Pracovní prostor - diskuse k návrhu použití vzorového jednacího řádu v Praze

Moderátoři: KoKS Praha, PKS Praha, Pražští předsedající

Pravidla fóra
  • Toto je veřejné fórum. Stanoviska nevyjadřují názor Pirátů, pokud nebyla schválena příslušnými orgány. Stanoviska se publikují na krajském webu.

  • V anketách mohou hlasovat i návštěvníci bez přihlášení. Ankety proto nelze v žádném případě považovat za závazná hlasování.

  • Moderátorem tohoto fóra je krajské předsednictvo.

  • Toto fórum je viditelné pro návštěvníky bez přihlášení. Přihlášeným uživatelům se zobrazuje pouze tehdy, pokud jsou členy krajského sdružení nebo jeho registrovanými příznivci. Fóra místních sdružení se zobrazují pouze jejich členům a jejich registrovaným příznivcům.

  • Mezi registrované příznivce se můžete sami zařadit přidáním do příslušné skupiny v nabídce Obrázek Nastavit zobrazovaná fóra.

Uživatelský avatar
Ondrej.Vojta
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 413
Registrován: 26 led 2017, 18:35
Profese: PR
Bydliště: Praha - Petrovice
Dal poděkování: 690 poděkování
Dostal poděkování: 1277 poděkování

Pracovní prostor - diskuse k návrhu použití vzorového jednacího řádu v Praze

Příspěvek od Ondrej.Vojta »

Vážení,
s prodlevou před Vás předstupuji s otevřením diskuse do širokého pléna k návrhu využití vzorového jednacího řádu pro oblastní fóra, schváleného usnesením RV, pro účely našeho krajského sdružení.

Úvodem zdůrazňuji, že toto není jednání KF, ale pracovní prostor určený k diskusi a připomínkování zmiňovaných návrhů tak, aby výsledná podoba měla šanci při hlasování projít širokým konsensem: mysleme na to, že si stranu děláme sami sobě, a proto při projednávání těchto zásadních, byť ne tolik sexy materiálů, přistupovali s tímto smýšlením.

Dále předpokládám průvodní slovo, které vzešlo ze závěrů pracovních porad, které proběhly na půdorysu @Jakub.Michalek, @Jan.Hora a já, s vědomím členů PKS o stavu věci.

Návrh usnesení:
Krajské fórum

  • schvaluje použití vzorového jednacího řádu pro oblastní fóra schváleného Usnesením RV 29/2023 ze dne 5.11.2023 s následujícím specifikem krajského fóra Praha: Při sběru podpory pro návrh skupiny členů na kandidáty (nominace) lze sbírat podporu jen pro každého kandidáta jednotlivě (§ 7 odst. 5),

  • schvaluje vnitřní předpis o úpravě organizačních vztahů v rámci krajského sdružení Praha dle přílohy,

  • ruší volební řád krajského sdružení Praha,

  • ruší kontrolní tým Praha z důvodu, že se do něho nikdo nepřihlásil,

  • stanoví, že toto usnesení nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení a použije se pro jednání krajského fóra zahájená po nabytí jeho účinnosti.

Vnitřní předpis o úpravě organizačních vztahů v rámci krajského sdružení Praha
Krajské sdružení Praha stanoví následující vnitřní předpis týkající se volebního dohledu nad volbami, které obvykle probíhají na úrovni podřízených místních sdružení (čl. 5 odst. 2 stanov, čl. 7 odst. 4 písm. e):
Krajské fórum má pravomoc v rámci volebního dohledu v mimořádných případech
rozhodnout o odvolání kandidáta z kandidátní listiny České pirátské strany nebo České pirátské strany s účastí nezávislých kandidátů do komunálních voleb do zastupitelstev městských částí hl. m. Prahy (dále jen “komunální volby”)
zrušit volební program pro kandidátní listinu v komunálních volbách nebo jeho část,
zrušit individuální volební program v komunálních volbách nebo jeho část.

Odůvodnění:
Vzhledem k tomu, že krajské fórum Praha nemá svůj jednací řád, navrhujeme využít vzorový jednací řád, který byl schválen k pilotnímu testování na úrovni krajského sdružení Praha. Vzorový jednací řád byl připomínkován v říjnu, viz odůvodnění zde a schválen usnesení RV 29/2023 ze dne 5.11.2023. Pro stručnost odkazujeme na tam uvedené představení materiálu.

Zásadní přínosy byly již uvedeny v příspěvku zde:

Jakub.Michalek píše: 27 říj 2023, 00:20

Ahoj všichni, rád bych za předpisovou skupinu republikového výboru předložil k připomínkování návrh vzorového jednacího řádu oblastních fór, na kterém naše pracovní skupina pracovala posledních několik měsíců, viz zápisy zde.

Návrh je motivován snahou pomoci těm krajským sdružením, která se na nás obrátily, že jim nevyhovuje současná situace, kdy vzorový jednací řád pro ně neexistuje, respektive plní jeho roli zásady týmové spolupráce nebo jednací řád celostátního fóra, který však za tímto účelem vůbec není uzpůsoben.

Návrh je připraven tak, že by byl použitelný pro všechna krajská fóra plus těch několik jednotek místních fór, která přesahují 25 členů. Aktuálně má vlastní jednací řád 10 sdružení. Jejich jednací řády posloužily společně s jednacím řádem celostátního fóra, jednacím řádem republikového výboru, zásadami týmové spolupráce a vzorovým jednacím řádem pro zastupitelstva vydávaným MVČR jako inspirace.

Návrh přebírá osvědčené principy některých zmíněných předpisů, ale současně řeší jejich slabá místa. Návrh je o něco kratší než jednací řád celostátního fóra co do počtu paragrafů, ale jeho délka je v zásadě podobná. Je doplněn poznámkami pod čarou a odkazy na dané paragrafy, aby se v něm dobře vyznal i člověk, který nezná jiné vnitřní předpisy strany.

Návrh nenahrazuje jednací řády sdružení, nýbrž má fungovat jako výchozí bod, ke kterému si sdružení mohou schválit své vlastní jednací řády (odchylky). Pokud ovšem bude vydán, bude žádoucí, aby krajská a místní sdružení své jednací řády uzpůsobily, aby nedocházelo ke zbytečnému překryvu. Také se nabízí možnost testování jednacího řádu u sdružení, která o to budou mít zájem.

Při zpracování jsme se řídili následujícími principy:

  1. Maximum pozornosti chceme soustředit na rozhodování o podstatných věcech, abychom zachovali vysokou úroveň a reprezentativnost rozhodování fóra. Proto návrh velmi zužuje prostor pro tzv. byrokratické férovky, kdy je zakládán takový počet hlasování v online jednání či jsou prováděny jiné úkony, které jsou pro běžné členy velmi nepřehledné. Pravidla jsou stanovena "napevno" tak, aby v online prostředí byl pouze jeden jasně definovaný okamžik, kde se procedurálně hlasuje, a to při zahájení jednání, jinak se vše řídí automatem a není tam tak prostor pro libovůli předsedající či menšího počtu aktivních členů, jejichž vliv by se tak neúměrně zvyšoval. A zejména odpadá nutnost takové jednání každý den sledovat pro případ, že by tam byl návrh postupu, což je výhoda pro členy i předsedající. Je tak víceméně jasně nalajnováno, jak má probíhat volba předsednictva sdružení, primární volby, odvolání apod. U všech možných postupů jsme našli nebyrokratický přístup, jak si s nimi poradit.
  2. Zavádí se konečně životaschopný formát zasedání oblastního sdružení. Jednací řád celostátního fóra je v tom příliš robustní a nemá ochranu proti různým trikům, které by mohly jednání paralyzovat (např. povinné sčítání procedurálních návrhů). Je definován formát volebního zasedání pro volbu oblastního předsednictva a pro primární volby. Vedle toho je také zaveden v případě voleb standard kombinovaného jednání, jak ho používá celostátní fórum a republikový výbor, které je zahájeno v online prostředí a pak vyvrcholí na zasedání, jak jsme na to zvyklí na celostátní úrovni a funguje to velmi dobře. Nově jsou také jasně stanoveny podmínky pro mimořádné zasedání s dobou předchozího oznámení 5 pracovních dnů předem, která mohou být užitečná například při schvalování pozic ke koaliční smlouvě, kde je velký časový tlak, k členství v radě kraje či k jednání o návrhu na odvolání člena oblastního předsednictva. Je zásadní, aby spolu lidé mluvili a právě absence zasedání a plný přenos do online prostředí může být v tomto ohledu problematický a přehledné zavedení nové možnosti v podobě zasedání by to mohlo věřím zlepšit.
  3. Návrh konečně jasně definuje počty ve skupině členů pro nominace na různá místa. Pro ta důležitější (krajské předsednictvo/jednička kandidátky) je to pětina členů, pro ta ostatní je to desetina. Pokud však bude kandidátů málo, návrh stanoví jednoduchý princip, že se vezme dvojnásobek počtu volených míst lidí s největší podporou, i když hranici nepřesáhli. Nebude tak docházet k posouvání termínu volby kvůli nedostatečnému počtu nominovaných. Vedle toho nebude nutné neustále počítat počty členů skupiny mimo zasedání, nedej bože s odmocninami. Skupina bude stanovena podílem jako jedna pětina a bude se počítat zpravidla jednou ročně. Jasně se upravují podmínky pro platnost nominací, zejména pro doplňující volbu.
  4. Je zaveden princip, že věci na krajské fórum nejprve konzultujeme s předsednictvem, abychom je pokud možno zvládli vyřešit domluvou a jednáním a nebylo nutné to formalizovat. V případě, že se toto nedaří, lze si vyžádat formální vyjádření předsednictva, které se potom uvede ihned při sběru podpory pro podnět a čtenáři mají hned na začátku jasnou informaci pro a proti. Navíc později odpadá nutnost dodávat úvodní slovo. Pro případ prodlení jsou stanoveny vhodné pojistky, aby nebyl ohrožen běh některých lhůt.
  5. Dopracovávají se podmínky pro integritu kandidátů kandidujících do veřejných funkcí, abychom se dozvěděli, zda s nimi třeba není vedeno trestní stíhání nebo nespolupracují s naší politickou konkurencí (a snížili tak reputační riziko či riziko zrady) či aspoň měli případně pádný důvod jednat v případě, že nám kandidát poskytne nepravdivé údaje.
  6. Jasně se definuje okruh problémů, které lze řešit mimořádným přezkumem, jde typicky o nejdůležitější záležitosti podřízených sdružení typu zrušení volební spolupráce či koaliční smlouvy. Řeší se souběh s projednáváním téhož rozhodnutí na úrovni vyššího fóra (celostátního). V praxi některých fór ovšem docházelo k tomu, že se přezkoumávala i personální rozhodnutí předsednictev, což pak vedlo k výrazným zásahům do soukromí našich spolupracovníků (kauza Praha). Od tohoto vzorový jednací řád upouští. Bude-li však chtít oblastní fórum zachovat jiný rozsah přezkumu, může si odchylku schválit ve svém vlastním jednacím řádu.
  7. Kromě lepšího formátu pro osobní setkávání návrh a předjednání návrh obsahuje další opatření k dosažení principu budování shody a proti polarizaci: Je výslovně omezena možnost dávat u nominací záporné hlasy tam, kde s tím kandidát nedal souhlas (třeba protože ho to zajímá jako zpětná vazba). Záporný hlas neměl ani dnes žádný právní význam, nicméně lidi to tak nějak ze zvyku zakládali a často jim pak bylo líto, že dostali tolik záporných hlasů. Vzhledem k tomu, že u voleb není žádná podmínka toho, že musí být více kladných hlasů než záporných, nedává to smysl používat a zbytečně to podle mě lidi staví proti sobě. Komu to však vyhovuje, může to u sebe i nadále používat. ;)
  8. Jasně nastavujeme zodpovědnost za veřejnost jednání na příslušné předsednictvo. Nemá smysl, aby v případě neshody každé druhé jednání začínalo hádkou o tom, jaká bude veřejnost jednání. Členské podněty na krajské úrovni budou interní, o tom, zda bude jednání otevřené nebo uzavřené rozhodne předsednictvo, které má odpovědnost za mediální dojem za sdružení navenek a v případě, že by toho zneužívalo, lze pochopitelně použít standardní opravné prostředky.
  9. Dává se jasný mandát týmu celostátních předsedajících, aby pomáhali s aplikací vzorového řádu a v případě porušování pomohli zjednat nápravu, což bude zajisté rychlejší a odbornější než jakékoliv jiné možnosti. Přezkum rozhodčí komisí je ovšem zachován.
  10. Zpracováním vzorového jednacího řádu ovšem práce nekončí. Jde nám opravdu o zlepšení a zpřehlednění prostředí pro jednání na krajské úrovni. Cílem je, aby měl každý jednoduchou šablonu, která mu vyplivne všechno, co potřebuje pro hlasování včetně termínů a lhůt, abychom nad tím nemuseli trávit moc času. K návrhu plánujeme dopracovat aplikační pomůcky:
  11. přehled pravomocí fóra napříč vnitřními předpisy,
  12. přehled interaktivních vzorů zahájení korespondenčního jednání.

Záměr vyzkoušet vzorový jednací řád projednalo PKS, dále k němu proběhla porada hlavního autora Jakuba Michálka s krajskými předsedajícími Ondrou Vojtou a Honzou Horou, ze které vzešel návrh úprav oproti vzorovému jednacímu řádu, a to přijímání pouze individuálních nominací, což je jednodušší na sledování, a dále výslovné upravení pravomoci zasahovat do kandidátních listin a programů za účelem zachování integrity sdružení. S ohledem na to, aby nedocházelo k duplicitní úpravě se navrhuje zrušit dosavadní volební řád, který je tímto nahrazen, a zrušit krajský kontrolní tým.

Nejčastějšími argumenty, které lze očekávat proti vyzkoušení vzorového jednacího řádu, mohou být jednak posílení role krajského předsednictva, jednak to, že je jednací řád moc dlouhý. Pokud jde o pravomoci, považujeme za rozumnější, aby místo jednoho předsedajícího, který se neopírá o samostatný mandát sdružení, mělo kolektivní odpovědnost za předsedání PKS, které k tomu bylo zvoleno, ostatně tak je to v jeho názvu “předsednictvo”, a to i pokud odpovědnost deleguje na jiné členy sdružení. Současně důležitým cílem jednacího řádu je omezit excesivní procedurální hlasování zejména v korespondenčním jednání, což nepovede k omezení demokracie, nýbrž jen jejímu soustředění do časově omezené doby na standardním korespondenční jednání nebo na zasedání, aby členové neměli povinnost neustále jednání fóra sledovat. Postačí jednání sledovat jen v definovaných okamžicích (zahájení rozpravy, hlasování), protože teoreticky dnes může kdykoliv padnout procedurální návrh, což vyžaduje neustálou pozornost od členů i předsedajících a zbytečně spotřebovává pozornost a energii.
Pokud jde o délku předpisu, pak je třeba říci, že návrh je stejně dlouhý jako stávající jednací řád celostátního fóra. Je však přívětivý v několika ohledech: Za prvé není formulován formou změn vůči jinému materiálu, tedy není si třeba dělat soukromou kompilaci před každým použitím, za druhé není nutné být neustále přítomen jednání, protože je koncentrováno do jednotlivých momentů, a za třetí je k jednacímu řádu vytvořen metodický portál, kde jsou uvedeny nejčastější životní situace pro členy i šablony pro předsedající.

Rádi bychom tento záměr dali před předložením k připomínkování členské základně v našem krajském sdružení, než návrh oficiálně předložíme sdružení.

'
Diskusi bychom rádi vedli konstruktivně, avšak svižně tak, abychom ještě v průběhu jedna byli komfortní se zahájením jednání o přijetí výše zmíněného usnesení.
Za váš čas strávený s prostudováním materiálů a případným komentářem předem děkuji.

toho času 1. místopředseda KS Praha a zastupitel MČ Praha-Petrovice | Profil na lidé
tel.: +42O 736 726 061 | e-mail: ondrej.vojta@pirati.cz

Odpovědět

Zpět na „Praha“