Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov

Moderátoři: Vedouci organu, asistent strany, Odbor - personalni

Kucera.Pavel
Člen KS Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 16
Registrován: 16 kvě 2018, 21:57
Profese: Programátor
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 17 poděkování

Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov

Příspěvek od Kucera.Pavel » 26 led 2019, 12:29

Dobrý den,

zakládám vlákno ohledně situace kolem Mošnovského letiště a jeho klesajícímu lokálnímu významu.

Nyní Ryanair ukončuje další pravidelnou linku do Itálie a zůstává tak jen linka do Londýna.

Viz:
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy ... eLr1zTKIho

Z mého pohledu je to velká škoda. Mezinárodní letiště nemá každé město a myslím si že by stálo za to jeho význam posílit.
Velkou část zákazníků vysávají Katovice - které i dost cílí na české zákazníky zvýhodněným parkováním a podobně. Ale ne jen to, poloha mezi letišti v Praze, Brně, Vídni, Bratislavě a zmíněných Katovicích tomu taky moc nepřispívá.

Nepochybně má fungující mezinárodní letiště a jeho rozumná integrace do dopravní infrastruktury vliv na prestiž a ekonomický vzestup regionu.

Máme k tomuto něco bližšího?
Je situace skutečně tak triskní?

Co si o tom myslíte?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Kucera.Pavel za příspěvky (celkem 2):
Jakub.Dedek, vparchansky

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 865
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 692 poděkování
Dostal poděkování: 936 poděkování

Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov

Příspěvek od Antonino » 26 led 2019, 13:11

Předně trochu subjektivně - letěli jsem z Ostravy v létě a bylo to fajn, takže držím palce.
Nicméně jsem z Brna, takže do toho vnesu opačný pohled. Brněnské letiště se po letech naopak snaží zmáhat a získalo partnera, asi ne náhodou toho, který vám utíká.
Asi nelze objektivně mít letiště v každém městě, je to normální konkurenční boj, je to o poptávce po letech, o ekonomice.
Co se týče prestiže - pokud to nebude fungovat ekonomicky, tak to budete muset dotovat (aktuální cesta Brna). Sám jsi to popsal dobře, kdo je konkurentem...
Antonino Milicia (šel jsem si dát detox)

Uživatelský avatar
Rostislav.Matuska
Člen KS Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 44
Registrován: 30 bře 2018, 17:16
Dal poděkování: 25 poděkování
Dostal poděkování: 30 poděkování

Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov

Příspěvek od Rostislav.Matuska » 29 led 2019, 11:52

Také si dovolím trochu trochu osobní zkušenost. Jsem z Hlučína, do Mošnova to mám tedy na letiště nejblíže.

Pokud letím na běžnou dovču, letí to zpravidla i z toho Mošnova. Pokud chci na dovču někam „za exotikou", letím z Prahy. Pokud se chci někam jen tak proletět (a ten výběr je opravdu velký), letím z Katowic nebo z Krakowa. Obě zmíněná letiště v Polsku jsou kousek (vychází to pro mě lépe, než Brno či Vídeň nebo vlakem Praha) a cenově se tomu jen tak něco nevyrovná ... :)

Joo, kdyby mi to létalo z Ovy za hubičku do Norska, Itálie, Španělska, Portugalska atd. atd. ... byl bych jen rád. Bohužel :(

Čistá data:
Hlučín - Mošnov letiště - 40 min cesty autem.
Hlučín - Katowice letiště - 65 min cesty autem po krásné dálnici.

Parkování u Mošnova raději nekomentuji .... v Katowicích ale dáte za 7 dní stání na přímo vedle letiště směšných 200 Kč (bývalo to ještě nedávno výrazněji méně) :)

Marian_Kechlibar
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 66
Registrován: 29 led 2019, 09:39
Profese: Bloger, komentátor, jednomužné komando
Bydliště: Červená skála 331, Husinec-Řež
Dal poděkování: 27 poděkování
Dostal poděkování: 48 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov

Příspěvek od Marian_Kechlibar » 29 led 2019, 12:42

To parkování, které zmínil pan Matuška, je docela podstatné. Letíte-li někam, většina lidí jede na letiště autem, a potřebuje si jej tam nechat.

Na Mošnov se sice dá jet vlakem, ale ten nejezdí tak často, abyste měli jistotu, že se po návratu na něj "trefíte", a ani tak často jezdit nemůže, protože poptávka cestujících zatím není. Navíc velká ostravská nádraží (Svinov, Vítkovice i hlavní) jsou trochu za trest, co se vláčení zavazadel týče.

Mít k letence voucher na 10 dní parkování by bylo docela přitažlivé.

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 865
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 692 poděkování
Dostal poděkování: 936 poděkování

Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov

Příspěvek od Antonino » 29 led 2019, 14:10

Já bych nejdřív počítal, jestli to letiště má smysl a kolik jsem ochoten do něj lít, abych si ten luxus mohl dovolit. Součástí toho lití může být i propad příjmů (třeba to parkování zdarma), či cokoliv jiného. Ono je to v podstatě jednoduché ekonomické počítání a i to, co není udáváno v penězích, by mělo být takto vyčísleno (prestiž, obslužnost atd.). Jen tak si vzdychat je marnost. A pro ty, co si myslí, že peněz je neomezeně, dodám, že dotace do letiště znamená snížení rozpočtu na jiné aktivity (silnice, doprava, kultura, sport atd.); měšec berme za konstantní. Je to jen o prioritách.
Antonino Milicia (šel jsem si dát detox)

Uživatelský avatar
vparchansky
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 134
Registrován: 13 led 2019, 21:41
Profese: IT
Bydliště: Moravská Ostrava
Dal poděkování: 48 poděkování
Dostal poděkování: 107 poděkování

Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov

Příspěvek od vparchansky » 05 úno 2019, 18:32

Asi takto - v roce 2003 měly KTW 258 tis. cestujících, OSR něco pod 200 tis.

V r. 2018 měl Mošnov 377 tis. cestujících, zatímco KTW 4,8 mil.

Uživatelský avatar
Jakub.Dedek
Koordinátor krajského sdružení
Příspěvky: 677
Registrován: 05 led 2017, 10:46
Profese: Student matematiky
Dal poděkování: 977 poděkování
Dostal poděkování: 768 poděkování

Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov

Příspěvek od Jakub.Dedek » 18 bře 2019, 22:22

Pohádka pokračuje: :-D
Zastupitelstvo kraje

k usnesení rady kraje

č. 51/4535 ze dne 27. 11. 2018

č. 57/5056 ze dne 26. 2. 2019

k usnesení zastupitelstva kraje

č. 10/1082 ze dne 13. 12. 2018

11/1201 13. 3. 2019
1. rozhodlo

pověřit poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu společnost Letiště Ostrava, a.s., IČO 26827719, v rozsahu vykonávané činnosti vymezené ve Smlouvě o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon dle přílohy č. 2 předloženého materiálu

11/1201 13. 3. 2019
2. rozhodlo

poskytnout neinvestiční dotaci z rozpočtu kraje společnosti Letiště Ostrava, a.s., IČO 26827719, ve výši 100.000.000 Kč účelově určenou na výkon služeb v obecném hospodářském zájmu s použitelností dotace od 1. 1. 2019 – 31. 12. 2023 dle předloženého materiálu

11/1201 13. 3. 2019
3. rozhodlo

uzavřít Smlouvu o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon se společností Letiště Ostrava, a.s., IČO 26827719, dle přílohy č. 2 tohoto předloženého materiálu

11/1201 13. 3. 2019
4. rozhodlo

dofinancovat společnosti Letišti Ostrava, a.s., IČO 26827719, činnosti vymezené ve Smlouvě o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon z rozpočtu kraje v letech 2020 – 2023, a to ročně ve výši 20 mil. Kč dle podmínek Smlouvy o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon.
Zastupitelstvo kraje

k usnesení rady kraje

č. 57/5075 ze dne 26.2.2019

k usnesení zastupitelstva kraje

č. 8/826 ze dne 14.6.2018

11/1217 13. 3. 2019
1. rozhodlo

uzavřít dohodu o narovnání ke smlouvě o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje č. 06509/2018/DSH s obchodní společností Letiště Ostrava, a.s., IČO 26827719, dle přílohy č. 2 předloženého materiálu
Zastupitelstvo kraje

k usnesení rady kraje

č. 57/5079 ze dne 26.2.2019

11/1219 13. 3. 2019
1. schvaluje

s účinností od 1. 7. 2019 změnu stanov obchodní společnosti Letiště Ostrava, a.s., IČO 26827719, dle přílohy č. 1 předloženého materiálu
Zastupitelstvo kraje

k usnesení rady kraje

č. 57/5099 ze dne 26. 2. 2019

11/1246 13. 3. 2019
1. rozhodlo

prodat část drážního objektu – železniční vlečky „Letiště Mošnov“ č. 462,

včetně zarážedla ve vlastnictví kraje, umístěné na pozemcích:

