RV 20/2020 Pirátský institut

Republikovému výboru je svěřena moc zákonodárná. Republikový výbor schvaluje stranické předpisy, programové dokumenty a kandidátní listiny.

Moderátoři: Republikovy vybor, Jednatele

Pravidla fóra
Do fóra mohou psát členové skupin Republikový výbor, Vedoucí orgánů, Garanti a Účastníci. Do skupiny Účastníci se přidává na základě oprávněné žádosti v podatelně RV nebo jednateli, eventuálně předsedajícímu. Jednáním předsedají Jednatelé eventuálně Předsedající.
Do fóra hlasování píšou jen členové republikového výboru a předsedající.
Uživatelský avatar
Lukas.Blazej
Republikový výbor
Příspěvky: 607
Registrován: 24 lis 2010, 18:04
Profese: Asistent v advokátní kanceláři
Bydliště: Ústí nad Labem - centrum
Dal poděkování: 630 poděkování
Dostal poděkování: 879 poděkování

RV 20/2020 Pirátský institut

Příspěvek od Lukas.Blazej »

Na základě návrhu skupiny členů zahajuji jednání o podobě Pirátského institutu.

Návrhy usnesení jsou následující:
Možnost A píše: Republikový výbor ukládá republikovému předsednictvu vytvořit pracovní tým, který zpracuje návrh zakládající dokumenty pirátského institutu a případně dalších souvisejících dokumentů (dohody mezi stranou a institutem, vnitřní předpis strany upravující vykonávání práv strany k institutu) dle následujících kritérií:
- Institut výhledově splňuje podmínky pro státní financování politických institutů dle zákona o sdružování v politických stranách a hnutích,
- Institut je založen a funguje transparentně (Transparentní organizace),
- Ve své činnosti vychází institut z principů mezinárodního pirátského hnutí v kontextu české a evropské politické reality,
- Činnost institutu se kromě publikační a analytické činnosti zaměřuje také na organizaci diskuzí, panelů a vzdělávacích a kulturních událostí,
- Ve své činnosti se institut zaměřuje spíše na společenské otázky a problémy dlouhodobé, než krátkodobé,
- Nejvyšší orgán strany (celostátní fórum) má kontrolu nad směřováním institutu (například formou volby členů správního orgánu institutu nebo možností hlasovat o směřování části prostředků v obdobě participativního rozpočtování),
- Odborné (vědecká rada) a provozní (ředitel) vedení institutu nejsou voleny či jmenovány politickými orgány přímo, ale na základě výběrového řízení,
- Funkční období vedení institutu je rozdílné (a delší) od období orgánů vedení strany,
- Kontrolní orgán strany může kontrolovat činnost a dokumenty institutu, případně jmenuje kontrolní orgán institutu.

Všechna výše uvedená kritéria musí být dodržena pouze pokud neodporují bodu 1.
Možnost B píše: Republikový výbor ukládá republikovému předsednictvu vytvořit pracovní tým, který zpracuje návrh zakládajících dokumentů pirátského institutu inspirovaných zakládajícími dokumenty Masarykovy demokratické akademie a případně dalších souvisejících dokumentů (dohody mezi stranou a institutem, vnitřní předpis strany upravující vykonávání práv strany k institutu) dle následujících kritérií:

- Institut výhledově splňuje podmínky pro státní financování politických institutů dle zákona o sdružování v politických stranách a hnutích,
- Institut je založen a funguje transparentně (Transparentní organizace),
- Ve své činnosti vychází institut z principů mezinárodního pirátského hnutí v kontextu české a evropské politické reality,
- Činnost institutu se kromě publikační a analytické činnosti zaměřuje také na organizaci diskuzí, panelů a vzdělávacích a kulturních událostí,
- Ve své činnosti se institut zaměřuje spíše na společenské otázky a problémy dlouhodobé, než na problémy krátkodobé,
- Nejvyšší orgán strany (celostátní fórum) má kontrolu nad směřováním institutu (například formou volby členů správního orgánu institutu nebo možností hlasovat o směřování části prostředků v obdobě participativního rozpočtování),
- Odborný orgán (vědecká rada) není volena, ale vybírána na základě výběrového řízení,
- Funkční období vedení institutu je rozdílné (a delší) od období orgánů vedení strany,
- Kontrolní orgán strany může kontrolovat činnost a dokumenty institutu, případně jmenuje kontrolní orgán institutu,

Všechna výše uvedená kritéria musí být dodržena pouze pokud neodporují bodu 1.
Možnost C píše:Republikový výbor ukládá republikovému předsednictvu vytvořit pracovní tým, který zpracuje návrh zakládajících dokumentů pirátského institutu inspirovaných zakládajícími dokumenty Ekumenické akademie a případně dalších souvisejících dokumentů (dohody mezi stranou a institutem, vnitřní předpis strany upravující vykonávání práv strany k institutu) dle následujících kritérií:

- Institut výhledově splňuje podmínky pro státní financování politických institutů dle zákona o sdružování v politických stranách a hnutích,
- Institut je založen a funguje transparentně (Transparentní organizace),
- Ve své činnosti vychází institut z principů mezinárodního pirátského hnutí v kontextu české a evropské politické reality,
- Činnost institutu se kromě publikační a analytické činnosti zaměřuje také na organizaci diskuzí, panelů a vzdělávacích a kulturních událostí,
- Ve své činnosti se institut zaměřuje spíše na společenské otázky a problémy dlouhodobé, než na problémy krátkodobé,
- Nejvyšší orgán strany (celostátní fórum) má kontrolu nad směřováním institutu (například formou volby členů správního orgánu institutu nebo možností hlasovat o směřování části prostředků v obdobě participativního rozpočtování),
- Odborný orgán (vědecká rada) není volena, ale vybírána na základě výběrového řízení,
- Funkční období vedení institutu je rozdílné (a delší) od období orgánů vedení strany,
- Kontrolní orgán strany může kontrolovat činnost a dokumenty institutu, případně jmenuje kontrolní orgán institutu,

Všechna výše uvedená kritéria musí být dodržena pouze pokud neodporují bodu 1.
Možnost D píše:Republikový výbor ukládá republikovému předsednictvu vytvořit pracovní tým, který zpracuje návrh zakládajících dokumentů pirátského institutu inspirovaných zakládajícími dokumenty TOPAZu a případně dalších souvisejících dokumentů (dohody mezi stranou a institutem, vnitřní předpis strany upravující vykonávání práv strany k institutu) dle následujících kritérií:

- Institut výhledově splňuje podmínky pro státní financování politických institutů dle zákona o sdružování v politických stranách a hnutích,
- Institut je založen a funguje transparentně (Transparentní organizace),
- Ve své činnosti vychází institut z principů mezinárodního pirátského hnutí v kontextu české a evropské politické reality,
- Činnost institutu se kromě publikační a analytické činnosti zaměřuje také na organizaci diskuzí, panelů a vzdělávacích a kulturních událostí,
- Ve své činnosti se institut zaměřuje spíše na společenské otázky a problémy dlouhodobé, než na problémy krátkodobé,
- Nejvyšší orgán strany (celostátní fórum) má kontrolu nad směřováním institutu (například formou volby členů správního orgánu institutu nebo možností hlasovat o směřování části prostředků v obdobě participativního rozpočtování),
- Odborný orgán (vědecká rada) není volena, ale vybírána na základě výběrového řízení,
- Funkční období vedení institutu je rozdílné (a delší) od období orgánů vedení strany,
- Kontrolní orgán strany může kontrolovat činnost a dokumenty institutu, případně jmenuje kontrolní orgán institutu,

Všechna výše uvedená kritéria musí být dodržena pouze pokud neodporují bodu 1.
Možnost F píše:Republikový výbor ukládá republikovému předsednictvu vytvořit pracovní tým, který zpracuje návrh zakládajících dokumentů pirátského institutu inspirovaných zakládajícími dokumenty Institutu moderní politiky iSTAR a případně dalších souvisejících dokumentů (dohody mezi stranou a institutem, vnitřní předpis strany upravující vykonávání práv strany k institutu) dle následujících kritérií:

- Institut výhledově splňuje podmínky pro státní financování politických institutů dle zákona o sdružování v politických stranách a hnutích,
- Institut je založen a funguje transparentně (Transparentní organizace),
- Ve své činnosti vychází institut z principů mezinárodního pirátského hnutí v kontextu české a evropské politické reality,
- Činnost institutu se kromě publikační a analytické činnosti zaměřuje také na organizaci diskuzí, panelů a vzdělávacích a kulturních událostí,
- Ve své činnosti se institut zaměřuje spíše na společenské otázky a problémy dlouhodobé, než na problémy krátkodobé,
- Nejvyšší orgán strany (celostátní fórum) má kontrolu nad směřováním institutu (například formou volby členů správního orgánu institutu nebo možností hlasovat o směřování části prostředků v obdobě participativního rozpočtování),
- Odborný orgán (vědecká rada) není volena, ale vybírána na základě výběrového řízení,
- Funkční období vedení institutu je rozdílné (a delší) od období orgánů vedení strany,
- Kontrolní orgán strany může kontrolovat činnost a dokumenty institutu, případně jmenuje kontrolní orgán institutu,

Všechna výše uvedená kritéria musí být dodržena pouze pokud neodporují bodu 1.
Podkladové dokumenty naleznete na mraku, pro orientaci poslouží nejlépe přehledová tabulka.

Vzhledem ke složitosti projednávané věci je možné podávat jiné návrhy unesení až do 3. 4. 2020 15:00. Od té doby začne běžet doba na rozmyšlenou, která skončí 4. 4. 2020 v 15:00. Rozhodující hlasování proběhne od 4. 4. 2020 15:00 do 6. 4. 2020 15:00.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Blazej za příspěvky (celkem 4):
Ales.Jakl, Michal.Gill, Frantisek.Kopriva, Jan.Bednarik
Tel. 778702712

Uživatelský avatar
Janka.Michailidu
Příspěvky: 1957
Registrován: 21 dub 2012, 19:19
Profese: PhD student (Biotechnologie)
Dal poděkování: 2474 poděkování
Dostal poděkování: 3513 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 20/2020 Pirátský institut

Příspěvek od Janka.Michailidu »

Zdravím vás milí kolegové Piráti!
Doslova po letech se setkáváme konečně u poslední fáze rozhodování před samotným založením institutu České pirátské strany.

Pro ty, kteří celou záležitost třeba nesledovali od začátku a chtějí si doplnit znalosti, bych ráda nabídla malý přehled, co se od roku 2017 vlastně všechno událo:
OFFTOPICTakřka přesně před třemi lety začalo toto vše mou diskuzí s Mikulášem Peksou na téma pirátského think-tanku. Spousta členů v té době už měla pocit, že se strana soustředí víceméně jen na volby a nějaká kultivace a rozvíjení dlouhodobých pirátských myšlenek a ideálů šlo stranou. Někteří členoví kvůli tomu stranu opustili, někteří zůstali, ale nebyli spokojení a měli chuť s tím něco udělat - jako třeba já. Vykopla jsem tedy vlákno “think-tank/aktivistické křídlo/něco v tom smyslu” se záměrem, posunout se ke konkrétnějšímu cíli prostřednictvím široké vnitrostranické diskuze. Kolem této myšlenky se zrodila pracovní skupina ze členů, registrovaných příznivců i bývalých členů a posouvali jsme se (velmi pomalu za dlouhých diskuzí a s občasnými výpadky v aktivitě, jelikož jsme to vše dělali ve svém volném čase) směrem k jakýmsi stanovám. Tyto stanovy byly celkem extrémním pojetím demokraticky řízeného spolku s výrazně participativním rozpočtováním a decentralizovanou iniciativou. Takovýto obsah velmi dobře vystihoval ideologické pozadí pracovní skupiny, která se nad tvorbou těchto dokumentů sešla, ale byl poměrně idealistický a naivní.
Po dvou letech od mého úplně prvního příspěvku na toto téma se objevil z ničeho nic Jakub Michálek se svým hotovým návrhem PIVOS, který představoval vlastně úplný opak toho, co jsme stvořili my. Centrálně řízený institut pod silným područím zakladatele - strany (alespoň dle původní zakládací listiny), kde veškerou iniciativu drží v rukou ředitel, vzešlý z výběrového řízení.

Odkazy na vlákna týkající se tohoto období najdete ve spodní části rozcestníku.

Následovala mediace tohoto “sporu” konceptů zprostředkovaná RP (konkrétně Ivanem), na jejímž konci jsme došli k tomu, že ani jeden z těch již vytvořených dokumentů, není ideální a bude lepší, když s diskuzí o základních tezích začneme nanovo, tentokráté na půdě RV.


A zde se dostáváme prakticky k současné situaci. Po několika měsících diskuzí v rámci zasedání a mumblů RV jsme došli k jakýmsi základním tezím, na kterých je v rámci RV shoda, a ty byly přetaveny do bodů návrhu usnesení. Dále byla vytvořena tabulka typových institucí, dle nichž by mohl být náš institut modelován, a členstvo celé strany bylo vyzváno k zapojení se prostřednictvím newsletteru a sdílení v dobrovolné výměně informací. Následně byly vytvořeny alternativní návrhy usnesení, obsahující jednotlivé typové instituce vzešlé ze zapojení členské základny.

Teď tedy jako členové republikového výboru stojíme před nelehkým rozhodnutím, kterému by měla předcházet zevrubná debata. Toto rozhodnutí totiž může velmi silně ovlivnit dlouhodobé směřování a úspěch našeho hnutí v kontextu České republiky. Kultivace dlouhodobých idejí daného ideologického směru je totiž nutnou podmínkou zachování jeho relevance v delším časovém horizontu. Je-li naším cílem dosáhnutí aplikace pirátských hodnot a uvědomujeme-li si zároveň, že spousta z našich idejí nebude ve své širší podobě pro společnost přijatelná ještě desítky let, musíme se aktivně snažit, aby naše vnitrostranická, politická i ideologická kultura nezakrněla, nepřestala se rozvíjet. V tomto směru je zodpovědné nastavení fungování našeho politického institutu důležitým krokem, který není radno podceňovat. Proto na vás (i na sebe) apeluji za dodržení demokratického minima a snahu o adherenci k základním pirátským idejím v rámci celého procesu.

Jaký bude další vývoj:
Daniel Mazur byl zvolen pracovní silou placenou z rezervy RP, aby RV v případě potřeby byl nápomocný v rámci rozpravy. Pokud tedy v rámci rozpravy dojdeme k tomu, že nám některé informace k dodržení demokratického minima schází, Dan bude mít kapacitu k dané věci vypracovat rešerši, která pak bude členům RV k dispozici.
Příklady:
  • otázky na vedení stávajících politických institutů (RV by muselo definovat otázky)
  • hloubková rešerše legislativy týkající se různých forem pol. institutů (zde je potřeba, aby RV zodpovědně dohlédlo na metodologii a metriky)
Následně, po schválení některého návrhu usnesení, bude Daniel také k ruce pracovní skupině, která bude připravovat zakládající dokumenty.

Čímž se dostávám k dalšímu bodu, který bude potřeba během rozpravy vyjasnit. A tím je obsazení této pracovní skupiny. Olga R. (má v rámci RP řešení institutu na starosti) například navrhuje složení: 1x RP, 1x člověk určený RP, 3x člen RV. Toto budeme muset prodiskutovat a dojít ke konsenzu.

Subjektivní okénko
Následující část mého textu je pouze subjektivní pohled - má preferovaná varianta, jak ji vidím s přihlednutím k dosavadním informacím:

Když bych měla soudit na základě souvislostí, které jsem byla schopna vstřebat doteď, a na základě mého chápání základních hodnot pirátského hnutí v kontextu současného nastavení naší strany, připadá mi jako nejlepší možnost zvolit si jako typovou instituci Masarykovu demokratickou akademii, která představuje v mých očích jakýsi ideální hybrid. (Takovým hybridem se dle mého pomalu stává i naše strana jako taková.)

Oproti formě ústavu si Mda zachovává v rámci své struktury základní pirátské principy - participaci, demokratičnost, možnost iniciativy zespoda (představenstvo, řešící středně- a krátkodobé směřování, je volené členskou schůzí, která určuje dlouhodobý fokus institutu). Nicméně oproti naší původní formě idealisticky decentralizovaně řízené organizace má navíc akceschopnou exekutivu (kancelář v čele s ředitelem), která na činnost institutu dohlíží editorsky. K tomu má kancelář “k ruce” vědeckou radu Mda. Navíc se zde objevuje také Pirátům známý princip subsidiarity, kdy existují lokální buňky s nějakou mírou samosprávného řízení.

Tolik tedy za mě do úvodu tohoto jednání. Díky moc za pozornost a těším se na zevrubnou a plodnou diskuzi! :fet:

P. S.: kdo by si chtěl doplnit další informace, zde je odkaz na rozcestník, který jsem k institutu vytvořila.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janka.Michailidu za příspěvky (celkem 5):
Ales.Jakl, Dan.Lestina, Jan.Bednarik, Daniela.Weissova, Jiri.Rezek

Uživatelský avatar
Olga.Richterova
Republikové předsednictvo
Příspěvky: 535
Registrován: 12 čer 2009, 20:40
Profese: překladatelka, lingvistka a poslankyně
Bydliště: Oblouková 14, Praha 10
Dal poděkování: 538 poděkování
Dostal poděkování: 1187 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 20/2020 Pirátský institut

Příspěvek od Olga.Richterova »

Tady bude úvodní slovo za mě /trochu za RP

Důležité:
- chceme zjistit informace o praktickém fungování od stávajících institutů (volala jsem si k tomu podrobně s jedním ředitelem, bratrem našeho radního P. Eichlerem :-) )

- chceme zajistit funkčnost pro stát (hospodaření apod.) i pro stranu (participativní rozpočtování na část prostředků, pokud by šlo z pohledu zákona - není jisté)

- potřebujeme víc podkladů. S těmi bude pomáhat Dan Mazur (má čas, bude toho potřeba dost).

Ještě doplním později.

Uživatelský avatar
Frantisek.Kopriva
Poslanec Parlamentu ČR
Příspěvky: 2291
Registrován: 10 říj 2013, 20:37
Profese: poslanec
Bydliště: Mladá Boleslav / Praha
Dal poděkování: 4964 poděkování
Dostal poděkování: 2979 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 20/2020 Pirátský institut

Příspěvek od Frantisek.Kopriva »

Já bych velice uvítal, kdyby se počet návrhů zredukoval. Bylo by možné, aby užší pracovní skupina stávající návrhy prošla a vytvořila menší počet více konsenzuálních návrhů?

Navrhuji prodloužit rozpravu do předložení výše zmíněných návrhů plus 7 dní.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Frantisek.Kopriva za příspěvky (celkem 5):
Ondrej.Profant, Vaclav.Zidek, Tomas.Trcka, Michal.Marciniszyn, Jiri.Rezek
sněmovní profil |< >| veřejný kalendář |< >| Facebook |< >| Twitter

* místopředseda výboru pro evropské záležitosti
* delegát do PACE, předseda skupiny přátel Tibetu atd.

Uživatelský avatar
Janka.Michailidu
Příspěvky: 1957
Registrován: 21 dub 2012, 19:19
Profese: PhD student (Biotechnologie)
Dal poděkování: 2474 poděkování
Dostal poděkování: 3513 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 20/2020 Pirátský institut

Příspěvek od Janka.Michailidu »

Frantisek.Kopriva píše:
24 bře 2020, 09:35
Já bych velice uvítal, kdyby se počet návrhů zredukoval. Bylo by možné, aby užší pracovní skupina stávající návrhy prošla a vytvořila menší počet více konsenzuálních návrhů?

Navrhuji prodloužit rozpravu do předložení výše zmíněných návrhů plus 7 dní.
A důvod pro toto? Ty instituce jsou vzešlé z celostranického zapojení. Nechápu, jak si mám u vzájemně se vylučujících návrhů představit vytvoření menšího počtu více konsenzuálních návrhů. Díky za vysvětlení
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janka.Michailidu za příspěvek:
Jan.Bednarik

Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 1281
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 2223 poděkování
Dostal poděkování: 1955 poděkování

Re: RV 20/2020 Pirátský institut

Příspěvek od Dan.Lestina »

Díky za úvodní slovo, to ledacos vyjasňuje. Rozumím tomu správně, že diff nemáme, protože máme tabulku, kde ale není možnost A)?
OFFTOPICObrázek(Kemel)

Uživatelský avatar
Janka.Michailidu
Příspěvky: 1957
Registrován: 21 dub 2012, 19:19
Profese: PhD student (Biotechnologie)
Dal poděkování: 2474 poděkování
Dostal poděkování: 3513 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 20/2020 Pirátský institut

Příspěvek od Janka.Michailidu »

diff máme obrázkový (je linkovaný v tom redmine, ale hodím ho i sem pro jistotu). (dám z něj pryč možnost E, která byla vyřazena)
DIFF_usneseni.png
A) v tom přehledu institucí není, jelikož součástí návrhu A) není žádná typová instituce. volbou A) by se RV fakticky vzdalo možnosti rozhodovat o formě našeho institutu a nechalo by toto rozhodnutí zcela na vzniklé pracovní skupině.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janka.Michailidu za příspěvky (celkem 6):
Vaclav.Zidek, Dan.Lestina, Ales.Jakl, Tomas.Trcka, Daniel.Mazur, Frantisek.Kopriva

