Děkuji, @Tereza.Vovesova, za ta slova.
Také vidím, že máme v Pirátech díru mezi teorií a reáliemi předvolebního procesu. Dovolím si nejdřív reagovat na zahájení @Vit.Zacek k a samotné úvodní slovo @Dalibor.Zahora a, poté odpovím na tvůj příspěvek.
1) ad podání a navržené usnesení
Chyby, které se v případě k.l. v MČ Praha-Řeporyje staly, jsou tyto moje chyby:
Nezeptal jsem se kandidáta Fr. Blažka na předchozí kandidatury mimo stranu jíž býval členem, a zapříčinil jsem tak to, že se KF Praha nemohlo rozhodovat u vědomí předchozí kandidatury tohoto pána za Občanskou konzervativní stranu.
Neoznámil jsem RV volební spolupráci v Řeporyjích v jakémkoli "normálním" termínu.
Jsem toho názoru, že tyto chyby máme pojmenovat a že máme rozhodnout, jestli jsou nebo nejsou důvodem pro vyloučení Pirátů, případně ostatních Piráty nominovaných osob z kandidátních listin. Zároveň si myslím, že toto rozhodnutí má být rovné napříč našimi kandidaturami v ČR a ve volbách všech úrovní, a nemá mít povahu odstřelení pouze jednoho případu místo všech takových (nebo potenciálně takových), což by bylo bytostně nepirátské.
Navrhuji proto dvě alternativní usnesení, jedno benevolentní a jedno drsné. Obě ale bez "faktoru 'obětní Beránek'" a bez alibismu "budeme řešit jen ty případy, které jsou obsahem podání", který je vlastní jiným orgánům Pirátské strany. Aby bylo možné sbírat palci podporu, uvedu jeden návrh v tomto postu, druhý návrh v následujícím.
Návrh benevolentního usnesení je:
Republikový výbor vzhledem k Čl. 9 odst. 5 písmena i) Stanov
I. konstatuje, že
1) ve smyslu volebního dohledu nemohl řádně vykonat svoji práci, neboť (a) kandidátní listiny nebo (b) smlouvy o volební spolupráci nebo (c) volebního programu (případně více ze zmíněných) do jeho podatelny volebních oznámení dorazily později než 31.8.2022, tedy téměř 3 měsíce po termínu k tomu určeném a jen 3 týdny před prvním dnem voleb;
2) alespoň v jednom případě podané kandidátní listiny, na kterou se vztahuje bod I., došlo k tomu, že vinou organizátora primárních voleb nemělo rozhodující oblastní fórum k dispozici úplnou informaci o předchozí kandidatuře čelního kandidáta, a tak mohlo dojít k ovlivnění schválení této kandidátní listiny;
II. deklaruje distanc Pirátů jako strany od
(a) kandidátů na kandidátních listinách, na které se vztahuje bod I. 1) výše,
(b) kandidatury pana Fr. Blažka na 2. místě kandidátní listiny v Praze-Řeporyjích, na niž se vztahuje bod I. 2) výše.
III. žádá Kontrolní komisi o prověření míry nesplnění náležitostí podání oznámení o volebních spolupracech dle bodu I. 1) a I b), a to do 31.11.2022;
IV. žádá svoji Předpisovou pracovní skupinu o předložení návrhu úpravy procedur volebního dohledu tak, aby od příštích voleb včetně byl zaručen spolehlivější výkon volebního dohledu, aniž by zároveň vzrostlo formální znevýhodnění kandidátních listin s jakoukoli podporou Pirátů při kandidatuře ve všech druzích voleb.
Proč navrhuji, co navrhuji? Toto jsou konkrétní důvody:
Apeluji na rovnost přístupu ke kandidátním listinám. Jestliže jsme nemohli včas zkontrolovat nějakou k.l. a proto o některých čelních kandidátech nevíme dost, platí, že prostě nevíme a nemůžeme ručit za kandidáty o nic víc než za kandidáty, o nichž jsme se některé důležité informace dozvěděli pozdě.
-
Mezera mezi ideálem a praxí je daná do značné míry našimi předpisy. Tyto - a teď mluvím jen o kontextu volebního dohledu - vytvářejí jakoby jeden metr* na všechny kandidatury.
Pravidla neberou v úvahu rozdíl politické angažovanosti v obci/městské části o 100-1000 obyvatelích a 10 000-50 000 obyvatel a 100+ tisících obyvatel. V kolika vsích kolem 3000 obyvatel jsme letos měli dost kandidátů a náležitosti volebních spoluprací hotové včas?
Pravidla nezohledňují, jak moc se liší situace "existuje místní sdružení" od "má to na starosti krajské sdružení" a od "máme tu místní sdružení, pod které spadají 3 nebo více radnic".
Pravidla nezohledňují funkčnost místních sdružení, tedy parametry jako poměr počtu členů (nebo členů plus RegP) ku počtu lidí na kandidátní listině, míra vnitřních bojů uvnitř oblastního sdružení,...
-
Jelikož jsem byl vůči konkrétní kandidátní listině pro MČ Řeporyje v pozici asi nejlépe informovaný člen mimo samotné MS Praha-Řeporyje, spojuji se svým postojem k této věci svůj vlastní kredit. Jednal jsem se všemi členy tohoto MS několikrát v průběhu 12 měsíců, znám podstatné aspekty jejich postojů a dávám osobně důvěru našim dvěma členům na této k.l.
-
O někdejší spolupráci pana Fr. Blažka s OKS jsem se dozvěděl taky až se zpožděním, nicméně nesouhlasím s relevantností názoru vyjádřeného @Vit.Zacek, že "Program OK strany je v přímém rozporu se stanovami Pirátů". Přečetl jsem si totiž jednak stanovy téhle pidistrany, jednak program a jednak "Konservativní smlouvu" (t.j. ekvivalent našeho Čl. 2 Stanov) a udělal si vlastní obrázek. Také nemám důvod (nenašel jsem jediné jeho vyjádření nebo jeho mediální stopu svědčící o opaku) rozporovat tvrzení pana Fr. Blažka, že se jeho spolupráce s OKS omezila na rok 2014. A už vůbec nemám důvod si myslet (na rozdíl od @Jakub.Backa v tomto vlákně), že "se dvojkou OKS na k.l. v Řeporyjích nestane jen tak někdo". Na základě toho tvrdím:
Co udělali čelní představitelé OKS v roce 2015 a později (viz stránka wikipedie odkazovaná @Vit.Zacek ), není spravedlivé kydat na hlavu nezvolenému kandidátovi roku 2014.
Opravdu tady rozhodujeme o tom, jestli nenahlášení předchozí kandidatury za jinou stranu je důvodem k navrženému opatření. Předchozí kandidatura za OKS v roce 2014 není v ničem horší, než kandidatura za Úsvit, DSSS nebo třeba ANO2011 té doby. Označení za "krajně pravicovou" nebo "protofašistickou" stranu (@Vit.Zacek a @Jakub.Backa) vychází z mediálního obrazu vytvořeného jejími celostátními představiteli převážně následně (Le Penová, Bobošíková, antivaxerování v COVIDu...).
-
V komunální politice je reálně vysoká důležitost nekradení, snahy o transparentnost, pluralitu a participaci. Na druhé straně je u komunálních zastupitelů nebo i radních a starostů méně zásadní, jaké zákony považuji za nejlepší, pokud se eticky a morálně řídí zákony, co právě platí. Nic na minulosti pana Fr. Blažka nenaznačuje, že by hrozil udělat něco proti tomu, co se snažíme dělat všichni dohromady. Žádné proruské výroky (na rozdíl od některých našich členů), nic antivaxerského (na rozdíl od některých našich členů), nic xenofobního, misogynního, homofobního...
Pro politologické fajnšmekry (a teď fakt lituju, že fórum nedělá statistiku čtenosti tohohle markupu): V kontextu celých vět a odstavců základních dokumentů OKS je v rozporu s našimi Stanovami pouze následující:
(A) vymezení vůči liberální politice v "Konservativní smlouvě" a programu takto: "Nesouhlasíme s liberály pro jejich vypjatý individualismus, nerespektující přirozené a tradiční vazby člověka ani pravdu o existenci objektivního morálního řádu, který přesahuje každého z nás." Tvrdím, že se tato věta vymezuje vůči něčemu jinému, než jak liberální politiku vnímáme my, kdo se ji snažíme realizovat.
(B) vymezení proti zdravotní péči zdarma v programu takto "Ve zdravotní politice bude Konzervativní strana ... podporovat otevření diskuse o interpretaci čl. 31 Listiny základních práv a svobod, aby bylo zřetelně formulováno, že žádné neomezené právo na zdravotní péči zdarma zcela přirozeně neexistuje." Toto vymezení je zdánlivě ve sporu s naším obecným "proti potlačování lidských práv". Já to vnímám jako něco, co má být součástí vnitřní diskuze každé politické strany včetně Pirátů, protože je astronomický rozdíl mezi cenou "nějaké zdravotní péče" a "té nejlepší možné zdravotní péče". A realita ukazuje, že tu druhou česká společnost dává všem občanům jen deklaratorně, ale není schopna ji zajistit (ať už dostupností geografickou nebo financováním).
Toto podle mě nezakládá takový spor mezi přijatelností této kandidatury a našimi Stanovami. Když si teda (se sebezapřením, samozřejmě) přečtete ty dokumenty...
- Narazíte na spojení "tradiční rodina", ale bez vymezení, co představuje, že by byla jediná správná nebo že ostatní formy jsou nepřijatelné. Jinými slovy, není tu nic homofobního.
- Narazíte na vymezení proti další unifikaci EU, což ale není rozpor Stanov (nýbrž programu) a už vůbec lidskoprávní: "V oblasti zahraniční politiky a obrany bude Konzervativní strana ... podporovat alternativy k federalistickým trendům v EU, zamítnout nesmyslné unifikační snahy, které nerespektují přirozené odlišnosti jednotlivých států EU, výrazně omezit aparát EU. Za nutnou podmínku dobré evropské politiky považujeme prosazování tradičních evropských hodnot, vycházejících z křesťanských, židovských a antických kořenů." Není tu nic proti multikulturalismu ani pro xenofobii - ledaže použijete mediální zkratky.
- Nenarazíte na jedinou zmínku o migraci. Dokonce i vymezení náboženské je velmi slabé, a to jen tou větou výše a pak větou: "Tvrdíme, že totalitarismy 20. století - nacismus a komunismus - byly přímou vzpourou proti pravdě, lidské přirozenosti, důstojnosti a svobodě, a že je proto morální povinností bojovat proti nim, stejně jako proti islámskému fundamentalismu a terorismu, až do jejich úplného zničení."
*Jeden metr existuje podle litery pravidel. V praxi jeden metr nebude ani tady, pokud jedněm prohřešky promineme a jiné za ekvilalentní prohřešky potrestáme.
2) ad budoucnost předvolebního procesu
Tady se dostávám k odpovědi @Tereza.Vovesova . Podle mě je (vedle rozhodnutí, které akutně projednáváme) nejdůležitější otázka, co s tím procesem uděláme příště (tj. úplně poslední věta postu).
Osobně bych považoval za nejúčinnější doplnit předpisy o povinnost volebního jednání krajského fóra nejméně 100 dní (o čísle možno dál jednat, může to být i "do týdne od data vyhlášení data příslušných voleb") před předpokládaným datem voleb, které bude zahrnovat všechny k.l. dotčených obcí a MČ, bez ohledu na to, jestli mají MS, jak velká apod. Další doplnění a změny by měly rozdělit odpovědnost volebního dohledu jinak mezi RV a PKS pro komunální volby než pro všechny celostátní, evropské a krajské. A navíc musím orodovat za to, aby to vše bylo zvládnutelné bez ohledu na to, jaké fíčury zrovna mají a nemají naše stranické systémy.
Proč?
Mně samotnému je to nepochopitelné, ale k.l. do některých MČ prošly bez povšimnutí RV a se souhlasným stanoviskem KF, přestože neměly ani vlastní volební záměr v rozpočtu jako ukazatel, že tamní členové kandidaturu plánovali. Je nesmysl se na ně dívat smířlivějším okem než na Řeporyje, jejíž dva ze tří členů osobně kandidaturu plánovali, ale do poslední chvíle nevěděli, jestli pod palbou Novotného kalibru najdou dost spolukandidátů. Jedinou cestou je odsouhlasit si tvrdý termín pro kandidátní listiny, programy a aspoň návrhy smluv.
-
Bude jasně dané, že všechny k.l. projdou před očima KF (a tedy PKS) dřív než budou podané.
-
Letošek ukázal naši nemohoucnost na poli informačních systémů. Zadávat kandidátní listiny do chobotnice? To bylo bohužel mrhání časem všech, kdo na nástroj čekali a byli zadáním k.l. pověřeni. Když jsem ještě v tomto týdnu požádal naše KoKS, jestli by do chobotnice doplnili všechny k.l., kde nemáme MSka, odpověď byla: "Jseš si jistej? ... to zabere tak 14 hodin času." Nebudu se na to vymlouvat, ale čas ztracený čekáním na nástroj byl... prostě ztracený. A byl jedním ze zdrojů frustrace KoKS, PKS i mne jako člena RV.
K jednotlivým bodům tvého postu, Terko:
1) Ano, ale (a) vyzývám všechny vyslance jednotlivých KF, aby čestně vyjmenovali, která "svoje" MS považují za funkční, (b) ptám se tebe, proč by mělo nefunkční MS o 3 členech dostat horší hodnocení než stejně (podle mého názoru, soudě podle hraničního počtu členů, nepirátskosti jednoho z nich) nefunkční MS, které zároveň svým územím pokrývá ne jednu ale 5 radnic? (c) ptám se každého tady, proč by nefunkčnost MS tady měla být argumentem, když jeho vedení už půl roku vykonává PKS prakticky stejně jako kdyby v MČ žádné MS nebylo?
2) To je naprostá pravda. Zahlcenost mě vedla k tomu, že jsem to vše podal RV pozdě. Uvažoval jsem už v červnu, když jsme plány na kandidatury na jednotlivé radnice probírali na schůzi KS, že bych formálně splnil oznámení volební spolupráce všech, o kterých jsem věděl a jen bychom pak aktualizovali dokumenty. Tehdy mi to přišlo proti duchu toho opatření, ačkoli by došlo ke splnění litery pravidel. Mýlil jsem se?
3) Tady jsme trochu na hraně. Tahle řeporyjská kandidátní listina mohl být celkem bez problému podaná jako "občanská kandidátní listina" s účastí dvou členů Pirátů, kteří by nás požádali o svolení být toho součástí. Já sám jsem Honzu Lišku a Jozefa Čupku znevýhodnil, protože jsem tu formu určil jako "sdružení Pirátů a nezávislých kandidátů", jelikož fakticky oni - místní Piráti - dávali celou věc dohromady. Přišlo mi fér se k tomu přihlásit.
4) Buďme konkrétní:
- MČ bez MS.PNG (36.98 KiB) Zobrazeno 554 x
Slova "celkem dost" tady znamenají "o 7 až 11 hlasujících více než u jiných MČ hlasovaných v tom samém jednání. Radotín jednaný samostatně by po přeškálování na počtu hlasujících byl na "méně se lišícím" konci tohoto rozdělení. Nemohu mluvit za hlasující, ale osobně bych roli tohoto rozdílu nepřeceňoval. Připisuji ho tomu, že Lucie Seguin, která se vzepřela vůli ostatních dvou členů MS a neodešla v roce 2021 z koalice s Novotným po jeho flagrantním porušení koaliční smlouvy, je daleko aktivnější v nelokálních sférách naší strany než druzí dva členové. Je snadné a až příliš lidské dát za pravdu jedné straně sporu, když od druhé neslyším vůbec nic a neověřuji si tvrzení třetích (třeba Jakuba Backy tady).
Závěrem: Jak jsem poznal Honzu Lišku a Jozefa Čupku, myslím si, že ta kandidátní listina v současném nastavení toho, čemu napříč republikou dáváme zelenou a čemu už ne, smysl dává. Za tyto 2 roky jsem v rámci PKS zabránil cca 5 nebo 6 "podnikům", které si řekly o pirátskou značku pro sebe v různých pražských MČ, přestože s našimi hodnotami měly pramálo společného. Proto věřím, že takové poznám, a tedy i svému úsudku v případě Řeporyj.
Zdraví Dan