parc. č. 1027/1 ostatní plocha,

parc. č. 1027/2 ostatní plocha,

parc. č. 1027/3 ostatní plocha,

parc. č. 1027/4 ostatní plocha,

parc. č. 1027/5 ostatní plocha,

parc. č. 1027/6 ostatní plocha,

parc. č. 1027/7 ostatní plocha,

parc. č. 1027/9 ostatní plocha,

parc. č 1027/10 ostatní plocha,

parc. č. 1027/11 ostatní plocha a

parc. č. 1027/12 ostatní plocha,

vše v k. ú. a obci Skotnice,

včetně všech součástí a příslušenství,

v rozsahu dle přiloženého zákresu ve snímku katastrální mapy,

do vlastnictví společnosti ČEPRO, a.s., Dělnická 213/12, Holešovice, Praha 7, IČO 60193531,

za podmínky úhrady kupní ceny ve výši Kč 38.440,- bez DPH, dle předloženého materiálu

Zastupitelstvo kraje

k usnesení rady kraje

č. 57/5106 ze dne 26. 2. 2019

11/1247 13. 3. 2019
1. rozhodlo

prodat nemovité věci ve vlastnictví kraje, a to:

pozemek parc. č. 1356/23 trvalý travní porost,

pozemek parc. č. 1366/1 orná půda,

se všemi součástmi a příslušenstvím těchto nemovitých věcí,

vše v k. ú. a obci Mošnov,

do vlastnictví společnosti PST-Invest Mošnov II., spol. s r.o., Nádražní 969/112, Moravská Ostrava, 702 00 Ostrava, IČO 07935099, za kupní cenu ve výši 9.198.700 Kč navýšenou o DPH v zákonné výši, za podmínek dle přílohy č. 2 předloženého materiálu
Dříve vládla ideologie, dnes máme naštěstí data.

Uživatelský avatar
Jakub.Dedek
Koordinátor krajského sdružení
Příspěvky: 677
Registrován: 05 led 2017, 10:46
Profese: Student matematiky
Dal poděkování: 977 poděkování
Dostal poděkování: 768 poděkování

Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov

Příspěvek od Jakub.Dedek » 03 kvě 2019, 15:09

Dříve vládla ideologie, dnes máme naštěstí data.

Uživatelský avatar
vparchansky
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 134
Registrován: 13 led 2019, 21:41
Profese: IT
Bydliště: Moravská Ostrava
Dal poděkování: 48 poděkování
Dostal poděkování: 107 poděkování

Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov

Příspěvek od vparchansky » 03 kvě 2019, 21:44

Po celý rok je velká poptávka hlavně po dovolenkových destinacích. Co se týče pravidelných linek, tak těch tu mnoho není. A do budoucna myslím, že ani mnoho nebude.
To je teda vyjádření ředitele. Pravidelné linky tu nelítaj, ani ředitel si nemyslí, že lítat budou...

Chápu ale pozici kraje - to letiště se nejspíš komerčně neuživí a nalilo se do něho strašných peněz, tak nezbývá než tam ty peníze lít dál...

Uživatelský avatar
Jakub.Dedek
Koordinátor krajského sdružení
Příspěvky: 677
Registrován: 05 led 2017, 10:46
Profese: Student matematiky
Dal poděkování: 977 poděkování
Dostal poděkování: 768 poděkování

Re: Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov

Příspěvek od Jakub.Dedek » 03 čer 2019, 21:55

Z Mošnova začnou létat pravidelné linky do Vídně a Mnichova. Propojí Ostravu se světem

Lítat do Vídně a Mnichova by měli linky 2x denně. Zdroj (3:30): https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/ ... onech-plus
Už v prosinci by se mohlo začít létat do Vídně a Mnichova, odkud se dá následně létat do celého světa.

V Moravskoslezském kraji působí 250 firem, které mají zahraniční majitele nebo spolumajitele, region hostí každoročně významné kulturní a sportovní akce a v neposlední řadě tady čím dál více lidí cestuje za krásami a zajímavostmi. Doposud však Ostravě chybí lepší letecké spojení se světem, což se v brzké době změní.

„Jsem rád, že se nám podařilo posunout v problému, který máme s mošnovským letištěm, které nyní nelétá. Velice nás překvapilo, když se České aerolinie prakticky ze dne na den rozhodly zrušit nejstarší linku mezi Prahou a Ostravou. Musíme tak hledat cesty, jak z toho ven,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák s tím, že vedení kraje chce propojit region se světem.

