IDSOK - integrovaný dopravní systém OLK

Moderátoři: Vedouci organu, asistent strany, Odbor - personalni

Nikezeus
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 182
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 34 poděkování
Dostal poděkování: 124 poděkování

Re: IDSOK - integrovaný dopravní systém OLK

Příspěvek od Nikezeus » 13 zář 2019, 17:29

1)To uz se nekde povedlo?
2)Republika je mala, uvedu priklad z OLK a MSK, predpokladam kdyz nekdo bude pravidelne dojizdet vlakem napr. z Noveho jicina do Olomouce, tak tedy potrebuje dve IDS karty. Leoexpress Suchdol-Olomouc asi IDS kartu neuznava, takze cestujici musi jeste do Hranic a z Hranic pak do Olomouce.
Takze pokud chce cestovat vlakem a pouze na IDS karty musi absolvovat
Novy Jicin-Suchdol
Suchdol-Hranice
Hranice-Olomouc
Takze kdo cestuje pres hranice kraju asi rovnou za dane situace sahne po autu. Konecne v tomto pripade je D1 kousek od NJ.


3)Vzhledem k tomu, ze ma byt udajne 2x drazsi tak praxe bude zajimava
https://archiv.ihned.cz/c1-66505770-na- ... spolecnost

IN 100 je treba casovy celositovy jizdni doklad, podle jakeho klice se tedy rozlisuje komercni produkt a jizdni doklad?
Jizdni doklad je uz z principu komercni povahy, generuje prijem na pokryti nakladu podnikatelske cinnosti - poskytovani prepravni sluzby, to ze je pod hlavickou verejneho zajmu(v nekterych pripadech) to na jeho principu nic nemeni.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 722
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 750 poděkování
Dostal poděkování: 536 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: IDSOK - integrovaný dopravní systém OLK

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 13 zář 2019, 23:26

Souhlasím s Davidovým vysvětlením až na to, že uznávání komerčních jízdenek dopravců mi přijde jako nevhodné řešení. Má platit tarif IDS pro všechny a státní tarif pro všechny, tarify dopravců jsou pak na jejich uvážení, pokud to smlouva s objednatelem umožňuje.

Problematika více krajských IDS vytváří problémy, ano, ale holt to povede ke koupi více jízdenek nebo využití státního tarifu. Pokud je použití přestupní jízdenky IDS podmíněno vlastnictvím jakékoliv karty, je to velmi zásadní vada IDS a to je nutné řešit!

V OlK přestupní jízdenky fungují normálně na papíře, bohužel MSK patří mezi kraje, kde bez karet přestupní tarif nelze využít.

Ceny ve státním tarifu nepovažuji za relevantní. Za prvé je to politická otázka a za čas mohou být optimalizovány, za druhé odpovídají tomu oplakavanemu tarifu ČD. Najednou je pro řadu vlakošotoušů státní tarif předražený, ale běda totéž říct o tarifu ČD. Podle mě by bylo ideální, aby na krátké vzdálenosti byl státní tarif podobně drahý jako tarify IDS, na dlouhé vzdálenosti by pak měl být výrazně méně výhodný (tj. neobsahovat takové zvýhodnění na delší trasy), aby nenarusoval trh.

IN karty jsou celositove doklady v rámci jednoho dopravce. Na celé siti neplatily nikdy, protože pokud se nepletu, ČD neprovozují žádnou autobusovou linku. Takže pokud za ČR nepovažujeme jen místa, kam vedou koleje, takový celosíťový doklad neexistuje. A řešit síťové vazby pomoci monopolu je imho chybná strategie.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
David.Novak

Nikezeus
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 182
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 34 poděkování
Dostal poděkování: 124 poděkování

Re: IDSOK - integrovaný dopravní systém OLK

Příspěvek od Nikezeus » 14 zář 2019, 12:32

Ondrej.Kalis píše:
13 zář 2019, 23:26
Takže pokud za ČR nepovažujeme jen místa, kam vedou koleje...
Kdyz vyloucim IAD a MHD, tak pro rozmernejsiho cloveka(do vysky resp. sirky) typuju, ze tomu tak je. Stejne tak pokud chcete prepravit kolo ci kocarek. Mezimestky autobus se atraktivite vlakoveho spojeni nemuze rovnat(pohodli, vyhrazena dopravni cesta, socialni zarizeni ve vozidle atd.).

