Zahajuji tímto dle bodu 7.1. ZaTyS jednání KET Doprava a infrastruktura SčK ve věci následujícího návrhu usnesení:
Odůvodnění:
KET doprava se problematikou výběrových řízení na dopravce zabýval:
-
na schůzce 17. 2. 2021: viewtopic.php?p=747836#p747836
-
na schůzce 21. 4. 2021: viewtopic.php?p=756727#p756727
-
na schůzce 10. 11. 2021: viewtopic.php?p=780426#p780426
-
v samostatném vlákně na fóru: viewtopic.php?f=1277&t=56687
Zásadní argumenty z odkazovaných diskusí:
Přímá zadání pro DP Praha
Středočeský kraj počítá s přímými zadáními výkonů pro DP Praha. Formálně to nebude zadávat SčK, ale Praha (SčK to totiž dle ROPIDu nesmí legálně udělat - což jsme se také domnívali) a SčK toto zadání bude Praze kompenzovat. Pravděpodobně tak, že SčK bude financovát část příměstských linek na území Prahy. Tvrzeným argumentem byla provázanost některých linek s linkami MHD, které jezdí DPP (ten je ale má jako přímé zadání, a Praha je může vysoutěžit také, Piráti dokonce mají usnesení KF Pha 12/2019, podle kterého mají soutěže připravovat, ale nečiní tak), a to, že na tyto linky chtějí nasazovat ekologická vozidla - což ale není problém zahrnout do podmínek VŘ a díky výběrovému řízení navíc ušetřit.
Velikost soutěžních balíčků
Počítá se se soutěží na 41 balíčků, v rozsahu od 20 do 60 vozidel (většina balíčků má 30 až 35 busů). Při srovnání s JMK, který je o třetinu menší a úspěšně vysoutěžil 46 balíčků o velikosti od jednotlivých autobusů po 18 vozů to KET doprava považuje za zcela nedostatečné. Navrhované nastavení bude nejvýhodnější pro stávající dopravce, příp. pro nově příchozí velké dopravce, avšak nepodporuje vstup nových menších a středních dopravců. Pokud by navíc bylo k dispozici více menších balíčků, ztratila by smysl plánovaná přímá zadání vybraným dopravcům formou de-minimis (což je údajně odůvodněno tím, že velký dopravce by se mohl přihlásit i o tyto odlehlé malé oblasti, aby tím malé dopravce eliminoval).
Pro velké dopravce je technicky možné, aby se do malých výběrových řízení přihlásili, pokud se rozhodnou tomu věnovat potřebné úsilí - a lze očekávat, že to učiní zejména v oblastech, které jsou pro ně výhodné, např. polohou jimi vlastněných provozoven. Naopak pro malé dopravce je účast ve výběrovém řízení na 20 a více autobusů často zcela vyloučená. Z praxe ani nelze potvrdit, že by bylo možné pro malého dopravce získat dostatečně vysokou půjčku pouze na základě smlouvy s objednatelem, a nikoliv obratu firmy v minulých obdobích.
Středočeský kraj je navíc atypický svou poměrně velkou rozlohou a množstvím linek projíždějících velkou část území kraje - tyto dlouhé linky budou v každém případě (a tomu KET nijak neoponuje) součástí větších balíčků, někdy až s vyššími desítkami vozidel. Středočeský kraj tedy každopádně nabídne i balíčky, které budou výhodné pro velké dopravce. Tím spíš je však dle názoru KETu na místě, aby byly nabídnuty rovněž menší balíčky, které podpoří malé a střední podnikatele, se všemi výhodami, které z existence takových lokálních firem plynou ve prospěch rozvoje regionu.
Rozprava potrvá vzhledem ke složitosti tématu a vánočnímu období do středy 5. ledna do 9:00. Znění usnesení je možné upravit, případně předložit alternativní návrhy.
Následně bude vyhlášeno hlasování, které proběhne formou příspěvku v samostatném vlákně na fóru a bude trvat 48 hodin.