„Letiště vnímáme jako vstupní bránu pro to, co se tady děje. V Moravskoslezském kraji působí 250 firem, jejichž majitelé jsou lidé ze zahraničí. Na to musíme reagovat, takže dneska se bavíme o linkách Vídeň, Mnichov tak, aby létaly minimálně dvakrát denně,“ nastínil Vondrák.

„Mnichov je důležitý z toho pohledu, že hodně firem v kraji je německých, navíc mnichovské letiště představuje návaznou konektivitu do celého světa, což považujeme za velice důležité,“ pokračoval s tím, že Vídeň pak představuje typický hub s napojením do celého světa.
Linky do Mnichova a Vídně vyjdou ročně na 7,8 milionu eur
Kromě linek do Mnichova a Vídně kraj chystá také pravidelnou linku do Varšavy, která by časem měla létat pětkrát v týdnu. Nabízí totiž následné napojení na severské země či lety do Asie nebo USA.

„Tuto linku budeme ze začátku dotovat částkou čtyři sta tisíc eur ročně s tím, že bude fungovat na principu soukromého investora. Máme spočítáno, že po čtyřech či pěti letech by se měly kraji investované peníze vrátit,“ ubezpečil Jakub Unucka, náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region.

„Linka z Mnichova a do Vídně nás ročně vyjde na 7,8 milionu eur. V tomto případě jde o stejný režim jako je tomu u autobusové a vlakové dopravy. Vzhledem k tomu, že do vlaků a autobusů dáváme ročně 1,8 miliardy korun, tak je to asi deset procent z této částky,“ vypočítal Unucka a dodal, že kraj se poučil ze situace, kdy v roce 2016 marně hledal dopravce, který by zajistil pravidelné spojení Ostravy s Amsterdamem a Helsinkami.

„Veškerá komunikace bude v angličtině, na webech leteckých společností, které dopravci pravidelně sledují. Nebudeme definovat model letadla, ale půjde nám hlavně o jeho kapacitu. Chceme, aby přepravila čtyřicet až devadesát lidí. Jestli půjde o vrtulová nebo proudová letadla, to už bude na zvážení jednotlivých dopravců,“ popsal Unucka s tím, že všechno je nastaveno tak, aby nově zamýšlené linky byly zajímavé pro dopravce. „Víme, že už teď je ve hře čtyři nebo pět zájemců. Kdybychom tuto jistotu neměli, tak bychom do toho nešli,“ ujistil.

Krajští zastupitelé budou o uložení dvou závazků veřejné služby na trase Letiště Leoše Janáčka Ostrava – Letiště Vídeň a Letiště Mnichov rozhodovat na červnovém jednání. Pokud zastupitelé všechno schválí, Evropská komise, Ministerstvo dopravy nebudou proti, tendr by mohl být vyhlášen koncem července a první lety spuštěny ještě letos.
Letiště klade velký důraz také na nákladní dopravu
V budoucnu kraj počítá také s pravidelnými lety do Varšavy, kam však nyní nemá kdo létat. „Tady musíme čekat, až se vyřeší situace kolem Boeingů 737 MAX. Velké společnosti mají totiž tisíce letů a pro tuto linku nyní nemají letadla. V budoucnu se však na této trase bude létat pětkrát týdně,“ řekl Unucka.

Ten zdůraznil, že mošnovské letiště se pak soustředí především na nákladní dopravu. „20. června se v Mošnově slavnostně otevírá nová nákladní hala o rozloze 60 tisíc metrů čtverečních, příští rok se bude stavět hala o rozloze 100 tisíc metrů čtverečních. Začnou se stavět také nové haly v krajské průmyslové zóně. Z Mošnova se tak stává největší dopravní uzel široko daleko,“ podotkl Unucka.

„Snažíme se domluvit se SŽDC, aby přímo do Mošnova mohly odbočovat nákladní vlaky z hlavního koridoru mezi Prahou a Ostravou. Strategie letiště je tedy cílena hlavně na nákladní dopravu,“ popsal.

„Myslíme ale také na cestující, kteří létají na dovolenou. Ročně je to asi 300 tisíc lidí a chceme, aby nemuseli jezdit do Prahy nebo na jiná letiště, ale aby létali přímo z Ostravy. Proto je důležité, abychom měli denní, pravidelné spojení se světem,“ uzavřel.
Zdroj
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Dedek za příspěvek:
vparchansky
Dříve vládla ideologie, dnes máme naštěstí data.

Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů