KET SčK DaI 2/2021 - Usnesení ve věci Výběrová řízení na dopravce - rozprava

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, Krajske expertni tymy - vedouci

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

KET SčK DaI 2/2021 - Usnesení ve věci Výběrová řízení na dopravce - rozprava

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Zahajuji tímto dle bodu 7.1. ZaTyS jednání KET Doprava a infrastruktura SčK ve věci následujícího návrhu usnesení:

KET Doprava a infrastruktura Středočeského kraje ve věci připravovaných výběrových řízení na autobusové dopravce:

1) Upozorňuje, že připravované nastavení výběrových řízení na dopravce v SčK odporuje dlouhodobým programovým cílům Pirátů a je žádoucí vyvinout směrem ke koaličním partnerům aktivitu za účelem úpravy jejich parametrů.

2) Konstatuje, že výběrová řízení na dopravce nebyla explicitně řešena v programu Pirátů pro krajské volby v SčK. Řešení je však v přímém rozporu s:

  • dlouhodobým programem: ,,Podporujeme svobodnou soutěž komerčních dopravců za rovných podmínek a systém založený na otevřených technických standardech."

  • komunálním programem 2018: ,,Všechny dopravní organizace spadající pod obec musí fungovat transparentně. Jsme proti monopolu na objednávání dopravní obslužnosti, naopak podporujeme soutěž mezi poskytovateli. Veřejné zakázky musí být vypisovány tak, aby se soutěže mohlo účastnit co nejvíce firem."

  • sněmovním programem 2021: ,,Smlouvy na vlaky a autobusy veřejné dopravy budeme soutěžit otevřeně."

  • koaliční smlouvou v SčK: ,,Budeme usilovat o posílení konkurenčního prostředí v regionální silniční dopravě."

3) Konstatuje, že k porušení programových cílů Pirátů dochází zejména ve dvou rovinách:

  1. Přímá zadání linek DP Praha, a to s obejitím zákona - Praha zadá výkony i na území SčK a naproti tomu SčK zaplatí odpovídající objem výkonů příměstských linek na území Prahy.

  2. Příliš velké soutěžní balíčky zvýhodňující velké dopravce.
    Podrobnosti jsou uvedeny v odůvodnění usnesení.

4) Doporučuje navrhnout úpravy parametrů výběrových řízení tak, aby:

  1. Nedošlo k žádnému přímému zadání výkonů pro Dopravní podnik hl. m. Prahy na území Středočeského kraje (a to ani nepřímo skrze jiného objednatele).

  2. Došlo k rozdělení soutěžních balíčků, u kterých je to provozně možné, a to tak, aby vznikl větší počet balíčků s cca 15 - 25 autobusy.

  3. Došlo k soutěžení také v případě oblastí, které mají být zadány stávajícím malým dopravcům - jako jejich ochrana bude sloužit stav, kdy malých balíčků bude soutěženo mnohem více.

5) Sděluje, že nespatřuje zásadní problém v některých velkých balíčcích s vyššími desítkami autobusů, které jsou opodstatněné tím, že se jedná o dlouhé linky, s provozní provazbou na řadu dalších linek. Naopak KET doprava vnímá jako vhodnější rozdělení balíčků o velikosti cca 30 - 40 autobusů, kterých je dle jeho informací vysoký počet.

6) Upozorňuje, že stávající nastavení balíčků vede k upřednostnění velkých dodavatelů, naopak téměř znemožňuje vstup do systému menším a začínajícím společnostem, může tedy být v rozporu také s dalšími oblastmi programu, např. v oblasti podpory podnikání. Zdůrazňuje příklad Jihomoravského kraje, kde byl soutěžen velký počet balíčků o rozsahu maximálně 18 autobusů, a to bez závažných problémů.

7) Doporučuje stanovisko Pirátů v kontextu tohoto usnesení komunikovat s veřejností, a to i v tom případě, kdy by se nepodařilo změny vyjednat, a to s cílem informovat o nesouhlasu Pirátů a vyvinuté snaze k prosazení programových bodů, které zřejmě budou součástí komunálního programu 2022 i dalších programových dokumentů.

Odůvodnění:

KET doprava se problematikou výběrových řízení na dopravce zabýval:

Zásadní argumenty z odkazovaných diskusí:

Přímá zadání pro DP Praha
Středočeský kraj počítá s přímými zadáními výkonů pro DP Praha. Formálně to nebude zadávat SčK, ale Praha (SčK to totiž dle ROPIDu nesmí legálně udělat - což jsme se také domnívali) a SčK toto zadání bude Praze kompenzovat. Pravděpodobně tak, že SčK bude financovát část příměstských linek na území Prahy. Tvrzeným argumentem byla provázanost některých linek s linkami MHD, které jezdí DPP (ten je ale má jako přímé zadání, a Praha je může vysoutěžit také, Piráti dokonce mají usnesení KF Pha 12/2019, podle kterého mají soutěže připravovat, ale nečiní tak), a to, že na tyto linky chtějí nasazovat ekologická vozidla - což ale není problém zahrnout do podmínek VŘ a díky výběrovému řízení navíc ušetřit.

Velikost soutěžních balíčků
Počítá se se soutěží na 41 balíčků, v rozsahu od 20 do 60 vozidel (většina balíčků má 30 až 35 busů). Při srovnání s JMK, který je o třetinu menší a úspěšně vysoutěžil 46 balíčků o velikosti od jednotlivých autobusů po 18 vozů to KET doprava považuje za zcela nedostatečné. Navrhované nastavení bude nejvýhodnější pro stávající dopravce, příp. pro nově příchozí velké dopravce, avšak nepodporuje vstup nových menších a středních dopravců. Pokud by navíc bylo k dispozici více menších balíčků, ztratila by smysl plánovaná přímá zadání vybraným dopravcům formou de-minimis (což je údajně odůvodněno tím, že velký dopravce by se mohl přihlásit i o tyto odlehlé malé oblasti, aby tím malé dopravce eliminoval).

Pro velké dopravce je technicky možné, aby se do malých výběrových řízení přihlásili, pokud se rozhodnou tomu věnovat potřebné úsilí - a lze očekávat, že to učiní zejména v oblastech, které jsou pro ně výhodné, např. polohou jimi vlastněných provozoven. Naopak pro malé dopravce je účast ve výběrovém řízení na 20 a více autobusů často zcela vyloučená. Z praxe ani nelze potvrdit, že by bylo možné pro malého dopravce získat dostatečně vysokou půjčku pouze na základě smlouvy s objednatelem, a nikoliv obratu firmy v minulých obdobích.

Středočeský kraj je navíc atypický svou poměrně velkou rozlohou a množstvím linek projíždějících velkou část území kraje - tyto dlouhé linky budou v každém případě (a tomu KET nijak neoponuje) součástí větších balíčků, někdy až s vyššími desítkami vozidel. Středočeský kraj tedy každopádně nabídne i balíčky, které budou výhodné pro velké dopravce. Tím spíš je však dle názoru KETu na místě, aby byly nabídnuty rovněž menší balíčky, které podpoří malé a střední podnikatele, se všemi výhodami, které z existence takových lokálních firem plynou ve prospěch rozvoje regionu.

Rozprava potrvá vzhledem ke složitosti tématu a vánočnímu období do středy 5. ledna do 9:00. Znění usnesení je možné upravit, případně předložit alternativní návrhy.

Následně bude vyhlášeno hlasování, které proběhne formou příspěvku v samostatném vlákně na fóru a bude trvat 48 hodin.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Jan.Licka

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KET SčK DaI 2/2021 - Usnesení ve věci Výběrová řízení na dopravce - rozprava

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Hlasování proběhlo zde: viewtopic.php?f=1277&t=59695

PRO: 3
PROTI: 0
ZDRŽELI SE: 1
ÚČAST: 4

Usnesení bylo přijato.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Jan.Licka
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 378
Registrován: 28 dub 2017, 14:15
Profese: Manufacturing Engineer
Bydliště: Benešov
Dal poděkování: 1006 poděkování
Dostal poděkování: 840 poděkování

Re: KET SčK DaI 2/2021 - Usnesení ve věci Výběrová řízení na dopravce - rozprava

Příspěvek od Jan.Licka »

Ve věci počtu a charakteru výběrových řízení na dopravce jsme dnes měli společné sezení s Petrem Boreckým (radní za veřejnou dopravu, SčK za STAN).

  • K přímému zadávání: Není pravdou, že by DPP (ve smluvních vztazích se SčK) byl výrazně dražší než konkurence a spoje získával politickou dohodou "aby měli za co Pražáci stavět metro". V přímých zadáních DPP získává krátké, izolované úseky či trolejbusové linky, které nelze smysluplně soutěžit z pozice kraje nacházejícího se na periferii této infrastruktury. Stejně tak není záměrem SčK soutěžit vlastního tramvajového dopravce pro linku Kobylisy-Zdiby.

  • Detailněji k nákladové otázce: charakter Fora neumožňuje zveřejnit všechny podrobnosti, ale v prezentovaných nákladech na km se Středočeský kraj, Dopravní podniky hl.m. Prahy a ostatní kraje výrazně neliší. Dražší (efekt do ceny je zhruba 4,50 - 5,00 Kč/km) je amortizace nákladů dopravců na integraci do PID vč. vybavení (označovačů apod.), které se jim musí vrátit do r. 2024, kdy končí stávající smlouvy. Jistý efekt také mají relativně vyšší mzdy řidičů (obecně provozní náklady vč. údržby) v oblasti pražské aglomerace.

  • K připravovanému rozdělení oblastí: ano, většina balíčků má 30 až 35 busů, což autoři zadání definovali jako limit efektivního vytěžování spojů nebo návratnosti fixních nákladů dopravců (např. na depo). Při porovnávání se zmíněným JMK je třeba zohlednit mj. i charakter osídlení, jeho hustoty a z toho vyplývající frekvence obslužnosti. P. Borecký v této souvislosti uvedl, že dopravce s 50 linkovými autobusy patří do kategorie "malý"; Arriva např. provozuje okolo 2 000 autobusů v rámci ČR. Dopravci s několika autobusy se nezabývají pravidelnou linkovou dopravou (ale zájezdy, školními výlety apod.).

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Licka za příspěvek:
Ondrej.Kalis

Dávat druhým vyrůst
:idea: infrastruktura / automatizace / logistika

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KET SčK DaI 2/2021 - Usnesení ve věci Výběrová řízení na dopravce - rozprava

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Honzo, díky za report. Ale co na to říct? Z velké části to jsou nesmyslná tvrzení, například:

  • DPP získává krátké izolované úseky? Ví pan radní, které linky dostává DPP? Linky jako 363, 351, 340 a mnoho dalších (v podstatě všechny) rozhodně nejsou nic jako krátké izolované úseky, které by jiní dopravci nezajistili.

  • Podklady k ceně dopravního výkonu prosím pošli KETu a prozkoumáme to. Ano, DPP je mimo Prahu levnější než v Praze, ale tvrzení o jednotkách Kč zní zvláštně.

  • Vyšší náklady na mzdy řidičů, potažmo na údržbu vlivem ježdění v aglomeraci, mají samozřejmě všichni dopravci v téže lokalitě. Vůbec nechápu, co tím argumentem chtěl pan radní říct.

  • Jak souvisí rozsah soutěžních balíčků s charakterem osídlení (který mimochodem opravdu není v JMK zásadně odlišný oproti SčK)? Navíc vůbec neříkáme, že velikost balíčků má být tak malá jako v JMK, i náš požadavek počítá s mnohem většími balíčky.

  • ,,Dopravci s několika autobusy se nezabývají pravidelnou linkovou dopravou (ale zájezdy, školními výlety apod.)." - to je naprosto nepravdivé tvrzení, pan Borecký by se měl asi trochu víc seznámit se svojí gescí, například dopravce Kohout jezdí v PID se 2 autobusy, Lextrans se 3, zhruba do 10 vozů se pohybují např.: K. Kulhánková, Pohl, Lamer, Lutan, Štěpánek, Kokořínský SOK, Aranea...

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“