Velikost autobusů na malých městech

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
Zdeněk
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 196
Registrován: 28 kvě 2009, 12:34
Profese: Produktový manažer
Dostal poděkování: 3 poděkování

Velikost autobusů na malých městech

Příspěvek od Zdeněk »

Bydlím v malém městě - cca 18000 obyvatel a je tu provozována MHD s klasickými autobusy Karosa.Na lince na které jezdím uvidíte vytížený autobus z 90% 2x denně a to ráno před šestou a odpoledne kolem půl třetí.Jinak bus vozí maximálně 10 cestujících,v odpoledních,večerních či nočních hodinách není problém vidět bus úplně prázdný či s jedním cestujícím.A to tu linku projede 20x za den.
Nebylo by vhodnější nasadit menší autobusy a posílit krizovou linku dalším vozidlem tak aby jeli ihned dva po sobě ve stejný čas?
Kam tim mířím - uvést toto do zákona a ze zákona by se na malých městech nesměli používat velké "krávy" pro MHD které jsou v takovém případě neekologické,nehospodárné a zbytečně překážejí.Obci by se tím výrazně snížila dotace do dopravy,popřípadě by se dalo zlevnit jízdné.
Nemyslím tím aby jezdili minibusy na platformě ford transit ale klasické malé autobusy.Vídal sem takové jezdit v Bulharsku či Maďarsku a dokonce i u nás v nějakém městě,jen si nepamatuju kde to bylo.
Co si o tom myslíte?
WAREZ není právo,WAREZ je výsada a není pro každého!
Ondrej.Malek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 419
Registrován: 22 dub 2009, 22:48
Profese: _
Bydliště: Havlíčkův Brod
Dostal poděkování: 10 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Velikost autobusů na malých městech

Příspěvek od Ondrej.Malek »

Malé autobusy jezdí v Havlíčkově Brodě (viz foto - ten první v řadě). Myslím, že to je problém všude, i na železnicích. Třeba mě zrovna rozčiluje jeden místní vlakový spoj, kde jezdí jen pár lidí (průměr 10-20) a jezdí na něm pravidelně lokomotiva a dva až tři běžné vagóny.

Určitě by to nemělo být hlavním tématem ČPS a když už, tak jenom jako životní prostřední a hospodárné nakládání s veřejnými financemi.
jzvc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2682
Registrován: 20 kvě 2009, 08:06
Profese: Admin
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 1015 poděkování

Re: Velikost autobusů na malých městech

Příspěvek od jzvc »

Problem je predevsim v tom, ze pokud obec/kraj/... neutrati pridelene $, tak pristi rok dostane o onen neutraceny dil mene. Nic je tutdiz nemotivuje k setreni, kdyz musi stejne vse utratit. Tyka se samozrjeme i skol a obecne statnich organizaci. Jako bonus jsou nektere $ primo urdceny na konkretni vec, tudiz ani kdyby usetrili, nedaji se pouzit na nic jineho. Vysledkem je jak jinak nez plytvani.
jzvc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2682
Registrován: 20 kvě 2009, 08:06
Profese: Admin
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 1015 poděkování

Re: Velikost autobusů na malých městech

Příspěvek od jzvc »

Pokud vim, tak obce dostavaji cast $ pomoci prerozdelovani na vyssich urovnich, cast jako ucelove dotace (aneb "porcovani medveda" napr) a cas jim spadne z primeho vyberu nekterych dani (napr z nemovitosti). Kazdopadne z tech prvnich dvou jmenovanych co neutrati, musi vratit (alespon pokud vim, mozna to plati jen z casti).
Harold
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 24
Registrován: 22 dub 2009, 18:02
Dostal poděkování: 3 poděkování

Re: Velikost autobusů na malých městech

Příspěvek od Harold »

Standardní Karosy (starší Karosa B 731, či novější Karosa B 931) a novější autobusy z Vysokého Mýta (od roku 2007 je to už Iveco Czech Republic, nikoliv Karosa) mají délku 11-12 metrů. Menší autobusy u nás vyrábí SOR Libchavy (délky 8,5 m, 9,5 m, 10,5 m, 12 m, 18 m (kloubový), dříve i 7,5 m), jsou rozšířené především v regionální dopravě. Pro doplnění tria českých výrobců autobusů ještě doplním třebíčský TEDOM, který se zaměřuje na autobusy s pohonem na zemní plyn.
byrot
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1
Registrován: 01 zář 2009, 18:20
Profese: student

Re: Velikost autobusů na malých městech

Příspěvek od byrot »

Byl jsem jednou účasten jednání o MHD v malém městě (25000) a také jsem se ptal na malé autobusy. Zástupcem dopravní firmy mi bylo řečeno, že to téměř žádná úspora není. Jednak je tady vysoká pořizovací cena malých autobusů, protože nejsou sériově vyráběné, a úspora nafty není tak výrazná.
Uživatelský avatar
Zdenek.Stepanek
Člen KS Ústecký kraj
Příspěvky: 3524
Registrován: 25 črc 2009, 22:46
Profese: IT Expert
Bydliště: Varnsdorf
Dal poděkování: 1482 poděkování
Dostal poděkování: 3055 poděkování

Re: Velikost autobusů na malých městech

Příspěvek od Zdenek.Stepanek »

U nas jezdi tyto male busy. Ma to 2.5D motor, takze to stopro musi mit mensi spotrebu. Jezdi i 120km trasy.

http://www.webareal.cz/fotky1488/fotom/ ... -MB-15.jpg
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zdenek.Stepanek za příspěvek:
Michael.Polak
Nerušit, porušuju kopírovací monopol EMI Music...

Zdeněk Štěpánek, 774 415 269
„Stát vypíše nové daně, - Čech se bude dříti na ně,
Neb mu brání mozku lenost - vidět svoji zotročenost..“
F. Gellner
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Velikost autobusů na malých městech

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Pokud ve tvém městě jezdí po celý den v autobuse cca 10 lidí a dvakrát denně je spoj vytížený na 90 % (tedy 40-50 lidí), bylo by dobré se zamyslet nad možností zkvalitnění systému MHD. Takovéto extrémní výkyvy zpravidla poukazují na nedostatky v systému MHD. Pokud bych se zabýval jen současným stavem a nasazaním midibusu (který pojme max. 30 lidí), je třeba si uvědomit, že, jak píšeš, ráno by bylo nutné nasadit dvě vozidla - jinými slovy, dopravce by musel mít dva busy, z nichž jeden by po celý den stál bez užitku v garáži, ale všechny fixní náklady by zůstaly, v dnešní době je nutné si uvědomit i to, že v ranní špičce, kdy je největší nápor, by dopravce potřeboval o jednoho řidiče navíc. Druhou možností by bylo nasazení dnešní Karosy nebo jiného standardního busu jen na nejvytíženější spoje - stále by však dopravce musel mít dvě vozidla. Zde je otázka, zda úspora PHM za celodenní ježdění vyváží potřebu dvou vozů.

Obecně bych tedy doporučoval uvažovat o změně řešení MHD tak, aby byla atraktivnější pro lidi, kteří se dnes dopravují jiným způsobem. Midibusy jsou obecně dobrá věc, ale jejich skutečná výhodnost přichází až ve chvíli, kdy je mohu provozovat na daném oběhu skutečně po celý den. Dále je nutné si uvědomit, že mnohem hůře než delší vozidlo reagují na jakékoliv výkyvy poptávky - ať už jeden vytížený spoj za den nebo případy, kdy nárazově přijde třeba větší skupina. Reálně je tedy vhodné midibusy používat na doplňkové linky, které mají běžně vytíženost řekněme max. 15 lidí (další 15 lidí je rezerva) nebo v případech, kdy je jejich použití vyvoláno parametry komunikací. Zatímco do standardního autobusu totiž dokážeš klidně vecpat i 75-80 lidí, v midibusu je už 35 osob (tj. 5 lidí nad standardem obsazenosti v některých IDS) problém.

Osobně nepovažuji za vhodné reagovat na nízkou atraktivitu VHD omezením kapacity nebo rušením spojů. Nejprve bychom se měli zabývat otázkou, jak zvýšit její kvalitu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 2):
Jan.Mejsnar, Jan.Licka

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Velikost autobusů na malých městech

Příspěvek od Michael.Polak »

Podle mě pokud toto pociťují jako důležitou lokální agendu lidé v obcích a menších městech, tak nevidím důvod, proč by to místní Piráti nemohli podpořit.

Viděl bych zpřesnění zadání pro provozovatele MHD i jako možné téma pro obecní referendum, klidně... tady si všichni představují, že referenda mají být o něčem strašně světodějném a polarizujícícím, ale přitom petice i referenda mohou být nadstranická a mohou být prostě o zvolení konceptu, který je přijatelný pro většinu občanů...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.Polak za příspěvek:
V__

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Velikost autobusů na malých městech

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Myslel jsem to trochu jinak, ale možná jsem se vyjádřil trochu nejasně. V praxi se často setkávám s případy nefunkční veřejné dopravy (ať už regionální nebo MHD v menších městech apod.). Nízká vytíženost nebo větší využití jen některých (obvykle školních) spojů na to často dobře upozorní. Pokud má příslušný systém rezervy, které lze odstranit kvalitním návrhem nového řešení, mělo by se to udělat. Samozřejmě je teoreticky možné zpracovat si návrh řešení a o něm udělat anketu (nebo referendum). V Praze se to například zkoušelo v případě tramvajových změn.

Na druhou stranu musím dodat, že ankety u cestujících se ve veřejné dopravě moc neosvědčily. Zpravidla dávají buď zcela předvídatelné odpovědi a pokud se ptáme na možnosti zavedení nového spojení, lidé většinou chtějí nová spojení, ale nejsou ochotni se ničeho současného vzdát, takže pokud musíte zachovat obdobné náklady, těžko můžete podle takové ankety projektovat. Bohužel běžný člověk většinou nemá moc dobrou představu, co nějaké změny skutečně přinesou, často je to obtížné odhadnout i pro dopraváka. Takže nakonec musíte udělat co nejlepší návrh, který bude přijatelný pro jednotlivé obce, a pak je pro vás odměnou, pokud lidé začnou více jezdit a třeba vaši práci také ocení. :)

Takže zavádění midibusů určitě může být na místě. Nahrazení standardních autobusů midibusy třeba také, ale předně bych určitě doporučoval zaujmout komplexní pohled a snažít se vyřešit problém, proč mi v MHD jezdí málo lidí. Určitě by takový projekt neměl dělat sám dopravce (= poskytovatel služby), pokud město nemá vlastní odborné kapacity ani není v oblasti odborně vybavený organizátor dopravy, určitě je možné požádat o spolupráci třeba SPVHD a my rádi nějaký návrh zpracujeme, případně se budeme podílet na jeho přípravě s ostatními subjekty. Takže možnosti tu jsou. ;)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“