Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci

Moderátoři: Vedouci organu, asistent strany, Odbor - personalni

Odpovědět
Uživatelský avatar
Gabriela.Lnenickova
Člen KS Praha
Příspěvky: 45
Registrován: 19 dub 2018, 19:23
Profese: projektová manažerka
Dal poděkování: 37 poděkování
Dostal poděkování: 73 poděkování

Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci

Příspěvek od Gabriela.Lnenickova » 15 zář 2019, 15:17

Ahoj Piráti a Pirátky,

tímto otvírám debatu na téma Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci. Je to komplexní multidisciplinární téma s přesahem do dalších oblastí, zejména životní prostředí a územní rozvoj. Bude velmi přínosné, pokud se zapojí do diskuze i členové dalších KETů, ale i ostatní členové PKS, kteří se o SOKP (Silniční okruh kolem Prahy) zajímají.

V rámci Pirátské strany zatím není shoda ani oficiální stanovisko ohledně řešení této důležité problematiky, zejména co se týká trasování severní části okruhu.

Předvolební program Pirátů:
"Spolu s našimi zástupci v parlamentu budeme usilovat o urychlenou dostavbu Pražského okruhu. Podpoříme řešení okruhu, které se ukáže jako nejvhodnější z hlediska dopadů na obyvatele, bezpečnosti dopravy, nákladů, termínu realizace, atd. Cílem je vyvést tranzitní, zejména kamionovou dopravu z Prahy." https://praha.pirati.cz/program/praha2018/doprava/

Programové prohlášení pražské koalice:
"V návazné severní části Pražského okruhu je nutné prosadit nejvhodnější variantu. Je nezbytné maximálně odklonit zejména nákladní dopravu mimo území Prahy, aby došlo ke zlepšení ovzduší v hlavním městě". http://www.praha.eu/file/2892031/progra ... laseni.pdf

Přestože v pirátském programu ani koaličním programovém prohlášení není uvedeno, kudy má severní okruh vést a navíc je tam zdůrazněn odklon nákladní dopravy mimo Prahu, magistrát aktuálně podporuje desítky let starou koncepci, která zavádí kamionovou dopravu do rezidenční zástavby, chráněných přírodních památek a rekreační oblasti pouhých 5 km od Pražského hradu.

Cílem debaty je blíže seznámit členy PKS s problematikou Pražského okruhu, diskutovat pro a proti navrhovaných variant řešení a připravit předběžné stanovisko PKS k projednání s celostátním resortním týmem pro dopravu a pirátskými poslanci.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Gabriela.Lnenickova za příspěvky (celkem 4):
Ladislav.Kos, Michal.Novak, Jiri.Bruzek, Martin.Stanek

Uživatelský avatar
Gabriela.Lnenickova
Člen KS Praha
Příspěvky: 45
Registrován: 19 dub 2018, 19:23
Profese: projektová manažerka
Dal poděkování: 37 poděkování
Dostal poděkování: 73 poděkování

Re: Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci

Příspěvek od Gabriela.Lnenickova » 15 zář 2019, 15:32

Uvádím několik základních informací k Pražskému okruhu:
  • Pražský okruh (dále SOKP) je součástí transevropské dopravní sítě. Zásady TEN-T: zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy, rychlé spojení velkých aglomerací, obcházení hlavních městských oblastí a oddělení městské a tranzitní dopravy.
    SOKP dle Zásad územního rozvoje (dále ZÚR) vychází z koncepce 60. let minulého století. Od té doby došlo k významnému rozvoji města a obrovskému nárůstu dopravy v důsledku přechodu na tržní hospodářství a zapojení do evropských struktur.
    V případě realizace SOKP dle ZÚR by došlo k propojení 9 dálnic na území Prahy a veškerá tranzitní, zejména kamionová doprava by zůstala v Praze.
V letech 2014 -2015 si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat studii vyhledávací a proveditelnosti regionální varianty, která
  • odvádí nákladní tranzitní dopravu mimo území Prahy,
    splňuje požadavky pro vedení tranzitních tras v souladu s evropskou legislativou TEN-T
    vede územím s mnohem nižší hustotou obyvatel
    nahrazuje přeložky silnic a obchvaty obcí ve Středočeském kraji
    nezabírá zastavitelná území hl. města pro občanskou a bytovou vybavenost
    investiční náklady mohou být výrazně nižší díky nižší technické náročnosti a nižším cenám pozemků
Bližší informace naleznete v prezentaci spolku Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu, kde působí mj. bývalý ministr dopravy Antonín Prachař, dále Ing. Strnad, autorizovaný inženýr s mnohaletou praxí v oblasti dopravních staveb, který se podílel na evropských projektech a Ing. Tomeš, bývalý vrcholový manažer ŘSD, který má mnoho let zkušenosti v oblasti plánování dopravních staveb.
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/up ... meraci.pdf
Tito uživatelé poděkovali autorovi Gabriela.Lnenickova za příspěvky (celkem 3):
Michal.Novak, Jiri.Bruzek, Martin.Stanek

Uživatelský avatar
Martin.Duska
Místní předsednictvo
Příspěvky: 151
Registrován: 27 zář 2014, 00:05
Profese: Politolog
Bydliště: Praha 11
Dal poděkování: 392 poděkování
Dostal poděkování: 384 poděkování

Re: Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci

Příspěvek od Martin.Duska » 15 zář 2019, 16:28

Dostavět co nejdříve. Spustit vykupování pozemků. Alternativní část severního okruhu je prakticky začít od znova. Silně doporučuji držet se stávajících tras než dalších 20 let vyjednávání se všemi starosty Středočeského kraje. Pokud se na něčem Pražané schodnou, tak to jak moc nám okruh chybí. Jižní část okruhu (511) například Praze 11 a Praze 4 výrazným způsobem zlepší kvalitu bydlení snížením splodin z kamionů. Rozumím ,že jako obyvatelce Suchdola je pro tebe téma severní části velmi důležité, protože se dotýká místa kde bydlíš.


https://www.novinky.cz/domaci/clanek/tr ... 3FxFBc-uBk
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Duska za příspěvky (celkem 5):
Tereza.Hubackova, Ladislav.Kos, Ondrej.Kalis, Martin.Suchan, Jan.Skala
„Každé skutečné dobrodružství vzniká nárazem fantazie na skutečnost.“ Karel Čapek

Jakub.Horak.P12
Místní předsednictvo
Příspěvky: 10
Registrován: 28 úno 2018, 11:52
Profese: Profi prudič
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 10 poděkování

Re: Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci

Příspěvek od Jakub.Horak.P12 » 15 zář 2019, 16:52

Jednoznačně dostavet a v co možná nejkratším čase. Tohle je dopravní priorita Prahy.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Horak.P12 za příspěvky (celkem 2):
Martin.Duska, Jan.Skala

Uživatelský avatar
Tereza.Hubackova
Místní předsednictvo
Příspěvky: 60
Registrován: 10 dub 2016, 10:11
Profese: pěstounka na přechodnou dobu
Dal poděkování: 417 poděkování
Dostal poděkování: 129 poděkování

Re: Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci

Příspěvek od Tereza.Hubackova » 15 zář 2019, 16:53

Nepovažuju se za odborníka na dopravu, ale o okruh se dlouhodobě zajímám. Jsem přesvědčena, že jediné reálné řešení je dostavět ve stávajících trasách, samozřejmě s maximálním ohledem na stávající zástavbu (protihluková opatření, zahloubení atd.), a zároveň začít co nejrychleji vyjednávat o "vnějším okruhu" ve Stč. kraji. Okruhy potřebujeme oba.
Nebudu opakovat argumenty, které se tu už objevily mnohokrát, naposledy ve čtvrtek (viewtopic.php?f=78&t=48589), ale jednoduše řečeno: nemůžeme řešit náš problém s odpadky tím, že je hodíme na sousedovu zahradu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Tereza.Hubackova za příspěvek:
Matej.Sandor
Tereza Hubáčková
PMS Praha 6

Uživatelský avatar
Matej.Sandor
Místní předsednictvo
Příspěvky: 414
Registrován: 12 dub 2018, 10:46
Profese: právník, manažer, zastupitel Prahy 4
Bydliště: Praha 4
Dal poděkování: 582 poděkování
Dostal poděkování: 725 poděkování

Re: Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci

Příspěvek od Matej.Sandor » 15 zář 2019, 18:11

Dostavět co nejdřív. To tedy znamená ve stávajícím návrhu trasování....
Tito uživatelé poděkovali autorovi Matej.Sandor za příspěvky (celkem 3):
Martin.Duska, Jan.Licka, Jiri.Svrcek

Uživatelský avatar
Gabriela.Lnenickova
Člen KS Praha
Příspěvky: 45
Registrován: 19 dub 2018, 19:23
Profese: projektová manažerka
Dal poděkování: 37 poděkování
Dostal poděkování: 73 poděkování

Re: Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci

Příspěvek od Gabriela.Lnenickova » 15 zář 2019, 18:48

Tvrzení, že dostavba okruhu v navrhované trase ZÚR bude nejrychlejší, je zavádějící. Spory o trasování okruhu trvají již více než 20 let a přípravy úseků 518 a 519 jsou v podstatě na začátku.

Od r. 1965 byla v severozápadním sektoru Prahy vedena trasa SOKP severně od Roztok až do první poloviny devadesátých let minulého století, kdy tajnou změnou tehdy platného ÚPn hl.m. Prahy, tj. bez projednání s občany dotčených městských částí, byla přesunuta do Prahy (současná jižní varianta). Od té doby se také datuje odpor občanů na severu Prahy proti této nekoncepční, urbanisticky a dopravně nevhodné a ekologicky škodlivé trase okruhu. V roce 2002 Ministerstvo životního prostředí doporučilo jako vhodnější severní variantu (Ss), zatímco jižní byla připuštěna jen jako krajní řešení. V roce 2007 studie Mott MacDonald i oponentní posudek VUT Brno doporučily severní variantu (kolem Řeže), přesto tehdejší politická reprezentace v čele s primátorem Bémem a ministrem dopravy Řebíčkem tlačila na realizaci jižní varianty. Po několika soudních sporech bylo v roce 2010 zrušeno územní rozhodnutí a trasa okruhu v ZÚR.

V roce 2014 pražští zastupitelé opět vrátili jižní variantu do ZÚR i přes nesouhlas dotčených městských částí. Od té doby pokračují soudní spory proti ZÚR Prahy a Středočeského kraje. Pro zajímavost v 90. letech došlo k posunu úseku 512, který tehdy vedl přes městské části na jihu Prahy, do Středočeského kraje. EIA získal ve stejném okamžiku jako úseky 518 a 519 a je v provozu od roku 2010.

SOKP je stavbou mezinárodního významu a má zajistit dopravní řešení pro Prahu, Středočeský kraj, Českou republiku a střední Evropu na dlouhá desetiletí. Pokud se toto přestane brát v úvahu a
upřednostní se rychlost řešení na úkor kvality, může v budoucnu dojít k obtížně řešitelným problémům s mnohem horšími následky, než které může způsobit "případné zpoždění" v souvislosti s objektivním posouzením variant okruhu a realizací alternativního řešení.

Uvádím odkaz na zmiňované podklady:
Stanovisko MŽP
http://www.rozumnadoprava.cz/wp-content ... n-2002.pdf

Studie Mott MacDonald
http://www.rozumnadoprava.cz/wp-content ... d_2007.pdf

Rešerše a oponentní posudek VUT Brno
http://www.rozumnadoprava.cz/wp-content ... 2008-1.pdf
Tito uživatelé poděkovali autorovi Gabriela.Lnenickova za příspěvky (celkem 4):
Jiri.Bruzek, Martin.Stanek, Jan.Hrebicek, Michal.Dnebosky

Uživatelský avatar
Gabriela.Lnenickova
Člen KS Praha
Příspěvky: 45
Registrován: 19 dub 2018, 19:23
Profese: projektová manažerka
Dal poděkování: 37 poděkování
Dostal poděkování: 73 poděkování

Re: Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci

Příspěvek od Gabriela.Lnenickova » 15 zář 2019, 19:09

Ještě uvádím vyjádření dvou nezávislých odborníků, kteří se zabývají problematikou SOKP mnoho let:

Ing. Miloslava Pošvářova, PhD.:
"Pražským okruhem se zabývám několik let. Jako soudní znalec na dopravní stavby musím konstatovat, že slovo OKRUH vyjadřuje něco vně, tedy vně zástavby. Stávající návrh jednotlivých stavebních objektů severní varianty okruhu, který je pro kamionovou dopravu navržen uvnitř bytové zástavby, nemá technickou logiku ani zdůvodnění. Když se podíváte na mapu Prahy a jižní část OKRUHU, tak ta je umístěna mimo zastavěnou oblast. Proto nechápu, proč tak není navržena i severní část. Kamiony nemají ve městě co dělat. Stavíme pro budoucnost, nikoliv pro zájmy nějaké skupiny lidí, kterou budoucnost nezajímá."

Ing.arch. Zdeněk Meisner
"Most přes řeku v úrovni Suchdola se plánuje od 20. let, samozřejmě není totéž, jde-li o nízký most přes řeku a nebo dálniční průtah, který na sebe vztahuje i velkou část středočeského tranzitu. Mám za to, že obrana suchdolských je legitimní. Je třeba si uvědomit, že varianta (suchdolský most) je jednak dražší než řešení severnější, a dále je zde reálné riziko, že tento průtah na sebe v příštích letech natáhne komerční a další výstavbu, o jejíž užitečnosti lze pochybovat. Je zajímavé, že město občany vydírá jedinou variantou velkého mostního řešení a stranou zůstávají kromě obchvatu i menší organičtější spojení šestky a severní terasy. Stejně tak zde chybí západo-východní spojení veřejnou dopravou."
Tito uživatelé poděkovali autorovi Gabriela.Lnenickova za příspěvky (celkem 4):
Michal.Novak, Jiri.Bruzek, Martin.Stanek, Tomas.Vich

Uživatelský avatar
Ladislav.Kos
Příspěvky: 93
Registrován: 07 zář 2017, 08:47
Profese: SEO konzultant, vystudovaný dopravák
Bydliště: Praha 11
Dal poděkování: 311 poděkování
Dostal poděkování: 200 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci

Příspěvek od Ladislav.Kos » 15 zář 2019, 19:58

Ahoj,
především jsem rád, že se debata o podobě okruhu začíná konečně otevírat, byť zatím "jen" nezi námi Piráty, zatímco v pražské koalici je to trochu "verboten" téma.

Fakta jsou shrnuta v úvodním příspěvku Gábiny. Pirátský program i Programové prohlášení Rady hl.m. Prahy mluví o posouzení vhodné varianty.

Nesouhlasím s tím, že by byl mezi Piráty jasný postoj k severní trase vnějšího okruhu, stejně tak není na magistrátu. Na druhou stranu, pokud se o variantách nezačneme hlasitě bavit i mimo Pirátské vody, plíživým tempem se budeme blížit k realizaci kratší trasy na území Prahy která je v hlavách mnohých politiků jen ze setrvačnosti a možná i trochu pohodlnosti.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ladislav.Kos za příspěvky (celkem 6):
Gabriela.Lnenickova, Martin.Duska, Jan.Licka, Jiri.Bruzek, Martin.Stanek, Tomas.Vich

Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 875
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 1553 poděkování
Dostal poděkování: 1295 poděkování

Re: Pražský okruh - řešení tranzitní a městské dopravy v pražské aglomeraci

Příspěvek od Dan.Lestina » 15 zář 2019, 20:39

Predevsim je treba koordinovat postup s @Jan.Licka a spol. za ScK a @David.Witosz , @Ondrej.Polansky a spol. za RT doprava.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Dan.Lestina za příspěvky (celkem 6):
Ladislav.Kos, Jan.Licka, Ondrej.Kalis, Jiri.Bruzek, klivan, Milan.Krch
OFFTOPICObrázek(Kemel)

Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů