Námět k pokračování iniciativy "Konec podvodně získaným titulům. Piráti představili novelu vysokoškolského zákona"

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Tomas.Liskutin
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 18
Registrován: 29 srp 2019, 13:33
Profese: advokát, lektor, autor odborných článků
Dal poděkování: 53 poděkování
Dostal poděkování: 24 poděkování

Námět k pokračování iniciativy "Konec podvodně získaným titulům. Piráti představili novelu vysokoškolského zákona"

Příspěvek od Tomas.Liskutin »

Piráti představili novelu vysokoškolského zákona, což je výborný první krok, k vyřešení problému to s největší pravděpodobností nebude stačit.

V principu lze problém rozdělit do dvou částí: Podvádění u písemek (viz naslouchátka) a nakupování (nebo opisování) závěrečných prací.

Zkoušení by mělo být několika úrovňové. Poslední úroveň by měla být ústní zkouška, kde by zkoušející zjišťoval porozumění danému tématu. Když se zkoušející zeptá např. na intergál po uzavřené smyčce, nikdo v naslouchátku studentovi neporadí, jak se integrál píše. Pakliže zkoušející přistupuje ke studentovi individuálně, eliminuje se možnost podvádění.

Další problém je, že není omezení pro vedoucí prací na počet studentů. Jsou vedoucí s více jak 10 pracemi. Tito vedoucí nemají čas na pravidelné konzultace a dozor nad studentem neexistuje. Vedoucí nemá představu, co je v práci obsaženo. Pro studenta bez pravidelných konzultací je velmi obtížné vytvořit kvalitní práci. Cena bakalářských prací je cca 20 000-30 000kč. Je pak daleko jednodušší a i levnější si bakalářskou práci koupit, než ji vypracovat.

Možné náměty k zamyšlení:

1. Proti naslouchátkům lze bojovat rušičkami (ne 100% efektivně), protože většina naslouchátek běží v omezeném pásmu. Rušičky jsou však nelegální. Mohlo by pomoci rušičky při zkouškách legalizovat.

2. Vysoké školy se na podvádění moc nezaměřují. Jde pouze o jednotlivé vyučující. Mohly by pomoci granty pro vysoké školy, které by byly zaměřeny proti boji s podváděním. VŠ by se poté zapojovali aktivněji.

3. Proti nákupům závěrečných pracím by pomohlo, kdyby bylo maximální omezení množství vedených studentů na učitele a kdyby vyučující museli mít v rozvrhu vyhrazené místo pro vedení práce.

4. Zásadní problém je obecná nastavení pro politiku vysokých škol: co největší množství absolventů, zvýšení úspěšnosti při studiu. Politika škol by měla být následující: Co nejvyšší kvalita absolventů.

5. Individuální přístup ke studentům může odstranit většinu podvádění, je však potřeba aby vyučující měl na studenta čas. Na středních a základních školách je omezení množství vyučovaných hodin na úvazek, to na VŠ neexistuje. Plus každý učitel musí mít výzkum.
Odpovědět

Zpět na „Školství“