Rušení seřaďovacích nádraží

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Rušení seřaďovacích nádraží

Příspěvek od Petr.Kubik »

Řada seřaďovacích nádraží se zruší. To v České Třebové se ale možná podaří zachránit
Správa železnic nechala vypracovat materiál, který navrhuje zrušení až jedenácti seřaďovacích nádraží po celé zemi. Jsou prý zastaralá a nepotřebná. Na seznamu jsou stanice v Sokolově, pražské Libni, Ostravě nebo Hradci Králové. Je mezi nimi i nádraží v České Třebové, které chce zachránit Pardubický kraj.
https://ct24.ceskatelevize.cz/pardubick ... zna-podari

Jmenovitě například Praha-Libeň, Česká Třebová, Ostrava-Kunčice a další jsou přitom uzlové stanice, ležící na hlavních nákladních koridorech. Nejde tak jen o vlakotvorbu, ale i volné koleje na případné odstavování souprav, které z jakéhokoli důvodu nemohou pokračovat dál. V současné době je v okolí velkých měst zoufalý nedostatek kapacity, koleje chybí pro osobní, natož nákladní dopravu. Zcela nové tratě (zdvoukolejnění) se nestaví, o moderních nádražích ani nemluvě. S každou rekonstrukcí stanic mizí dopravní koleje, jsou problémy s dlouhými nákladními vlaky (v Evropě standard).

Výše odkazované návrhy poukazují na chybějící celostátní koncepci rozvoje železniční nákladní dopravy a připomínají spíše řízenou likvidaci nákladní dopravy v ČR.

https://ekonomickydenik.cz/presun-nakla ... ich-trati/

https://zdopravy.cz/boj-o-koleje-v-praz ... aky-98072/

V EU jsou přitom plány zcela opačné - vysokorychlostní železnice, multimodální přeprava, atd.
EU’s mobility strategy: ‘rail freight traffic will double by 2050’
https://www.railfreight.com/railfreight ... dpr=accept

"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Rušení seřaďovacích nádraží

Příspěvek od Petr.Kubik »

Jenom odbočka, výsledek práce minulé vlády:
Nákladní železniční doprava - ani slovo!

Dokument: Exministr dopravy Karel Havlíček sepsal svému nástupci předávací zprávu o stavu resortu
https://zdopravy.cz/dokument-exministr- ... rtu-99759/
Zpráva MD: https://www.mdcr.cz/getattachment/Media ... l.pdf.aspx

"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
JKANDRIK
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 57
Registrován: 28 zář 2019, 22:08
Profese: programátor
Dal poděkování: 9 poděkování
Dostal poděkování: 47 poděkování

Re: Rušení seřaďovacích nádraží

Příspěvek od JKANDRIK »

Tak zachovanie ranžírov nepostaví ani kilometer dvojkoľajky, ani jedno mimourovňové kríženie, atď. Čo mi skôr chýba je povedanie toho B), čo sa stane s danou plochou po ukončení činnosti zriaďovacej stanice. Pretože ak koľajová plocha ostane vo forme dopravných alebo manipulačných koľají, môže to byť na určitých miestach pri budúcej modernizácii skôr pozitívne. Mnohé ranžíry by, ak sa nemajú meniť normatívne obmedzenia, ktoré vznikli z pomerne dobrých dôvodov, a ktoré napr. zakazujú cez koľaje, vykázané ako ranžír, akékoľvek vlakové cesty, pri zachovaní a následnej modernizácii defakto spôsobili v uzle obmedzenie - znížil by sa počet dopravných klají. Najvypuklejší je dnes tento problém na ponechanom ranžíri v Pardubicích. Toto by sa zrejme týkalo Hradca, Vrbic, ValMezu, HavlBrodu a možno ďalších. Na takto ponechanej skupine by sa pritom reálne dalo stále posunovať (len by to nebolo tak rýchle).

Takisto v uričtých miestach by mohlo veľmi prospieť prebudovanie ranžíru/jeho časti na kontajnerterminál (napr. Sokolov, HavlBrod). Treba si uvedomiť, že ranžíry vznikali v podstate v dobách železničného monopolu, kde gro prepráv boli vnútroštátne kusové zásielky. Je nereálne (a to aj v súvislosti s GD) očakávať návrat týchto prepráv, pretože časový rozdiel medzi kamiónom a vozovou zásielkou je tak obrovský, že by cestná doprava musela stáť minimálne 2,5x viac ako železničná, čo nie je ani pri započítaní externalít reálne. A čím vyššia je prepravná vzdialenosť, tým viac sa naopak výhodnosť preklápa od vozňovej zásielky ku kontajneru.

