Zápisy z jednání s primátorem - COVID-19

Fórum pro diskusi členů a registrovaných příznivců. Zde lze vyhlašovat závazná hlasování členů místního sdružení.

Moderátoři: Administrativní tým - OlK, Krajsti predsedajici, PMS Prostějov

Pravidla fóra
  • Na tomto fóru se vyhlašují závazná hlasování místního fóra. Hlasovat mohou pouze členové místního sdružení.
  • Do tohoto fóra vidí všichni a přispívají členové a registrovaní příznivci místního sdružení (Obrázek Nastavit zobrazovaná fóra).
  • Moderátorem tohoto fóra je místní předsednictvo.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Petr.Lysek
Krajský zastupitel
Příspěvky: 733
Registrován: 01 úno 2012, 21:37
Profese: projektant
Bydliště: Belgická 3, 79604 Prostějov
Dal poděkování: 1495 poděkování
Dostal poděkování: 1007 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Zápisy z jednání s primátorem - COVID-19

Příspěvek od Petr.Lysek »

Report z jednání 20.3.2020

Účastníci: F. Jura (primátor), H. Navrátil (ZPP), Z. Bartošová (KDU-ČSL), P. Dopita (SPD), P. Lysek (Na Rovinu! - Piráti), A. Matyášek (Na Rovinu! - TOP 09)


Informace od primátora


- Bude zřízeno odběrní místo vzorků, Agel údajně odmítl umístit je v areálu nemocnice

o Zahájení v pondělí 7:00
o Stan poskytne armáda
o Lokalita u nemocnice
o Testy se budou vozit do Olomouce

- Kraj měl dodat 2,5 tis roušek a 600 respirátorů, ale byly zabaveny
- Je vyčleněna linka na komunikaci se starosty
- Město objednalo šití roušek v Gale a Dubanech, z Duban přijde prvních 400, potom denně 200.
- Funguje sběr roušek, který jsme iniciovali
- Zajištění nákupů je již bezplatné, primátor o tom nevěděl
- Dnes večer by mělo přijít 2800 respirátorů, budou přednostně dodány FTL, Městské policii, HZS
- Úřad bude uzavřený min. do 24. 3. neotevře se dokud nebude vybavení pro zaměstnance
- Krizový štáb funguje, krizový manažer je odborník s velkými zkušenostmi, účastní se HZS, PČR, MP, Hygiena, Nemocnice

o Všechny podněty musí jít přes krizový štáb
o A. Labák nemůže delegovat své kompetence má k ruce zaměstnance
o Pokud přijde podnět, ihned se zpracovává
o Veškeré podněty se projednají a uskutečňují

- Chod úřadu zajišťuje tajemník, vedoucí odborů zpracovávají podklady k záležitostem, které se řeší ke krizi



Předán seznam našich podnětů: OFFTOPICNávrh na zajištění systému distribuce nákupů (potraviny, léky, drogistické zboží) pro seniory a obyvatele města v karanténě

Stávající stav:

V současnosti jsou městem zřízena dvě krizová čísla, na které lze volat pro zajištění nákupu a donášky potravin, léků a drogistického zboží (dále jen služba) pro seniory. Čísla linek jsou zveřejněna na stránkách města. Službu zajišťuje Charita a Centrum sociálních služeb (CSS). Služba je zpoplatněna (90,00 až110,00 Kč).

Problém:

- Zveřejněno pouze na stránkách města. Nelze předpokládat, že všichni senioři pracují s internetem.
- Městem avizovaný leták s těmito informacemi není nebo nebyl zatím distribuován.
- Zatím se vztahuje pouze na seniory, přičemž není specifikováno, od kolika let, zda se jedná např. pouze o seniory, kteří nemají jinou možnost si tuto službu zajistit, osamělé seniory, atd.
- Není vyloučeno, že se může tato služba týkat i lidí, kteří mají nařízenou karanténu nebo lidí handicapovaných, pro které je nyní zajištění nákupu samostatně komplikované.
- Není nikde jasně stanoveno, jakým způsobem se má služba na těchto linkách objednávat (např. předem si seznam nákupu připravit písemně s uvedením jména a adresy, jak bude hrazeno).
- Není nikde stanoveno, jak bude probíhat předání nákupu a platba za nákup.
- Službu ke svým stávajícím povinnostem zajišťuje Charita a CSS. Tyto organizace mají své povinnosti a lze předpokládat, že v současné situaci jim může ještě počet klientů narůstat (senioři, kteří doposud chodili na ošetření ke svému lékaři mohou nyní požadovat ošetření prostřednictvím těchto organizací doma). Mimo to, mají své klienty už nasmlouvány a o ty na základě těchto smluv nadále pečují.



Návrh na řešení:

- Zveřejnit čísla krizových linek prostřednictvím ČT včetně časového údaje o funkčnosti linek a rovněž o poskytování dovozových služeb. Totéž udělat prostřednictvím městského rozhlasu, příp. auta, které by projelo město a tuto informaci rozhlásilo.
- Na www stránkách města uvést jako důležitou informaci hned na první stránce, následně upřesnit další pokyny k této službě.
- Využít www stránek regionálních tiskovin.
- Stanovit jasná pravidla, kdo o tuto službu a jak může žádat (senioři od … věku, kteří nemají jinou možnost, lidé v nařízené karanténě?)
- Službu poskytovat prostřednictvím dobrovolníků z řad studentů, příp. pracovníků Magistrátu nebo městských organizací, kteří nyní nejsou stoprocentně pracovně využiti.
- Vybavit je nutnými ochrannými pomůckami a zajistit jejich průběžnou obměnu.
- Vybavit je finanční hotovostí na vracení, jednorázovými kabelami na nákup.
- Pro rozvoz využít autopark magistrátu, příp. Seniortaxi, které asi nyní není tak vytížené.
- Nezatěžovat touto službou Charitu a CSS!!!
- Hradit náklady na dopravu z rozpočtu města.
- Zvážit symbolickou odměnu dobrovolníkům.
- Zvážit takový model odložené úhrady, aby v podstatě nemuselo docházet k bezprostřednímu kontaktu dobrovolníka a klienta při předávání a příp. vracení peněz. Mimo to lze předpokládat, že senioři postupně nebudou mít dostatek hotovosti a nebudou mít možnost si hotovost vyzvednout. Např. vést písemné záznamy o klientech a ceně nákupu s tím, že při první návštěvě bude od dotyčného klienta vyžadován písemný souhlas s následnou úhradou. Vzor takového souhlasu uvést jako jedno z pravidel poskytování této služby. Formulář při první návštěvě by předal dobrovolník zajišťující tuto službu.


- Některé věci jsou již realizované
- Diskutovali jsme předložené oblasti
- Informovanost obyvatelstva

o Shoda na tom, že musí vycházet z centra
o Shoda na tom, že se musí posílit kanály
o Primátor se obrátí na správce skupin na soc. Sítích
o Nasazení aplikace mobilní rozhlas se zváží (otázky registrace a rozběhnutí) ale zatím neaktuální

- Organizační opatření

o Jednání krizového štábu viz výše
o Zdůrazněna exekutivní funkce tajemnice jako krizového manažera
o Kontrola plnění nařízení a distribuce roušek
o Informace zastupitelům – budou zavedeny telekonference s předsedy klubů

- Ochranné prostředky

o Nabídnuta možnost šití roušek v Evona Chrudim, předány kontakty
o Desinfekce předány kontakty

- Zabezpečení úklidu

o Možnost otevření sběrného dvora bude prověřena, v jakém režimu
o Rovněž svoz bioodpadu

- Dobrovolnická služba

o Zabezpečí se permanentní informace o registraci
o Uvažuje se o zapojení studentů od 16 let
o Upozornili jsme na nutnost diverzifikace nasazení různých věkových skupin dle míry ohrožení
o Byla vysvětlena nutnost včasné registrace k zabezpečení budoucích krizových potřeb, nejde jen o seniory ale o skupiny, které jsou dnes v pohodě a vědomí, že si své potřeby zajistí. V případě karantény celých rodin to však bude jiná situace
o Služby zatím zajištěny přes Charitu a CSS a jejich kontakty, požadavky se však mohou dramaticky změnit

- Scénáře krizového vývoje

o Bylo zadáno zpracování
o Proběhly konzultace s firmami a společnostmi
o Žádné konkrétní další info nebylo předáno (vyhlašuji akci brainstorming ve směru co se může odehrát, stát, parametricky, variantně, vím, že by to dělat někdo jiný, ale poslední týden ukázal, že se to vyplatí. Viz závěr.



Diskuse

- Požadavek Z.B. na vymáhání sankcí za nedodržení opatření (prezidentův poskok Nejedlý – porušení karantény) požadavek na uplatnění autority primátora
- Desinfekce zatím zajištěna, míchá HZS, návrh Petra L. na využití kapacity Starorežné
- Napnelismus směrem k Honzovým zbrklostem (rozumím tomu) jak ze strany primátora, tak ze strany hygieny
- Požadavek na zabezpečení živnostníků
- P.D. podal návrh, aby okno pro 65+ v obchodech bylo zúženo pouze na řetězce, v malých obchodech nemá smysl
- P.L. upozornil na nutnost zavřít i městské organizace a pracovat co nejvíce v režimu H.O.

Nákupy materiálu

- Primátor se dotázal na naše postoje vzhledem ke kompetencím rady
- Navrhli jsme, že ve stavu nouze musí být co nejrychleji a bezodkladně zajištěn potřebný materiál, je to v kompetenci rady, ať koná
- Informoval o cenách roušek: Gala 37 kč, Dubany 25 Kč (byl dodán materiál) – zde nevím, zda mám zaznamenáno dobře, prosím Petra o příp. korekci

Zabezpečení malých firem a lidí bez příjmů

- Město odpustí placení nájmu za období krize
- Diskutovalo se o tom zda má být nájem odpuštěn i obchodům, které otevřeno mají. Shodli jsme se na tom, že jim stejně rapidně spadly tržby, takže stejný přístup
- Připraví záchytný program pro lidi, kt. nemají po dobu stavu nouze příjem, bude potřeba diferencovat na možnosti města a státu
- Město připraví bezúročné půjčky
- Analyzují se programy, které vyhlásí vláda
- Úkol pro nás: promyslet a navrhnout parametry a proměnné záchranného systému (ASAP, návrhy prosím posílejte v rámci výboru popř. sympatizantů k vnitřní diskusi, díky)
- Navrhli jsme, pokud jde o firmy, které podnikají v soukromých pronájmech, aby primátor vydal apel, aby k placení nájmů přistoupili stejně jako město a za dobu stavu nouze nájem nepožadovali


Školská oblast

- Informovali jsme na závěr primátora, že máme připravené podněty do oblasti školství a že je budeme komunikovat s náměstkem Krchňavým

Podněty ve vzdělávání k vedení obci

Přehled podnětů, které za Na rovinu doporučujeme a budeme tak i apelovat na vedení města. Jsme rádi, že některé z nich jsou již zaváděny do praxe.

Co může udělat vedení města:
• zajistit speciální režim péče o děti pracovníků klíčových profesí
• uzavření mateřských škol při zajištění adekvátní podpory pomoci domácnostem
• metodicky vést a doporučovat opatření zřizovaným školským zařízením
• zajistit bezplatnou telefonickou linku pro rodiče a žáky ke koordinaci či podpoře plnění školou zadaných úkolů
• mapovat a podporovat kapacity terénních služeb, jejichž význam roste s přenesením výuky do domácností (terénní služby nezajišťují jen péči o seniory, ale např. i sociálně aktivizační služby často probíhají terénní formou)
• sami či ve spolupráci s dalšími institucemi iniciovat sbírku nebo zapůjčení notebooků či tabletů pro plnění školou zadaných úkolů domácnostem, které si to nemohou dovolit
• mapovat a hledat možnosti pro využití podpory psychologů a dalších druhů psychologické pomoci či podpory
• zřídit webový portál, kde občané mohou sdílet své nabídky doučování nebo hlídání
• obracet se s dotazy (žádostí o pomoc) ke specializovaným organizacím zaměřeným na rozvoj školství a vzdělávání


Závěr

- Primátor poděkoval za iniciativy, znovu zdůraznil, že veškeré naše podněty uvádí do života i když to zpočátku nevypadá a že si uvědomuje, že i díky tomu město šlape
- Toho je potřeba využít a předkládat návrhy pro další etapu krize
- Jakmile se začne víc testovat, tak to přijde, pokud to nastane v pondělí, můžeme předpokládat, že koncem týdne už to bude zde
- Považuju za důležité, že jsme zdůraznili, že nás čekají horší časy a že se na to musíme připravit
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Lysek za příspěvky (celkem 2):
Vojtech.Pikal, Ondrej.Moskal
Místopředseda MS Prostějov
Zastupitel Statutárního města Prostějova
Krajský zastupitel v Olomouckém kraji
Email : Petr.Lysek@pirati.cz
Facebook : https://www.facebook.com/IgnaciusReilly
Profil: https://www.pirati.cz/lide/petr_lysek

"Lidé chtějí lži, aby měli podle čeho žít. Volají po nich." (Terry Pratchett:Národ)
Uživatelský avatar
Petr.Lysek
Krajský zastupitel
Příspěvky: 733
Registrován: 01 úno 2012, 21:37
Profese: projektant
Bydliště: Belgická 3, 79604 Prostějov
Dal poděkování: 1495 poděkování
Dostal poděkování: 1007 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zápisy z jednání s primátorem - COVID-19

Příspěvek od Petr.Lysek »

Report z jednání 27.3.2020

1. Roušky

- šijí se ve firmách (dubany 10K, Koutný 5K, Gala 3K)
- rozdáno dětské domovy, domovy důchodců, soc. služby, PČR, AČR, v současnosti se rozdávají občanům a soukromým zdravotníkům
- 50K jednorázových roušek má přijít, přišlo jen 6K, 2k dali do nemocnice
- 10K respirátorů
- distribuuje se desinfekce
- jak jsem vyrozuměl, rozváží to náměstci

2. Magistrát končí uzávěru a bude se pracovat Po a St (byla kritika zavření úřadu, zdůvodněno chybějícími ochrannými prostředky)
3. Krizový štáb ORP (obce s rozšířenou působností) zasedá denně – videokonference
4. Pokud by se odpustily odpady plošně, znamená to výpadek 25 mil. Shodli jsme se na selektivním odpuštění viz výše, bude ponechána možnost těmto skupinám mna dobrovolném zaplacení
5. F. Froml navrhl rozvoz roušek nejstarším důchodcům do schránek (na základě databáze soc. odboru), budde provedeno
6. Krizové prostory pro nemocné – jsou prý k dispozici postele (v Hamrech) řeší se prostor, tři varianty KaSC, školní tělocvična, Sportcentrum. Petr L. upozornil na problém vzduchotechniky v KaSC, ideální je DDM.
7. Informace o nakažených nejsou sdělovány, takže krizový štáb nemá informace. Doporučeno primátorovi, aby tyto informace důrazně požadoval, závisí na nich krizové plánování. Jediné, co je sdělováno, že Pv není prozatím ohnisko nákazy.
8. Kolega Křupka informoval o kontaktu s vietnamskou komunitou, která má dodat 600-700 roušek
9. Ing. Carda má sestavit tým odborníků + náměstci k posouzení ekonomických aspektů jednotlivých záležitostí a rozpočtu města a ztráty DSP
10. Navrženo pozastavení dotací jednorázových akcí, nutno zvážit, aby se neutnulo úplně všechno.
11. Urgováno zrušení plateb na parkovištích (hygienické důvody)
12. Na území města je 77 bezdomovců, z toho 17 v azylovém centru, 60 pobíhá volně, byly jim předány roušky
13. Nařízeno pokutování za nedodržování opatření
14. Celkem je v evidenci 50 dobrovolníků, kteří budou vyzváni k vyjádření, do kterých oblastí se chtějí zapojit

- rozvoz léků seniorům (diskutováno s ředitelkou nemocnice)
- pomoc personálu v nemocnici
- asistence při selekci u vstupu do nemocnice
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Lysek za příspěvky (celkem 2):
Vojtech.Pikal, Ondrej.Moskal
Místopředseda MS Prostějov
Zastupitel Statutárního města Prostějova
Krajský zastupitel v Olomouckém kraji
Email : Petr.Lysek@pirati.cz
Facebook : https://www.facebook.com/IgnaciusReilly
Profil: https://www.pirati.cz/lide/petr_lysek

"Lidé chtějí lži, aby měli podle čeho žít. Volají po nich." (Terry Pratchett:Národ)
Odpovědět

Zpět na „Místní fórum Prostějov“