Vývoj kvality ovzduší v ČR "role Lokálních topenišť"

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, RT ZivotniProstredi - hlasovací

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Životní prostředí. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jan.Nezhyba
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 925
Registrován: 14 bře 2012, 10:43
Profese: Výškové práce a n.n.o. Ekologie
Bydliště: Havíř-OFF
Dal poděkování: 918 poděkování
Dostal poděkování: 799 poděkování

Vývoj kvality ovzduší v ČR "role Lokálních topenišť"

Příspěvek od Jan.Nezhyba »

Osvětlení vývoje kvality ovzduši v ČR

V tomto vlákně najdete kratke shrnutí vývoje kvality ovzduší v ČR
pro snadnější orientaci v problematice. S ohledem na roli a možné dopady podílu lokálních topenišť.



Vývoj znečištění v ČR

V osmdesátých letech byla kvalita ovzduší v ČR mimořádně špatná. První velký skok v kvalitě ovzduší nastal na začátku 90. let. Příčinou tohoto zlepšení byl především pokles průmyslové výroby a náběh ekologických opatření na rozhodujících zdrojích znečišťování ovzduší.

Výrazný pokles úrovně znečištění ovzduší pokračoval až do roku 1999. Byl způsoben masivní plynofikací a realizací řady ekologických staveb na velkých a středních zdrojích znečišťování ovzduší v důsledku přísnějších emisních limitů.
Od roku 1999 dochází spíše ke stagnaci či postupnému nárůstu úrovně znečištění ovzduší. Opětovný růst je způsoben především nárůstem dopravy, návratem k nekvalitnímu spalování pevných paliv v domácnostech a klimatickými vlivy.

vývoj jednotlivé polutanty 1970 - 2010
vyvoj-zn-cr-1970-2011.PNG

Vývoj emisí ČR -
Rezzo 1 průmysl
rezo 1 emise prehled cr.jpg

popis: všiměte si časové osy markantního a znatelného zlepšení v množství emisí TZL - ekologizace probíhala v období kdy vetšina subjektů byli podniky státní - ekologizace probíhala ze státních retzerv následně došlo k privatizaci.
Dlaší ekologizace probíhají za státní a unijní podpory - investice majitelů jsou menšinovým podílem investic do ekologizace...



Dle legislativy se zdroje dělí tzv. na Rezzo 1-4REZZO- Registr emisí a zdrojů znečištění ovzduší

- eviduje zdroje ovzduší znečišťujících látek, v souladu se zákonem č. 86/2002 Sb. Tyto zdroje jsou rozděleny na stacionární a mobilní, přičemž stacionární jsou děleny
na kategorie podle velikosti a významu.

Rozdělení zdrojů znečištění

REZZO 1 - velké stacionární zdroje znečišťování
stacionární zařízení ke spalování paliv o tepelném výkonu vyšším
než 5 MW a zařízení zvlášť závažných technologických procesů.

REZZO 2 - střední stacionární zdroje znečišťování
stacionární zařízení ke spalování paliv o tepelném výkonu od 0,2
do 5 MW, zařízení závažných technologických procesů, uhelné lomy
a plochy s možností hoření, zapaření nebo úletu znečišťujících látek.

REZZO 3 - malé stacionární zdroje znečišťování
stacionární zařízení ke spalování paliv o tepelném výkonu, nižším
než 0,2 MW zařízení technologických procesů, nespadajících do
kategorie velkých a středních zdrojů, plochy, na kterých jsou
prováděny práce, které mohou způsobovat znečišťování ovzduší,

REZZO 4 - mobilní zdroje znečišťování
pohyblivá zařízení se spalovacími nebo jinými motory, zejména silniční motorová
vozidla, železniční kolejová vozidla, plavidla a letadla.
Informace o emisích z mobilních zdrojů jsou


Pozn k tématu:
Je logické že když snižujeme trvale a systematicky podíl znečištění na jednom ze zdrojů, procentuelní zastoupení tedy na druhé straně roste.
Proto je také tedy nyní podíl lokálního vytápění tak markantní. lidé si zaslouží stejnou podporu pro řešení a to jak čas na řešení též i podporu ekenomickou pro její řešení.
Zatím co průmysl měl 20let na zlepšení technologií občanům v podstatě zustaly pouze roky 4.

Garant ŽP....
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Nezhyba za příspěvek:
Vit.Fux
„Kdo nezná přístav, do kterého se chce plavit, tomu není žádný vítr příznivý.“
Seneca
Odpovědět

Zpět na „Životní prostředí“