Vzorový jednací řád oblastních fór

Místo pro pracovní vlákna projektů, které nezastřešuje žádný stranický orgán. Pokud pro práci na projektu potřebujete založit několik vláken, založte je zde a do vnitrostranické diskuze přidejte jedno informační vlákno s odkazy.

Moderátoři: Administrativní odbor, Předsedající

Pravidla fóra
Toto je sekce pro pracovní vlákna. Obecná diskuze bez konkrétního praktického cíle sem nepatří. Pro pracovní vlákna platí jediná podmínka: Cíl projektu musí být v souladu s Pirátskými ideály. Dodržujte prosím pravidla fóra.

Zásady moderace
  • Nepracovní vlákna budou přesunuta do Vnitrostranické diskuze.
  • Diskuze v pracovních vláknech, která nesouvisí s příslušným úkolem, bude na požádání oddělena do samostatného vlákna ve Vnitrostranické diskuzi.
  • Pokud je z procedurálních důvodů třeba vlákno zamknout, bude na požádání zamčeno. Procedurální podmínky pro zamčení vlákna určuje zakladatel vlákna v úvodním příspěvku.
  • Žádná jiná moderace nebude prováděna.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jakub.Michalek
Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
Příspěvky: 12343
Registrován: 22 čer 2009, 14:54
Profese: poslanec
Bydliště: Žižkov - Praha 3
Dal poděkování: 5385 poděkování
Dostal poděkování: 20706 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Vzorový jednací řád oblastních fór

Příspěvek od Jakub.Michalek »

Ahoj všichni, rád bych za předpisovou skupinu republikového výboru předložil k připomínkování návrh vzorového jednacího řádu oblastních fór, na kterém naše pracovní skupina pracovala posledních několik měsíců, viz zápisy zde.

Návrh je motivován snahou pomoci těm krajským sdružením, která se na nás obrátily, že jim nevyhovuje současná situace, kdy vzorový jednací řád pro ně neexistuje, respektive plní jeho roli zásady týmové spolupráce nebo jednací řád celostátního fóra, který však za tímto účelem vůbec není uzpůsoben.

Návrh je připraven tak, že by byl použitelný pro všechna krajská fóra plus těch několik jednotek místních fór, která přesahují 25 členů. Aktuálně má vlastní jednací řád 10 sdružení. Jejich jednací řády posloužily společně s jednacím řádem celostátního fóra, jednacím řádem republikového výboru, zásadami týmové spolupráce a vzorovým jednacím řádem pro zastupitelstva vydávaným MVČR jako inspirace.

Návrh přebírá osvědčené principy některých zmíněných předpisů, ale současně řeší jejich slabá místa. Návrh je o něco kratší než jednací řád celostátního fóra co do počtu paragrafů, ale jeho délka je v zásadě podobná. Je doplněn poznámkami pod čarou a odkazy na dané paragrafy, aby se v něm dobře vyznal i člověk, který nezná jiné vnitřní předpisy strany.

Návrh nenahrazuje jednací řády sdružení, nýbrž má fungovat jako výchozí bod, ke kterému si sdružení mohou schválit své vlastní jednací řády (odchylky). Pokud ovšem bude vydán, bude žádoucí, aby krajská a místní sdružení své jednací řády uzpůsobily, aby nedocházelo ke zbytečnému překryvu. Také se nabízí možnost testování jednacího řádu u sdružení, která o to budou mít zájem.

Při zpracování jsme se řídili následujícími principy:

  1. Maximum pozornosti chceme soustředit na rozhodování o podstatných věcech, abychom zachovali vysokou úroveň a reprezentativnost rozhodování fóra. Proto návrh velmi zužuje prostor pro tzv. byrokratické férovky, kdy je zakládán takový počet hlasování v online jednání či jsou prováděny jiné úkony, které jsou pro běžné členy velmi nepřehledné. Pravidla jsou stanovena "napevno" tak, aby v online prostředí byl pouze jeden jasně definovaný okamžik, kde se procedurálně hlasuje, a to při zahájení jednání, jinak se vše řídí automatem a není tam tak prostor pro libovůli předsedající či menšího počtu aktivních členů, jejichž vliv by se tak neúměrně zvyšoval. A zejména odpadá nutnost takové jednání každý den sledovat pro případ, že by tam byl návrh postupu, což je výhoda pro členy i předsedající. Je tak víceméně jasně nalajnováno, jak má probíhat volba předsednictva sdružení, primární volby, odvolání apod. U všech možných postupů jsme našli nebyrokratický přístup, jak si s nimi poradit.

  2. Zavádí se konečně životaschopný formát zasedání oblastního sdružení. Jednací řád celostátního fóra je v tom příliš robustní a nemá ochranu proti různým trikům, které by mohly jednání paralyzovat (např. povinné sčítání procedurálních návrhů). Je definován formát volebního zasedání pro volbu oblastního předsednictva a pro primární volby. Vedle toho je také zaveden v případě voleb standard kombinovaného jednání, jak ho používá celostátní fórum a republikový výbor, které je zahájeno v online prostředí a pak vyvrcholí na zasedání, jak jsme na to zvyklí na celostátní úrovni a funguje to velmi dobře. Nově jsou také jasně stanoveny podmínky pro mimořádné zasedání s dobou předchozího oznámení 5 pracovních dnů předem, která mohou být užitečná například při schvalování pozic ke koaliční smlouvě, kde je velký časový tlak, k členství v radě kraje či k jednání o návrhu na odvolání člena oblastního předsednictva. Je zásadní, aby spolu lidé mluvili a právě absence zasedání a plný přenos do online prostředí může být v tomto ohledu problematický a přehledné zavedení nové možnosti v podobě zasedání by to mohlo věřím zlepšit.

  3. Návrh konečně jasně definuje počty ve skupině členů pro nominace na různá místa. Pro ta důležitější (krajské předsednictvo/jednička kandidátky) je to pětina členů, pro ta ostatní je to desetina. Pokud však bude kandidátů málo, návrh stanoví jednoduchý princip, že se vezme dvojnásobek počtu volených míst lidí s největší podporou, i když hranici nepřesáhli. Nebude tak docházet k posouvání termínu volby kvůli nedostatečnému počtu nominovaných. Vedle toho nebude nutné neustále počítat počty členů skupiny mimo zasedání, nedej bože s odmocninami. Skupina bude stanovena podílem jako jedna pětina a bude se počítat zpravidla jednou ročně. Jasně se upravují podmínky pro platnost nominací, zejména pro doplňující volbu.

  4. Je zaveden princip, že věci na krajské fórum nejprve konzultujeme s předsednictvem, abychom je pokud možno zvládli vyřešit domluvou a jednáním a nebylo nutné to formalizovat. V případě, že se toto nedaří, lze si vyžádat formální vyjádření předsednictva, které se potom uvede ihned při sběru podpory pro podnět a čtenáři mají hned na začátku jasnou informaci pro a proti. Navíc později odpadá nutnost dodávat úvodní slovo. Pro případ prodlení jsou stanoveny vhodné pojistky, aby nebyl ohrožen běh některých lhůt.

  5. Dopracovávají se podmínky pro integritu kandidátů kandidujících do veřejných funkcí, abychom se dozvěděli, zda s nimi třeba není vedeno trestní stíhání nebo nespolupracují s naší politickou konkurencí (a snížili tak reputační riziko či riziko zrady) či aspoň měli případně pádný důvod jednat v případě, že nám kandidát poskytne nepravdivé údaje.

  6. Jasně se definuje okruh problémů, které lze řešit mimořádným přezkumem, jde typicky o nejdůležitější záležitosti podřízených sdružení typu zrušení volební spolupráce či koaliční smlouvy. Řeší se souběh s projednáváním téhož rozhodnutí na úrovni vyššího fóra (celostátního). V praxi některých fór ovšem docházelo k tomu, že se přezkoumávala i personální rozhodnutí předsednictev, což pak vedlo k výrazným zásahům do soukromí našich spolupracovníků (kauza Praha). Od tohoto vzorový jednací řád upouští. Bude-li však chtít oblastní fórum zachovat jiný rozsah přezkumu, může si odchylku schválit ve svém vlastním jednacím řádu.

  7. Kromě lepšího formátu pro osobní setkávání návrh a předjednání návrh obsahuje další opatření k dosažení principu budování shody a proti polarizaci: Je výslovně omezena možnost dávat u nominací záporné hlasy tam, kde s tím kandidát nedal souhlas (třeba protože ho to zajímá jako zpětná vazba). Záporný hlas neměl ani dnes žádný právní význam, nicméně lidi to tak nějak ze zvyku zakládali a často jim pak bylo líto, že dostali tolik záporných hlasů. Vzhledem k tomu, že u voleb není žádná podmínka toho, že musí být více kladných hlasů než záporných, nedává to smysl používat a zbytečně to podle mě lidi staví proti sobě. Komu to však vyhovuje, může to u sebe i nadále používat. ;)

  8. Jasně nastavujeme zodpovědnost za veřejnost jednání na příslušné předsednictvo. Nemá smysl, aby v případě neshody každé druhé jednání začínalo hádkou o tom, jaká bude veřejnost jednání. Členské podněty na krajské úrovni budou interní, o tom, zda bude jednání otevřené nebo uzavřené rozhodne předsednictvo, které má odpovědnost za mediální dojem za sdružení navenek a v případě, že by toho zneužívalo, lze pochopitelně použít standardní opravné prostředky.

  9. Dává se jasný mandát týmu celostátních předsedajících, aby pomáhali s aplikací vzorového řádu a v případě porušování pomohli zjednat nápravu, což bude zajisté rychlejší a odbornější než jakékoliv jiné možnosti. Přezkum rozhodčí komisí je ovšem zachován.

  10. Zpracováním vzorového jednacího řádu ovšem práce nekončí. Jde nám opravdu o zlepšení a zpřehlednění prostředí pro jednání na krajské úrovni. Cílem je, aby měl každý jednoduchou šablonu, která mu vyplivne všechno, co potřebuje pro hlasování včetně termínů a lhůt, abychom nad tím nemuseli trávit moc času. K návrhu plánujeme dopracovat aplikační pomůcky:

  11. přehled pravomocí fóra napříč vnitřními předpisy,

  12. přehled interaktivních vzorů zahájení korespondenčního jednání.

Přes velké vynaložené úsilí jsme určitě na spoustu věcí zapomněli. :oops: A možná najdeme i možnosti, jak věci zjednodušovat, byť komplikace vyvolala často snaha členů týmů nastavit všechno vyváženě a férově. Proto bych rád poprosil lidi z týmu předsedajících a z krajských předsednictev, aby nám je pomohli vychytat. Věci, kde jsme měli různé názory a nepodařilo se nám v kolektivu najít shodu, jsme navrhli formou variant. Rád bych poděkoval těm, kdo pomohli nejvíce, @Tomas.Valek, @Vojtech.Pikal, @Andrej.Ramaseuski - děkuji vám i všem dalším za velkou trpělivost s návrhem. :)

Návrh vzorového jednacího řádu

Návrh budeme projednávat na pracovní skupině předpisové RV ve středu 1. 11. od 18:00 hodin, viz pozvánka zde a dále na jednání RV ve dnech 4.-5.11. Uvidíme, jaký bude rozsah připomínek a tomu přizpůsobíme další kroky v přípravě a schvalování vzorového jednacího řádu.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Michalek za příspěvky (celkem 3):
Tomas.Valek, Martin.Karim, Michal.Novak

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem. :)

Odpovědět

Zpět na „Pracovní prostor pro členské iniciativy“