Tramvajové tratě z Prahy do SčK

Moderátoři: Republikové předsednictvo - asistenti, Vedoucí centrálních orgánů, Krajske expertni tymy - vedouci

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě z Prahy do SčK

Příspěvek od Michal.Stepan »

Jestli člověk tramvají pojede delší trasou než D1, záleží na tom, kam pojede. Tramvaj nabídne nejkratší, nejrychlejší a přímé spojení na Spořilov, do Vršovic, Strašnic a Vinohrad. Dálnici by rozhodně nikdo neměl rozorat a bránit někomu, aby po ní jezdil. Rozhodně ne Piráti. Program Pirátů zní: "Svoboda volby. Pirátská strana nechce cestující nutit využívat určitý způsob přepravy, ale otevřít jim možnosti, ze kterých si budou moci vybrat." Nikdo by tedy nikomu neměl bránit jezdit tramvají, ani jezdit po D1, třeba jenom proto, že tramvaj pojede jinam, než kam vede D1.Je potřeba dát lidem možnost si někde zaparkovat auto a pokračovat tramvají. Modrý mor nepomáhá, pokud lidé nnemají kde auto odstavit. Najdou se i tací, kteří by to chtěli udělat, ale nemají kde.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě z Prahy do SčK

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Michale, svoboda volby ale není to, že postavíme dálnice, tramvajové tratě, železnice, na všech budeme dotovat souběžnou VHD, včetně autobusů, aby každej mohl jet přímo tam, kam chce. Smysl veřejné dopravy je v koncetraci přepravních proudů (efektivita je v tom, že jede víc lidí společně, což VHD dokáže upgradovat do úrovně, že se ti lidé nemusí vzájemně domluvit, ale že existuje nějakej jízdní řád a maximálně přehlednej a jednoduchej systém, aby se lidi koncetrovali do společných cest co nejpřirozeněji).

Na základě koncentrace přepravních proudů a efektivity objednávané VHD je logické, že zavedení tramvaje by znamenalo zrušení přímých busů po D1. Z hlediska efektivity musíš v příměstské VHD hledat nejefektivnější cestu pro většinu a pokud si změříš poptávku do Vršovic a Spořilova, kam to bude tramvají rychlejší, a porovnáš se všemi cíli, kam bude rychlejší přestup na metro, vyjde ti, že přestup na metro nadále bude volit podstatná část cestujících. A této části přidáváš přestup a prodlužuješ cestovní dobu.

Svoboda volby také neznamená dopravní socialismus. Dopravním socialismem je představa, že všude pojedu jakýmkoliv dopravním prostředkem zdarma a budu všude zdarma parkovat. Prostor něco stojí. Infrastruktura něco (a vůbec ne málo) stojí. Každý druh dopravy má externality (negativní vlivy na okolí), ať větší či menší. IAD má zejména v Praze a aglomerační oblasti výrazně nejvyšší externality a na jejich řešení uživatelé nijak přímo nepřispívají.

Svoboda volby znamená, že si mohu vybrat druh dopravy, ale také sám ponesu vícenáklady, které moje volba společnosti přinese. Je velmi racionální, aby společnost z daní přiměřeně zvýhodnila takové formy dopravy, které jsou při srovnání přínosů (a to i pro jednotlivé uživatele) a nákladů (včetně infrastruktury, externalit atd.) pro společnost výhodnější.

Zaplatit více za vyšší komfort nebo vyšší rychlost, úměrně nákladům, které vytvářím, to není nesvoboda. Nebereme tím nikomu možnost volby.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Matous.Vanca

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Matous.Vanca
Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
Příspěvky: 84
Registrován: 13 úno 2018, 11:56
Dal poděkování: 82 poděkování
Dostal poděkování: 345 poděkování

Re: Tramvajové tratě z Prahy do SčK

Příspěvek od Matous.Vanca »

