[CF 16/2021 - Volba vládního týmu] Ondřej Polanský - doprava

Archivní fórum pro historická speciální jednání a postupy celostátního fóra


Uživatelský avatar
Ondrej.Polansky
Člen KS Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 1114
Registrován: 12 čer 2009, 12:13
Profese: ---
Bydliště: Dr. Šmerala, Ostrava
Dal poděkování: 1200 poděkování
Dostal poděkování: 1031 poděkování

Re: Ondřej Polanský - doprava

Příspěvek od Ondrej.Polansky »

Martin.Stanek píše: 28 kvě 2021, 00:34

Zdravím Ondro,
rád bych znal tvůj názor ohledně trasy pražského okruhu - zejména v jeho severní a východní části.
Měl by se dle tebe dostavět v té z minulosti setrvačné variantě, nebo by se mělo uvažovat o zvětšení poloměru okruhu?

Ahoj, ta otázka má více rovin, ale měl-li bych odpovědět krátce a jasně, tak obojí.

Ať tak či tak, z čeho v takovém názoru vycházíš?
Bylo by ti případně blízké zaujmout postoj "je potřeba udělat srovnávací rozbor pro a proti několika výrazně odlišných variant a pak z něho vycházet pro rozhodnutí"? Dovedeš si představit, že bys z pozice šéfa resortu zpunktoval uskutečnění takového rozboru odborníky, které by česká odborná veřejnost převážně respektovala? Kde a jak bys je hledal?

Jeden fakt je, že současná koncepce dálniční sítě je dle mého názoru překonaná (podotýkám že slovo názor je zde důležité, protože by se slušelo se jej podpořit nějakou studií či modelem, než na jeho základě začneme něco podnikat). Dva příklady jsem zmínil ve své řeči výše, ale našlo by se jich více. Proč tomu tak je. Současná koncepce dálniční sítě pochází ze 70. let 20. století a sama je postavena na daleko starším modelu z let třicátých. Prošla sice ještě faceliftem v letech devadesátých v reakci na rozpad ČSFR (například se rozhodlo o tom, že dálnice D1 nepovede z Vyškova dále na Púchov a Bratislavu, ale stočí se na sever na ostravsko, a další takové hacky), ale celek je stále designován pro úplně jinou republiku za úplně jiné geopolitické situace.

A proto tady máme třeba právě onu plánovanou předimenzovanou dálnici D49 - ta totiž představuje původní stopu dálnice D1 před onou změnou v severní variantu z roku 1996. Proč to sem píšu v tomhle detailu: kdyby českou dálniční síť měl někdo příčetný namalovat na zelené louce pro dnešní ČR, nikdy by s tímhle designem nepřišel. Jinými slovy revize plánované dopravní sítě je potřebný a prospěšný krok, politici by se měli shodnout na tom, co od ní očekávají, a odborníci mají přijít s řešením. Chceme tuhle diskuzi iniciovat, ostatně souvisí úzce s dlouhodobým rámcem výstavby infrastruktury, který jsem zmínil výše. Jenže.

Je tady ale i ten druhý fakt, sice skutečnost, že nebudujeme infrastrukturu na zelené louce, jede se sice setrvačností podle zastaralé, ale platné koncepce. Předchozí řádky rozhodně nelze číst tak, že začneme revolucí ve stylu Víta Bárty, všechno se zastaví, sedneme si za stůl, a začneme vymýšlet novou síť. Dokončení infrastruktury, do které jsme již vložili tolik úsilí i financí je logický krok. A nemyslím zdaleka jen pražský okruh: krásný příklad je dokončení dálnice D1 v úseku Říkovice - Přerov. Kdyby ta dálnice nekončila na dohled od města na obou koncích, mohli bychom stále vést debatu, zda neinvestovat spíše do urychleného rozšíření D46 (která se od D1 u Vyškova odděluje, aby se s ní zase spojila o 60 km dál u Lipníka v podobě pokračující D35) z nevhodné kategorie R 22,5/100 na kategorii vyšší, doopravdy dálniční, což by (opět v kombinaci s ostatními plánovanými investicemi např. do rychlé železnice) mohlo (názor) být řešení dostatečné, levnější a více ekofriendly než co tam je dnes a co tam má být zítra.

Situace tak ale nestojí, a na chybějící úsek D1 teď musíme nahlížet jako na chybějící obchvat města, do kterého jsme z obou stran celkem nepřirozeně připojili dálnici. Analogicky D3 u Českých Budějovic. Poslední zmínka o Přerovu: situace zde krásně ukazuje to, co je vidět i na situaci kolem pražského okruhu: na nově postaveném úseku D1 Přerov - Lipník nad Bečvou chybí (zhruba) 12 km z 65, to je necelých 20 %. Nikdo ale nemůže tvrdit, že zbývajících existujících 80 % znamená 80% efektivitu stavby - podle mého odhadu je to spíše obráceně.

Zpět k Praze. Velký aglomerační okruh za mne bezesporu ano. Myslím, že výhody polycentrického uspořádání převažují nad stahováním všeho do Prahy na současný (navíc nedokončený) okruh. Ale nedokončit jej by kromě zahozené hromady úsilí a peněz znamenalo také to, že spousta lidí zůstane v režimu současného Přerova natrvalo a že efektivita současného torza okruhu zůstane na současné neuspokojivé úrovni. Za mě tedy, jak jsem již napsal výše, přehodnocení sítě dopravních cest je logický krok, tedy studii určitě ano, to by ale nemělo znamenat přehodnocení staveb, které jsou již tak pevně svázány s existujícím konceptem v takové míře, jako je současný okruh. Úplně jiná věc je úprava projektu tak, aby se do něj promítlo maximum možného z hlediska komfortu starousedlíků (v případě severní varianty by např. šlo uvažovat o zahloubení těch ulic, které se po stavbě okruhu stanou de facto přivaděči).

A jak najít odborníky, kteří by takovou změnu koncepce dopravní sítě zpracovali? Úplně nevím, kam ten dotaz míří, taková studie přece není nic výjimečného, dělají se obdobných desítky, klíč je přece ve správném zadání a prací s jejími výsledky. Jak jsem již říkal - základním krokem je, že se politická reprezentace shodne na tom, jak má doprava v této i následující generaci vypadat z uživatelského hlediska. Říct, jaké metriky bude u cestování (či přepravě nákladu) sledovat a jaké jsou akceptovatelné hodnoty těchto metrik. Oproti tomu Česko dnes: to, že se hejtman rozhodne, že si za humny postaví jako svůj pomník několikamiliardové obecní mezinárodní letiště, jako se stalo v jihočeském kraji, je esencí těch nejhorších praktik.

Na dalších odpovědích postupně pracuji, děkuji za pochopení.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Polansky za příspěvek:
Jaroslav.Nemec
Uživatelský avatar
Ondrej.Polansky
Člen KS Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 1114
Registrován: 12 čer 2009, 12:13
Profese: ---
Bydliště: Dr. Šmerala, Ostrava
Dal poděkování: 1200 poděkování
Dostal poděkování: 1031 poděkování

Re: Ondřej Polanský - doprava

Příspěvek od Ondrej.Polansky »

Marek.Krejpsky píše: 28 kvě 2021, 10:42

Čau Ondřeji,

Zajímá mne problematika rozvoje a obnovy železniční dopravní cesty a chtěl bych položit tři dotazy k VRT a ETCS

Jaký máš názor na opožděnou výstavbu VRT? Co je příčinou, že předchozí vlády stále nezvládli zahájit stavbu?

Příčin opoždění VRT je asi hned několik, resp. celá věc má více rovin. Ještě před pádem socialismu v roce 1989 si progresivní kruhy na železnici uvědomovaly, že stávající síť železničních tratí Československa potřebuje zásadní zlepšení. Jak přímější, tedy kratší spojení, tak zejména vyšší traťové rychlosti – tehdy se uvažovalo o rychlostech 250 km/h, což bylo na úrovni doby. V roce 1992 měla dokonce tehdejší Československá federální vláda k dispozici plán vybudování vysokorychlostních tratí. Na tom jsou smutné dvě věci: tehdejší plán obsahoval více tratí než dnešní koncepce (samozřejmě nepočítám Slovensko) a také že cílová rychlost nových tratí tehdy byla 250 km/h. Dnes, po více než čtvrt století Ministerstvo dopravy připravuje z větší části novou trať Brno – Přerov na rychlost pouhých 200 km/h se smíšeným provozem, a má tu troufalost ji označovat jako vysokorychlostní trať přestože evropská legislativa stanovuje pro novou trať limit právě 250 km/h. Bohužel byla v devadesátých letech zvolena jiná varianta, tzv. modernizace koridorů. Ta má své zastánce i kritiky. Faktem je, že z větší části odstranila velmi špatný stav tehdejších hlavních tratí. Na druhé straně výsledkem bylo dosažení rychlostí pouze 70 – 160 km/h. A tento moment považuji ve své odpovědi za zásadní. Sázka na modernizaci koridorů byla první strategická chyba, druhá pak skutečnost, že po ukončení modernizace jsme usnuli na vavřínech a rovnou nepřešli na plánování VRT. Proč tomu tak bylo se můžeme domnívat, velkou roli jistě sehrála lobby našeho železničního průmyslu, která neměla zájem se učit stavět nové věci, tak nástup raději brzdila.

Jaké rychlosti by měla VRT dosahovat tak aby byla rychlá ale efektivní?

Myslím, že bychom měli cílit na 350 km/h jako standard, důležité je samozřejmě vzít v úvahu délku taktu. Na zřeteli bychom vždy měli mít fakt, že postavíme-li to dobře, bude VRTky využívat příštích několik generací Čechů v objemech stovek tisích přepravených lidí denně.

Jaký máš názor na cenové hladiny nabízených ETCS řešení pro starší lokomotivy? Systém je jistě bezpečný, je ale jeho cena odpovídající výkonu nebo je dána omezenou nabídkou na evropském trhu - není zde skrytý kartel výrobců?

Ano souhlasím, ETCS je drahé, protože je a) předmětem oligopolního trhu b) předmětem obrovské okamžité poptávky. Kombinace těchto faktorů je silný koktejl, který se pak projevuje tak, že osazení jedné lokomotivy šplhá k absurdní částce 30 mil. Kč za serverovou skříň, ve které je řídící elektronika napojena na senzory umístěné po lokomotivě. Upřímně v tuto chvíli nevidím rychlé řešení situace, státní příspěvek na ETCS pro dopravce podle mne smysl příliš nedává, neboť už teď je cena nesmyslně vysoká, navíc si nejsem jist, zda by to neznamenalo nedovolenou podporu z hlediska EU a tudíž problém v případě, kdy by takto subvencovaná lokomotiva jela do Německa konkurovat mašině od tamějšího dopravce, který si ale ETCS musel pořídit z vlastní kapsy.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Polansky za příspěvky (celkem 2):
Marek.Krejpsky, David.Schindler
B_Pat
Příznivec Pirátů – Liberecký kraj
Příspěvky: 279
Registrován: 07 dub 2018, 19:27
Profese: technik
Dal poděkování: 459 poděkování
Dostal poděkování: 358 poděkování

Re: Ondřej Polanský - doprava

Příspěvek od B_Pat »

Co si myslíš o českém silničním stavitelství v porovnání se zahraničím? Přijde mi, že v ČR jsou některá technická řešení "zbytečně" dokonalá a stačilo by nám něco více kompromisního, resp. efektivnějšího vzhledem k ceně a užitku. Neznám cizokrajné normy, ale co je vidět v reálu mi přijde, že je u nás "hodně přísno".

Pokud by se ukázalo, že je možné a vhodné se inspirovat v jiných zemích, je cestou pozvat zahraniční odborníky a zapojit je do struktur např. ŘSD, MD nebo SFDI?

Jak vnímáš českou PJPK? Je připravovaná racionálně nebo tam je prostor pro lobby ze strany dopravního stavitelství?

Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Administrativní odbor
Příspěvky: 26224
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: politik, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 37004 poděkování
Dostal poděkování: 30168 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Ondřej Polanský - doprava

Příspěvek od Vojtech.Pikal »

Prosím kandidáta @Ondrej.Polansky aby doplnil aktuální odkaz profil na webu strany, například na profil.pirati.cz, aby splnil veškeré podmínky kandidatury.

Profil, Vedoucí AO; KaS, ZO; vedoucí MRT Demokracie v rezignaci
„Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“*
Podporuji myšlenky.

Uživatelský avatar
Ondrej.Polansky
Člen KS Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 1114
Registrován: 12 čer 2009, 12:13
Profese: ---
Bydliště: Dr. Šmerala, Ostrava
Dal poděkování: 1200 poděkování
Dostal poděkování: 1031 poděkování

Re: Ondřej Polanský - doprava

Příspěvek od Ondrej.Polansky »

Gabriela.Lnenickova píše: 28 kvě 2021, 15:21

Ahoj Ondro,

...

Ahoj,

děkuji za tvůj dotaz a omlouvám se za pozdní reakci, minulý týden jsem musel zkombinovat bytí ve sněmovně s nemocí co postihla celou domácnost, úplně jsem zapomněl že mi zde zbývá ještě Tvůj dotaz.

Odpovědi spojuji do jednoho komentáře:

Částečně jsem se tématu dotkl v příspěvku pro Martina Staňka. Osobně preferuji polycentrické uspořádání - současné setrvačné chování nás zavede pohybem rovnoměrným přímočarým do situace, kdy pražský okruh bude mít osm pruhů, ale auta se po něm stejně budou pohybovat krokem kvůli nekonečným kongescím. Infrastruktura, nejen ta silniční, úzce souvisí s urbanismem; je nejen právem, ale povinností demokraticky volených samospráv prosazovat udržitelný model uspořádání státu, kdy život za Prahou nekončí. Pokud jde o okruh a problém širší Prahy, rád bych ještě dodal, že se téma vnímám opravdu citlivě a chci slíbit, že budeme-li na to mít vliv tak se MD bude zabývat všemi dostupnými možnostmi možnosti, jak negativní dopady těchto staveb na místní maximálně snížit (v případě Suchdola je situace dále ještě komplikována projektem paralelní dráhy).

Komunikace tohoto tématu se SPOLU bude nepochybně složitá a výsledek si netroufnu předjímat; přesto do toho musíme jít naplno. Obavu, že komplexní revize současných plánů nebude populární téma, protože nemá okamžitý efekt, sdílím. Podstatná bude spolupráce kovadliny občanských iniciativ zdola, s kladivem v podobě evropských peněz shora, navázaných na zmíněné závazky a strategické dokumenty. Co si budou strany chtít postavit mimo tento logický rámec, budou muset realizovat za svoje - erární prasátko krmené řepkou v pandemií vyhladovělo. A kde nic není, ani ODS nebere ... nikdy nebyla lepší příležitost než teď spolu s Národním plánem obnovy přehodit výhybku a opustit zažité kanály.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Polansky za příspěvek:
Gabriela.Lnenickova
Uživatelský avatar
Ondrej.Polansky
Člen KS Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 1114
Registrován: 12 čer 2009, 12:13
Profese: ---
Bydliště: Dr. Šmerala, Ostrava
Dal poděkování: 1200 poděkování
Dostal poděkování: 1031 poděkování

Re: Ondřej Polanský - doprava

Příspěvek od Ondrej.Polansky »

Vojtech.Pikal píše: 14 čer 2021, 17:19

Prosím kandidáta @Ondrej.Polansky aby doplnil aktuální odkaz profil na webu strany, například na profil.pirati.cz, aby splnil veškeré podmínky kandidatury.

Zde přikládám odkaz na profil na pirátském webu: https://www.pirati.cz/lide/ondrej-polansky/

Ivan.Bartos
Republikové předsednictvo
Příspěvky: 10310
Registrován: 11 čer 2009, 09:44
Profese: Senior Oracle Database Engineer / Functi
Bydliště: U Botiče 1390/3, Praha 4 - Michle, 14000
Dal poděkování: 4200 poděkování
Dostal poděkování: 18253 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Ondřej Polanský - doprava

Příspěvek od Ivan.Bartos »

Chtěl bych poděkovat Ondrovi i resortnímu týmu za dosavadní i budoucí práci.
Ačkoliv jsem reagoval v původním vlákně nominací, zopakuji své kladné stanovisko k nominaci do vládního týmu z pozice celostátního leadera, jemuž závěrečné slovo náleží, i zde.

Mnoho štěstí v nadcházející volbě.

Šířeji k celému týmu pak zde viewtopic.php?p=762805#p762805

předseda Pirátů
ivan.bartos@pirati.cz
Zamčeno

Zpět na „[Archiv]“