Tiež tam chýba to, že niektoré ranžíry (Vrbice, Kunčice, Sokolov) zanikajú skôr kvôli tomu, že sa práca presúva na lepšie dostupné skupiny koľají, ktoré boli predtým určené na iné účely, trebárs na vlaky s uhlím. Ďalej niektoré ranžíry sú už dnes ranžíry len papierovo (Hr. Králové, Turnov) a taká Libeň je dlhodobo neudržateľná (napriek pomerne drahej modernizácii) jednoducho preto, že okolie sa zo sústavy priemyselných zón v poslednej dobe premenilo na pomerne husto osídlenú rezidenčnú oblasť, čo prináša neriešiteľné problémy s hygienickými normami na hluk.

Nákladní dopravcovia si založili profesnú organizáciu ŽESNAD.cz. Ak sa k tejto konepcii táto organizácia vyjadrila a nie je to nesúhlasné stanovisko, asi nemá zmysel to viac rozpitvávať.

Tito uživatelé poděkovali autorovi JKANDRIK za příspěvek:
Petr.Vileta
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Rušení seřaďovacích nádraží

Příspěvek od Petr.Kubik »

@JKANDRIK
Zrovna na příkladu Prahy-Libně bych si od vás rád vyslechl fundovanou odpověď, jak si přesně přestavujete zrušení tohoto nákladového nádraží? Nebo zda můžete zdrojovat jak si to někdo představuje, zejména kam by se řadící práce měly přemístit?

Protože pokud říkáme A) zrušit, je nutno říct B) - kde nejprve nové nádraží vybudujeme. Plány rozvoje železniční nákladní dopravy v EU hovoří jasně, útlum a likvidace to není. Ano, ranžíry nejsou potřeba v podobě jako v minulosti, ale do seznamu "neperspektivních" se některé dostaly zjevně omylem nebo čirým šílenstvím.

"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34747
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31652 poděkování
Dostal poděkování: 25744 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rušení seřaďovacích nádraží

Příspěvek od Petr.Vileta »

Petr.Kubik píše: 19 pro 2021, 21:23

@JKANDRIK
Zrovna na příkladu Prahy-Libně bych si od vás rád vyslechl fundovanou odpověď, jak si přesně přestavujete zrušení tohoto nákladového nádraží? Nebo zda můžete zdrojovat jak si to někdo představuje, zejména kam by se řadící práce měly přemístit?

Protože pokud říkáme A) zrušit, je nutno říct B) - kde nejprve nové nádraží vybudujeme. Plány rozvoje železniční nákladní dopravy v EU hovoří jasně, útlum a likvidace to není. Ano, ranžíry nejsou potřeba v podobě jako v minulosti, ale do seznamu "neperspektivních" se některé dostaly zjevně omylem nebo čirým šílenstvím.

Já myslím, že z textu pana Kandrika je to dost jasné. Nákladní železniční doprava je na ústupu. Nějakou dobu ještě budou fungovat kontejnery, jako v lodní dopravě, ale časem se z toho stane okrajová záležitost. Plány EU na tom málo změní. Oni mají plány i na elektrifikaci osobní automobilové dopravy, ale podle mě se ukáže, že nebude dost elektřiny a kromě ní se uchytí i vodík a syntetická nafta ještě na pěkných pár let.

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Rušení seřaďovacích nádraží

Příspěvek od Petr.Kubik »

Petr.Vileta píše: 19 pro 2021, 22:25
Petr.Kubik píše: 19 pro 2021, 21:23

@JKANDRIK
Zrovna na příkladu Prahy-Libně bych si od vás rád vyslechl fundovanou odpověď, jak si přesně přestavujete zrušení tohoto nákladového nádraží? Nebo zda můžete zdrojovat jak si to někdo představuje, zejména kam by se řadící práce měly přemístit?

Protože pokud říkáme A) zrušit, je nutno říct B) - kde nejprve nové nádraží vybudujeme. Plány rozvoje železniční nákladní dopravy v EU hovoří jasně, útlum a likvidace to není. Ano, ranžíry nejsou potřeba v podobě jako v minulosti, ale do seznamu "neperspektivních" se některé dostaly zjevně omylem nebo čirým šílenstvím.

Já myslím, že z textu pana Kandrika je to dost jasné. Nákladní železniční doprava je na ústupu. Nějakou dobu ještě budou fungovat kontejnery, jako v lodní dopravě, ale časem se z toho stane okrajová záležitost. Plány EU na tom málo změní. Oni mají plány i na elektrifikaci osobní automobilové dopravy, ale podle mě se ukáže, že nebude dost elektřiny a kromě ní se uchytí i vodík a syntetická nafta ještě na pěkných pár let.

Tak si laskavě proklikej odkazy, dogůgluj si zbytek, a neztrapňuj se dál...

To o ústupu železnice v EU je bez pardonu pitomost. Kolikrát ji ještě zopakuješ? Naopak se se železnicí počítá, včetně nákladní dopravy.

Že je to u nás jinak, je věc druhá a s tím je potřeba něco dělat.

"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34747
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31652 poděkování
Dostal poděkování: 25744 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rušení seřaďovacích nádraží

Příspěvek od Petr.Vileta »

Petr.Kubik píše: 19 pro 2021, 22:50

Tak si laskavě proklikej odkazy, dogůgluj si zbytek, a neztrapňuj se dál...

A ty si pořádně přečti jeho text ;)

Je nereálne (a to aj v súvislosti s GD) očakávať návrat týchto prepráv, pretože časový rozdiel medzi kamiónom a vozovou zásielkou je tak obrovský, že by cestná doprava musela stáť minimálne 2,5x viac ako železničná, čo nie je ani pri započítaní externalít reálne. A čím vyššia je prepravná vzdialenosť, tým viac sa naopak výhodnosť preklápa od vozňovej zásielky ku kontajneru.

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

JKANDRIK
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 57
Registrován: 28 zář 2019, 22:08
Profese: programátor
Dal poděkování: 9 poděkování
Dostal poděkování: 47 poděkování

Re: Rušení seřaďovacích nádraží

Příspěvek od JKANDRIK »

Petr.Kubik: Ja osobne by som najradšej Prahu-Libeň nerušil. Ja len konštatujem, že v súčasnej polohe je dlhodobo neudržateľná, pretože z jej bezprostredného okolia, pôvodne tvoreného priemyselnými zónami, sa v posledných rokoch stala defakto rezidenčná oblasť, kam sa nasťahovalo cca. 2000 ľudí, s predpokladom ďalšej bytovej výstavby, čo je z hygienického pohľadu nezlúčiteľné s prevádzkou zvážneho pahorku (Piráti majú primátora Prahy, ako sa k tomu stavia magistrát?). V podstate len existencia O2 arény a naviazanej infraštruktúry, ktorá zabrala väčšinu hlukom bezprostredne zaťaženého priestoru, dovoľuje to, že je pahorok vôbec v prevádzke. Fundovanú odpoveď k spôsobu náhrady dať neviem, zdrojovanú odpoveď môže podať text samotnej koncepcie zo stránok Správy železnic, v prípade Libne dokonca pomerne konkrétnu (inak je to tam práve pomerne vágne).

Inak čo sa týka koncepčnosti železnice u nás, treba tlačiť na rozvoj prípravy a hlavne garantovať financovanie rozvoja železničnej infraštruktúry na 20-30 rokov dopredu vrátane scenára "bez podpory EÚ". Od dôb ministra Bártu sa celý sektor železničného staviteľstva pohybuje vo vlnách daných programovými obdobiami EÚ, pričom za daným programovým obdobím EÚ je vždy "priepasť". To neumožňuje prípravu akejkoľvek konvenčnej infraštruktúry inak, než "salámovou" metódou a spolu s požiadavkou na presné a úplné vyčerpanie balíka z EÚ (v zmysle, beda ak niečo nevyčerpáte, ale zároveň nedáme ani korunu naviac) vytvára prostredie, kde nejaká koncepčnosť výstavby stojí na treťom mieste za náročnosťou a územnou priechodnosťou (pretože je reálne nutné drvivú väčšinu stavieb realizovať tak, aby boli skončené najneskôr do 7 rokov od zahájenia prípravy, len pár výnimiek má k dispozícii 2 programovacie obdobia, tj. 14 rokov), plus do toho vstupuje ako obmedzujúci faktor hromadnosť železničnej dopravy a čistá profesionalizácia dopravy. Takže kým medzi štátovkou a diaľnicou je jasný rozdiel v bezpečnosti, rýchlosti a ďalších parametroch, varianta "bez projektu" znamená minimálne postavenie obchvatov, takže diaľnicu reálne presadíte aj tam, kde reálne príliš nemá zmysel - viď D4, D6, D7 (všetky tri okrem prípražských úsekov), D48, D52, D55, kdežto stavbu na konvenčnej železnici v podobných smeroch takmer nemáte šancu ekonomicky presadiť (viď úseky Ševětín - České Budějovice, Plzeň - Domažlice, Kolín - Mělník - Děčín).

Petr.Vileta: Ja myslím, že nikde nepíšem o ústupe nákladnej železničnej dopravy, len sa snažím zamýšľať nad jej budúcou štruktúrou, z ktorej mi jednotlivé vozňové zásielky v rámci jednorázových prepráv na krátku/strednú vzdialenosť (tj. do 500km) stále nevychádzajú ako zvlášť perspektívna záležitosť. Ak sa železnica má chytiť na takejto vzdialenosti, skôr to budú pravidelné strednoobjemové a skupinové prepravy, pre ktorých radenie úplne nie je potreba ranžíry, resp. minimálne nie v takom rozsahu. A tiež zásielky na väčšie/veľké vzdialenosti, podľa toho, ako sa bude tlačiť na vyčísľovanie a odstraňovanie externalít, kľudne v rozsahu konca medzinárodnej kamiónovej dopravy ako takej (snáď s výnimkou nadrozmerných prepráv). Ale na to zas netreba ranžíry ale kontajnerterminály a trate.

Tito uživatelé poděkovali autorovi JKANDRIK za příspěvek:
Petr.Vileta
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Rušení seřaďovacích nádraží

Příspěvek od Petr.Kubik »

@JKANDRIK
Ještě jednou: "Zrovna na příkladu Prahy-Libně bych si od vás rád vyslechl fundovanou odpověď, jak si přesně přestavujete zrušení tohoto nákladového nádraží? Nebo zda můžete zdrojovat jak si to někdo představuje, zejména kam by se řadící práce měly přemístit?"

Vy nevíte a abych to shrnul, SŽ taky ne. Dokonce si i protiřečí:

"Vzhledem k potřebám řešení nevyhovující situace ohledně provozu nákladní dopravy v uzlu Praha, kde je jedinou sst Praha-Libeň je i přes vysoké hodnocení MKA třeba hledat řešení možného útlumu prací tohoto spádoviště."

Tj. hodnotíme stanice, ale vlastně hodnocení není tak důležité, ani poloha v uzlu, protože jsme se nějak usmyslili...

Ano, situace v Praze je nevyhovující, viz. můj odkazovaný článek výše, a bude dál. To není problém Libně jako nádraží, ale třeba v neschopnosti zdvojkolejnění některých úseků a vybudování plánovaného přesmyku. Atd.

"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rušení seřaďovacích nádraží

Příspěvek od Michal.Stepan »

Proti kamiónové dopravě mají vozové zásilky podstatně menší nároky na spotřebu energie. Vzhledem ke známému problému s úhradou dopravní cesty se jeví pro přepravce většinou levnější kamiony, pokud se podaří EU prosadit kamiony na baterky, tak se to může změnit. Do vagonu se dá naložit víc než do kontejneru, proto tam, kde se to nemusí překládat, je lepší použít vagón. Potřeba překládek se může snižit, pokud se podaří propojit normálněrozchodné tratě v Evropě a v Číně. Na železnici je nedostatek odstavných kolejí, proto se nevyužité ranžíry mohou využít k tomuto účelu. Pokud mají ranžíry nevyužitou kapacitu, je otázka, proč by se měly likvidovat. Ono je někdy dobré mít nějakou rezervu. Před pár lety se obecně chtěla železniční doprava likvidovat a teď tratě nestačí. Zkracovala se nástupiště a teď se tam vlaky nevejdou. Technologie elekrických kamionů je nevyzkoušená, není jisté, jestli bude fungovat a jestli podpora vozových zásilek nebude dominatní cestou, jak v nákladní dopravě výrazně snížit emise CO2.Pro kamiony je také potřeba vybudovat nové dálnice, protože ty stávající nestačí. A jsme zas u úhrady dopravní cesty......

Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvek:
michalci
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“