Michal.Stepan píše: 12 úno 2021, 14:50 Jestli člověk tramvají pojede delší trasou než D1, záleží na tom, kam pojede. Tramvaj nabídne nejkratší, nejrychlejší a přímé spojení na Spořilov, do Vršovic, Strašnic a Vinohrad. Dálnici by rozhodně nikdo neměl rozorat a bránit někomu, aby po ní jezdil. Rozhodně ne Piráti. Program Pirátů zní: "Svoboda volby. Pirátská strana nechce cestující nutit využívat určitý způsob přepravy, ale otevřít jim možnosti, ze kterých si budou moci vybrat." Nikdo by tedy nikomu neměl bránit jezdit tramvají, ani jezdit po D1, třeba jenom proto, že tramvaj pojede jinam, než kam vede D1.Je potřeba dát lidem možnost si někde zaparkovat auto a pokračovat tramvají. Modrý mor nepomáhá, pokud lidé nnemají kde auto odstavit. Najdou se i tací, kteří by to chtěli udělat, ale nemají kde.
Tak tohle můžu chápat dvěma způsoby:
1) Postaví se tramvaj, moje dosavadní autobusová doprava bude zrušena a moje svoboda volby bude "jezdi tramvají, čímž se ti veřejná doprava výrazně zhorší, nebo si kup auto". Že jsem 20 let používal veřejnou dopravu a rád bych ji používal i nadále, pokud by nebyla uměla zhoršována? Nezájem.
Na to říkám děkuju pěkně, s takovýmhle přístupem veřejné dopravě opravdu nepomáháme. Tohle má být náš cíl?

2) Postaví se tramvaj a autobusová doprava po D1 bude zachována v neztenčené či přinejhorším obdobné míře.
Na to říkám děkuju pěkně, proč jsme tedy pak tu tramvaj stavěli, aby pak jezdila úplně prázdná a nekonkurenceschopná souběžnému autobusu?
(A kdo bude ten zbytečný souběh platit?! - ptám se pak jako zastupitel, který vidí pod pokličku financování příměstské dopravy.)

Ne, tohle není svoboda volby. Naopak to spíš vypadá, jako by místním někdo ze zlé vůle chtěl nutit zhoršování veřejné dopravy. Tam žádná svoboda volby není a netuším, proč by (ausgerechnet při pirátské zásadě subsidiarity) mně a lidem, které zastupuji, měl někdo odjinud něco takového vnucovat.

Zároveň si dovolím výrazně zpochybnit (když pominu, že ani Jesenicko neuživí plnohodnotné spojení do alternativních cílů Prahy, to znamená že počet cestujících z Průhonic a okolních obcí bažících po spojení "na Spořilov, do Vršovic, Strašnic a Vinohrad" je velmi nízký) tvrzení, že by šlo o nejrychlejší a nejkratší spojení. Přímé ano, je ale pravděpodobné, že cestu Čestlice - Spořilov/Vršovice/Strašnice/Vinohrady bych zvládl rychleji autobusem na Opatov a přestupem na tramvaj až tam.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Matous.Vanca za příspěvek:
Ondrej.Kalis
majercik
Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
Příspěvky: 41
Registrován: 25 zář 2020, 02:58
Dal poděkování: 8 poděkování
Dostal poděkování: 13 poděkování

Re: Tramvajové tratě z Prahy do SčK

Příspěvek od majercik »

Dovoluji si tu uvést mé představy možných pří/meziměstských Středočeských TT (s částečným využitímn dvou jednokolejných neeletrifikovaných tratí) a přestupní návazností na =M=/TT/železniční linky eS do centra Prahy.

A) základní mé vítky k plánům dosavadního vedení Středočeského kraje (+ DP hl.m.Prahy) k představě rozvoje tramvajových tratí (dále jen "TT") z Prahy do Středočeského kraje

a) jsem přesvědčen, že mimo zastavěná území mají být TT vedena po tzv. samostatných drážních tělesech - mimo pozemní komunikace (dále jen "PK") - tzv. silnice, aby mohly být konstruovány na provozní rychlost tramvají alespoň 80km/h (výhledově bych si přál i tento aktuálně platný maximální limit rychlosti tramvají v ČR zvýšit až na 100km/h, aby mimo obce mohly na samostatných tělesec TT jezdit legálně rychleji než auta na bežných PK nedálničního typu – dovoluji si citaci z FB „Často se v Praze mluví o vlakotramvaji a že prý by to nešlo. Ale jde to, v Německu jde dost věcí. Třeba ve městě Kassel. Soukromá společnost provozuje příměstské tramvaje jezdící po železnici rychlostí až 100 kmh. Ve voze je například více míst k sezení a toalety.“)

b) naopak ve větších obcích/menších městech, dle mě, by měly TT vézt co nejblíže jejich centru po PK, a to neojediněle i za cenu vedení protisměrných kolejí jinými ulicemi, pokud při tomto uspořádání budou minimálně na jednom konci takové úseky propojené pro přímou jízdu tramvají zpět do směru z nějž přijeli, tak se dají nazvat jako "velká bloková smyčka", a pokud by takové úseky byli mezi úseky jednokelojnými mezi zastavěnými územími. tak by tyto dvojkolejné úseky sloužily i jako velké výhybny, v nichž by se při dobrém nastavení jézdních řádů protijedoucí tramvaje křižovaly tzv. letmo (nemusely by vždy, ale maximálně jen někdy, čekat na uvolnění následného jednokolejného úseku protijedoucí tramvají).

B) v části Středočeského kraje jižně a východně od Prahy považuji (inspirován zahraničím - Nejdelší tramvajová trať na světě má první novou tramvaj CAF https://www.cs-dopravak.cz/nejdelsi-tra ... 19fA5pk1Ww )za rozumné uvažovat o výstavbě TT cca v těchto (https://mapy.cz/s/gujojeceta) třech u Prahy (resp. na jejím kraji) propojených směrech (z nichž v podstatě každý sám dosahuje délky TT v předešlém odkaze):

1.) (Praha) Depo Písnice (=M=D a P+R) - Jesenice - Jílové u Prahy - Davle (S8 – Praha - Čerčany) – Bojov (využití tratě S88, která zkrácena jen do něj, ale dále zachována ve stavu pro možnost jízdy motorových železničních lokomotiv s nákladními tzv. manipulačními vllaky v noční cca 4hodinové provozní výluce mezi 0:30 – 4:30) - Mníšek pod Brdy (sjezd do města novou TT po tělese někdejší vlečky a pak ulicemi a za ním novostavbou samostatného tělesa zpět na stávající železniční trať) – Dobříš (dále novostavbou TT) – Příbram

2.) (Praha) Depo Písnice (=M=D a P+R) - Jesenice – Jílové u Prahy - Davle (S8 – Praha - Čerčany) – Bojov (využití tratě S88, která zkrácena jen do něj, ale dále zachována ve stavu pro možnost jízdy motorových železničních lokomotiv s nákladními tzv. manipulačními vllaky v noční cca 4hodinové provozní výluce mezi 0:30 – 4:30) - Mníšek pod Brdy (sjezd do města novou TT po tělese někdejší vlečky a pak ulicemi a za ním novostavbou samostatného tělesa zpět na stávající železniční trať) - Nový Knín – Sedlčany (napojení na železniční trať s dále zachovanou ve stavu pro možnost jízdy motorových železničních lokomotiv s nákladními tzv. manipulačními vllaky v noční cca 4hodinové provozní výluce mezi 0:30 – 4:30) – Voračice (novostavba TT na samostatném tělese) – Vrchotovi Janovice (průjezd TT ulicemi městyse) - Křešice – Votice

3.) (Praha) Depo Písnice (=M=D a P+R) – Hrnčíře – Rozkoš – Průhonice – Čestlice (křížení a propojení s možnou TT http://www.seberov.cz/upload/zapisy/pri ... ituace.pdf Spořilov - Opatov – Šeberov – Újezd Čestlice) Pitkovice – Benice - (Praha) Sídliště Uhříněves (P+R u prodloužené =M=C přes stanice Jižní město, Sídliště Petrovice a Uhříněves se dvěma vestibuly na náměstí a na železniční nádraží) – Říčany - Kostelec nad Černými lesy – Kutná Hora

C) ve Středočeském kraji severně od Prahy, dle mě dostupných informací, se mi nelíbí plánovaná podoba výstavby TT z Prahy-Kobylis do Zdib ( https://www.obeczdiby.cz/tramvaj-tt-kob ... G41z4mKmFk ), která zcela odporuje výše mnou uvedené představě o jediném účelném způsobu vedení a následném fungování/provozu TT mimo Prahu, protože dle - https://www.obeczdiby.cz/formular/kozdi_2_prehledka.pdf mi zjevně nedává smysl nejen trasování té TT do Zdib, ale ani poloha MÚK plánovaného Velkého/Pražského okruhu k současné silniční síti a P+R u nich, protože podle mě jen totální dopravní ignorant může navrhnout:
1.) MÚK Ústeckou a přilehlé P+R mezi zastavěnými územími napojovanou na nepříliš kapacitní silnici, když nedaleko má okruh křížit kapacitnější silnici vedenou mimo zastavěná území
2.) TT v okrajových částech Prahy a na ně navazující příměstské úseky TT ve Sředočeském kraji, jako tramvajový pás, který je součástí pozemní komunikace - tzv. silnice)

Při čemž si dokáži představit spíše následující trasování TT v okolí severní hranice Prahy (tedy i u Zdib),které považuji za jediné praktické směrování/vedení TT cca 3 jejich tras napojených na současnou tramvajovou síť Prahy v obratišti Sídliště Ďáblice - viz https://mapy.cz/s/jejelugeke :

1.) Letňany - Kbely - Vinoř - Brandýs-Stará Boleslav

2.) Ďáblice - Líbeznice - Kostelec nad Labem

3.)Ďáblice - Zdiby - Klecany - Odolena voda - Veltrusy
Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“