Účastníkem řízení je @Martin.Kucera jako navrhovatel.
Otázka:
Stanovy říkají, že "Celostátní fórum ve výlučné působnosti
...
h) mimořádně přezkoumává rozhodnutí orgánu strany, pokud to skupina členů strany navrhne předsedovi do dvou týdnů od právní moci rozhodnutí; od toho okamžiku se vykonatelnost rozhodnutí pozastavuje."
Je tato lhůta dvou týdnů absolutní a nepřekročitelná (a tedy upravitelná jen změnou stanov), nebo je možné i nižším předpisem, schváleným rovněž celostátním fórem, zavést možnost dočasného pozastavení této lhůty? Aby tak byl umožněn krok typu "potenciální iniciátor přezkumu vyzve orgán, jehož rozhodnutí hodlá napadnout, aby sám své rozhodnutí zrušil, příslušný orgán musí do jednoho týdne reagovat; do vyjádření příslušného orgánu nebo uplynutí lhůty pro vyjádření se pozastavuje běh lhůty pro navržení mimořádného přezkumu". Protože takovýto krok je jistě žádoucí cestou (umožní přehodnocení a případné zrušení problematického rozhodnutí, aniž by tím bylo nutné zaměstnávat celé celostátní fórum), ale bez pozastavení lhůty by k němu málokdo přistoupil, neb by si tím zkrátil dobu pro sběr podpory pro přezkum. (A zmíněný krok je vhodné provést ještě před iniciováním mimořádného přezkumu, neb zahájením sběru podpory pro přezkum již dochází k nežádoucí eskalaci.)
...
h) mimořádně přezkoumává rozhodnutí orgánu strany, pokud to skupina členů strany navrhne předsedovi do dvou týdnů od právní moci rozhodnutí; od toho okamžiku se vykonatelnost rozhodnutí pozastavuje."
Je tato lhůta dvou týdnů absolutní a nepřekročitelná (a tedy upravitelná jen změnou stanov), nebo je možné i nižším předpisem, schváleným rovněž celostátním fórem, zavést možnost dočasného pozastavení této lhůty? Aby tak byl umožněn krok typu "potenciální iniciátor přezkumu vyzve orgán, jehož rozhodnutí hodlá napadnout, aby sám své rozhodnutí zrušil, příslušný orgán musí do jednoho týdne reagovat; do vyjádření příslušného orgánu nebo uplynutí lhůty pro vyjádření se pozastavuje běh lhůty pro navržení mimořádného přezkumu". Protože takovýto krok je jistě žádoucí cestou (umožní přehodnocení a případné zrušení problematického rozhodnutí, aniž by tím bylo nutné zaměstnávat celé celostátní fórum), ale bez pozastavení lhůty by k němu málokdo přistoupil, neb by si tím zkrátil dobu pro sběr podpory pro přezkum. (A zmíněný krok je vhodné provést ještě před iniciováním mimořádného přezkumu, neb zahájením sběru podpory pro přezkum již dochází k nežádoucí eskalaci.)
Pokud Stanovy určují pro právní jednání konkrétní lhůtu, nelze takovou lhůtu (bez zmocnění ve Stanovách) měnit, stavět, či přerušovat na základě předpisu nižší právní síly.
Jak RK konstatovala už v odpovědi na předběžnou otázku #32094, CF má dle čl. 8 odst. 6 písm. (a) Stanov široké předpisotvorné oprávnění. Přesto nemůže schválit předpis libovolného obsahu. Předpis CF nesmí být v rozporu se Stanovami, nebo zasahovat do oblastí, které zákon vyhrazuje Stanovám. Kromě toho je určen pouze k úpravě vnitrostranických poměrů. Působnost CF k vydání předpisu bude dána pouze, pokud jeho obsah bude odpovídat těmto limitům.
Stanovy v čl. 8 odst. 5 písm. h) určují pro podání návrhu na mimořádný přezkum, konkrétní lhůtu v délce dvou týdnů od právní moci rozhodnutí. Pokud by předpis nižší právní síly umožnil stavění (a tím faktické prodloužení) této lhůty, dostal by se do rozporu se Stanovami, které s takovou možností nepočítají. Stavění lhůty (např. po dobu smírčího jednání) by tak muselo být obsažena přímo ve Stanovách, případně by Stanovy musely změnu, stavění, či přerušení lhůty alespoň obecně připustit s tím, že konkrétní úprava běhu lhůty bude upravena v jiném předpisu, k jehož vydání by Stanovy zmocnily orgán strany.
Stanovy v čl. 8 odst. 5 písm. h) určují pro podání návrhu na mimořádný přezkum, konkrétní lhůtu v délce dvou týdnů od právní moci rozhodnutí. Pokud by předpis nižší právní síly umožnil stavění (a tím faktické prodloužení) této lhůty, dostal by se do rozporu se Stanovami, které s takovou možností nepočítají. Stavění lhůty (např. po dobu smírčího jednání) by tak muselo být obsažena přímo ve Stanovách, případně by Stanovy musely změnu, stavění, či přerušení lhůty alespoň obecně připustit s tím, že konkrétní úprava běhu lhůty bude upravena v jiném předpisu, k jehož vydání by Stanovy zmocnily orgán strany.