Výbor pro digitalizaci, IT a Otevřený kraj

Moderátor: PKS Plzeňský kraj

Uživatelský avatar
Milan.Chaloupka
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 110
Registrován: 04 úno 2019, 17:19
Profese: právník
Dal poděkování: 257 poděkování
Dostal poděkování: 216 poděkování

Re: Výbor pro digitalizaci, IT a Otevřený kraj

Příspěvek od Milan.Chaloupka »

zasedání Výboru pro digitalizaci, IT a Otevřený kraj Zastupitelstva Plzeňského kraje číslo 6. Jednání proběhlo opět formou videokonference. Zúčastnilo se jej 10 členů.
Po úvodních formalitách, vč. schválení programu zasedání, jsem předal slovo P. Haisovi (náměstek pro IT, digitalizaci a Centrální nákup).

Ten se přivítal s přítomnými a uvedl, že by rád svojí „prezentací“ informoval členy výboru o tom, čím vším se spolu s týmem odboru informatiky a předsedou výboru zabýval v roce 2021.

Během „roku s Covidem“ bylo nutné zajistit možnost vzdáleného hlasování pro zastupitele, kteří se nemohli osobně účastnit jednání ZPK. Z tohoto důvodu byl pro zastupitele zajištěn audiovizuální hlasovací systém (tzv. virtuální hlasovací jednotka). OIT také zapůjčoval techniku Krajské hygienické stanici a krajským nemocnicím. Nově vznikajícím callcentrům byly zapůjčeny notebooky a telefony.

Dalším bodem, který Pavel zmínil, byla krajská komunikační síť CamelNET, která má za cíl propojit všechny významné lokality kraje a také propojení škol, nemocnic a složek IZS. V loňském roce došlo k propojení trasy Hrádek – Mirošov. Pavel informoval členy o tom, že pro rok 2022 je vyčleněno cca 5 mil. Kč na pomoc obcím se zavedením metropolitní sítě.

Dále pak krátce pohovořil o DTM (digitální technická mapa), jejímž hlavním cílem je monitorování a řešení inženýrských sítí. Jedná se o velký krok v oblasti digitalizace.

Dalším tématem pak byla robotizace, kde uvedl, že se v současné chvíli na krajském úřadě vyhodnocuje, co je již zautomatizované a v čem by mohla robotizace pomoci.

V neposlední řadě informoval o činnosti Centrálního nákupu Plzeňského kraje. Jedná se o zcela samostatně fungující příspěvkovou organizaci. Centrální nákup zajišťuje nákupy pro 117 organizací zřízených Plzeňským krajem (školy, nemocnice apod.). Transparentně se snaží oznamovat zadavatelům plán zakázek pro nastávající rok, proto v loňském roce došlo k natočení prvního dílu akce „Meet the buyer – Poznej svého zadavatele,“ kde proběhlo představení veškerých plánovaných investičních akcí pro daný rok. Pavel na závěr ještě dodal, že už proběhlo natáčení druhého dílu.

Uživatelský avatar
Milan.Chaloupka
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 110
Registrován: 04 úno 2019, 17:19
Profese: právník
Dal poděkování: 257 poděkování
Dostal poděkování: 216 poděkování

Re: Výbor pro digitalizaci, IT a Otevřený kraj

Příspěvek od Milan.Chaloupka »

Zápis ze 7. jednání Výboru pro IT, digitalizaci a Otevřený kraj Zastupitelstva Plzeňského kraje

Jednání po dlouhé době proběhlo prezenčně na Krajském úřadě v Plzni. Zúčastnilo se jej 9 z 11 členů. Výbor byl usnášeníschopný.

V úvodu jsem požádal nově zvolené členy výboru, aby se v krátkosti představili. Zároveň představil přítomné hosty a po úvodních formalitách předal slovo prvnímu z nich, Mgr. Bc Janě Dubcové, ředitelce Centrálního nákupu Plzeňského kraje, která měla připravenou prezentaci na téma „Zrychleme nakupování v Plzeňském kraji.“ Paní ředitelka ve své první prezentaci v krátkosti představila Centrální nákup, jakým způsobem funguje a čím se zabývá. Ve své druhé prezentaci se věnovala převážně tzv. dynamickému nákupnímu systému, jehož největším přínosem je, jak paní ředitelka uvedla, dostupnost komodit. Pro kraj, a krajem zřizované organizace, to znamená, že získají to, co potřebují, celý proces se urychlí, všichni dodavatelé mohou fixně reagovat na dané potřeby a také je možné uzavírat smlouvy na kratší dobu. Pro CNPK je velice důležitá morální podpora kraje, schválení Radou, zavedení povinnosti do vnitřních pravidel a v neposlední řadě modernizace e-shopu. Člena výboru zajímalo, jak vysoké investiční náklady CNPK předpokládá na pořízení nového e-shopu? Na to paní ředitelka odpověděla, že samotný dynamický nákupní systém je zdarma, ale aby mohl fungovat, musí dojít k vylepšení e-shopu, které přijde cca na 1,5 mil. Kč. Druhou variantou je, nakoupit to celé jako službu za cca 100 tis. Kč/rok.

Druhým vystupujícím hostem byl Mgr. Daniel Hajšman, který na krajském úřadě působí na pozici vedoucího odboru legislativního a právního. Ten měl pro členy výboru připravenou prezentaci na téma „Představení aktualizace směrnice pro zadávání veřejných zakázek.“
Informoval o tom, že první směrnice, která reguluje zadávání veřejných zakázek, vznikla v roce 2011, její poslední novelizace vešla v platnost v roce 2016. Proto je nyní nutná její aktualizace. Podle pana magistra ale nijak zásadní. Je v plánu zachování jejího účelu, nastavení pravidel pro zadávání VZ malého rozsahu i zachování již nastavených limitů. Nově se do směrnice zakomponovalo stanovení předpokládané hodnoty, upravily se výzvy v poptávkovém řízení, upravila se spolupráce s CNPK. Směrnice tak reaguje na nové věci v zadávání VZ a na novelu o zadávání VZ. Na otázku pana předsedy, od kdy by měla nová směrnice vejít v platnost, pan Hajšman odpověděl, že by byl rád, kdyby se vše povedlo k 1. červenci 2022.

Posledním prezentujícím byl Ing. Tomáš Zmuda, který je místopředsedou Výboru pro digitalizaci a chytrý kraj ve Středočeském kraji. Ten si připravil prezentaci na téma „Digitalizace úřadu Středočeského kraje,“ ve které přítomné informoval o využívání platebního portálu, který slouží občanům k provádění plateb např. za svoz odpadu, za psy apod. Sdělil, že správce platby si může upravit veškeré platební údaje, po příchodu částky na účet dané obce (města) se pak platby, na základě variabilního symbolu, spárují. Jeden z členů výboru se dotazoval, kdo zajišťuje platební bránu? Na to pan Zmuda odpověděl, že momentálně má Středočeský kraj podepsanou smlouvu s Českou spořitelnou, které odvádí 1,5% z každé platby. Osobně jsem sdělil, že Plzeňský kraj má také zájem o využívání platebního portálu, ale zatím probíhají na toto téma další a další jednání.
Ing. Zmuda v prezentaci zmínil i další služby využívané Středočeským krajem jako např. platforma pro participativní rozpočet, robotizace agend, jednotný systém zadávání úkolů.

Uživatelský avatar
Milan.Chaloupka
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 110
Registrován: 04 úno 2019, 17:19
Profese: právník
Dal poděkování: 257 poděkování
Dostal poděkování: 216 poděkování

Re: Výbor pro digitalizaci, IT a Otevřený kraj

Příspěvek od Milan.Chaloupka »

Zápis z 8. jednání Výboru pro IT, digitalizaci a Otevřený kraj
Zastupitelstva Plzeňského kraje

Jednání proběhlo prezenčně na Krajském úřadě v Plzni. Zúčastnilo se jej 8 z 11 členů. Výbor byl usnášeníschopný.
Po úvodních formalitách jsem předal slovo prvním hostům, kterými byli zástupci odboru ekonomického KÚPK (Mgr. Martina Dismanová, Mgr. Michal Krejčí a Ing. Karel Hladký), kteří si připravili prezentaci na téma: „Bezpapírové finanční kontroly pro příspěvkové organizace zřizované Plzeňským krajem.“

Jako první se ujala slova Mgr. Dismanová, která nejprve přítomné seznámila se související legislativou, poté informovala o plánované aktualizaci zákona o archivnictví a spisové službě. Poté vysvětila pojem finanční kontrola, která bývá velmi často zaměňována se samotným účetnictvím. Paní Dismanová také seznámila členy výboru s povinnostmi ředitelů PO, mezi něž se řadí především stanovení funkcí hlavní účetní, správce rozpočtu a příkazců operací.
V další části prezentace se slova ujal Mgr. Michal Krejčí, který poreferoval o aktuálním stavu řešení finanční kontroly. Uvedl, že z celkem 105 PO disponují elektronickým systémem bezpapírové finanční kontroly pouze 2 z nich (SÚS PK a SPŠ a VOŠ elektrotechnická). PK tak začíná zaostávat za ostatními kraji. Jako důležité zmínil, že finanční kontrola musí být maximálně provázána s účetnictvím, spisovou službou a rozpočtem. Dále Mgr. Krejčí odprezentoval předpoklad pilotního projektu, kdy má OEK v plánu do konce roku předložit RPK finální verzi projektu, dále pak do konce ledna 2023 by mělo dojít k vyhlášení výzev příspěvkovým organizacím (s předpokládaným příjmem nabídek do konce března 2023). S uzavíráním smluv je počítáno do konce května 2023 a poté by mělo docházet k postupné implementaci systému (10-15 PO/čtvrtletí, tzn. finále červen 2025). Na konci své prezentace se pan Krejčí věnoval nákladům a spolufinancování projektu, přičemž uvedl, že investiční náklady (licence + implementace) by měly kraj vyjít na cca 15 mil. Kč. Tato částka by však měla dopad do 3 rozpočtů, dle postupné implementace. Mezi další náklady patří průběžné náklady na provoz, správu a aktualizace systému, HW.
Poté jsem vyzval členy k dotazům:
Pavel Šrámek: „Máte již zájemce z řad potencionálních dodavatelů o zařazení do pilotního projektu (ještě před vydáním výzvy)?
Mgr. Michal Krejčí: „Ano, v rámci analýzy jsme se již setkali se zástupci 3 klíčových společností. Obdrželi jsme již 1. nabídku na vyzkoušení systému zdarma, ale i tak chceme samozřejmě zůstat nestranní do vyhlášení výzvy.“
Pavel Šrámek: „Myslíte, že by bylo vhodné, zvýhodnit dodavatele z Plzeňského kraje?“
Mgr. Michal Krejčí: „Myslím, že toto, i s ohledem na možné financování z IROP, by nebylo v pořádku.“
Mgr. Martina Dismanová: „Nechceme objevovat nové, potřebujeme kvalitu a zkušenost. Bylo by to jednak diskriminační a také bychom se připravili o možnost širšího výběru, protože v našem kraji tolik firem není.“
Já: „Narazili jste během komunikace s PO na nějaké pochybnosti z jejich strany?“

Mgr. Martina Dismanová: „Prvním krokem byl aktualizovaný sběr informací (jaké mají účetní systémy, kolik osob u nich vykonává funkci řídící kontroly, mají-li napojení na spisovou službu apod.). Nepočítali jsme s tak velkým zájmem ze strany organizací. Finanční kontrola by měla být především zájmem ředitelů, nikoliv účetních. Často dochází k záměně finanční kontroly s účetnictvím. U formální kontroly se často setkáváme s tím, že vše je v pořádku do té doby, než nastane problém.“

Druhými hosty byli zástupci odboru informatiky, Mgr. Martin Schejbal a Mgr. Richard Hlous, kteří přišli seznámit členy výboru s problematikou „Digitálních technických map.“
Jako první se k tématu vyjádřil Mgr. Martin Schejbal, který začal krátkým úvodem do historie, kdy zmínil, že Plzeňský kraj provozuje DTM již od roku 2013 a byl tedy, spolu se Zlínským krajem, lídrem v ČR. Dále uvedl, že DTM je podrobnější mapou, než je mapa katastrální a to s přesností až na 14 cm. Informoval o tom, že funkcí DTM je sloužit jako přesný topografický podklad. Uvedl také povinnosti, které vyplývají pro obce a to např. vkládání aktuálních dat do DTM (např. nové osvětlení v obci apod.), bezplatné předávání těchto dat do systému DTM atd. Řekl, že editorem dat dopravní a technické infrastruktury bude vlastník.
Dále se slova ujal Mgr. Richard Hlous, který informoval o tom, že je nutné mít s obcí a dodavatelem písemně (papírově) podložené závazky. Dále zmínil časté problémy s podpisy smluv, kdy na spoustě obcích nedisponují elektronickým časovým razítkem a tak dochází ke zdlouhavému zasílání dokumentů poštou.
V poslední části prezentace se pánové z OIT věnovali postupu mapování. V závěru Mgr. Schejbal uvedl, že by bylo na DTM obcí potřeba ještě min. 400 mil. Kč. Také je problém se zahlceností dodavatelů, kterých není mnoho.
Členové byli opět vyzvání k dotazům:
Pavel Šrámek: „Za vložená data je zodpovědná obec?“
Mgr. Schejbal: „Ano, a bude ručit i za jejich aktualizaci. Kraj obcím vypomáhá s pořízením dat. Obec má povinnost data vložit, ale mnohdy nemají co, proto kraj pomáhá.“
Jiří Novák: „Povinnost má vlastník nebo provozovatel?“
Mgr. Schejbal: „Povinnost má vlastník, ale může ji převézt na provozovatele.“

Do další diskuse se již nikdo nepřihlásil, všem zúčastněným jsem poděkoval a jednání ukončil.

Uživatelský avatar
Milan.Chaloupka
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 110
Registrován: 04 úno 2019, 17:19
Profese: právník
Dal poděkování: 257 poděkování
Dostal poděkování: 216 poděkování

Re: Výbor pro digitalizaci, IT a Otevřený kraj

Příspěvek od Milan.Chaloupka »

Zápis z 12. jednání Výboru pro IT, digitalizaci a otevřený kraj
Zastupitelstva Plzeňského kraje

Dne 15. března 2023 proběhlo, v TechTower na Slovanech, 12. zasedání Výboru pro IT, digitalizaci a otevřený kraj ZPK. Jednání se účastnilo 9 z 11 členů, tudíž byl výbor usnášeníschopný.
Po úvodních formalitách jsem předal slovo pánům ze společnosti CIE Group. Prvním vystupujícím byl Ing. Marek Bárdy, PhD., s prezentací na téma „Vzdělávání pomocí virtuální reality.“ V úvodu svého vystoupení v krátkosti představil společnost CIE Group a všechny okruhy jejího působení. Názorně předvedl členům výboru, jak vypadalo zařízení na VR dříve a jak vypadá nyní (veliké zjednodušení). Dále se ve své prezentaci věnoval projektu „VR school.“ Uvedl, že se jedná o učební pomůcku, která mnohem více motivuje studenty k vnímání učiva, umožňuje např. provádět pokusy, které by reálně provádět nebylo možné z důvodu jejich nebezpečnosti apod. Informoval o tom, že v Plzni již 2 roky VR využívá Gymnázium Františka Křižíka, kdy se jim dostává pozitivní zpětné vazby jak od studentů, tak pedagogů. V závěru prezentace měli členové výboru možnost, vyzkoušet si VR v praxi.
Druhým přednášejícím byl pan Ing. Konstantin Novikov, MBA, který měl připravenou prezentaci na téma „Virtuální realita ve zdravotnictví.“ Pan Novikov informoval o tom, že cca před 3 lety začala jejich spolupráce s FN Plzeň, kdy spolu s odborníky hledali oblasti, ve kterých by mohla VR pomoci. Nejdříve se jednalo o terapeutický program pro ortopedické pacienty. Dnes již probíhá spolupráce s celou řadou dalších oddělení jako např. oddělením neurologie, kdy VR využívají pacienti po mozkových příhodách nebo např. pacienti s roztroušenou sklerózou apod.). Pan Novikov spustil TV ukázku, jak terapie za pomoci VR probíhají a sdělil, že jednou z hlavních výhod využívání VR je to, že motivuje pacienty ke cvičení a navíc to, že VR dokáže odbourat problémy z běžného života (např. že pacient při plnění úkolů „zapomene“ na bolest atd). Dále také zmínil spolupráci s německými pacienty i odborníky z Oxfordu. V závěru pan Novikov uvedl, že VR nyní využívá přibližně 5000 pacientů ve 30 zdravotnických zařízení (včetně FN Motol).
Po skončení prezentace probíhala čilá diskuse na téma využití VR.
Výbor poté přijal doporučující usnesení, aby byla VR zavedena do škol a nemocnic Plzeňského kraje.

Zápis z 11. jednání Výboru pro IT, digitalizaci a otevřený kraj
Zastupitelstva Plzeňského kraje

Dne 16. ledna 2023 se uskutečnilo 11. zasedání Výboru pro IT, digitalizaci a otevřený kraj ZPK. Jednání se účastnilo 7 z 11 členů, tudíž byl výbor usnášeníschopný.
Po úvodních formalitách a schválení Plánu činnosti pro rok 2023, byla zahájena debata na téma: „Řešení návrhů členů výboru na modernizaci webového portálu Plzeňského kraje, zejména jeho obsahové a grafické části,“ za přítomnosti pánů Mgr. René Zeithamla (předseda redakční rady webového portálu PK) a Bc. Patrika Pátka (pověřen zastupováním vedoucího odd. mediální komunikace). Všichni členové „měli za úkol“ si prohlédnout webové stránky ostatních krajů a přijít s nápady na vylepšení. Shoda panovala na tom, že jedny z nejhezčích a nejpřehlednějších stránek mají kraje Jihomoravský a Moravskoslezský. Oproti těmto chybí členům na stránkách PK např. podkreslení textu fotografií (na homepage), dále se shodli na tom, že je nutné zlepšit výběr zveřejňovaných fotografií ke článkům na homepage. K tomuto v krátkosti pan Pátek vysvětlil, jak vůbec funguje vkládání článků, aktualit a fotografií. Další věcí, na které se všichni přítomní shodli, byla nutnost správně fungujícího vyhledávače.

Zápis z 10. jednání Výboru pro IT, digitalizaci a otevřený kraj
Zastupitelstva Plzeňského kraje

Dne 21. prosince 2022 proběhlo, v restauraci Republika24, 10. jednání Výboru pro IT, digitalizaci a otevřený kraj ZPK. Jednání se účastnilo 8 z 11 členů, tudíž byl výbor usnášeníschopný.
Po úvodních formalitách vystoupil se svojí prezentací Bc. Patrik Pátek, který je pověřen zastupováním vedoucího oddělení mediální komunikace. Měl připravenou prezentaci na téma:
„Aktuální vývoj příprav nové webové prezentace Plzeňského kraje a důležitost celkové provázanosti komunikace.“ Ihned v úvodu svého vystoupení sdělil, že na jeho vkus veškeré prosazování změn trvá velice dlouho. Na druhou stranu ale uvedl, že dle jeho názoru pomalu roste provázanost, což má za důsledek např. efektivní finanční zlepšení. Dále informoval o tom, že samotnou změnu designu webových stránek PK by mělo zajišťovat Bartoň studio, se kterým v současné době probíhají další jednání. Z jednoho z jednání vzešel názor Bartoň studia o „nutnosti“ vyhotovení analýzy dat. V souvislosti s tím zmínil Patrik Pátek své obavy, zda vůbec analýza v tomto plánovaném formátu bude prospěšná. Analýza by měla oslovit 3 cílové skupiny obyvatel, a sice: obce, politiky a novináře. Právě tyto skupiny jsou nejčastějšími uživateli krajských webových stránek. Další informací pro členy bylo, že již v běhu menší rebranding, zároveň ale Patrik Pátek vysvětlil, proč není možná razantnější změna loga (vysoké náklady). Jako velice zásadní Patrik Pátek zmínil důležitost efektivní komunikace a to včetně komunikace s politiky a také otevřenost k názorům druhých. V závěru své prezentace informoval o konání již 25. ročníku soutěže Zlatý erb, ve které soutěží obce a města o nejlepší webové stránky.
V další fázi zasedání probíhala čilá debata především na téma analýzy dat.

Odpovědět

Zpět na „Výbory“