odlehčit soudům
A zeptat se:"Milý státe, zlepšila se po 10 letech situace věřitelů? A odprezentuj mi to prosím nikoliv na telefonních operátorech a bankách, ale na živnostníkovi s nezaplacenou fakturou a matce bez alimentů. Rovněž mne přesvěč, že pokud jsem věřitelem, který na místě není první, tak se mi nestane, že dlužník už bude kvůli nějaké stovce u někoho jiného zexekuován do trenýrek a mně už tedy nikdy nic nezaplatí... A milý státe, odlehčilo se soudům? Nebo se jim tak nějak "nečekaně přitížilo" žalobami na 1 Kč a cíleným generováním podobných "pohledávek"?

A státe, když už se ptám, tak mi dokaž, že procesem nevznikají sekundární škody. Tzn., že nám někde nevzniká armáda lidí, kteří sice zasponzorovali exekuční byznys, ale díky likvidačním metodám přestali dodávat do systému, popř. se stali konzumenty sociálních příspěvků.
Z dalších věcí, které se neprobírají, je třeba "Jánošíkovským systém", zaváděn poslední dobou i v jiných oblastech. Pokud jste běžným člověkem, který kdesi zapoměl zaplatit stokorunu pokuty za parkování a přijde vám exekuce, tak zaskřípete zuby a zaplatíte. Touto svou platbou ovšem soukromému exekutorovi kompenzujete i jeho náklady, které má s dalšími dvěma exekucemi na jiné lidi...kde sice koná, ale nic nevymůže.

Tedy něco na způsob:"Pánové, oba špatně parkujete...ano,vy jste nezaměstnaný, tak to nic...a vy ne...tak to bude 100 za vás a ještě 100 tady za pána bez práce, co nemá peníze..."
Rozhodně, pokud má někdo i třeba jen maličký pocit, že exekuční a jemu předcházející byznys v ČR by mohl být třeba i "v pořádku", nechť jej rychle ztratí...

A závažnost tohoto problému, i jeho důležitost pro lidi bude jen narůstat...