Uživatelský avatar
Lukas.Blazej
Republikový výbor
Příspěvky: 607
Registrován: 24 lis 2010, 18:04
Profese: Asistent v advokátní kanceláři
Bydliště: Ústí nad Labem - centrum
Dal poděkování: 630 poděkování
Dostal poděkování: 879 poděkování

Re: RV 20/2020 Pirátský institut

Příspěvek od Lukas.Blazej »

Frantisek.Kopriva píše:
24 bře 2020, 09:35
Navrhuji prodloužit rozpravu do předložení výše zmíněných návrhů plus 7 dní.
Vzhledem k tomu, že není jisté, zda vůbec budou návrhy předloženy, nejde o srozumitelný návrh postupu. Prosím o jeho konkretizaci, například uvedením konkrétního deadline.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Blazej za příspěvek:
Vojtech.Pikal
Tel. 778702712

Uživatelský avatar
Daniel.Mazur
Republikový výbor
Příspěvky: 168
Registrován: 25 lis 2013, 10:23
Profese: fyzik
Bydliště: Praha 5 - Hlubočepy
Dal poděkování: 263 poděkování
Dostal poděkování: 423 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 20/2020 Pirátský institut

Příspěvek od Daniel.Mazur »

Ahoj,

ze srovnání zákonných ustanovení nového občanského zákoníku (č. 89/2012 Sb., aka NOZ) a jejich implementace našimi vzorovými institucemi mi vychází, že klíčovým rozdílem mezi spolkem a ústavem je apriorní vztah institutu k vůli strany, která ho jako svůj politický institut deklaruje. Tedy jestli dle zákona vychází z principu autonomie (spolek si určuje sám všechna svá pravidla) nebo z principu, že naplňuje některé cíle strany (alespoň rámec pravidel určuje strana). Tenhle rozdíl vzniká z toho, že spolek zakládá skupina lidí (kteří můžou ale nemusí být členy strany), zatímco ústav zakládá strana jako právnická osoba. Tento apriorní vztah je daný právní formou a nelze ho změnit.

Institut-spolek může být různě spjatý se stranou. Například TOP-AZ založili někteří členové strany a členem spolku smí být jen člen TOP09, zatímco Masarykova demokratická akademine (MDA) explicitně nesvazuje své členství s členstvím v žádné straně. (Pozn.: Členství ve spolku všech členů strany není možné dosáhnout, protože členství ve spolku je ze zákona (NOZ §415(1)) dobrovolné; nepovažuji za legální členství ve straně a členství ve spolku spolu pevně svázat.) Vstup dalších lidí do spolku po podání přihlášky je na vůli orgánu spolku, takže i u MDA určitý filtr na stranické sympatie resp. příslušnost může existovat. U TOP-AZ je tím orgánem „výkonná rada“, u MDA „představenstvo“, ekvivalentně lze mít na jejím místě „výbor“ bebo „předsednictvo“. O činnosti spolku nijak nerozhodují lidé, kteří nejsou členy spolku.

Ústav (např. iSTAR, jediný typový ústav v našem seznamu) zakládá strana jako celek. Neexistuje členství, a tak je činnost institutu konstantně záležitostí celé strany. Činnosti ústavu dává rámec zakladatel (strana) a jmenuje kolektivní orgán – správní radu. iSTAR má správní radu složenou z členů STAN i nezávislých, kteří jsou v jejich zastupitelských klubech. (Nevim o nikom úplně nezávislém.) Dozorčí rada není ze zákona povinná, ale dává smysl v případě zvláštních nároků strany na hospodaření institutu (např. dodržování principu transparentní organizace; iSTAR dozorčí radu vůbec nemá EDIT: Ale "vnitřní kontrolu" má, a to jako součást organizačního členění ústavu). Pokud jde o side-by-side srovnání "ústavní" a „spolkové“ formy, lze za ekvivalent „nejvyššího orgánu spolku“ považovat ten orgán strany, který schvaluje zakládací listinu a změny v ní. Netuším, co te tím u STANu, u nás bych předpokládál CF. Strana jako zakladatel může kdykoli změnit zakládací listinu a/nebo zvolit jiné obsazení správní či dozorčí rady. Za každodenní činnost institutu je zodpovědný ředitel, ten se zodpovídá správní radě, nikoli straně. Straně se zodpovídá správní rada, případně i dozorčí rada.
Pokud jde o autonomii, nejde o to, že ústav žádnou nemá, ale že strana skrze zakládací listinu (ZL) určuje i její míru: (a) Buďto může ZL určit přímo veškerou činnost instutu, jeho organizaci, může stanovit, že i další orgány institutu bude obsazovat strana (coby zakladatel). (b) Nebo může ZL ponechat organizační strukturu a detaily činnosti na správní radě a jí schváleném statutu, stejně jako případné další orgány institutu (např. akademická rada analogická spolku TOP-AZ). Skrze ZL a Statut lze vtisknout ústavu autonomii, participativnost ve velmi širokých mantinelech. Bohužel, iSTAR tuto možnost podle publikovaných dokumentů nevyužívá, takže tady bychom museli řešení nalézt zcela sami.

