Přítomné členstvo: Petr Kubeš, Jana H. Leitnerová
Přítomné hoststvo: Petr Knot, Šárka Horáčková, Monika L. Spilková
Zapisovatel: Petr Kubeš
Začátek zasedání: 17:45
Konec zasedání: 20:00
Setkání se chtěla zúčastnit RegP Nikola S., vzhledem k okolnostem a řešení interních podkladů předán Nikole kontakt na garanta, aby nejdříve proběhlo individuální osobní setkání a domluva na zapojení.
Program:
1) Garantův report (krajské volby, Brno Pride Week,...)
2) Národnostní menšiny (nastavení spolupráce s Monikou L. Spilkovou)
1) Garantův report
SWAP:
- 6. a 7. března ve ŠPiCe
- oblečení, případně kosmetika, drogerka co zbyde půjde i na Vlhkou.
Rodičovská knihovnička:
- na ŠPiCi, ukázáno kde se nachází, popsáno přítomným, jak funguje.
Program do Krajských voleb:
JHL: Kdy bude další KET, že bychom řešili program?
PKu: Další zasedání je 7. května, den přes státním svátkem.
JHL: Aha, tak bychom si mohli udělat navíc setkání jenom čistě k programu.
PKu: Domluvím se s týmem. Můžeme se sejít ještě v dubnu navíc.
- dal jsem dohromady všechny materiály, co jste mi zaslali, o čem jsme se bavili v minulém roce atd., něco se překrývalo, proběhla konzultace s Jančou, draft jsem přepracoval. Díky všem, co na tom spolupracovali, za nápady, myšlenky a připomínky.
- přítomní se dohodli, že další úpravy a práce na programu jsou na garantovi a lídryni kandidátky – výstup ze setkání předám na dalším zasedání KET.
- Šárce pošlu aktuální stav programu
- jak se bude blížit kampaň, dáme si vědět, kdo by se chtěl zapojit atd.
- vítám váš zájem a beru na vědomí, že chcete vědět, jak komunikovat v rámci kampaně – zeptám se na nějaké školení a případně na další schůzi bychom si řekli, jak na to.
Návštěva Sociálně aktivizační služby:
- návštěva a komentovaná prohlídka místa proběhne v pondělí 8. dubna od 14 hodin
- pozvánku s místem, kde se sejdeme a v kolik pošlu, ale asi 13:45 na místě před budovou.
- měl by se k nám připojit Marek Lahoda jako zastupitel, bude nás minimálně zhruba 6, pokud dorazí všichni, kdo hlasovali o termínu.
Brno Pride Week:
- koná se 18.-25. května, 25. května má proběhnout průvod městem a zakončení průvodu na tzv. Queer Parku
- mám zájem, aby se Piráti zúčastnili jak průvodu, tak Queer Parku – bližší informace prozatím nemám, čekám na další info od organizátorů, s kterými všechno domlouvám
- momentálně rozšiřuji tým, který se aktivně bude podílet na přípravách – zájemci, ať se přihlásí nyní nebo v nejbližší době – komunikačním kanálem bude chat na Signalu, Šárku budu informovat osobně nebo telefonicky, protože nechce používat Signal.
- budu informovat nové předsednictvo KS o festivalu a našem zapojení, požádám o vytvoření záměru na 5-7 tis, v minulém roce jsme se vešli do 2tis, očekávám, že letos to bude větší + chci mít nějakou rezervu – zatím jsou v plánu duhové klíčenky orloje, o dalším merchi a nápadech na aktivity budeme přemýšlet, až dostanu info od organizátorů
2) Národnostní menšiny (nastavení spolupráce s Monikou L. Spilkovou)
MLS: Jestli budete mít nějaké zajímavé nápady, co bych měla zkusit politicky zvednout, realizovat, otevřít, nakousnout, cokoliv. Když budete mít nějaké nápady, konkrétní věci co se týkají národnostních menšin, tak je budu řešit, budu se tím zabývat. Je tam přesah i do jiných oblastí, třeba do kultury, tomu se taky budu ráda věnovat.
PKu: Tak tam je hlavním tématem desegregace.
MLS: Což se prolíná i školství. Bavila jsem se s paní, které má na městě na starosti školství. Má nějaký rozjetý věci. Ono to hodně souvisí i s MČ, protože zřizovatelem jsou i MČ. Třeba, co se týká Brna-sever, tak tam funguje široká platforma asi 30 lidí, jsou tam nejen zástupci policie, řeší nějaké konkrétní kroky. Samozřejmě, že pokud by bylo něco, na co se chcete nebo budete chtít zeptat nebo co tam mám přinést, tak mi určitě můžete říct. Jsou i další pracovní skupiny, třeba užší, která řeší pouze projekty z úrovně EU, kam se mohou dát různé žádosti. Teď se čeká, až budou nějaké projektové výzvy, které budou dávat smysl pro Brno. Všem říkám, že jim v tomto můžu pomoci, když něco připraví, aby to šlo přes VNM a potom na Radu města, kdy výbor dá doporučující stanovisko radě. Když budete vědět o nějaké výzvě, určitě mi taky dejte vědět. Pokud vás napadne něco dalšího, nějaké konkrétní kroky, tak se mi ozvěte. Přijde mi, že to téma je docela živé a že se to někam posouvá. Je do toho zapojený samozřejmě nezisk, například IQ Roma servis. Jsem s pracovnicí od nich v kontaktu. Je to multioborové téma, přes kulturu, vás sociál až do školství.
ŠH: Jak jsme byli s Markem v IQRS tak jako Piráti bychom s němi mohli navázat bližší spolupráci. Oni přece se na nás dívali tak, že nejsou zvyklí, aby je někdo takhle oslovil a přišel za nimi. Mám tam dvě kamarádky, co tam pracují a o Pirátech mluví velmi pozitivně.
MLS: Jsem v kontaktu s jejich právničkou, seznámila mě s dalšími lidmi od nich, jsou rádi za můj zájem, byli velice vstřícní.
ŠH: Líbí se mi, že mají předpřípravku na školu pro děti. Nejen pro děti, ale i pro rodiče, protože co vím z praxe, tak největším problémem jsou rodiny, mají jinou mentalitu.
MLS: Vedoucí školského odboru chce, aby v rámci projektů byly předtřídy, přípravné třídy na školu.
ŠH: Co vím z RV, tak oni hodně řeší teď stávky, hodně teď stagnují témata. A říká se tomu přípravné třídy. Prostě jim vadí, že je hrozně moc odkladů. Tak ale proč jsou odklady, protože ty děti opravdu nejsou sociálně zralé a je toho na ně strašně moc. Řekla bych, že se musí ještě řešit ty situace s cizojazyčnými mluvícími dětmi a tak dále a jako učitelka z praxe vám říká, představte si, že jste jedna, máte 28 dětí a z toho 4 děti cizojazyčně mluvící, máte mít asistentku, ale ta tam není. Takže ty prostě v podstatě se věnuješ ten cizojazyčně mluvícím dětem a na ty v uvozovkách naše děti nemáš čas čili oni všude jako píšou a všechno je na papíře. Ale ona praxe prostě nefunguje. Takže já jsem za to, aby ano na papíře je to hezký, ale já bych ráda, aby někdo tu praxi trošku pohlídal, aby opravdu někdo prostě šel na to konkrétní místo. A ne jenom, co mě ředitelka řekne, ale prostě udělá si hodinu čas a šel se tam třeba do toho místa podívat na hodinu. Sedl si tam a zjistil by, co funguje, a co nefunguje, protože já to fakt z tý praxe vidím, že když ti tam chybí ta asistentka a ty tam máš autistického ukrajinského chlapečka, Vietnamce a další dva Ukrajince, kteří neumí česky a do toho tam máš problémový naše české děti a máš jich fakt pětadvacet a jsi jedna a to jsou malé děti.
MLS: Ale já úplně nevidím, co s tím můžu udělat.
ŠH: Prostě změnit ten systém. Já bych udělala, aby měly základy Českého jazyka. Největší bariéra je ta jazyková.
MLS: výbor na tohle nemá pravomoce. Tady tohle, o čem mluvíš, musí přijít úplně z vrchu.
ŠH: Já to chápu, ale ať se o tom ví.
PKu: Tohle musí přijít z vrchu. Vezmi si, že třeba pracovníků v sociálních službách je nedostatek. Taky bych si představoval, kdyby se stanovil počet zaměstnanců na počet klientů, ale jak by to vypadalo v praxi? To udělat nemůžou, protože by toho personálu stejně nebylo dostatek. Chápu tvůj pohled, ale zároveň si myslím, že je to z tvé strany naivní představa, ale taky v té představě žiju. Přál bych učitelkám ve školkách, aby měly k sobě asistentku, aby se to všechno zvládalo.
ŠH: Moje představa není mít asistenta ve třídě. Moje představa je mít 10 dětí ve třídě. Takhle bych byla schopna si ty děti ošéfovat, ale ne při této kvantitě.
PKu: To stejný bych chtěl i já, místo 40 klientů na oddělení třeba jen 20, deset.
ŠH: Já jsem taková, že stále budu volat nahoru, aby mě bylo slyšet.
PKn: Do služeb mohou nastoupit lidi, u nichž se bude aplikovat výpověď bez udání důvodu, to vám zajistí, že bude personálu dostatek.
ŠH: Starší, kterých se to taky týká, tak mají problémy třeba problémy s páteří a nebudou to dělat. Ti senioři se s tím vyrovnají, protože jsou dospělí, ale když vidím ty děti jak trpí, tak je to opravdu jiný. Dle mě by se obec měla tímto problémem více zabývat. Přijde mi, že z těch vyšších politiků není zájem. Sice Monča říká, že je, ale já to tak v praxi necítím.
PKn: On je zájem to řešit, když jsou problémy, dokud se to valí a nejsou problémy, tak se to valí dlouho a nikdo se o to nezajímá.
ŠH: Já o tom neříkám jenom pirátským politikům, ale všem, protože mi to opravdu vadí. A teď ještě přišel Bek s tím, že chce udělat třídu o 30 dětech. Vracíme se tím do komunismu, kdy jsem ve třídě měla 36 dětí, to je špatně. Z mé strany je to fakt čistě myšlenka ve vztahu k těm dětem. Co se týče sociálu, tak abyste měli poslední info z naší poslední školské schůzky, tak chceme propojit seniory s dětmi. Je to naše přání a pravděpodobně to půjde do nějakého projektu. Do voleb jsou různé nápady za školství. Funguje tady už projekt „Babičky čtou dětem“, kdy babičky chodí do školek, to je úplně geniální věc a byla bych ráda, kdyby to kraj podporoval dál. Bavili jsme se o propojení základní školy, střední školy, mateřinky, aby se třeba v blízkosti stavěl dům seniorů, že by to skvěle fungovalo. Pro ty generace je to dobrý, je tam komunita, vzájemně spolupracují. Bylo by to fajn.
PKu: Původně jsem měl nápad na komplex služeb, kde by zároveň byla školka, třeba zdravotní škola, byl tam domov pro seniory a další služby pro lidi – lékaři, masáže, kadeřnictví atd. Jenže tím vytvářím něco umělého bez přirozeného vývoje a takhle to nechceme.
ŠH: Myslela jsem to tak, že by se ředitelka školky domluvila s ředitelkou domova pro seniory, to by mohlo fungovat, to by bylo fajn.
PKu: Jasně, když je to tam teď a v blízkosti školy/školky je nějaká sociální služba a navážou spolu nějakou spolupráci, tak jde o přirozený vývoj, než ten můj původní nápad udělat to cíleně, takhle bych tě lidem dával vlastně příkazem, že tady musí být, sem musí chodit na praxi do služeb. Uvědomil jsem si, že to tak nemá být. To, co říkáš ty, tak v tom případě jde o přirozený vývoj, který Piráti podporují. Mončo, mohla bys prosím říct nějaký aktuální kroky, co jsi teď během toho setkávání s představiteli národnostních menšin zjistila, co se týkají desegregace?
ŠH: Mo hla bys se za tebou někdy přijít podívat do práce?
PKu: Bohužel návštěvy nemáme povolené.
MLS: Už jsem se v tom nějak zorientovala, tak vím, že se dost skloňuje spádovost škol. To je tak, že například většina dětí, kteří mají úřední adresu nahlášenou na Husově 5, tak končí v segregovaných školách, protože je to rozdělený třeba podle příjmení. Takže děti, které mají úřední adresu na Husové a začíná jim příjmení na W, tak spadají na jednu školu, což jsou třeba cizinci z anglosaských zemí. U některých menšin, kdy jim příjmení začíná na stejné písmeno, tak končí na stejné škole. Proto se neustále řeší spádovost, jestli se do toho má vstupovat z úrovně města, protože tohle jsou věci, které ty školy neřeší a nevyřeší. Z úrovně magistrátu by to šlo změnit. Druhá věc je, že budeme žádat a alokovat finance na projekty, na kterých se město může podílet. Podílela by se na tom i právě EU na konkrétních projektech, např, že vybavíme učebnu nástroji pro děti, kde mohou trávit aktivně volný čas apod., budou se dotovat přípravné třídy, aby nebylo tolik odkladů atd. Jestli to, co se děje a bude se dít je dostatečný, tak to nedokážu posoudit. Byla jsem teď na konferenci, která se tímto tématem zabývala celou dobu a v podstatě tam bylo bizarní to, když tam přišli respondenti, kteří zažívali tu segregaci, třeba matka dětí, které byly na segregovaných školách a přímo jako absolventka segregované školy se dostala na vysokou, tím prorazila tzv. Skleněný strop a uspěla. Zaznívalo tam, že je zásadní rodina a okolí. Přemýšlím teď nad tím, jak s tím pracovat po politické stránce, zda udělat něco edukačního, sdílení dobrých vzorů… Přišla jsem teď s nápadem na stáže, že by studenti středních škol nebo v prváku, druháku na vysoké chodili na stáže na magistrát, aby viděli úřad z druhé strany.
ŠH: Za sebe můžu říct zkušenost o školkách na Bratislavské, že si tam děti hrají ne na obchod, ale na zastavárnu. Holky si hrají s kočárkama, ale když se učitelka zeptá na co si hrají, tak odpovídají, že stojí na dávky. To nám říkali i na té návštěvě v IQRS.
MLS: Je to hodně o tom, jak funguje rodina a okolí, je to o nějaké edukaci, máme dobré příklady, že to funguje. Mohli by se jít podívat mimo svoje prostředí. K tomu, na co si hrají holky, tak moje dcera si hraje, jak platí faktury. Jde o to, že kopíruje to, co často dělají rodiče.
ŠH: Tak to máš prostě stejný, jako když rodiče chodí k volbám, tak potom děti taky chodí k volbám, ta rodina toho udělá hodně. Když otec řekne, že volby jsou k ničemu, tak ten mladý puberťák volit nejspíš nepůjde.
MLS: Rozmyslete se na platformě KET, jak se chcete zapojit. Řekla jsem vám tu, co mě během mého působení předsedkyně napadlo. Bylo to velmi intenzivní. Právě mě napadlo, že magistrát je obrovským zaměstnavatelem, který má 1000-1500 zaměstnanců a 1-2 stážisti na odboru by byly fajn. Pomohlo by to těm lidem vidět to z druhé strany. Na konferenci byla paní, která má 4 dětiny a 3 chodili na segregovanou školu, ona sama odešla ze školy v 16, byla na učňáku, takže má jen základku, našla si partnera, který ji řekl, že založí spolu rodinu a ona se bude starat o domácnost a o něj, na co by prý měla studovat. Mělo by se to změnit, aby to tak nebylo, ale ze své pozice to změnit nedokážu, můžu tomu přispět.
ŠH: Je to tak, oni mají jinou mentalitu, třeba když jde dítě do školky, tak jde celá rodina nebo když mají dvě děti, tak jedno jde jeden den a druhé druhý den, protože by se do té školy nevešly.
PKu: Budu teď přemýšlet nahlas, přijde mi a je to škoda, že nemáme moc členů, kteří zastávají národnostní menšiny, protože by nám s tím tématem mohli pomoci. Tak bychom mohli navázat užší spolupráci IQRS.
MLS: Taky bych za to byla ráda, kdyby mezi námi Piráty bylo více lidí z národnostních menšin.
PKn: Teď je daný, že musíš zaměstnávat handicapované, jinak platíš nějakou pokutu? To by mohli být takhle zvýhodněni i osoby z národnostních menšin, protože momentálně se s takovými lidmi setkáváš u podřadných prací – uklízečky, ochranka,… Nepotkáváme je na přepážkách, na jiných místech. Oni nemají ani takovou šanci, protože ať přijdou kamkoliv, tak je nevezmou.
MLS: Musím přiznat, že z toho, co jsem se dozvěděla, tak je to pro mě v mnoha ohledech úplně jiný svět. Taky nejsem z žádné elitní rodiny, ale z paneláku z Kohoutovic, ale je pro mě normální studovat. Ale když mi jedna paní říkala, že její největší vzor byl bratranec z třetího kolena, který dodělal učňák na automechanika, tak to jsem málem spadla ze židle, říkám na rovinu. Tohle já opravdu neznám. Je to pro mě něco nového. Chtěla bych tyto lidi nějak motivovat. Ono existuje plno strategií a mojí rolí není to, abych všechno sama vymyslela, ale abych realizovala to, co bude dávat smysl, vytáhnout z toho maximum. Teď přicházím zrovna s tím nápadem ohledně toho magistrátu. Chtěla bych takhle oslovit i další veřejné instituce.
PKu: Co ta desegregace, týká se třeba i bytové politiky.
MLS: Brno dlouhodobě nemá zvládnutou bytovou politiku a troufám si i říct, že na současnou koalici by to bylo příliš velké sousto, aby se tím zabývali. My jsme s tím kandidovali, že bychom to dali do pořádku, ale oni k tomuto moc svým působením nepřispívají.
PKu: Je to všechno provázené a říkám to i skrz to, že se to týká více oblastí, protože nemůžeš řešit 1/10, protože to pak nikam nepovede. Musí se prostě provázaně řešit všechny oblasti zároveň. Nějaké projekty a směřování, co se děje, je sice hezký, ale když se to neudělá pořádně se vším všudy, tak to k ničemu nebude.
MLS: Momentálně, co se týká zabydlování, tak se v Brně dělá projekt Housing First a Critical Time Intervention. Jde o pilotní projekt.
PKn: A teď začala fungovat i městská nájemní agentura.
MLS: Je super, že jsou na magistrátu interkulturní pracovníci, ale když jsem tam byla na setkání, tak jsem mluvila s jejich vedoucími, ale přímo s pracovníky ne. Nebyli tam.
PKu: Byli v terénu?
MLS: Nevím. Měla jsem s nimi domluvené setkání, přišla do zasedačky a byly tam jen vedoucí. Ono taky záleží, kdo má sociálku na městě pod sebou. Měla bych být nově i součástí poradního sboru pro romské záležitosti, kde bych se měla setkat i s problematikou týkají se ukrajinské menšiny. Brno na začátku těch problémů, třeba, co byly na hlavním nádraží, zaváhalo. Nebo když se stal ten incident na přehradě.
Diskuze, jak funguje poradní sbor.
PKu: Podle mě národnostní menšiny fungují jako ostatní. Myšleno tak, že potřebují někomu sdělit, co je trápí, co by si přáli, oni chtějí, aby je někdo poslouchal. Jsou šťastní, když člověk s nimi stráví nějaký čas.
MLS: Jo, jak jsem mluvila s předsedy/kyněmi spolků, tak byli z toho dojatí, že se s nimi vůbec někdo potkal, že se s nimi někdo baví. Jasně, že člověk nevyřeší jejich letitý problémy. Hodně z nich se mě ptalo, jestli už mám kancelář na magistrátu, že by přišli. Říkám jim, že kancelář nepotřebuji, chci chodit mezi ně a za nimi. Třeba v ukrajinské iniciativě mi řekli, že tam z města nikdo nebyl. Dále se věnuji tomu, že navazuji kontakty. Setkávám se s nimi venku, třeba v kavárnách. Někteří z nich mají strach třeba z toho, že jim budou končit nájmy. Tak jsem to s nimi řešila, co mají dělat, odkázala jsem je tam, kde jim pomohou.
ŠH: Když jsme byli v IQRS tak romská učitelka ve školce, která bydlí ve vyloučené lokalitě nám říkala, že za ní nikdo nikdy nepřišel a byla moc ráda, že tam jsme. Oni jsou hodně upřímní, protože toho mají hodně na srdci, hodně je toho trápí.
PKu: Tak jsme domluveni, když nás něco napadne, budu tě kontaktovat a naopak, kdybys měla nějakou odbornou agendu, přihraj nám ji a budeme se tím zabývat.
ŠH: Hodně se u nich objevuje i domácí násilí. V pátek tu máme tu akci, tak.
MLS: Můžu do hodit do pléna. Ono to, co chtějí řešit je dost komplexní a týká se to i domácího násilí.
PKu: Hele, máme už spoustu organizací, které se tomuto věnují a funguje je. Pokud a když někdo budu něco potřebovat, nejdřív se podívat, jestli už to někdo neřeší. Abychom neobjevovali již objevenou Ameriku. Vezmi, prosím, v potaz, že jsme spíše takový diskuzní kroužek, který ti může být ale nápomocný.
MLS: Promyslete do třeba do příštího KETu, čemu bych se mohla konkrétně věnovat, co bych mohla dělat. Já už teď zpracovávám nějaké akční kroky, které se budou dít, ale pokud vás něco napadne, tak mi to řekněte.
PKu: Pokud bys chtěla i něco odborně prokonzultovat, klidně se na nás obrať. Nemám chat na Signalu pro KET, to by už nikdo nepoužíval, tak mi to prostě předáš a já to pošlu dál.
MLS: To je mi sympatický, že nemáte chat. Jo, my se potkáváme, takže kdyby něco bylo, tak ti to předám osobně třeba na schůzi.
ŠH: Hlavně zůstaň svá, díky tobě jsem šla k Pirátům, líbilo se mi, co jsi dělala na Brně střed. Líbí se mi tvůj přístup. Nenech si ho vzít. Děláš to dobře.
Konec zasedání ve 20 hodin.