Čau,
rád bych začal tím, kde vidím ideál jak má strana a programy fungovat.
Strana má pečlivě a lopotně dát dohromady konsensuální program, který vymezuje mantinely pro práci politikům. Politici v rámci toho mohou dělat zákony, činnost v zastupitelstvech a marketingové akce. Když z toho politik vyskočí, má ho strana trestat, ale politik má prostě nějak daný mandát v rámci kterého pracuje.
Toliko jak vnímám to, jak máme fungovat dlouhodobě a popravdě nevidím moc jiných udržitelných variant. Třeba varianta, že naprosto vše a naprosto vždy musí aktivně schvalovat plným procesem RV je vzhledem ke kontinuelnímu stavu RV za mě čistě pracovně ne úplně udržitelný.
To, co vidíme teď není nic víc než marketingová akce: a podobných (byť menších nebo méně viditelných) dělá řada našich politiků stále (třeba k tématu "sdružování obcí" najdeme myslím stohy tweetů i prohlášení). A pokud teď nastoupíme na tenhle dokument přísně, tak well, měli bychom asi na všechny podobné akce nastoupit přísně.
K tomu, co s tím dál:
Kritika obsahu
Vezmu to na programovou pracovní skupinu a rozdělíme si tam porovnání s programem. Rovnou ale říkám, že to je vzhledem ke stavu našich dokumentů docela tvrdý úkol a místy to bude interpretačně náročné. Pokud ale je fakt zájem to detailně provést, tak prosím. Ale není to vůbec malá věc a kus práce - a v rámci našeho nastavení kultury bych skoro řekl, že je poměrně podstatný že kdokoliv mohl už skoro týden prostě na to kouknout a rovnou sem říct "hale tohle, tohle a tohle je špatně". Kdo tam něco takového má, ať to prostě rovnou řekne. Hovor o tom, co tam jsou ty reálný problémy a bída nás může posunout.
Co je problém který ale z definice nemůžeme řešit je co tam chybí nebo kdo byl a nebyl přizván. To je problém pro RP, případně možná pro RV jako celek, ale my ho můžeme řešit fakt jen dost těžko (maximálně na úrovni "tento RT má za věc X odpovědnost, proč jste se ho nezeptali"). Pokud někdo vidí problémy v tom, tak je pojďme řešit v tomhle jednání prosím, k tomu fakt jako skupina moc moudra nevneseme.
Zavedení nových pravidel
Jsem velkej nefanda zavádění nových pravidel na všechno, protože hledat ty hranice začíná být fakt náročný. Ok, velký plán poslaneckého klubu bereme jako "má se schvalovat". Cajk. Co když si poslanec/ europoslanec udělá mikrosajtu kde řekne "takhle chci řešit X"? Znamená to, že to taky má předem projet s RV a RT? Brožurky? Letáčky? Vzhledem k termínům scházení a spíš strašidelnýmu stavu našich lidských může být dost zásadní náklad navíc to vůbec řešit.
Co považuju za asi ideální řešení je pokud už by se něco mělo určitě dělat tak je zavedení něčeho jako "pět pracovních dnů" na připomínky vůči draftu, ale prostě stále si myslím, že si vymýšlíme další pravidlo, další náročnou věc a nezvládáme teď ani uplatňovat už existující pravidla.