Dříve či později začneme tady mluvit i o financování institutu a možnosti získání státního příspěvku na činnost. Proto už teď sem dávám základní info z zákona č. 424/1991 Sb. o sdružování v politických stranách a hnutích (ZoPS):
1) O státní příspěvek na činnost politického institutu (PolIn) musí požádat strana. Pokud nepožádá, PolIn tento příspěvek nemůže dostat.
2) Pokud strana požádá a existuje na něj nárok, strana ho obdrží a beze zbytku využije na činnost PolIn. Jsou to obarvené peníze, které jinak využít nelze.
3) Výše státního příspěvku na činnost PolIn je 10% výše státního příspěvku na činnost strany (§20 ZoPS).
Tato pravidla jsou nezávislá na právní formě institutu. Strana samozřejmě může rozhodnout dát na činnost institutu víc než jen státní příspěvek. Jako strana i PolIn musí peníze využít na svoji činnost, žádnou formou je nesmí dát někomu dalšímu, ani nesmí platit lidi, kteří by pak pracovali na čemkoli jiném než na aktivitách institutu. V tomto ohledu je PolIn vždy oddělený od strany, ať je jeho právní forma kterákoli.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Daniel.Mazur za příspěvky (celkem 6):
Ales.Jakl, Janka.Michailidu, Michal.Marciniszyn, Dan.Lestina, Vojtech.Pikal, Jan.Bednarik
Dan Mazur
------------------------------
+420-602-439-639
daniel.mazur@pirati.cz
"You see, I believe in freedom, Mr. Lipwig. Not many people do, although they will, of course, protest otherwise. And no practical definition of freedom would be complete without the freedom to take the consequences. Indeed, it is the freedom upon which all the others are based."

Uživatelský avatar
Michal.Marciniszyn
Republikový výbor
Příspěvky: 131
Registrován: 07 dub 2016, 13:48
Profese: Manager, Software Engineering
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 115 poděkování
Dostal poděkování: 149 poděkování

Re: RV 20/2020 Pirátský institut

Příspěvek od Michal.Marciniszyn »

Daniel.Mazur píše:
24 bře 2020, 12:40
Institut-spolek může být různě spjatý se stranou. Například TOP-AZ založili někteří členové strany a členem spolku smí být jen člen TOP09, zatímco Masarykova demokratická akademine (MDA) explicitně nesvazuje své členství s členstvím v žádné straně. (Pozn.: Členství ve spolku všech členů strany není možné dosáhnout, protože členství ve spolku je ze zákona (NOZ §415(1)) dobrovolné; nepovažuji za legální členství ve straně a členství ve spolku spolu pevně svázat.) Vstup dalších lidí do spolku po podání přihlášky je na vůli orgánu spolku, takže i u MDA určitý filtr na stranické sympatie resp. příslušnost může existovat. U TOP-AZ je tím orgánem „výkonná rada“, u MDA „představenstvo“, ekvivalentně lze mít na jejím místě „výbor“ bebo „předsednictvo“. O činnosti spolku nijak nerozhodují lidé, kteří nejsou členy spolku.
Ahoj,

jak píšeš, členství ve spolku nelze vynutit, tzn. žádný člen k němu nemůže být donucen. Jak je to u TOP-AZu s opačným případem, představme si vyloučeného člena, který je členem spolku, zaniká mu okamžikem vyloučení toto členství? Tzn. existuje tam alespoň tato vazba?

Odpovědět

Zpět na „Republikový výbor“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti