Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Místo pro pracovní vlákna projektů, které nezastřešuje žádný stranický orgán. Pokud pro práci na projektu potřebujete založit několik vláken, založte je zde a do vnitrostranické diskuze přidejte jedno informační vlákno s odkazy.

Moderátoři: Administrativní odbor, Předsedající

Pravidla fóra
Toto je sekce pro pracovní vlákna. Obecná diskuze bez konkrétního praktického cíle sem nepatří. Pro pracovní vlákna platí jediná podmínka: Cíl projektu musí být v souladu s Pirátskými ideály. Dodržujte prosím pravidla fóra.

Zásady moderace
  • Nepracovní vlákna budou přesunuta do Vnitrostranické diskuze.
  • Diskuze v pracovních vláknech, která nesouvisí s příslušným úkolem, bude na požádání oddělena do samostatného vlákna ve Vnitrostranické diskuzi.
  • Pokud je z procedurálních důvodů třeba vlákno zamknout, bude na požádání zamčeno. Procedurální podmínky pro zamčení vlákna určuje zakladatel vlákna v úvodním příspěvku.
  • Žádná jiná moderace nebude prováděna.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Tomas.Valek
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 2494
Registrován: 08 dub 2018, 16:47
Profese: Navrhovatel
Dal poděkování: 1766 poděkování
Dostal poděkování: 2847 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Tomas.Valek »

Vojtech.Pikal píše: 10 lis 2023, 21:20
Tomas.Valek píše: 10 lis 2023, 12:40

A ještě mě napadla jedna vazba, nikdo dnes moc nekontroluje plnění usnesení CF, natož aby to nějak vymáhal. Takže leckdy ty věci zapadnou pod stůl.

@Vojtech.Pikal měl v Liberci sympatickou snahu přeinést to na Zasedání, ale musel to vzít hodně hopem, kvůli rozvleklému programu. Takže pokud zřídíme Komisi předsedajících, tak budeme mít i vhodný orgán, který to může alespoň připomínat a jednou za čas o tom CF porefereovat, tedy:

(3) Komise předsedajících dohlíží na plnění usnesení Celostátní fóra.

Je to za Vás OK formulace, vůči výše řečenému?

Nevím, jestli by na plnění usnesení CF neměla dohlížet kontrolní komise, resp. jestli by tam nemohlo dojít k nějakému kompetenčnímu sporu. (?)

A ona je k tomu dnes zmocněna kde? Jinak mě jde především o tu pošťuchovávací pozici, aby to někdo tlačil a nevyhnilo to. Ne vyvozovat následky, to ať pak řeší přezkumné komise, když dá KP podnět.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Tomas.Valek za příspěvky (celkem 2):
Vojtech.Pikal, Milan.Dadourek

Tomáš Válek
tomas.valek@pirati.cz
+420 774 652 082
Semper ita agere vis ut alii te faciant. Benevolentia adsume.
Někdo musel najít tu odvahu.

Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Administrativní odbor
Příspěvky: 26224
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: politik, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 37004 poděkování
Dostal poděkování: 30168 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Vojtech.Pikal »

Jo, prozkoumal jsem úkoly KK dle stanov obecné úkoly v OŘ a tahle formulace asi odpovídá dohledu nadřízeného týmu dle OŘ, což je myslím v pořádku takto svěřit ze celostátní fórum takto předsedajícím.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvek:
Tomas.Valek

Profil, Vedoucí AO; KaS, ZO; vedoucí MRT Demokracie v rezignaci
„Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“*
Podporuji myšlenky.

Uživatelský avatar
Antonino.Milicia
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2456
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: Strategie, projekty, rozvoj
Dal poděkování: 3179 poděkování
Dostal poděkování: 3500 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Antonino.Milicia »

Ahoj,
byl jsem požádán jedním z autorů o zpětnou vazbu, tak tak činím.

Postupně k přiloženému návrhu – paragrafové znění:
• Předně je dobré ocenit každou iniciativu. V této straně je to nevděčné :)
• Obecně preferuji, když návrh řešení vychází z nějakého explicitního zadání a popisu problémové situace. V praxi se mi osvědčilo definovat principy řešení.
• Preferoval bych návrh, který vzejde z poptávky nějakého orgánu, který ho pak bude provázet na jeho cestě stranou; typicky RP/RV. Je tak větší naděje, že uspěje.
• V návrhu se proplétají různé mechanismy, což může být hůře pochopitelné pro lidi, co ten systém nebudou znát dobře. Každý systém by měl být jednoduchý a intuitivně srozumitelný (UX).
• Když je někde taxativní výčet něčeho, co bude následovat (3), tak bych ten výčet a pořadí kapitol dal do stejného pořadí. A z nějaké lásky k bližnímu dal všem stejně malý/velký písmenko, viz nebohý „ombudsman“; a to neřeším to generické maskulinum; zvlášť když máme ombudsmanku.
• Nenašel jsem obstojnou (objektivizovanou) argumentaci, proč se transformují zrovna některé odbory a jiné ne.
• Možná jsem starej, ale jestli se něco bude v politické straně jmenovat „tajemník“, tak mne polije děs doby. Tajemníci byli ústředního výboru, národního výboru atd. Zachovat skromně znějícího „vedoucího kanceláře“ považuji za optimální. Jednoslovný silnější derivát je „kancléř“ (asi bych se zeptal Aleše a Jirky, čím se cíli být). Každopádně tajemník je skvělá nahrávka na nálepku „mladých komunistů“.
• Je tam praktický problém v tom, že „Republikové předsednictvo úkoluje a kontroluje vedení kanceláře“ (§ 3) a zároveň „Tajemník a vedoucí oddělení tvoří společně vedení kanceláře. Vedoucí oddělení jsou podřízeni tajemníkovi.“ § 4 (2) Není tedy jasná liniová vazba a bude to vytvářet chaos v subordinaci, kdy bude někdo úkolovat něčího podřízeného.
• „(4) Republikové předsednictvo jmenuje a odvolává členy vedení kanceláře.“ Zajímavé je, že to nemusí povinně dělat výběrovým řízením.
• „(6) Členové kanceláře při plnění svých funkcí zachovávají striktní neutralitu ve vnitrostranické politice.“ Zde bude zajímavé vymáhání, protože dnes toto u vedoucích odborů leckdy skřípe.
• „Tajemník kanceláře zajišťuje plnění strategie strany“, tohle mi velmi nerezonuje. Chápu, jak to myslíte, ale odpovědnost za strategii má RP a nemůže to hodit na kancelář. Jde o to, že strategie (v nadsázce nějaký metafyzický konstrukt) se rozpadne do implementačního plánu a ten do souboru úkolů, a ty nechť realizuje kancelář. Ale použitá zkratka dostává odpovědnost RP na druhou kolej, a to věřím nechceme.
• „a zaručuje transparentní fungování oddělení kanceláře“. Nerozumím, proč to tam je tak speciálně vypíchnuto.
• „(9) Provozní oddělení má ve výhradní kompetenci spravovat technickou stránku webové prezentace strany, domény strany a technické systémy.“ Překvapuje mne, že to je jediné oddělení, jehož agenda je zde definována. To asi nebylo úmyslem (?). Kdyby se to nějak analyzovalo, tak by se třeba došlo ke sloučení některých agend, ale těžko říci bez té definice.
• Zahraniční odbor má jinou povahu než ostatní odbory a ta vybízí k nějakému systematickému řešení mimo současný i navrhovaný model.
• Byl bych rád, kdyby se při nějaké příležitosti dostala do organizační struktury i pozice (hlavního) volebního manažera (to je to, co teď dělá Pavel Štěpánek), kterou bych preferoval začlenit více do struktury na úrovni současných odborů. Přešli jsme (a je to imho správně) do kontinuálního fungování Centrálního volebního výboru a tohle by byl další logický krok. EDIT: chybí mi jasná definice rozdělení agendy TO.
• Těžko se předvídá, jak něco bude fungovat. Vidím, že je to někde na půl cesty (tak to asi bylo politicky chtěno). Obávám se, že to nepřinese potřebné výhody jasné exekutivy, jen se někam přesune či posune (ve smyslu jinam) problém té exekutivy. RP to bude mít asi jednodušší, ale nebude to dokonale klouzat. RP získá odpovědnost, ale ne plně potřebné kompetence (opět, předpokládám, že to bylo politické zadání). Ostatně by bylo fajn znát stanovisko RP.
• Bonus k § 8 „Hlavním cílem Mladého Pirátstva je podporovat aktivní občanství mladých lidí“. Asi ne „cílem“, tam bych očekával ověřování dosažení, metriky apod., ale raději třeba „posláním“ nebo něco v podobném duchu.

Postupně k úvodnímu komentáři:
• Optimální situace je, když předkladatel nejmenuje pouze výhody (jsou i nevýhody a rizika). Ještě více mi chybí popis výchozí problémové situace a formulované zadání. Tohle ve straně prostě obecně neumíme. Umíme emitovat hromu nápadů, aniž bychom se před tím shodli na tom, kde je problém, principech řešení atd.
• Na některé jmenované výhody reagují předchozí reakce k přiloženému textu (předchozí blok).

Tak pro začátek aspoň těchto pár poznámek. Navazující diskusi jsem zatím nečetl. Držím palce...

"Tatínek je pirát, ale ten hodný pirát." (Mikeš, 4yo)

Uživatelský avatar
Martin.Kucera
Kontrolní komise
Příspěvky: 18678
Registrován: 23 dub 2009, 16:41
Profese: nakladatel
Dal poděkování: 2165 poděkování
Dostal poděkování: 33872 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Martin.Kucera »

Připomněl bych jednu věc ze svého nominačního vlákna viewtopic.php?p=816732#p816732 a zeprám se @Tomas.Valek a @David.Wagner jak by to bylo vyřešeno při přesunu pod kancelář (tedy do správy dvou osob, které coby nevolené z řad členů nemusejí ctít naše principy).

Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Kucera za příspěvek:
Milan.Dadourek

Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně. :) -- Lucie Spáčilová

Uživatelský avatar
David.Wagner
Republikový výbor
Příspěvky: 2199
Registrován: 06 lis 2017, 23:35
Profese: vykonavatel vůle
Dal poděkování: 945 poděkování
Dostal poděkování: 7378 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od David.Wagner »

Martin.Kucera píše: 12 lis 2023, 12:53

Připomněl bych jednu věc ze svého nominačního vlákna viewtopic.php?p=816732#p816732 a zeprám se @Tomas.Valek a @David.Wagner jak by to bylo vyřešeno při přesunu pod kancelář (tedy do správy dvou osob, které coby nevolené z řad členů nemusejí ctít naše principy).

Stane se to jasnou odpovědností RP.

A teda obzvláště v otázkách na "principy správy informací" si myslím, že je to otázka organizační kultury, nastavení a vynucování, ale členství ve straně rozhodně negarantuje přístup v souladu a naopak.

Podporuji myšlenky.

Uživatelský avatar
Martin.Kucera
Kontrolní komise
Příspěvky: 18678
Registrován: 23 dub 2009, 16:41
Profese: nakladatel
Dal poděkování: 2165 poděkování
Dostal poděkování: 33872 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Martin.Kucera »

David.Wagner píše: 12 lis 2023, 19:40

Stane se to jasnou odpovědností RP.

Pak se tedy nabízí otázka, kde se RP, které už tak nestíhá, ubírá nějaká agenda, aby ta zodpovědnost nebyla jen na papíře.

David.Wagner píše: 12 lis 2023, 19:40

členství ve straně rozhodně negarantuje přístup v souladu

Proto tam taky je ten můj poslední odstavec. (Přičemž jelikož se má PO taky "rozpustit" do kanceláře, tak ta odpovědnost za ideová a hodnotová školení tedy taky padne na RP, čili viz výše.)

Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Kucera za příspěvky (celkem 2):
Milan.Dadourek, Lukas.Novy

Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně. :) -- Lucie Spáčilová

Uživatelský avatar
Tomas.Valek
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 2494
Registrován: 08 dub 2018, 16:47
Profese: Navrhovatel
Dal poděkování: 1766 poděkování
Dostal poděkování: 2847 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Tomas.Valek »

Díky Antonino za připomínky, zkusím to postupně:

Antonino.Milicia píše: 12 lis 2023, 11:10

• Předně je dobré ocenit každou iniciativu. V této straně je to nevděčné :)

Díky

• Obecně preferuji, když návrh řešení vychází z nějakého explicitního zadání a popisu problémové situace. V praxi se mi osvědčilo definovat principy řešení.

Plánujeme k tomu ještě vytvořit širší důvodovou zprávu, nicméně nejdříve jsme se chtěli s Davidem zaměřit na jádro pudla a sice samotný návrh změny. Tedy návrh počítá se s tím. (A ne, nevymýšlí se řešení na neexistující problém, důkazem jsou letité zkušenosti s fungováním odborů, výsledky pracovní skupiny RV-RP a další.)

• Preferoval bych návrh, který vzejde z poptávky nějakého orgánu, který ho pak bude provázet na jeho cestě stranou; typicky RP/RV. Je tak větší naděje, že uspěje.

Tak poptávka z RP zjevně vyšla, RV se usneslo, že bude nyní o návrzích jednat, takže touto členskou inciativou je kráčeno vstříc poptávce těchto dvou orgánů.

• V návrhu se proplétají různé mechanismy, což může být hůře pochopitelné pro lidi, co ten systém nebudou znát dobře. Každý systém by měl být jednoduchý a intuitivně srozumitelný (UX).

Které mechanismy myslíš?

• Když je někde taxativní výčet něčeho, co bude následovat (3), tak bych ten výčet a pořadí kapitol dal do stejného pořadí. A z nějaké lásky k bližnímu dal všem stejně malý/velký písmenko, viz nebohý „ombudsman“; a to neřeším to generické maskulinum; zvlášť když máme ombudsmanku.

Fair point, nicméně bylo vycházeno z původního dokumentu, ale upravíme to. Generické maskulinum je ve Stanovách, JdŘ CF, OŘ a všech dalších předpisech, začít bez něho zde by nebylo systematické a ani správně dle kompatibility a společné syntaxe předpisů (jestli to chceš změnit, tak začni u Stanov). Nicméně mluvil jsem o předpisu i s Terezou Hajanovou a asi by bylo nejvhodnější vytvořit úřad ombudsmana, vzhledem k tomu, že již dnes neobsahuje jen jednu osobu, ale i KoPry a vrby, na což původní výkop od RP (ze kterého byla konkrétně tato věta převzata) nebylo myšleno.

• Nenašel jsem obstojnou (objektivizovanou) argumentaci, proč se transformují zrovna některé odbory a jiné ne.

Z hlediska toho, zda u nich fungují dobrovolníci či ne, odkazuju na zahájení první diskuse u první verze dokumentu, kde je to podrobně rozepsané.

• Možná jsem starej, ale jestli se něco bude v politické straně jmenovat „tajemník“, tak mne polije děs doby. Tajemníci byli ústředního výboru, národního výboru atd. Zachovat skromně znějícího „vedoucího kanceláře“ považuji za optimální. Jednoslovný silnější derivát je „kancléř“ (asi bych se zeptal Aleše a Jirky, čím se cíli být). Každopádně tajemník je skvělá nahrávka na nálepku „mladých komunistů“.

Odkážu na příspěvek Davida a úsloví general secretary.

• Je tam praktický problém v tom, že „Republikové předsednictvo úkoluje a kontroluje vedení kanceláře“ (§ 3) a zároveň „Tajemník a vedoucí oddělení tvoří společně vedení kanceláře. Vedoucí oddělení jsou podřízeni tajemníkovi.“ § 4 (2) Není tedy jasná liniová vazba a bude to vytvářet chaos v subordinaci, kdy bude někdo úkolovat něčího podřízeného.

Tohle je dobrá připomínka a budeme se tomu muset ještě věnovat. Děkuji.

• „(4) Republikové předsednictvo jmenuje a odvolává členy vedení kanceláře.“ Zajímavé je, že to nemusí povinně dělat výběrovým řízením.

Je to na jejich politické zodpovědnosti a je to žádoucí, nicméně si lze představit situace, kdy to není časově možné, jedná se o dočasné řešení a podobně. Plus vedoucí oddělení nemusí být full time joby, ale někdy i jen menší úvazky, pokud to dle RP bude vhodné.

• „(6) Členové kanceláře při plnění svých funkcí zachovávají striktní neutralitu ve vnitrostranické politice.“ Zde bude zajímavé vymáhání, protože dnes toto u vedoucích odborů leckdy skřípe.

No dnes ze své pdostaty političtí naopak jsou, protože jsou voleni. V principu tohle je jedna ze zákaldů reformy.

• „Tajemník kanceláře zajišťuje plnění strategie strany“, tohle mi velmi nerezonuje. Chápu, jak to myslíte, ale odpovědnost za strategii má RP a nemůže to hodit na kancelář. Jde o to, že strategie (v nadsázce nějaký metafyzický konstrukt) se rozpadne do implementačního plánu a ten do souboru úkolů, a ty nechť realizuje kancelář. Ale použitá zkratka dostává odpovědnost RP na druhou kolej, a to věřím nechceme.

Tím, že je kancelář přímo podřízena RP to ani nelze, kancelář navíc strategii netvoří, ale hlavně, toto není změna ale součást původního předpisu. Jen dnes úplně nefunguje kvůlli roztříštěnosti správy strany, kdy je to dnes závislé na dobré vůli vedoucích odborů a zároveň určení priority. Toto je opět smysl změny předpisu.

• „a zaručuje transparentní fungování oddělení kanceláře“. Nerozumím, proč to tam je tak speciálně vypíchnuto.

Je to pojistka pro členskou základnu, aby se z kanceláře nemohl stát úplný blackbox, naopak má fungovat v souladu s naší vnitřní kulturou transparence.

• „(9) Provozní oddělení má ve výhradní kompetenci spravovat technickou stránku webové prezentace strany, domény strany a technické systémy.“ Překvapuje mne, že to je jediné oddělení, jehož agenda je zde definována. To asi nebylo úmyslem (?). Kdyby se to nějak analyzovalo, tak by se třeba došlo ke sloučení některých agend, ale těžko říci bez té definice.

Tohle nebude součástí návrhu, to je jen směr, kterým by se měl upínat vnitřní předpis RP, který k tomu RP vydá.

• Zahraniční odbor má jinou povahu než ostatní odbory a ta vybízí k nějakému systematickému řešení mimo současný i navrhovaný model.

V současnou chvíli se ale soustředíme převážně na změnu té klíčové palčivé části, pro ZO není nikým navrženo (mimo návrh RP) jiné odůvodněné řešení, které anvíc nyní ani nepotřebuje.

• Byl bych rád, kdyby se při nějaké příležitosti dostala do organizační struktury i pozice (hlavního) volebního manažera (to je to, co teď dělá Pavel Štěpánek), kterou bych preferoval začlenit více do struktury na úrovni současných odborů. Přešli jsme (a je to imho správně) do kontinuálního fungování Centrálního volebního výboru a tohle by byl další logický krok. EDIT: chybí mi jasná definice rozdělení agendy TO.

CVŠ může pod kancelář začlenit RP dle libovůle již dnes. Nevím proto zda je nutné je definovat předpisem a v tomhle bych RP nechal větší volnost.

• Těžko se předvídá, jak něco bude fungovat. Vidím, že je to někde na půl cesty (tak to asi bylo politicky chtěno). Obávám se, že to nepřinese potřebné výhody jasné exekutivy, jen se někam přesune či posune (ve smyslu jinam) problém té exekutivy. RP to bude mít asi jednodušší, ale nebude to dokonale klouzat. RP získá odpovědnost, ale ne plně potřebné kompetence (opět, předpokládám, že to bylo politické zadání). Ostatně by bylo fajn znát stanovisko RP.

Nebudu mluvit za RP, ale naopak věřím, že tento návrh řeší skutečné jádro problému, převod odborné části správy strany pod nepolitické fungování úkolované orgánem, jež má mandát vést stranu. A zanechává bokem části, kde to je třeba řešit jinak.

• Bonus k § 8 „Hlavním cílem Mladého Pirátstva je podporovat aktivní občanství mladých lidí“. Asi ne „cílem“, tam bych očekával ověřování dosažení, metriky apod., ale raději třeba „posláním“ nebo něco v podobném duchu.

Opět, MP není součástí změny návrhu, ale jedná se o stávající text.

Díky Antonino za připomínky a podněty, pokusíme se to vyřešit v další verzi.

Martin.Kucera píše: 12 lis 2023, 12:53

Připomněl bych jednu věc ze svého nominačního vlákna viewtopic.php?p=816732#p816732 a zeprám se @Tomas.Valek a @David.Wagner jak by to bylo vyřešeno při přesunu pod kancelář (tedy do správy dvou osob, které coby nevolené z řad členů nemusejí ctít naše principy).

No co se týče loajality vůči straně, tak ta musí být řešena na úrovni pracovněprávní či smluvní (krom toho, že návrh naopak ruší podmínku na nečlenství vedoucích a tajemníka).

Co se týče administrativní části AO, tak je to věc, která je již dnes vykonávána na odborné a profesionální úrovni a nevyžaduje politické zadání. To naopak vyžaduje RP, které má být jeho garantem. Myslím, že jsme se tu o tom již fakticky bavili o několik stránek dříve, ano kancelář může vypnout fórum, ale kancelář i může odnést desítky milionů z účtu již dnes, ta odpovědnost je daná a vyžadovaná. A naopak pokud do toho vnášíme politiku, tak tím spíš zvyšujeme tu nejistotu, představ si, že bys kandidoval s programem, že vypneš fórum a byl zvolen. Co pak, jak ti v tom RP zabrání?

Tito uživatelé poděkovali autorovi Tomas.Valek za příspěvky (celkem 2):
Lukas.Novy, Jaroslav.Toman

Tomáš Válek
tomas.valek@pirati.cz
+420 774 652 082
Semper ita agere vis ut alii te faciant. Benevolentia adsume.
Někdo musel najít tu odvahu.

Uživatelský avatar
Jakub.Michalek
Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
Příspěvky: 12343
Registrován: 22 čer 2009, 14:54
Profese: poslanec
Bydliště: Žižkov - Praha 3
Dal poděkování: 5385 poděkování
Dostal poděkování: 20706 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Jakub.Michalek »

Ahoj, díky za návrh. Obecně je mnohem lepší, když někdo přichází s konkrétními návrhy než panika.

Nejdůležitější věci, které v tom vidím:

  1. Další nafouknutí počtu volených funkcionářů a další zbytečná a nereprezentativní jednání CF. Logika za fungováním CF je taková, že to má být nejvyšší orgán, tj. členstvo, něco jako u státu "lid", který rozhoduje volby a referenda. U voleb do sněmovny taky nepotřebujeme žádnou další přímo volenou komisi, která by organizovala volby, ale dělá to normálně ministerstvo vnitra pod kontrolou soudů. U nás exekutivu realizuje přímo volené RP a aparát strany, který je mu podřízen, v případě problémů dává stížnost přímo volená KK a rozhoduje přímo volená RK, jejíž rozhodnutí lze přezkoumat CF. Podle mě nepotřebujeme žádný další přímo volený orgán. Jsem proti zřizování nových postů volených funkcionářů, naopak reforma měla jejich počet snížit, ale dopadlo to jako vždycky, kdy se snažíme to překomplikovat. Navíc budeme zatíženi dalším jednáním CF, kde budou tito funkcionáři voleni, kde budou zjevně předsedat sami ve vlastní věci.

  2. Celkový problém našeho online jednání je totiž ten, že je tam příliš mnoho diskrece předsedajících a ad hoc skupin. Organizace voleb či referend přeci nemá být záležitost výkonu moci. Zatímco u voleb a referend jsou jasně dané termíny zákonem, pravomoci úřadů zákonem a přezkumná opatření a lhůty soudem. Na přípravu voleb dohlíží státní volební komise složená z úředníků a lidí, kteří to prakticky dělají. U nás lze spoustu věcí modifikovat pouze návrhem postupu a celý proces lze vykolejit a prohlubuje to demokratický deficit tím, že vytváří nové hlasování s malou volební účastí. Tito funkcionáři pak budou navíc odvolatelní ve dvou režimech, a to jako předsedající daného jednání, jednak jako členové komise. To je obrovské množství tuku v procesu, který by měl být mnohem štíhlejší. Ponechal bych předsedající v týmu, jehož vedoucí je ustanoven předsednicvem, navíc ho lze v konkrétním jednání vyměnit, a celkově šel cestou větší reformy jednacího řádu CF, která vypustí množství zbytečných hlasování, kterých se v praxi 2/3 strany neúčastní.

  3. Nesouhlasím s tím, aby vnitřní předpis CF zaváděl novou rigidní organizační strukturu. Již dnes máme rigidní organizační strukturu odborů, která se ukazuje, že není ideální pro věci napříč odbory a zfleku zde vymýšlíme novou organizační strukturu v podobě provozního, interního, mediálního (lépe marketingového) oddělení apod. Toto by měl řešit maximálně organizační řád schvalovaný RV nebo rozhodnutí RP. Vůbec neberu argument, že v případě potřeby to může RP defundovat či vyprázdnit všechny kompetence, to opravdu není dostatečný argument, proč to kodifikovat. V původním návrhu, který jsme dělali s Martinem Jiránkem, bylo provizorní řešení, že by se odbory převedly tak, jak jsou, do oddělení, ale do budoucna by ta struktura nebyla zabetonovaná, ale nechala by se na RV, které by ji vydávalo na návrh RP. Zvlášť v situaci, kdy nemáme zkušenosti s tím, co a jak funguje, nevíme, jak to má nejlépe vypadat, nedává smysl to teď zakonzervovat.

  4. Dochází k vyčlenění technického odboru pouze pro úkoly vývoje software. Není ale zřejmé, proč a jak a proč má smysl zachování principu volby. O tom, co se vyvíjí, kolik se na to dá peněz sice bude rozhodovat předsednictvo a výbor, ale široká členská základna bude vybírat toho, kdo bude dva programátory řídit? Nezacházíme ve snaze vynutit si vliv na ideologické principy open source příliš daleko? Nedůvěřujeme tomu, že třeba Marcel Kolaja by z RP zrovna toto také zvládl vhodně nastavit? Podle mě je proces volby CF šéfa dvou programátorů obrovská tuková zátěž a zbytečný luxus. Dále předsednictvu se navrhuje zapovědět vůbec ingerovat do technické správy webu. Potom, co minulý technický odbor zcela nekompetentně dodal špatně zasmluvněnou a polofunkční podobu webu považuji za zcela nelogické, aby do takového projektu nemohlo předsednictvo zasahovat. Chceme našemu vedení sebrat možnost dohlédnout na kvalitní web strany? Proboha proč?

Další drobnosti:

  • Proč se přejmenovává vedoucí kanceláře, když je to zažitý pojem? Úplně zbytečná změna bez přidané hodnoty. Vedoucího kanceláře má Senát i Sněmovna, není v tom problém.
  • Není jasné, proč ponechávat volenou funkci vedoucího zahraničního odboru, když danou funkci lze mnohem jednodušeji obsazovat méně formálně a současný vedoucí se o její udržení nijak zvlášť nebije.
  • Nevím, zda kolektivistické řízení na úrovni kanceláře ("vedení kanceláře") je nebo není potřeba a zde bych mnohem raději šel praxí než nařizováním shora. Pokud nejsou s pojmem spojeny žádné kompetence, nemá smysl v předpise řešit.

Suma sumárum, řešení v této podobě považuji za polovičaté, které v řadě ohledech nabobtnává počet volených funkcionářů a zavádí zbytečná omezení, která budou pouze limitovat lidi, kteří budou chtít věci úspěšně dotáhnout do konce, tedy v současném organizaci nám to základní problém roztříštěnosti příliš nevyřeší.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Michalek za příspěvky (celkem 4):
Lukas.Novy, Jaroslav.Toman, Tomas.Valek, Vojtech.Pikal

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem. :)

Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Kontrolní komise
Příspěvky: 2463
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 2012 poděkování
Dostal poděkování: 3234 poděkování

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Jan.Prokop »

Jakub.Michalek píše: 13 lis 2023, 15:00

Nedůvěřujeme tomu, že třeba Marcel Kolaja by z RP zrovna toto také zvládl vhodně nastavit?

Jak garantuješ, že někdo s Marcelovými znalostmi bude v RP?

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Prokop za příspěvky (celkem 4):
Petr.Vileta, Lukas.Novy, Ondrej.Profant, Jan.Podhajsky
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34749
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31656 poděkování
Dostal poděkování: 25744 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh na reformu organizace strany - Válek, Wagner

Příspěvek od Petr.Vileta »

Jakub.Michalek píše: 13 lis 2023, 15:00

Suma sumárum, řešení v této podobě považuji za polovičaté

@Jakub.Michalek to není polovičaté řešení, to je kompromis mezi zachováním současného stavu a obrovským zvýšením moci RP. Piráti vznikli na nějakých zásadách a ty navrhuješ z nich udělat "tradiční" stranu se všemocným předsednictvem, typu ANO, SPD. Je to podobné, jako kdyby Sociální demokracie najednou začala hlásat heslo "Kdo nepracuje ať nejí." :P

Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvky (celkem 3):
Lukas.Hejduk, David.Witosz, Jan.Podhajsky

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Odpovědět

Zpět na „Pracovní prostor pro členské iniciativy“