Zdravím republikový výbor,
velice detailně jsem se seznámil se společným volebním programem pro volby do EP a související strategii.
Přikládám seznam hlavních připomínek.
Domnívám se, že vzhledem k váze, kterou mají čeští Piráti jako nejsilnější evropská Pirátská strana by společný evropský program měl plně reflektovat program České pirátské strany, nebo s ním minimálně nebýt v zásadním rozporu a vyvolávat pochybnosti o našem politickém směřování.
Vzhledem k povaze procesu referenda navrhuji dva následující postupy:
vrátit text PPEU k zapracování hlavních přípomínek - ty bychom naformulovali na jednání RV ve Vraclavi u Pardubic.
alternativněNepřipojit se ke společnému programu PPEU. (Procesně by se jednalo o zamítnutí návrhu v referendu.)
Osobně pro současnou verzi návrhu nedokážu s čistým svědomím hlasovat.
Detailní seznam přípomínek a návrhy na případné zlepšení:
První odstavec preambule svým zněním nahrává interpretaci, jako by existoval rozpor mezi zájmy evropských států a zájmy občanů. Ačkoliv je zcela klíčové zdůrazňovat zájmy občanů, je zavádějící naznačovat, že by zájem občanů a členských států byly v rozporu. Přeci jen, v zemích EU máme demokraticky zvolené vlády. Důležité je adekvátně zohledňovat zájmy občanů a hledat synergii mezi těmito zájmy a zájmy hájenými na nejvyšší úrovni rozhodování.
V sekci občanství pro Evropu se uvádí „Evropská pirátská strana věří, že každý v Evropské Unii by měl mít právo na skutečné občanství EU“. Doporučuji doplnit pro upřesnění, že se jedná o každého občana EU, aby nedošlo k nežádoucím dezinterpretacím odstavce. Rovněž doporučuji zcela vypustit zmínky o „ideálu světa bez hranic“. Jedná se o normativní výrok, který není v souladu se zahraničněpolitickým programem České pirátské strany.
V části k transparentnosti veřejného prostoru by měl být zmíněn i prostor pro výjimky z transparentnosti rozhodování. Jmenovitě se jedná zejména o otázky týkající se bezpečnosti, zahraniční politiky a společné obranné politiky, kde je – i s ohledem na proměny mezinárodní situace a z toho vyplývající hrozby – důraz maximální transparentnost kontraproduktivní.
V části programu k Evropské politice považuji za nejvíce problematický požadavek zrušení jednomyslnosti při hlasování k otázkám týkajícím se společné zahraniční, rozpočtové či daňové politiky. Vzpomeňme si například na nejednotnost unijní sedmadvacítky ohledně podpory Ukrajiny, podobná nejednota by se dala očekávat i třeba ohledně vztahů s Čínou. V mnoha částech programu včetně preambule je rovněž zdůrazňována důležitost debaty, inkluzivity a otevřenosti procesu rozhodování. Obávám se však, že požadavek zrušení jednomyslnosti, kdy může dojít k přehlasování jednotlivých členských států, jde přímo opačným směrem.
V části programu k mezinárodním vztahům a k obranné politice zcela chybí odkaz konstruktivní dialog a prohlubování spolupráce EU-NATO.
Část programu k problematice azylu a migrace je úzce zaměřená na práva a zájmy migrantů/ žadatelů o azyl, zatímco prakticky vynechává a nezohledňuje bezpečnostní a jiné zájmy členských států EU a unijních občanů. Právě důkladnou balanci zájmů všech zúčastněných stran (migrantů, žadatelů o azyl, občanů, členských států) zdůrazňuje program českých Pirátů k migraci z roku 2020. Oba programy jsou z těchto důvodů v nesouladu.
V sekci k azylu je artikulován požadavek na důkladnou revizi evropské uprchlické a azylové politiky, chybí však odkaz na již probíhající práce na novém evropském paktu o migraci a azylu.
V sekci k azylu je uveden požadavek, aby bylo možné žádat o azyl z libovolného místa na planetě. Tento požadavek je velmi ambiciozní a velmi svazující, už jen z hlediska administrace. Doporučuji namísto „libovolného místa na planetě“ upravit na „i mimo EU“.
V sekci věnované lidským právům v digitálním věku – právu na soukromí je navrhováno, aby uchovávání osobních dat bylo omezeno na osoby, které jsou podezřelé ze spáchání nebo přípravy trestného činu. Tato sekce kompletně vynechává případy nutného uchovávání dat pro potřeby finanční správy, zdravotní péče nebo třeba systému sociálního pojištění apod. Uchovávání dat se rovněž nevyhneme v případě sankčních seznamů, kdy se v pravém slova smyslu nejedná o zaznamenávání dat o osobě podezřelé z trestného činu. Dobrou inspirací k úpravě odstavce by mohl být program České pirátské strany k tématu soukromí, kde se zcela konkrétně navrhuje zákaz plošného sledování komunikace, zákaz plošného sledování kamerovými systémy, zákaz bezdůvodného prověřování občanů a údajů o nich, zákaz elektronického a biologického slídění.
V sekci věnované svobodě projevu navrhuji zahrnout i problematiku dezinformací a vlivového působení cizí moci. Tyto aktivity by neměly být hájeny pod záminkou svobody slova. Problematiku vlivového působení a dezinformací doporučuji zahrnout i do sekce ochrany svobody online.
Doporučuji revizi opakovaně využívaného výrazu „křehký stát“ v českojazyčném překladu programu.
Seznam připomínek podrobně
preambule (odstavec 1)
První odstavec preambule svým zněním naznačuje rozpor mezi zájmy evropských států a zájmy občanů. Ačkoliv je zcela klíčové zdůrazňovat zájmy občanů, je zavádějící jakkoli naznačovat, že by zájem občanů a členských států byly v rozporu. Přeci jen, v zemích EU máme demokraticky zvolené vlády. Důležité je adekvátně zohledňovat zájmy občanů a hledat synergii mezi těmito zájmy a zájmy hájenými na nejvyšší úrovni rozhodování.
Případný návrh na revizi:
Občanská společnost (odstavec 3)
V odstavci se uvádí „vyzýváme EU k úzké spolupráci s organizacemi občanské společnosti po celé Evropě i mimo ni, aby zajistila, že tyto základní hodnoty budou respektovány a prosazovány ve všech aspektech tvorby pravidel a rozhodování EU“. Výzvy ke spolupráci s organizacemi občanské společnosti jsou zcela na místě, otázkou však je, do jaké míry mají být do dialogu o hodnotách EU a jejich prosazování zahrnuty i mimoevropské (chápu-li dobře tedy například americké) organizace. Požadavek zapojení mimoevropských organizací občanské společnosti ke spolupráci může být do jisté míry kontroverzní.
Navrhovaná úprava:
Demokracie pro Evropu (odstavec 3)
V posledním odstavci se uvádí, že by občané měli mít právo rušit stávající právní předpisy a iniciovat nové. Doporučuji přidat informaci o tom, za jakých podmínek, aby nedocházelo k zbytečné dezinterpretaci tohoto bodu.
Transparentnost veřejného sektoru (odstavec 1)
Navrhované zásady transparentnosti rozhodovacích procesů jsou vhodné podpory. Dovoluji si však upozornit, že v některých oblastech nelze nebo není vhodné požadavek na transparentnost zcela naplnit. Jedná se především o záležitosti společné evropské obranné a zahraniční politiky a další témata týkající se bezpečnosti. V těchto oblastech by ze zjevných důvodů měla být z požadavku transparentnosti udělena výjimka.
Obranná politika a kybernetická bezpečnost
V sekci chybí jakákoliv zmínka o NATO a o potřebě prohlubování spolupráce a vedení konstruktivního dialogu EU-NATO. Doporučuji zvážit přidání odstavce ke spolupráci EU-NATO.
(odstavec 1) Navrhuji zvážit případné možnosti reformulace (nebo smazání) věty „Jakákoliv potřeba vojenské autonomie členských států nesmí být zneužívána k poškození společného evropského ducha spolupráce“. Obsah sdělení je z této formulace nejasný a mohl by navádět k případným dezinterpretacím.
Zahraniční styky - Obecné zásady
(obecně) Doporučuji v této sekci zvážit přidat konkrétní odkaz na spolupráci EU-NATO.
(obecně) Doporučuji ke zvážení, zda se v sekci věnované zahraničním stykům více věnovat otázkám vztahů EU-Čína a vztahům vůči Rusku. Případné rozpracování nebo alespoň zmínku by si zasloužila Afrika nebo Indopacifik.
(obecně) V sekci je dále možné pro kompletnost doplnit důraz na zachování a ochranu mezinárodního řádu založeného na pravidlech.
Evropská politika (odstavec 2)
Požadavek nahrazení jednomyslnosti při hlasování v Radě kvalifikovanou většinou v otázkách zahraniční, daňové nebo rozpočtové politiky se z našeho pohledu jeví jako vysoce problematický. Důkazem je nejednotnost unijní sedmadvacítky ohledně podpory Ukrajiny, podobná nejednota by se dala očekávat i třeba ohledně vztahů s Čínou. Požadavek také vysoce kontrastuje se zněním preambule, kde je zdůrazňován princip subsidiarity, celoevropská debata a přiměřená míra účasti všech. Zavedení prvku většinového hlasování je naopak krokem přispívajícím k větší centralizaci. Doporučuji ještě důkladně zvážit případné vypuštění tohoto bodu.
Migrace (Odstavec 1)
Druhá věta úvodního odstavce „Migrace je primárně sociální záležitostí, a jako taková musí respektovat lidskou důstojnost všech migrantů a žadatelů o azyl“ hovoří pouze o migrantech a žadatelích o azyl, zcela vynechává zájmy občanů-voličů a členských států Unie (podobná připomínka zazněla již na fóru v době prvního kola připomínkování programu). Čeští Piráti ve svém programu k migraci z roku 2020 zdůrazňují potřebu balancování zájmů všech – zájem na bezpečnosti a prosperitě občanů a členských států a zároveň humánní přístup k migraci.
Návrh na revizi:
(Odstavec 3) doporučuji ke zvážení doplnit jednu z tezí programu Pirátů k migraci z roku 2020, že Piráti podporují, aby byly členské státy motivovány k dobrovolnému převzetí části migrantů z přetížených států, například adekvátním finančním příspěvkem z rozpočtu EU.
Návrh na doplnění (za první větu):
Ve čtvrtém odstavci dále navrhuji případně doplnit význam rozvojových projektů a humanitární spolupráce jako součást komplexního řešení migrace.
Návrh na doplnění:
Etický a efektivní imigrační systém (odstavec 1)
V úvodní části sekce se uvádí „Piráti jsou přesvědčeni, že migraci je potřeba dobře organizovat, aby byla přínosem pro všechny zúčastněné strany.“ tato teze je sice převzatá z programu Pirátů k migraci z roku 2020, zde je však uvedena bez bližšího vysvětlení (jaké zúčastněné strany máme na mysli?), což může vést k špatnému pochopení. V navrhovaném textu je opět patrný důraz na potřeby migrantů, Česká pirátská strana přitom ve svém programu z roku 2020 klade důraz na balancování bezpečnostních zájmů a zájmů občanů a humánního přístupu k migraci.
Navrhuji nahradit:
Doporučuji doplnit:
Azyl
(odstavec 1) Doporučuji přihlédnout k aktuálním jednáním o New Pact on Migration and Asylum of the EU, který patrně vyjde vstříc některým výše a níže zmíněným požadavkům. Pakt není v návrhu programu vůbec zmiňován, byť se jeho přijetí předpokládá už na rok 2024. Je tedy kontraproduktivní (a působící zvláštně) v programu volat po kompletní revizi azylové politiky a zároveň se nijak nevymezit (pozitivně či negativně) k již probíhajícím jednáním na novém paktu k azylu a migraci. Odstavec 1 tedy doporučuji výrazně přepracovat nebo zcela vypustit.
(odstavec 4) Zde vidím velký rozpor mezi navrhovaným zněním programu a programem České pirátské strany k migraci z roku 2020. Zatímco navrhované znění evropského programu útočí na Frontex, program českých Pirátů k migraci z roku 2020 naopak navrhuje navýšení rozpočtu Frontexu. Navrhuji pečlivě zvážit případné smazání tohoto odstavce.
(odstavec 5) Větu „Musíme pracovat na nediskriminační reformě azylového systému, kterou budou všechny členské státy respektovat.“ navrhuji zcela smazat.
(poslední věta) Požadavek možnosti žádat o azyl kdekoliv na planetě je velmi svazující.
Doporučuji upravit:
Svobodný software, formáty a protokoly ve veřejné správě
(obecně, ke zvážení) V sekci je navrženo, aby údaje občanů byly zpracovávány, spravovány a zabezpečovávány nástroji svobodného softwaru. Z hlediska státní správy je ale velmi obtížně představitelné, že by se požadavky podobného typu podařilo realizovat. Ke zvážení je, jestli nejít spíše cestou motivace státní správy k přechodu na svobodný software a open-source, než něco takového striktně vyžadovat a přikazovat.
Právo na soukromí
(odstavec 3) Ostavec navrhuje, aby uchovávání osobních dat bylo omezeno na osoby, které jsou podezřelé ze spáchání nebo přípravy trestného činu. Znění odstavce vynechává případy nutného uchovávání dat pro potřeby finanční správy, zdravotní péče, systému sociálního pojištění apod. či případy, kdy se jedinec sám takto rozhodne. Uchovávání dat se rovněž nevyhneme v případě sankčních seznamů, kdy se v pravém slova smyslu nejedná o zaznamenávání dat o osobě podezřelé z trestného činu. Navrhuji tento odstavec kompletně předělat, tak aby připouštěl prostor pro racionálně odůvodněné výjimky. Doporučuji například převzít pasáže z programu českých Pirátů k tématu soukromí, kde se navrhuje zákaz plošného sledování komunikace, zákaz plošného sledování kamerovými systémy, zákaz bezdůvodného prověřování občanů a údajů o nich, zákaz elektronického a biologického slídění.
(odstavec 7) Zvážit zda ponechat zmínku o iBorderCtrl.
Svoboda projevu
(odstavec 1) Navrhuji opatrně (tak aby to bylo přijatelné i zahraniční partnery) zahrnout i problematiku dezinformací a vlivového působení cizí moci. Tyto aktivity by neměly být hájeny pod záminkou svobody slova.
Navrhované znění k doplnění:
Ochrana svobody online
(odstavec 1) Navrhuji opatrně zohlednit i problematiku dezinformací a hybridního působení.
Doporučuji doplnit znění třetí věty o „manipulativní obsah“: