Re: Otázky a odpovědi
Napsal: 26 kvě 2010, 16:22
Jaký je váš názor na současné školství a nutnost změnit školský systém? A ráda bych znala váš postoj k zavedení školného! Předem díky...
Osobně si myslím, že zavedení školného je nesmysl... Navíc tvůrci této reformy vystudovali sami zadarmo. Toto pouze povede k prohloubení sociálních rozdílů mezi studenty a v důsledku to dopadne tak, že budou studovat jen ti, kteří na to mají finanční kapitál.Tereza píše:Jaký je váš názor na současné školství a nutnost změnit školský systém? A ráda bych znala váš postoj k zavedení školného! Předem díky...
Ivane, lépe to napsat ani nejde Napsal jste to tak, jak to přesně je a vypíchnul to nejpalčivější. Za Váš příspěvek moc děkuji, je to přesně tak!Ivan Soucek píše:Budu hovořit pouze za sebe.
Základní školství: zde je neutěšený stav. Mladí kantoři ze školství odcházejí, protože za tabulkovou mzdu nejsou ochotni snášet neustálý boj s dětičkami i mladými studenty. Kantor nemá žádnou páku jak usměrnit studenta, který se prostě rozhodne učitele neposlechnout. Povolání učitele má prakticky nulový kredit, nízké finanční ohodnocení. Ve společnosti, kde se vše měří penězi nemá kantor s nízkou mzdou žádný respekt. Nemám žádné zázračné řešení tohoto problému. Toto bude dlouhodobý proces, kdy bude nutné finančně motivovat nové schopné lidi, aby se vydali na dráhu pedagoga a zároveň tlačit na zvyšování úrovně pedagogů.
Střední školy: Jsem zásadně proti státním maturitám. Maturity na jednotlivých školách nejsou srovnatelné. To je fakt, se kterým jsme se snad už všichni smířili. Násilné zavedení tzv státních maturit tento rozdíl nesmaže, pouze lehce utlumí.
Za velké nebezpečí považuji skutečnost, že maturity bude připravovat soukromá společnost, zřejmě SCIO, která si z přípravy k maturitám udělá byznys. Úspěšný u maturity nebude ten, kdo je chytřejší, nebo pečlivější student, ale ten, kdo si zaplatí přípravné kurzy. Podobná je situace u přijímacích zkoušek na některé humanitně zaměřené VŠ, které si přijímací zkoušky netvoří samy, ale jejich přípravu zadaly této společnosti.
VŠ: Vystudoval jsem bez nutnosti platit školné a i tak to bylo pro celou rodinu finančně náročné. Pokud bych musel platit školné, nemohl bych studovat v Praze a platit kolej, ale musel bych zůstat na VŠ v rodném městě. Prostě bychom to finančně neutáhli.
Nemyslím si, že by školné nějakým výrazným způsobem motivovalo studenty k vyšším výkonům. Pro studenta z bohaté rodiny se nic nezmění a pro řadu studentů z chudších vrstev je studium finančně náročné již dnes. Náklady spojené s ubytováním, dojížděním, nákupem literatury atd dosahují několika tisíc korun měsíčně a to je pro řadu rodin poměrně hluboký zářez do rozpočtu. Existuje samozřejmě možnost přivydělat si na brigádách, ale studenti především technických oborů, nebo třeba medicíny tráví ve škole tolik času, že na brigádu, která by je uživila prostě čas nezbývá. Někteří argumentují studentskými půjčkami, ale dle mého názoru má čerstvý absolvent dostatečné složitou pozici, kterou není třeba komplikovat zadlužením. Pokud by kromě shánění práce, zařizování bydlení a braní si hypotéky měl mít čerstvý absolvent na krku ještě splácení úvěru na studium, můžeme se rozloučit s tím, že by mladí zakládali rodiny a naše společnost bude dále stárnout a problémy důchodového systému budou dále gradovat. Myslím, že je v zájmu nás všech, aby VŠ vzdělání mohl získat každý, kdo na to má vůli a intelekt. Naše země nepřekypuje nerostným bohatstvím a naší jedinou devizou může být pouze knowhow, špičkoví specialisté a odborníci.
Jiná situace je u soukromých škol. Pokud někdo považuje vzdělávání za byznys a někdo další je ochoten za tuto službu platit, je to záležitost těchto 2 subjektů a zde proti školnému nemám námitky. Diskutabilní může být kvalita výuky na takovýchto školách, ale zřejmě se časem dostaneme do stavu, kdy bude důležitější, kterou školu člověk vystudoval, než jaký má titul.
Čekám na vaše reakce