Ondrej.Kalis píše:
13 zář 2019, 23:26
Ceny ve státním tarifu nepovažuji za relevantní. Za prvé je to politická otázka a za čas mohou být optimalizovány, za druhé odpovídají tomu oplakavanemu tarifu ČD. Najednou je pro řadu vlakošotoušů státní tarif předražený, ale běda totéž říct o tarifu ČD. Podle mě by bylo ideální, aby na krátké vzdálenosti byl státní tarif podobně drahý jako tarify IDS, na dlouhé vzdálenosti by pak měl být výrazně méně výhodný (tj. neobsahovat takové zvýhodnění na delší trasy), aby nenarusoval trh.
Otazka je, kdo za tuto cenu bude ochoten jezdit, ale souhlasim, ze vyse celostatniho tarifu neni naveky. Pokud mluvim za sebe, pro me uz je hranicni cena IN karty nyni, podfinancovana zeleznicni dopravni cesta, kde zpozdeni na hlavnich koridorech je pomalu standard me pravdepodobne vyzene do auta drive, takze vyssi cena tarifu mi rozhodovani spise ulehci. Pokud je tendence do tarifu zeleznicni dopravy nepromitat vyhody minimalnich externalit, nadale nechavat podfinancovanou zeleznicni dopravni cestu , tak jina varianta nez auto neni(alespon pro me) a nezbyva nez se na tuto realitu adaptovat.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 722
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 750 poděkování
Dostal poděkování: 536 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: IDSOK - integrovaný dopravní systém OLK

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 14 zář 2019, 16:51

Nikezeus píše:
14 zář 2019, 12:32
Ondrej.Kalis píše:
13 zář 2019, 23:26
Takže pokud za ČR nepovažujeme jen místa, kam vedou koleje...
Kdyz vyloucim IAD a MHD, tak pro rozmernejsiho cloveka(do vysky resp. sirky) typuju, ze tomu tak je. Stejne tak pokud chcete prepravit kolo ci kocarek. Mezimestky autobus se atraktivite vlakoveho spojeni nemuze rovnat(pohodli, vyhrazena dopravni cesta, socialni zarizeni...
Omlouvám se, ale na této úrovni se odmítám bavit, kromě toho o jízdním kole je to tvrzení nepravdivé a pokud se zde uvádí jako výjimka MHD, tak je i zcela nelogické, protože o MHD platí téměř totéž jako o mimomestskych busech.

Nikezeus
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 182
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 34 poděkování
Dostal poděkování: 124 poděkování

Re: IDSOK - integrovaný dopravní systém OLK

Příspěvek od Nikezeus » 14 zář 2019, 17:50

Ondrej.Kalis píše:
14 zář 2019, 16:51

Omlouvám se, ale na této úrovni se odmítám bavit, kromě toho o jízdním kole je to tvrzení nepravdivé a pokud se zde uvádí jako výjimka MHD, tak je i zcela nelogické, protože o MHD platí téměř totéž jako o mimomestskych busech.
V poradku, to je Vase pravo. konecne odpoved ci reakci jsem si na Vas nijak ani nevynucoval.
Nicmene, kdyz pisete neco o nepravdivem tvrzeni, druha veta diky vyrazu "stejne tak" souvisela s vetou predchozi, kde byl pouzit vyraz "typuju", t.j. z meho prispevku adhoc neplyne, ze autobus nemuze prepravit kocarek ci kolo,ale ze to v tomto pripade podle meho nazoru vetsinu zajemcu o prepravu autobusem pravdepodobne odradi (pokud vubec dopravce prepravu kol v danem autobuse v prepravnim radu umozni).
To ze je pro prepravu kol , kocarku, rozlozitejsich osob vlak mnohem lepe uzpusobeny nez autobus je podle me relevantni argument.
Nejsem si jisty jestli se v mezimestske autobusove doprave pouzivaji hojne nizkopodlazni autobusy jako v MHD, rekl bych ze ne, ale mozna se mylim.
Hezky den

" Vozy nejsou k převozu kol uzpůsobeny, říká ředitel
Podle něj nejsou vozidla na přepravu jízdních kol uzpůsobena a například při prudším brzdění, vyhýbání se překážce, eventuálně dopravní nehodě způsobuje přítomnost jízdního kola ve vozidle zvýšení míry rizika újmy na zdraví cestujících. I škody pro dopravce, který za ni odpovídá ze zákona."

Zdroj: https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/k ... -zpravy_mt

"Kola v autobusech přepravujeme pouze na vybraných spojích, které jsou vybaveny přívěsem nebo speciálním prostorem, kam si kolo uložíte při nástupu."
https://www.leoexpress.com/cs/nase-sluz ... i-kola/bus

David.Novak
Člen KS Olomoucký kraj
Příspěvky: 175
Registrován: 12 kvě 2010, 20:03
Profese: Analytik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 113 poděkování
Dostal poděkování: 264 poděkování

Re: IDSOK - integrovaný dopravní systém OLK

Příspěvek od David.Novak » 15 říj 2019, 09:49

Mediálním prostorem momentálně rezonuje téma přechodu na výlučný IDSOK tarif ve vlacích objednaných krajem (Os a Sp).
Stranický tisk k tomuto vydal "přehledný" soupis změn.

Lze ho shrnout asi takto:
Vážený substráte, děkujeme, že se přepravuješ hromadnou dopravou a uvolňuješ tím místo na silnicích pro naše služební vozy. S novým rokem jsme pro tebe přinesli pár fajn změn, které ti cestování jistě usnadní a ty je s radostí přivítáš. Tak za prvé, pokud máš ve zvyku pravidelně dojíždět vlakem v rámci kraje, a logicky k tomu volíš nejlevnější tarif (tedy kombinaci IN karty a traťové jízdenky), pak očekávej, že si s novým tarifem připlatíš až 50 % ceny. Ano, víme, že provoz auta pro tebe najednou bude levnější, ale my počítáme s tím, že jsi dostatečně zodpovědný občan, aby jsi nezatěžoval svou sobeckostí životní prostředí.
Za druhé, pokud cestuješ nepravidelně, třeba s rodinou na výlety, pak ti jistě zrušení přežitku jako zpáteční nebo síťová jízdenka přijde vhod. Nezoufej, ve volném čase si můžeš počítat počet projetých zón, aby sis vybral pro tebe nejvhodnější cestu a tarif.
A za třetí, pokud jsi náhodou trochu zmatený z našich úžasných změn a chtěl by ses raději držet svého starého tarifu ČD, na který jsi zvyklý, pak ti nabízíme jednoduché řešení. Vystěhuj se z Olomouckého kraje! Pokud totiž bude tvá výchozí nebo cílová stanice mimo Olomoucký kraj, pak můžeš dále využívat běžný tarif ČD a to i v rámci našeho kraje. Jen pozor na Brno, tam jezdí žlutej!

https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/olo ... zpravy_stk
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Novak za příspěvky (celkem 2):
Vojtech.Pikal, Milos.Zmeskal
Člen Pirátů od září 2018, člen MS Olomouc, člen odborné komise pro architekturu (etc.) při radě města Olomouce, člen komise městské části Povel.

Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Příspěvky: 20838
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: poslanec, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 27548 poděkování
Dostal poděkování: 20772 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: IDSOK - integrovaný dopravní systém OLK

Příspěvek od Vojtech.Pikal » 16 říj 2019, 08:34

Můžeme tohle vydat jako odpověď v našem stranickém tisku?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvky (celkem 3):
David.Novak, Milos.Zmeskal, Petr.Kapounek
člen RV, AO, PO, ZO, FT a předsedající CF;
místopředseda sněmovny a poslanec za Olomoucký kraj, člen AO OlK
Profil|fb| Tel: 776635258

David.Novak
Člen KS Olomoucký kraj
Příspěvky: 175
Registrován: 12 kvě 2010, 20:03
Profese: Analytik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 113 poděkování
Dostal poděkování: 264 poděkování

Re: IDSOK - integrovaný dopravní systém OLK

Příspěvek od David.Novak » 22 říj 2019, 09:10

Taktický ústup a malé vítězství pro cestující. Tarif ČD bude i nadále platit i ve vlacích v IDSOK.

Tedy, abych byl přesný a volně citoval hejtmana - na tomto se samozřejmě pracovalo a jednalo celý rok, takže nač ta panika ;)

https://zdopravy.cz/olomoucky-kraj-usto ... aku-36097/
Člen Pirátů od září 2018, člen MS Olomouc, člen odborné komise pro architekturu (etc.) při radě města Olomouce, člen komise městské části Povel.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 722
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 750 poděkování
Dostal poděkování: 536 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: IDSOK - integrovaný dopravní systém OLK

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 22 říj 2019, 10:05

David.Novak píše:
22 říj 2019, 09:10
Taktický ústup a malé vítězství pro cestující. Tarif ČD bude i nadále platit i ve vlacích v IDSOK.

Tedy, abych byl přesný a volně citoval hejtmana - na tomto se samozřejmě pracovalo a jednalo celý rok, takže nač ta panika ;)

https://zdopravy.cz/olomoucky-kraj-usto ... aku-36097/
Žádné vítězství, ani malé, zejména pro daňového poplatníka. Co se vlastně stalo:

Výchozí stav: Kraj se podobně jako další rozhodl, že v regionálních vlacích při cestě po území kraje nebude platit tarif dopravce. Rozuměj, cestující nic nepozná, přijde na pokladnu a místo jízdenky ČD dostane automaticky jízdenku IDSOK, která je většinou pro jednotlivce bez komerčních slev levnější. OFFTOPICPokud není, tak je to o nastavení výše tarifu. Sice si ji nemůže koupit v e-shopu, ale to je také chyba ČD, že dosud se ani nesnažily implementovat do e-shopu jízdenky IDS (protože by to pro ně nebylo výhodné).

Důvod, proč k tomu kraje přistoupily, je zejména to, že jízdné IDS jde přímo do pokladny kraje a následně se s ním dál pracuje. Naopak jízdné vybrané dopravcem jde do jeho kapes a ten z něj něco odvede. Navíc došlo k přechodu na brutto smlouvy (přiznám se, že teď nevím, zda to platí ve všech těchto krajích), což je také logické. U netto smlouvy platí, že pokud je linka v minusu, kraj zaplatí ztrátu, ale pokud je linka v zisku, dopravce si příjem nechává. Brutto smlouva znamená, že kraj zaplatí ztrátu, a pokud je linka v zisku, tak ty peníze dostane kraj (a použije ideálně na prodělečné linky).

Co se stalo: Kraj se dohodl s dopravcem ČD, že bude moci i pro cesty v kraji uznávat a vydávat jízdenky dle svého tarifu. Dejme tomu, kdyby dopravce odváděl do rozpočtu částku odpovídající tarifu IDSOK a rozdíl kryl sám (uvažujeme, že dražší jízdenky si nikdo vědomě kupovat nebude, takže jde o různé komerční IN karty a skupinové slevy, kdy bude cena nižší). Jenže tak to nebude, dopravce odvede částku, kterou vybere na jízdném.

Výsledek: Kraj umožnil jednomu dopravci využívat nadále svůj komerční tarif, s tím, že ztrátu Kraj zadotuje. K tomu připočtěme, že IN karty jsou placená záležitost, dopravce z nich má příjem, ale slevu oproti krajskému tarifu dostane dopravce proplacenou z krajského rozpočtu.

Pokud bych byl jakýmkoliv jiným dopravcem, tak půjdu na kraj s tím, že chci také používat svůj komerční tarif, budu prodávat své slevové karty, za které dám lidem slevu 25 % a chci rozdíl proplatit, stejně jako ČD.

Nikezeus
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 182
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 34 poděkování
Dostal poděkování: 124 poděkování

Re: IDSOK - integrovaný dopravní systém OLK

Příspěvek od Nikezeus » 22 říj 2019, 10:52

Nahnat lidi pres drazsI tarify IDS do aut zadna vyhra neni. Verejna doprava je chapana spise jako sluzba nez ciste komercni produkt.
Kvituji starost o danoveho poplatnika, ktera je v tomto pripade docela usmevna, protoze kdyz se bavime o doprave(pominu kolik stoji danoveho poplatnika kraje jako takove a jak casto rozooraly dopravni obsluznost), tak podpora silnicni dopravy resp. infrastruktury z penez nas vsech absolutne narusuje soutez v ramci dopravni soustavy a tam zajmy danoveho poplatnika vetsinou nikdo nesklonuje:

"V tomto směru je markantní zejména státní podpora silniční dopravy, která je prosazována napříč celým politickým spektrem. Podle zdrojů ministerstva dopravy a SFDI se plánují investice do rozvoje silnic a dálnic ve výši 700 mld. Kč, politické strany (kupodivu včetně ODS), uvažují o dalším zvýšení na 1 bilion Kč. Přeloženo do srozumitelnějších čísel, čtyřčlenná rodina v následujících několika letech přispěje na výstavbu silniční sítě částkou 280-400 tisíc korun."

http://libinst.cz/ropa-a-demokracie/

Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host